AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Gikk fra en utrolig inspirerende forelesning til en gørrkjedelig en i dag. Det har altså SÅ mye å si for motivasjonen og læringen. Nå er det tilfeldigvis slik at jeg selv også forhåpentligvis skal undervise på høyere nivå om få år. Derfor lurer jeg på, hva er det konkret man kan gjøre for å bli en inspirerende foreleser/lærer? Hva setter du mest pris på? Anonymkode: 18648...1c3
stan Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Lærers eller forelesers entusiasme for faget eller tema er viktig. Evne til å formidle på tilhørernes nivå. Samtidig hjelper det veldig om det er et tema man som tilhører liker. At man lytter aktivt og gjerne er litt forberedt selv. Det er jo tross alt mottaker som har det egentlige ansvaret for å få noe ut av faget. 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 stan skrev (19 minutter siden): Lærers eller forelesers entusiasme for faget eller tema er viktig. Evne til å formidle på tilhørernes nivå. Samtidig hjelper det veldig om det er et tema man som tilhører liker. At man lytter aktivt og gjerne er litt forberedt selv. Det er jo tross alt mottaker som har det egentlige ansvaret for å få noe ut av faget. Dette er absolutt to fag jeg i utgangspunktet har både stor og like stor interesse for. "Det er jo tross alt mottaker som har det egentlige ansvaret for å få noe ut av faget." -- har litt på følelsen at han ene foreleseren også har slått seg til ro med dette. Ellers er jeg enig i de to første poengene dine! Anonymkode: 18648...1c3 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Hei! Som nevnt tidligere: entusiasme. Man merker det fort på hvilke lærere eller forelesere hvem som er lei av å undervise. Gjør forelesningen interessant, gjerne med en dæsj humor. Gjør undervisningen morsom men lærerik. Mener ikke at en foreleser skal te seg som en stand up komiker, eller en klovn. Men jeg følger ihvertfall mye bedre med om foreleser slår av en spøk her og der, eller gjør noe annerledes. De flinkeste foreleserne får studentene med på laget. Jeg liker også godt forelesere som man ser bryr seg om/ og ser studentene sine. Husker jeg var redd i et emne jeg tok, pga foreleser. Han var flink, men han hadde som hobby å rope og peke på de studentene som så ut som de største spørsmålstegnene blant 2-300 studenter. Dette gjorde det litt skummelt, det var på en måte en "læringsmetode" som gjorde at studentene ble tvungne til å være 100% årvåkne hele tiden, fordi mange satt i redsel for å bli plukket ut for spørsmål. Jeg lærte lite i det faget. Studenter og elever er forskjellige, noen ønsker ikke å delta muntlig, mens andre igjen har bedre læringsutbytte av å svare på spørsmål og kommunisere med foreleser. Så ha det i bakhodet :) Lykke til TS Anonymkode: c7df6...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 Jeg har vel egentlig ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg var på to forelesninger i går. Og i det ene emnet sa foreleseren at "jeg forventer sånn og sånn av dere, det meste er obligatorisk og dere må lese på forhånd ++" mens i det andre emnet sa foreleseren at "ingenting er obligatorisk, dere velger selv om dere orker forelesninger og seminarer, det er opp til dere". Og jeg merker jo at jeg ikke akkurat føler på den største entusiasmen for emne 2 selv om jeg er interessert i det 😛 Forelesers holdning har mye å si tror jeg. Anonymkode: f971e...689 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Du kan forsøke å gjøre forelesningen mer "aktiv". Med det mener jeg å legge inn noen korte aktiviteter/spørsmål/oppgaver studentene kan jobbe med. Etter du har gjennomgått et tema kan du gi en oppgave som tester forståelsen, og gi dem noen minutter på å løse den. Så gjennomgår du løsningen. På den måten er studentene mer "med" på det som skjer. (Vet noen kombinerer dette med "clickers". At studentene har mulighet til å avgi svaralternativ enten med en mobil-app, eller en fysisk clicker de får utdelt. Man kan da få opp hvor mange som svarte de forskjellige alternativene. Personlig er jeg noe skeptisk til dette. Synes det fungerer like bra å bare gi studentene oppgaven, og så presentere løsningen etterpå. Det er generelt en dårlig idè og oppfordre studentene til å ta opp mobilen.. Det gjør de ofte nok uansett.) Anonymkode: 16603...fb7 2
