AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Jeg er født her av utenlandsk bakgrunn og synes det er slitsomt å måtte forholde meg til forskjellige kulturer og koder. Samt å se annerledes ut. For ikke å snakke om at man får automatisk lav status hvis man ser ut en utlending. Dette imotsetning til USA hvor status ikke er knyttet til innvandringsstatus og hudfarge. Der borte finnes det rike og suksessfulle av alle farger. Og fattige av alle farger. Altså evner og personlighet bestemmer din status. Jeg lurer derfor på hvorfor folk kommer til Norge? Kanskje de ser for seg at det er noe helt annet før de kommer? Anonymkode: 24454...e6a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså evner og personlighet bestemmer din status. Anonymkode: 24454...e6a Det gjør det her også. Anonymkode: f7e9b...3c1 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Det finnes rike og suksessfulle i alle farger her også, på samme måte som mange med innvandrerbakgrunn blir dømt i usa. Det har jo vært skrevet opp og ned i media om hvordan mørkehudede blir diskriminert i usa... mexicanere er så lite ønsket at det er forsøkt bygd mur for å holde dem ute. Mange jobber under uverdige forhold fordi dem ikke får papirer eller rettigheter... jeg har null problem med å skjønne at folk heller vil hit enn til usa! Og sist jeg sjekket boligsalg i området jeg bor, så var nesten samtlige boliger over 12 mill solgt til personer med utenlandsk navn. Jeg vet ikke med deg, men jeg anser at folk er rike og har suksess om de kan kjøpe boliger for over 12 mill... Anonymkode: 9b8df...50e 6
Gjest laPistola Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er født her av utenlandsk bakgrunn og synes det er slitsomt å måtte forholde meg til forskjellige kulturer og koder. Samt å se annerledes ut. For ikke å snakke om at man får automatisk lav status hvis man ser ut en utlending. Dette imotsetning til USA hvor status ikke er knyttet til innvandringsstatus og hudfarge. Der borte finnes det rike og suksessfulle av alle farger. Og fattige av alle farger. Altså evner og personlighet bestemmer din status. Jeg lurer derfor på hvorfor folk kommer til Norge? Kanskje de ser for seg at det er noe helt annet før de kommer? Anonymkode: 24454...e6a Har du vært i USA? Rasismen der er helt ekstrem. Fattigdommen generelt veldig ille. Du skal ha jævlig mye penger, god utdannelse og lys hud for og ønske og bosette seg der 😳
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 De aller fleste kommer til Norge for penger og velferd, men veldig mange av de vil ikke integrere seg og de respekterer heller ikke norsk kultur eller norske lover. Anonymkode: f2e35...5a4 16
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Anonyminist skrev (46 minutter siden): Har du vært i USA? Rasismen der er helt ekstrem. Fattigdommen generelt veldig ille. Du skal ha jævlig mye penger, god utdannelse og lys hud for og ønske og bosette seg der 😳 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det finnes rike og suksessfulle i alle farger her også, på samme måte som mange med innvandrerbakgrunn blir dømt i usa. Det har jo vært skrevet opp og ned i media om hvordan mørkehudede blir diskriminert i usa... mexicanere er så lite ønsket at det er forsøkt bygd mur for å holde dem ute. Mange jobber under uverdige forhold fordi dem ikke får papirer eller rettigheter... jeg har null problem med å skjønne at folk heller vil hit enn til usa! Og sist jeg sjekket boligsalg i området jeg bor, så var nesten samtlige boliger over 12 mill solgt til personer med utenlandsk navn. Jeg vet ikke med deg, men jeg anser at folk er rike og har suksess om de kan kjøpe boliger for over 12 mill... Anonymkode: 9b8df...50e Hvorfor er det ingen innvandrere i Norge som er milliardærer her da? Hvorfor er ingen innvandre her CEO? https://www.forbes.com/sites/denizcam/2016/03/10/american-dreamers-45-foreign-born-billionaires-who-got-rich-in-the-u-s/ https://www.distilnfo.com/itadvisory/2019/08/08/immigrant-ceos/ Anonymkode: 24454...e6a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De aller fleste kommer til Norge for penger og velferd, men veldig mange av de vil ikke integrere seg og de respekterer heller ikke norsk kultur eller norske lover. Anonymkode: f2e35...5a4 Veldig mange? Jeg vil påstå at de aller fleste utlendinger er integrerte her i Norge. Anonymkode: c61f8...a6f 2
Gjest laPistola Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det ingen innvandrere i Norge som er milliardærer her da? Hvorfor er ingen innvandre her CEO? https://www.forbes.com/sites/denizcam/2016/03/10/american-dreamers-45-foreign-born-billionaires-who-got-rich-in-the-u-s/ https://www.distilnfo.com/itadvisory/2019/08/08/immigrant-ceos/ Anonymkode: 24454...e6a Du trekker fram Donald trump som utlending i usa som har klart seg bra? Ja, usa er jo et smeltedigel av innvandrere og etterkommere av innvandrere , det er jo alle halvt ditt og kvart datt. Det er allikevel veldig rasistisk. Jo, det finnes helt klart noen kjempe rike i usa , og fattigdommen er dertil større. Hvor mange milliarderer finnes det i Norge totalt sett? Du får jo flytte til usa da hvis du tror det gjør deg til milliarder, det var da voldsomt høye mål du satt her.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 Det er flere grunner til at folk kommer til Norge: Høy grad av fred, stabilitet, trygghet og mennneskerettigheter. Den offentlige velferden er nok grunn nr. 1: Dette er ett av uhyre få land der folk er sikret livsopphold, bolig og gratis helsehjelp og mye annet selv om de gjør absolutt ingenting. Ja, det kommer også folk hit som absolutt bidrar, men kostnadene for alle de andre er så store at det spiser opp de andres verdiskapning samt deler av Statens inntekter. I sum er dette dessverre et tapsprosjekt vi ikke har råd til, i tillegg går det ut over andre der ute i verden som virkelig kunnne trengt bistand. Asyl-/flyktningeopphold er ment å være midlertidig, og ikke en adgang til livslang statlig forsørgelse. Jeg ønsker og håper at flere kan reise tilbake til opprinnelsesland og bruke de kunnskapene de har skaffet seg her, til å styrke og bygge opp sine land. Dette er så utrolig mye viktigere bidrag til verdens fred og velstand, og et mye bedre mål på suksess enn at noen ytterst få skal bli milliardærer. Anonymkode: c0354...ba4 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 Skjønner heller ikke hvorfor så mange utlendinger kommer til Norge. Nordmenn flest misliker utlendinger som ikke er hvite. Anonymkode: b43f1...7e0 1
Nicathv Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 Fordi Norge er et av verdens rikeste land og et av landene som gir enhver best mulighet til å klare seg fint i livet. En person som vokser opp i Norge har for eksempel mye større sjanse for å være økonomisk trygg enn en som vokser opp i USA. Gratis utdanning, gratis helsetjenester, mer rettferdig skattesystem og god lønn for folk flest i forhold til andre land osv osv. At et mindretall av nordmenn ikke liker folk med mørkere hud er ikke noe argument, for det finnes ingen andre land på samme rikdomsnivå hvor befolkningen har nevneverdig mindre fremmedfiendtlige holdninger. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette imotsetning til USA hvor status ikke er knyttet til innvandringsstatus og hudfarge. Der borte finnes det rike og suksessfulle av alle farger. Og fattige av alle farger. Altså evner og personlighet bestemmer din status. Har du ikke fått med deg det Black Lives Matter har prøvd å opplyse om? Anonymkode: b9b07...796 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 20.47): Har du ikke fått med deg det Black Lives Matter har prøvd å opplyse om? Anonymkode: b9b07...796 Nei jeg kjøper ikke at rasister blir politi for å skyte svarte mennesker. Dårlig trening for politi? Helt klart. Mye farligere situasjoner enn i Norge? Helt klart. Sterotyper av svarte folk? Helt klart. Men jeg kjøper ikke at hvite politimenn skyter svarte fordi de er rasister. Anonymkode: 24454...e6a 2
Honey Dew Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 19.27): Skjønner heller ikke hvorfor så mange utlendinger kommer til Norge. Nordmenn flest misliker utlendinger som ikke er hvite. Anonymkode: b43f1...7e0 Nordmenn flest misliker ikke folk fordi de har en annen hudfarge. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 Jeg hørte en gang at mange hadde blitt fortalt at gatene i Norge var belagt med gull, at alle fikk mange penger og eget hus uten å gjøre en dritt. Så klart folk kommer da. 🙄 Anonymkode: d41e2...657 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #16 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 12.36): Hvorfor er det ingen innvandrere i Norge som er milliardærer her da? Hvorfor er ingen innvandre her CEO? https://www.forbes.com/sites/denizcam/2016/03/10/american-dreamers-45-foreign-born-billionaires-who-got-rich-in-the-u-s/ https://www.distilnfo.com/itadvisory/2019/08/08/immigrant-ceos/ Anonymkode: 24454...e6a Gi det noen flere generasjoner så skal du se det blir flere. Anonymkode: 17a58...0d0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 12.36): Hvorfor er det ingen innvandrere i Norge som er milliardærer her da? Hvorfor er ingen innvandre her CEO? https://www.forbes.com/sites/denizcam/2016/03/10/american-dreamers-45-foreign-born-billionaires-who-got-rich-in-the-u-s/ https://www.distilnfo.com/itadvisory/2019/08/08/immigrant-ceos/ Anonymkode: 24454...e6a Vi har under 350 milliardærer her i landet totalt og mange av disse tilhører noen få familier. Det skal faktisk vanligvis en del generasjoner til for å bygge opp milliarder i formue... Anonymkode: 6f1f9...f10
AliceNextDoor Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 Jeg er Norsk, men jeg er ikke født i Norge. Jeg har absolutt en tilhørighet til landet jeg er født i, mine foreldre har flyttet hjem til byen de traff hverandre i og blir boende der. Jeg velger å bli i Norge fordi det er her jeg har det nettverket jeg trives best med. Norge er et litt rart land når nordmenn skal definere seg selv, det er litt spennende å se hva man definerer som typisk norsk. For det er sjeldent typisk norsk. Norge ER en mix av forskjellige kulturer og låner veldig mye fra hele verden. Vi elsker alt som er amerikansk her, men vi elsker også å snakke negativt om alt som er amerikansk. Vi har masse fordommer mot utrolig mange andre kulturer, men når alt kommer til alt så vet vi egentlig veldig lite om det vi har fordommer mot. Du kan ikke se på meg at jeg er norsk, men etternavnet avslører noe. Nå er ikke europeiske etternavn særlig uvanlig i Norge lengre, fordi det er en sterk tilflytting blant annet tidligere Jugoslavia, som eksempel. De generasjonene som vokser opp av disse nå blir ikke gjort særlig mye tanke om at de har et annet kulturmessig opphav. Det samme gjelder meg, idag bruker jeg et franskprodusert skjørt, strømpene mine er fra Polen og resten av plaggene er sannsynligvis laget i asia noe sted - bortsett fra strikkejakken min som er strikket av en latvisk kvinne med et svensk mønster. Jeg kjører japansk bil og elsker amerikanske McD og Coca-Cola, yndlingsartistene mine er australske og britiske, jeg elsker britisk humor, jobber med et fag med gresk opphav, etternavnet mitt har opphav i Østerike, jeg er født i Tyskland og liker kjøttkaker som tross alt er svensk. Møblene mine er italienske og danske, med innslag av en del svensk som jeg har montert selv med verktøy fra Tyrkia. Jeg pynter med planter fra Nederland, og hvitevarene mine er koreanske og tyske. Alt dette skriver jeg på en maskin laget i Kina, og der kommer telefonen min fra også - samt mesteparten av innmaten i elektriske dippedutter og ting jeg har hjemme. Mer norsk blir det virkelig ikke. Så hva er det med Norge som gjør at jeg vil bli her? Allerede nevnt nettverket av venner og jobb, men den store tingen med Norge for min del er at her er det en trygg fremtid og sammenfatningen av alt jeg nevnte som vi omgir oss med, det danner et "produkt" jeg liker veldig veldig godt fordi jeg har virkelig vokst opp til å være en selv: nordmenn. Identiteten til nordmenn og evnen/viljen til å stå på som lever så godt i folk her i landet, den er unik. Og, så er nordmenn oppkjeftige - men også høfflige. De er ambisiøse - men også late. Kunnskapsrike - men dumme. De er rett og slett uperfekte og tillater at det skal være slik, og det er perfekt - for sånn er akkurat jeg også. Derfor blir jeg her mellom bakkar og berg. Og det tror jeg ikke noenting på at jeg er alene om. 1
ErGlad Skrevet 29. august 2021 #19 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 11.45): De aller fleste kommer til Norge for penger og velferd, men veldig mange av de vil ikke integrere seg og de respekterer heller ikke norsk kultur eller norske lover. Anonymkode: f2e35...5a4 Dette er avhengig av religion. Jeg opplever at religionen har i praksis stor betydning for hvor integrerte flyktningene blir, f.eks har jeg i mange tråder vist til at vietnamesere og srilankere tjener mer enn oss og har blitt bidratt positivt til velferdstaten Norge. Du har rett i at det er mange som ikke vil respektere norsk kultur og norske lover. Dette er avhengig av religionen deres.
Syrinblomst Skrevet 29. august 2021 #20 Skrevet 29. august 2021 On 8/24/2021 at 2:21 AM, AnonymBruker said: For ikke å snakke om at man får automatisk lav status hvis man ser ut en utlending. Dette imotsetning til USA hvor status ikke er knyttet til innvandringsstatus og hudfarge. Der borte finnes det rike og suksessfulle av alle farger. Og fattige av alle farger. Altså evner og personlighet bestemmer din status. Det er i hvertfall bare tull. En får ikke automatisk lav status av og se ut som en «utlending» og det finnes mange med forskjellig farge i huden her i Norge også som er rike og har en god utdanning. Både nordmenn og utlendinger kan være ressurssterke og ressurssvake. Innlegget ditt er meget generaliserende og oser fordommer. Kryp ut fra den lille hula di
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå