Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så lenge siden jeg begynte i ny jobb, men jeg er erfaren innen mitt yrke.
Jeg trives godt i jobben, men sliter veldig med en mellomleder som er opphengt i uvesentlige detaljer, detaljstyrer og er ekstremt betterwisser.

Hvordan håndtere dette? 

Anonymkode: 520b3...91a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriftlige guidelines, og være bokstavtro til disse.

Ønsker mellomleder endring av disse så be om oppdaterte guidelines.

Alltid like moro å spille byråkratispillet😄

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må alt håndteres? Er det ikke bare å tilpasse seg, senke skuldrene og slappe av litt? 

Du har lite du skulle ha sagt uansett. Og skal du reagere mot dette så må du ha flere med deg og la det gå gjennom sentrale verv, for eks tillitsvalgte. Du kan jo ikke ta opp kampen mot en mellomleder uten dokumentasjon på noe. 

Enkelte ganger er det bare å bite det i seg og la det stå til. Det roer seg nok etterhvert automatisk. Det er ikke uvanlig at mellomledere og ledere blir litt overivrige i sin jobb. Særlig i begynnelsen, men også periodevis etterhvert. For å markere seg, for å tilfredsstille sitt eget ego med at man har gjort en forskjell. 

For alt du vet så kan det hende at denne mellomlederen agerer fordi ledelsen har bedt mellomledere om det. Og da har du ihvertfall ingenting du skulle ha sagt. 

Så slapp av. Det roer seg nok etterhvert! Det er mer en fase enn noe annet. 

Anonymkode: dd889...0df

• Liker 1
Skrevet

Det er mye verre med kollegaer som TROR de er ledere og opptrer på en slik måte. 

Vi har dette problemet på min arbeidsplass, og det er jævlig irriterende! Personen, istedetfor for å skjøtte eget arbeid, følger med på alt alle andre foretar seg, er inne å sjekker om de har gjort arbeidsoppgavene sine, manipulerer i timebøker o.l. Konstruerer oppgaver, har så jævlig mange gode ideer - men det er alltid alle andre som skal gjennomføre jobben. 

Kjenner jeg spyr av sånne folk. Jeg er rasende dyktig i jobben min og en svært pålitelig arbeidstaker, men holder faen ikke på sånn. 

Dere folk som er som beskrevet over: Gi FAEN i slik oppførsel, og gjør jobben din.

Anonymkode: 759e7...03a

• Liker 4
Skrevet

Jeg er mellomleder, og tilpasser behandlingen den enkelte medarbeidere.

Medarbeidere som har forstått ansvaret, jobber systematisk og prioriterer rett, ikke gjør feil, kommuniserer godt og er ydmyke når det er noe de ikke vet, de har full frihet.

Medarbeidere, ofte nyansatte, som tror de er verdensmestere, kjører på uten å egentlig ha forstått parametrene, ikke har ydmykhet nok til å "ringe en venn" om de ikke forstår, de detaljstyres. Selvfølgelig i kombinasjon med samtaler om forbedringspotensiale. 

Den sistnevnte gruppen skriker gjerne opp om urettferdig behandling og overstyring. 

Anonymkode: d4a88...190

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er mellomleder, og tilpasser behandlingen den enkelte medarbeidere.

Medarbeidere som har forstått ansvaret, jobber systematisk og prioriterer rett, ikke gjør feil, kommuniserer godt og er ydmyke når det er noe de ikke vet, de har full frihet.

Medarbeidere, ofte nyansatte, som tror de er verdensmestere, kjører på uten å egentlig ha forstått parametrene, ikke har ydmykhet nok til å "ringe en venn" om de ikke forstår, de detaljstyres. Selvfølgelig i kombinasjon med samtaler om forbedringspotensiale. 

Den sistnevnte gruppen skriker gjerne opp om urettferdig behandling og overstyring. 

Opplever du ofte dette hos nyansatte?

Anonymkode: dc44e...4e9

Skrevet

Mellom-ledere og ledere i offentlig sektor kan du få gratis.

Anonymkode: 3da2d...d3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Opplever du ofte dette hos nyansatte?

Anonymkode: dc44e...4e9

Oftere enn hos de som har vært på samme arbeidssted noen år, og kan rutinene. De som kommer inn nye, særlig de med tidligere erfaring, har et visst behov for å hevde seg. Uten å se at de er på en ny plass der ting er annerledes, med annerledes verktøy og metode.

Men de aller fleste er superflinke, og har ydmykhet for hva de ikke vet (en viktig egenskap hos oss - om man tror man vet og bommer slik at det først oppdages senere, blir det tungvint og dyrt). Så de kan man raskt gi mer frihet da man vet de tar kontakt ved behov. 

• Liker 1
Skrevet

Vil tro du trenger deltaljstyring. Mange nyansatte og nyutdannede tror de kan og vet alt. Men egentlig bare er klysete

Anonymkode: f4120...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...