stan Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er absolutt to fag jeg i utgangspunktet har både stor og like stor interesse for. "Det er jo tross alt mottaker som har det egentlige ansvaret for å få noe ut av faget." -- har litt på følelsen at han ene foreleseren også har slått seg til ro med dette. Ellers er jeg enig i de to første poengene dine! Anonymkode: 18648...1c3 Joda. Men om foreleseren er elendig så er det fortsatt din oppgave å lære deg faget. Kanskje må læringen skje andre steder enn i auditoriet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 stan skrev (Akkurat nå): Joda. Men om foreleseren er elendig så er det fortsatt din oppgave å lære deg faget. Kanskje må læringen skje andre steder enn i auditoriet. Jeg er fullt klar over det, har studert i mange år! Jeg bare delte mine tanker rundt det å være engasjerende. Anonymkode: f971e...689
stan Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er fullt klar over det, har studert i mange år! Jeg bare delte mine tanker rundt det å være engasjerende. Anonymkode: f971e...689 Så bra. Det noen som klager på dårlige forelesere når det går dårlig på eksamen. Jeg gjorde det selv, men så ble jeg litt mer voksen i hodet og skjønte det var egentlig opp til meg selv. Lykke til med studiene.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Du kan forsøke å gjøre forelesningen mer "aktiv". Med det mener jeg å legge inn noen korte aktiviteter/spørsmål/oppgaver studentene kan jobbe med. Etter du har gjennomgått et tema kan du gi en oppgave som tester forståelsen, og gi dem noen minutter på å løse den. Så gjennomgår du løsningen. På den måten er studentene mer "med" på det som skjer. (Vet noen kombinerer dette med "clickers". At studentene har mulighet til å avgi svaralternativ enten med en mobil-app, eller en fysisk clicker de får utdelt. Man kan da få opp hvor mange som svarte de forskjellige alternativene. Personlig er jeg noe skeptisk til dette. Synes det fungerer like bra å bare gi studentene oppgaven, og så presentere løsningen etterpå. Det er generelt en dårlig idè og oppfordre studentene til å ta opp mobilen.. Det gjør de ofte nok uansett.) Anonymkode: 16603...fb7 Og jeg hater sånne forelesninger! Og ser ikke helt poenget med det. Bare sløser tid. 🤣 er det gruppeøvelser på forelesning så slutter jeg og gå. Anonymkode: d1ff5...2df 3
Snabeltann Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 Aktivere forkunnskaper, få en relasjon til elevene dine, bruke eksempler, by på deg selv, hyppige aktivitetsskifter, varierte undervisningsmetoder, bruke det du vet elevene er opptatt av i undervisningen. Er motorsykler interessant - bruk et bilde av en motorsykkel som intro, hvor mye matematikk klarer de å finne i bildet? Hvor mye samfunnsfag? Osv... Stasjoner, diskusjoner, individuelt-så par-så plenum -IGP, tenkeskriving, cafedialog, gallerivandring er gode måter å la elevene vise kunnskap på. 1
Ullvott Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Det er mest inspirerende å høre på de som snakker tydelig, litt raskt (i alle fall ikke sakte), passe høyt, bruker tonefall og varierer stemmehøyden. Framstå som trygg og sikker både i foreleserrollen og i temaene du skal forelese om. Jeg liker godt at foreleser trekker inn eksempler der det er relevant. Det illustrerer teorien og gjør ting lettere å huske. I motsetning til AB over her liker jeg godt at det er korte og enkle gruppeøvelser som bryter opp forelesningen. Unngå for all del dette: -snakke monotont -snakke lavt -snakke tregt -snakke med mye æææh og øøøh som om du ikke husker ett eneste fornuftig ord av det du skal si -være så abstrakt og virkelighetsfjern at det er umulig å fatte hvordan