Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 26 år og kjæresten er 30. Vi har lenge hatt et ønske om å begynne prøving, men vi har ønsket at en av oss hadde kommet oss i jobb først. Jeg blir ferdig med masteroppgaven i mai og vil da bli sivilingeniør innenfor et attraktivt yrke hvor lønnen er stabil. Jeg fikk nettopp tilbudt jobb fom. neste august, fra et firma jeg har jobbet for siste 3 somrene. I denne jobben er startlønn ca 550 000kr. 
Kjæresten er masterstudent i siving og ferdig om 2 år. Jeg jobber 1. gang i uken i en jobb jeg har hatt gjennom studiene, så pengene er ikke noe problem. Eier også egen leilighet og har familie i nærheten som vil støtte
Jeg vet det kun er mitt valg, men jeg ønsker å begynne prøvingen rett etter masteren er levert. Om det da går på første forsøk vil fødsel bli ca 7mnd etter oppstart i ny jobb, jeg er redd for hva kollegaer vil si. Hva tenker dere?

Anonymkode: c814c...c96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt og forventet at en kvinne i sin beste alder blir gravid når utdanning og jobb er på plass :) Ingen vil reagere på det. Du vil være ute i permisjon en kort periode bare, du er for viktig for bedriften til at det utgjør noe forskjell :)

Jeg ville også ha begynt med en gang om dere ønsker barn, det kan jo ta tid! Lykke til med prøvingen!  :)

Anonymkode: 3d1c2...3bc

Skrevet

Hvordan blir det med foreldrepenger hvis den sitter på første forsøk og du føder en måned for tidlig? 

Anonymkode: e5fa5...380

Skrevet

Jeg fikk, som masterstudent, jobbkontrakt i februar, med oppstart i august. 

Viste seg at jeg var gravid i februar... begynte på jobb i august 32 uker på vei. Forsvant fort ut i permisjon. 

Jeg følte det var flaut. Men vet du hva? Ingen på jobb syntes det gjorde noe. Jeg kom jo tilbake. Og siden jeg tross alt bare jobbet der i ca en måned før jeg forsvant ut så var jeg lett å erstatte. Det var jo ikke akkurat sånn at jeg var uerstattelig 😂

Det gikk fint med foreldrepenger- fordi fast kontrakt viser varig lønnsoppgang, og det tar nav hensyn til. (De gjorde ihvertfall i 2017)

Det du må passe på er at du ikke føder mellom levert master og jobboppstart, da havner du i mellom alle stoler. Men det å få barn rett etter jobbstart når du nærmer deg 30, det er ikke noe som overrasker arbeidsgiver. 

Anonymkode: 35c4a...7a7

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan blir det med foreldrepenger hvis den sitter på første forsøk og du føder en måned for tidlig? 

Anonymkode: e5fa5...380

Hun har jo deltidsjobb nå og har inntekt :) Så det er ikke noe problem

Anonymkode: 3d1c2...3bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...