Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde plettfri økonomi før jeg ble sammen med min eks i 2018. Mastercardet mitt med en grense på 5.000kr tok jeg sjeldent i bruk, men det ble i så fall betalt ned før måneden var omme. 

Typen overtalte meg raskt om å flytte inn i leiligheten min. De første 2 månedene betalte han sin del av boutgiftene. Det var siste gang.

Han hadde dype økonomiske problemer som han skjulte godt. Hvert lønnstrekk var angivelig hans siste. Det var selvsagt en løgn hver gang. I hele vårt samboerskap var det jeg som forsørget oss begge. Selv maten han spiste. All den tid jeg var en 22-årig ung kvinne med en lønn som tilsvarer det å være helt fersk i arbeidslivet. Etterhvert tok jeg et oppgjør. Jeg klarte ikke betale regningene i tide. Han gav meg innsyn i absolutt alt, virket det som. For å bli kvitt det siste lønnstrekket, trengte han 100.000. Han gråt over hvor mye han ønsket å bli gjeldsfri, og at løsningen lå hos meg. Til slutt ga jeg etter. Jeg trengte også at han kunne bidra 50/50 til husstanden. Jeg klarte ikke bære alle utgifter alene over tid.

Men så kom enda et lønnstrekk. Du tenker kanskje at jeg fortjente det fordi jeg var så dum. Det synes jeg også. Men denne personen mishandlet meg psykisk i to år. Han slo meg til blods et par ganger. Han isolerte meg fra venner og familie. Jeg var ikke sterk nok til å stå imot. Jeg levde i en tåke. Men i juni 2021 kom politiet på døren fordi en nabo ringte. Jeg lot som ingenting og skjulte blodet på ryggen. Men etter det klarte jeg å komme meg ut av forholdet. 

Og nå sitter jeg her med kommende lønnstrekk rett rundt hjørnet, og flere inkassokrav jeg ikke klarer å betale. Jeg risikerer å miste boligen min. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er helt alene. 

Anonymkode: 30cfc...d54

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med banken om å bake inn det du skylder i boliglånet?

Anonymkode: 550c7...7eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Snakk med banken om å bake inn det du skylder i boliglånet?

Tror du Nordea sier ja til det når jeg har betalingsanmerkninger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke sikkert, men du kan høre med dem? Man skulle jo tro banker ønsker at kundene beholder boligen sin. Tvangssalg pleier ikke å være spesielt gunstig for noen.

Evt. ta kontakt med NAV, de skal ha gjeldsrådgivere. Kanskje de har gode råd? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det gjør de garantert ikke. Men du kan prøve Bluestep. De refinansierer selv om du har betalingsanmerkninger, under forutsetning av at du kan stille med pant i fast eiendom som sikkerhet.

Anonymkode: 839de...fe9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 7.09):

Jeg hadde plettfri økonomi før jeg ble sammen med min eks i 2018. Mastercardet mitt med en grense på 5.000kr tok jeg sjeldent i bruk, men det ble i så fall betalt ned før måneden var omme. 

Typen overtalte meg raskt om å flytte inn i leiligheten min. De første 2 månedene betalte han sin del av boutgiftene. Det var siste gang.

Han hadde dype økonomiske problemer som han skjulte godt. Hvert lønnstrekk var angivelig hans siste. Det var selvsagt en løgn hver gang. I hele vårt samboerskap var det jeg som forsørget oss begge. Selv maten han spiste. All den tid jeg var en 22-årig ung kvinne med en lønn som tilsvarer det å være helt fersk i arbeidslivet. Etterhvert tok jeg et oppgjør. Jeg klarte ikke betale regningene i tide. Han gav meg innsyn i absolutt alt, virket det som. For å bli kvitt det siste lønnstrekket, trengte han 100.000. Han gråt over hvor mye han ønsket å bli gjeldsfri, og at løsningen lå hos meg. Til slutt ga jeg etter. Jeg trengte også at han kunne bidra 50/50 til husstanden. Jeg klarte ikke bære alle utgifter alene over tid.

Men så kom enda et lønnstrekk. Du tenker kanskje at jeg fortjente det fordi jeg var så dum. Det synes jeg også. Men denne personen mishandlet meg psykisk i to år. Han slo meg til blods et par ganger. Han isolerte meg fra venner og familie. Jeg var ikke sterk nok til å stå imot. Jeg levde i en tåke. Men i juni 2021 kom politiet på døren fordi en nabo ringte. Jeg lot som ingenting og skjulte blodet på ryggen. Men etter det klarte jeg å komme meg ut av forholdet. 