man noensinne skal få det minste bruk for det du foreleser om 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #14 Skrevet 24. august 2021 Da jeg studerte, likte jeg når foreleserne gjorde dette: Ga oss små oppgaver i blant, som å svare på en sånn nettside, også kommer alle svarene opp på storskjerm. Husker ikke hva det heter, da. Små oppgaver å løse alene eller med sidemann. Som et "avbrekk". Sanger, hvis det er aktuelt. Jeg har studert språkfag, så det var jo aktuelt i blant. Videoklipp som var relevante. Gjerne noen morsomme eller satt litt på spissen. I fonologitimene sang vi noen ganger også, det var gøy. En foreleser vi hadde i grammatikk, hadde først en intro, så fikk vi et hefte med oppgaver, gjorde de, og gikk gjennom svarene etterpå. Mye bedre enn at foreleseren bare snakka hele tida. Hadde en foreleser som stilte oss masse spørsmål, gjerne om ting hun tenkte vi var interessert i. Vi hadde sosioligvistikk, og da spurte hun om dialektene våre, slangord, "gamingord" osv. Og var veldig interessert i hva vi hadde å komme med. Anonymkode: 138f8...efd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og jeg hater sånne forelesninger! Og ser ikke helt poenget med det. Bare sløser tid. 🤣 er det gruppeøvelser på forelesning så slutter jeg og gå. Anonymkode: d1ff5...2df Helt enig.. føles så bortkasta å komme på forelesning for å diskutere med medstudenter som er like blanke som meg selv. Det kan vi gjøre i kantina Anonymkode: 17fc4...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Jeg var en periode en slik umotivert elev. Jeg tror ikke du kunne endret noe ved deg selv for å få meg interessert, egentlig. Men, du kan være hyggelig med dine umotiverte elever, som kan slite med litt av hvert. ... Bare vær deg selv og gi litt oppmerksomhet, som du ville gjort ellers, med alle andre. Anonymkode: a10b4...439
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 19.45): Helt enig.. føles så bortkasta å komme på forelesning for å diskutere med medstudenter som er like blanke som meg selv. Det kan vi gjøre i kantina Anonymkode: 17fc4...f0f Jeg skrev ikke at det skulle diskuteres med medstudenter, men jobbes med en konkret aktivitet i noen få minutter før hele løsningen presenteres. Anonymkode: 16603...fb7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #18 Skrevet 5. september 2021 Tenk over hva du bør ha med i forelesningene. Hvor mange timer foreleseren har og hvor stort pensum er varierer fra fag til fag. I enkelte tilfeller får man tid til å gå gjennom nesten alt av pensum, andre gange bare en liten del av pensum. Noen ganger kan forelesningene bli svært tunge om foreleseren går gjennom alt som er pensum. Da kan det kanskje være bedre at foreleseren fokuserer på å gi studenten et overblikk. Enkelte ganger så er deler av pensummlitteraturen tung og da kan det være lurt å bruke ekstra tid på den delen for å forklare den delen av pensum. Synes også det er flott når foreleseren sier hva han/hun ikke har tid til å gå gjennom. Slik at studentene blir minnet på hva de må lese på egenhånd. Tenk også gjennom hvordan du vil ha powerpointene om du bruker det. Enkelte mener at man bør ha lite tekst for å få best mulig presentasjon. Men har man mye tekst så kan powerpointene brukes som pensumsammendrag og det setter mange studenter pris på. Anonymkode: 2efe1...aaa
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #19 Skrevet 5. september 2021 Entusiasme, som mange nevner her, hjelper lite hvis elevene ikke forstår språket du underviser i. Husker jeg gikk på et språkkurs. Læreren var meget engasjert, men hva hjelper det når vi ikke skjønte hva hun sa? Anonymkode: 74715...29d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 Ikke det du konkret spør om. Men om du kan bestemme pensumlitteraturen så prøv å finn bra pensumlitteratur. Jeg har hatt forferdelige forelesere, men siden pensumlitteraturen var god så både lærte jeg og var motivert til å lære. Anonymkode: 766b0...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå