Gå til innhold

6600 kroner etter husleie - Umulig med verdig liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/osloogviken/de-fattigste-i-norge-lever-pa-under-15.000-i-maneden-1.15614700?fbclid=IwAR3xQEMBJfYhjuu5Va9c0WBMFIrbeGOJ8J36HtGC6-zj1gagHyezw08d5Uo

Står om lavinntektshushold. Spesifikt en kvinne som sitter igjen med 6600 kr måneden etter leia er betalt. De skriver som om at folk nekter å tro at noen har så lite å rutte med. Jeg blir provosert av det. Selvsagt har noen folk så lite, og mange mindre. Det føles som det er journalistene som dummer seg ut her med den beskrivelsen. Lever selv på noe slikt. Ingen må kjøpe inn mat til meg. Og jeg må ikke bare spise mat som har gått ut på dato. 

Anonymkode: c9445...338

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel omtrent det jeg lever på. Aldri tenkt at det skal være spesielt uverdig.

Anonymkode: 5ad39...dce

• Liker 21
Skrevet

Det går helt fint i en kortere periode, men lever man slik over mange år (tenker da ti år pluss) så er det klart at det slitsomt. Man får jo etterhvert også behov for å kjøpe dyrere ting og da går det utover hverdagssbudsjettet, så det er absolutt forståelig at det oppleves tungt i lengden. 

Anonymkode: b75f1...5db

• Liker 15
Skrevet

Når husleia er betalt har Christine Strandmann (45) på Jessheim 6600 kroner på konto.

Det skal dekke forsikringer, mat, bil, klær, internett, telefon, og alt annet. Tannlege, ferie eller julegaver er det ikke rom for.

Er det kun husleie som går innunder fast utgift? Virker som dere ikke har lest artikkelen.

Anonymkode: a979a...44d

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det kun husleie som går innunder fast utgift? Virker som dere ikke har lest artikkelen.

Har lest. Hva mener du? Hvis hun har laveste aap så er hun nermest "heldig" om hun har 6600 igjen etter at kun husleie er betalt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du lest? 

sitat fra artikkelen: «Det skal dekke forsikringer, mat, bil, klær, internett, telefon, og alt annet. Tannlege, ferie eller julegaver er det ikke rom for.»

Anonymkode: d5fcf...529

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Poeng det. Jeg leste ikke artikkelen, og tok utgangspunkt i det TS skriver. Samtidig er det begrenset med faste utgifter når man bor i leid bolig. Husforsikring, renovasjon, skatt, etc. er det jo huseier som tar seg av. Internett er som regel inkludert, men tydeligvis ikke her. Da sitter vi igjen med det, telefon og innboforsikring. Så en drøy tusenlapp? Kan si 1600 for å få et rundt tall.

5000 er ikke så mye, men det går jo rundt på et vis. Dette er jo også midlertidig, ikke en varig ytelse, så det ordner seg vel når hun er tilbake i jobb.

Vi som er permanent fattige har bare måttet lære oss at tannlege er noe vi ikke har råd til hvert år, og at klær brukes til de er utslitt. Bil er det best å klare seg uten.

Anonymkode: 5ad39...dce

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du lest? 

sitat fra artikkelen: «Det skal dekke forsikringer, mat, bil, klær, internett, telefon, og alt annet. Tannlege, ferie eller julegaver er det ikke rom for.»

Anonymkode: d5fcf...529

Har du lest tittelen på denne tråden? "6600 kroner etter faste utgifter - Umulig med verdig liv?" Det stemmer jo ikke. Rettes imidlertid i selve innlegget med at "Spesifikt en kvinne som sitter igjen med 6600 kr måneden etter leia er betalt".

• Liker 2
Skrevet

Det er jo midlertidig. Jeg er ufør på minstesats, og har 7000 kr igjen da boutgifter er betalt, men da har jeg igjen strøm, telefon og forsikring. Bil har jeg selvfølgelig ikke råd til. Mitt matbudsjett er på 2500 kr. Det er vinteren det er vanskeligst, for da er strøm regninga høyere, og man må kjøpe julegaver. Men i det daglige så går det greit. Det kjedelige er da man må til tannlege, må ha ny vaskemaskin, nye vintersko osv. 

Og vi er nok mange som lever sånn, både de på AAP, minstesats ufør og minstepensjonister. 

Anonymkode: 49654...1a9

• Liker 11
Skrevet

Kjenner noen som har så lite som 3000 igjen etter leie av bolig + strøm er betalt. Minstesats ufør. 3000 skal altså dekke mat, transportutgift, forsikring, Internett, mobil, helse utgifter. Ofte har vedkommende måtte hente mat hos frelsesarmeen.

• Liker 3
Skrevet

Uff når jeg leser lurer jeg på om jeg  også er fattig. Men føler meg ikke fattig likevel. Tror det har litt med at jeg er for syk til å bruke 1700 kr på «kultur/uteliv mm». Går ikke til frisør etc. Skulle mer enn gjerne gjort sånne ting. men det ender fort i oppkast og smerter😌

Jobber en del når jeg er i bedre form, siden jeg er frilanser😊

Har bare 2000 kr igjen når bolig, mat og helseutgifter er betalt. Og de har gått rett i fond lenge👌og ved kriser har jeg en buffer på 10 000 på konto. Jeg er ikke fattig i egne øyne. Har ca 20 000 netto i mnd. Eier leilighet.

Anonymkode: 0d28d...a5a

• Liker 2
Skrevet

Å ha 15.000 utbetalt kan bety at man sitter igjen med altfor lite til det mest nødvendige, eller det kan bety at man har så man klarer seg bra. Det kommer helt an på hvilke boutgifter man har. Leiemarkedet har i mange år fulgt den ville prisøkningen på eiendomsmarkedet, slik at de med lav inntekt betaler en større og større andel av inntekten i husleie. Da blir det tilsvarende mindre igjen til andre livsnødvendigheter som mat.

Rimelige leieboliger med lavere husleie kunne løst fattigdomsklemma for folk, og der bør det offentlige gjøre noe. Jeg tror det ville vært positivt for både det offentliges økonomi og for helsa og livskvaliteten til de med lav inntekt, i stedet for at disse "bor seg ihjel" og må ha pengehjelp fra sosialkontor for å betale dyre husleier til private aktører, der de største på markedet tjener rått på det offentliges penger.

Anonymkode: 259d5...e46

• Liker 11
Skrevet

Alikevel mener folk her inne at mennesker på aap, minstesats ufør og ung ufør får utbetalt alt for mye og lever i luksus.

Herregud jeg håper jeg aldri blir så syk at jeg ender opp så fattig.

Anonymkode: 241a4...0fb

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alikevel mener folk her inne at mennesker på aap, minstesats ufør og ung ufør får utbetalt alt for mye og lever i luksus.

Herregud jeg håper jeg aldri blir så syk at jeg ender opp så fattig.

Det er ikke gøy, nei. Er selv på minstesum AAP og det er veldig kjipt.

Takknemlig for at jeg får noe og ikke må være på gata, men med 12600 i mnd er det små marginer.

Anonymkode: 32220...3a0

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke hovedpersonen, Strandmann, er særlig representativ for "fattige i Norge". Hun er permittert fra en 75% stilling hos SAS og sikkert vant til ganske godt med penger. Da blir selvsagt kr 6600 lite.

For de som virkelig har dårlig råd over tid, så er det en ganske rundhåndet sum. Om jeg deler min innboforsikring på 12 måneder, er det knapt kr 120 i måneden. Så kommer mobil på 120 (1 gb), strøm på ca 700, mat for en person ca 2000 hvis jeg er bevisst, bil ca 1000 inkl alt iløpet av et år, internett kanskje 300 - 400 (? min er i felleskostnaden). Så det blir ca 4000. Da er det fortsatt 2600 igjen til alt mulig annet. Det er ikke så gale for en person som mest sannsynlig ikke skal leve slik over lengre tid.

Å gjøre det å kjøpe mat som er nedsatt i pris til en "stakkarslig" fattigdoms greie, synes jeg er helt ugreit. Jeg handler mat nedsatt i pris stort sett hver dag. Ikke fordi jeg har dårlig råd, men fordi det er bra for miljøet, og uansett økonomi, bra for lommeboken. Synes NRK skal være forsiktig med å stigmatisere det å være bevisst på miljø, bærekraft og matinnkjøp.

På toppen av det hele mener hun at alle, uavhengig av inntekt, skal få borgerlønn? Denne damen må få beina ned på jorden! Dårlig intervjuobjekt om tema er faktisk fattigdom. 

• Liker 7
Skrevet

Blir så provosert når politikerne sier at satsene må holdes nede for øke motivasjonen for å komme i arbeid. Da bør de heller sørge for at vi får et system som gjør at det ikke er tvil om at de riktige personene får støtte. 
Er man uføretrygdet så er man ikke utenfor arbeidslivet pga. «mangel på motivasjon», man er for syk for å tilfredstille arbeidslivets krav. 

Anonymkode: 388ce...5d1

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde følt meg rik hvis jeg hadde så mye til overs når faste utgifter er betalt. Og jeg er i jobb.

Anonymkode: 1f566...dd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde følt meg rik hvis jeg hadde så mye til overs når faste utgifter er betalt. Og jeg er i jobb.

Anonymkode: 1f566...dd7

Det står vel bare at det er etter leia og ikke etter faste utgifter?

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det høres kjempelite ut om det skal dekke ALT utenom husleie. Usikker på om husleie der er leie av en leilighet eller annet, det er jo litt forskjellig hva leien inkluderer. Jeg bruker vel den summen bare på mat og "tull" (alkohol, kaffe, snacks, småshopping) hver måned, altså utenom faste og nødvendige utgifter...

Anonymkode: a2959...1c8

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ca det samme til overs som henne (med full jobb), og bruker ca halvparten. Resten går til sparing, så har ingen problemer med å kjøpe julegaver og annet når det trengs. Jeg er ikke i nærheten av fattig, det ville være å håne de som virkelig er fattige å si det. Jeg synes det er merkelig at alle som stiller på sånne saker i media har det samme eller mer enn meg. Hvor er alle de andre? Er de redde for å stå frem? Jeg er ikke i tvil om at veldig mange klarer seg på mye mindre.

Anonymkode: a0d68...e58

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...