Og nå sitter jeg her med kommende lønnstrekk rett rundt hjørnet, og flere inkassokrav jeg ikke klarer å betale. Jeg risikerer å miste boligen min. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er helt alene. 

Hvor store beløp er det snakk om her? Hjelper det om du får utsettelse på innbetaling av studielån og boliglån? Eller er det snakk om så høye beløp at det vil lønne seg å bytte bolig? 

Anonymkode: 55b23...a36

Skrevet

Uff ts. Det er veldig vondt å lese hvordan du har blitt behandlet og hva du sitter igjen med. Har du familie eller venner du kan snakke med om dette? Kan være familie kan hjelpe deg med ett gunstig lån, eller praktisk hjelp for å rydde opp. 

Det er jo forskjell på om man har dårlig økonomisk styring selv, eller er blitt offer for økonomisk, psykisk og fysisk vold. Og snakk med banken og nav om mulige løsninger. 

Det er ikke lett det du står i nå, men det verste er over💗

Anonymkode: 7be26...813

Skrevet

har ei venninne som arbeidet i innkassobyrå. hun har fortalt meg at det de egentlig bare ønsker er å få inn penger, uavhengig tid. hennes jobb var også å finne bedre nedbetalingsplaner, og ofte ble det justert i renter og lengde på nedbetaling. 

hun ønsket også at mange flere faktisk turte å ta kontakt med bank og nav fordi de ofte er mye mer på tilbud enn det man tror. hvis man ender opp uten penger, gjeld og tvangssalg så blir det jo også mye mer jobb for bank, og nav må også hjelpe til med kommunal bolig/nødbolig og hjelp til bostøtte. det er derfor i deres interesse å hjelpe til med slike utfordringer du har FØR det går for langt. 

det er også mulig du bør snakke med politiet om politianmelding for psykisk og fysisk vold, det kan jo også være noe som kanskje kan bli slettet/inndradd fra han. 

Anonymkode: 0ef72...dd0

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke sutret så veldig om jeg eide egen bolig i så ung alder.

Dette fikser du. Hvis ikke bør du revurdere om du er i stand til å eie bolig på egenhånd.

Anonymkode: eab40...15e

Gjest Blondie65
Skrevet

Steg nr 1. Skaff oversikt. Hvor mye skylder du, hva er boligen din verdt, hvor stor andel av verdien er belånt, hvor mye har du disponibelt til å betale avdrag og renter hver måned?

Steg nr 2. Snakk med din nåværende bank. Forklar hvordan du har havnet i situasjonen. Kan de hjelpe? Hvis ja, hvilken glede - da kan du få bakt inn gjelden din i boligen og problemet er borte. Hvis nei - steg 3.

Steg nr 3. Dersom du er varig ute av stand til å dekke gjelden din kan du søke gjeldsordning. 

Steg nr 4. Dersom det ikke er mulig med refinansiering og heller ikke mulig med gjeldsordning, da er det på tide å innse at det beste kanskje er å selge boligen mens du har sjanse til å gjøre det kontrollert uten tvangsmidler og så rett og slett starte med blanke ark. 

Og så en viktig ting: skam og kalle seg selv dum osv, hjelper ikke. Om nødvendig finn en plass og gråt ferdig, gi deg selv julingen du påstår du fortjener og så er du ferdig med den soningen. Nå må ermene brettes opp - det eneste du kan gjøre noe med er fremtiden.

Skrevet

Mange banker går med på refinansiering, på betingelsen av at betalingsanmerkningen vil slettes (noe de jo gjør). Ville holdt meg milevis unna BlueStep og tilsvarende «gode hjelpere». De tar seg godt betalt i etableringsgebyrer, skyhøye renter - samt at de selger rådgiving du kan få gratis hos NAV. 

Jeg ville begynt med å ringe 55 55 33 39, for generell økonomisk rådgivning. De kan lose deg i riktig retning.  Lykke til. 

Anonymkode: 8b68a...9c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde ikke sutret så veldig om jeg eide egen bolig i så ung alder.

Dette fikser du. Hvis ikke bør du revurdere om du er i stand til å eie bolig på egenhånd.

Anonymkode: eab40...15e

Fy faen, for en sutring fra deg! Høres ut som at du er sjalu fordi du ikke har råd til bolig så da klarer du ikke empatisere med ts, som sliter pga at hun var offer for en annen person sin ondhet.

Trekk deg litt tilbake å tenk over hva du sa her nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...