AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Hei min sønn startet i barnehage for ca 10 dager siden. Han er 2 år og 9 mnd gammel. Aldri gått på barnehage før. Vi hadde lyst til å ha han hjemme så lenge som mulig. Helt siden fødsel og frem til bhg start så har han vært mest med meg. Kan forstå at det er en stooor overgang for han. Han har sovet aleine på sitt rom i snart to år og det har aldri skjedd at han våkner eller gråter om natta. Men idag når jeg skulle hente han i bhg så begynte han å gråte når han så meg. Og akkurat nå er ikke klokka mer enn 2:30 og han har allerede grått to ganger siden han la seg. På lørdag hadde han litt feber også...som etterhvert gikk over av seg selv. Er sikker på at det ikke er pga corona. Er det flere som har opplevd dette? De voksne i bhg sier at han har det fint i bhg. Leker og spiser bra og er glad hele tiden. Akkurat nå er klokka rundt 2:30 og jeg klarer ikke å sove av å tenke på dette😪 Anonymkode: d8e1b...c16
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Mi er 2,4 år gammel og har gått i barnehagen i ett år nå. Hun stortrivdes fra første stund, men har likevel alltid hatt perioder med mye oppvåkning om nettene. Særlig nå siste ukene ved ny barmehage oppstart. Mye nytt å sette seg inn i og nye barn. Hun våkner/gråter gjerne 2-3 ganger i løpet av natten, og noen ganger tar det tid før hun sovner igjen. Vi vet hun har det godt i barnehagen og hun er glad og lykkelig dagtid. Antagelig gjør alle inntrykkene i løpet av dagen at hun drømmer mer. Og drømmene er kanskje konfliktfylte. ‘Det er miiiin bil!! MIIIIN!! UÆÆÆÆÆ!😏 Så antagelig er det bare det litt urolige og innholdsrike hverdagen som gjør dem mer urolige på natten. Og det er nok bare en overgang. Gråtingen på natten vil nok gi seg etterhvert❤️ Anonymkode: 95aab...cd7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Huff, kan godt forstå fortvilelsen din rundt dette. Det er virkelig aldri noe kjekt når barnet er lei seg, dag eller natt. Barnehagestart er en stor overgang for alle barn, uansett alder. For noen blir overgangen svært overveldende, og reaksjoner som du beskriver kan skje. Barnet er stort nok til at mange inntrykk tas inn, men gjerne ikke stort nok til å bearbeide det enda. Da blir gjerne søvnen forstyrret. Det er utrolig flott at du har hatt han hjemme så lenge, de færreste kan nok det i dag! Så gled deg over den tiden du har hatt med han hjemme. De aller fleste barn begynner i barnehagen når de er rundt året. Også da er overgangen tøff for noen. Men det går seg til, noen barn trenger helt til jul før vi ser at de lander helt i sin nye hverdag. Husk på at barna barnet ditt nå omgås med gjerne har vært barnehagebarn i 2 år, de er vandt til rutinene, de ansatte og de andre barna. De er som regel vandt til å hevde sin plass, og ikke minst finne sin plass i gruppen. Ditt barn trenger nok en god periode utover høsten hvor akkurat det blir tatt hensyn til. Regner med de ansatte er informert om at barnet har vært lenge hjemme før oppstart? I så fall bør det gjøre de ekstra oppmerksom på barnet, selvom det tilsynelatende har det fint der. Trøst deg med at dette er normalt for mange barn. Det går alltid over, men kan ta litt lengre tid enn vi ønsker💗 Bhg-ansatt Anonymkode: fd4f8...00b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Sånn går det når man isolerer de stakkars barna. Skulle vært obligatorisk med barnehage for alle over 18 måneder. Det går seg nok til, får håpe det blir uten varige mén. Anonymkode: 59896...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sånn går det når man isolerer de stakkars barna. Skulle vært obligatorisk med barnehage for alle over 18 måneder. Det går seg nok til, får håpe det blir uten varige mén. Anonymkode: 59896...e0b Nei vet du hva! Barn burde ikke gått i bhg før ved 3 års alder. Først da har de behov for å leke med andre. Denne sosialiseringen de prakker på oss trengs ikke ved fødsel. Barn har det best i ro og fred hjemme med familien sin. Anonymkode: 8b1d0...76e 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Når legger barnet ditt seg? Min var og slik. Plutselig ville sove med meg, våknet og gråt osv.. Jeg la hun tidligere. Legger hun kl 18. det hjalp veldig. Ble så og si stopp på den oppvåkningen og griningen. Barnet legger seg når det er overtrøtt mestsansynlig. Prøv å legg tidligere en periode. Anonymkode: 319c6...c82
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei vet du hva! Barn burde ikke gått i bhg før ved 3 års alder. Først da har de behov for å leke med andre. Denne sosialiseringen de prakker på oss trengs ikke ved fødsel. Barn har det best i ro og fred hjemme med familien sin. Anonymkode: 8b1d0...76e Helt feil. De har godt av noen timer i barnehage fra 18 måneders alder, men selvfølgelig ikke hele dager. 4-5 timer er optimalt. Anonymkode: 59896...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når legger barnet ditt seg? Min var og slik. Plutselig ville sove med meg, våknet og gråt osv.. Jeg la hun tidligere. Legger hun kl 18. det hjalp veldig. Ble så og si stopp på den oppvåkningen og griningen. Barnet legger seg når det er overtrøtt mestsansynlig. Prøv å legg tidligere en periode. Anonymkode: 319c6...c82 Har faktisk tenkt over det å legge han tidligere. Han pleier å være kjempeeee trøtt 16 tida. For noen dager siden satt han å sovnet mens han satt i spisestolen og ventet på middag. Klokka var rundt 16:30. Jeg pleier å legge han 19:30. Og jeg syns det er veldig vanskelig å holde han våken til da. Hvis han sovner klokka 18 en dag så er jeg redd for at han kommer til å våkne midt på natta og tror at det er morgen nå Ts Anonymkode: d8e1b...c16
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har faktisk tenkt over det å legge han tidligere. Han pleier å være kjempeeee trøtt 16 tida. For noen dager siden satt han å sovnet mens han satt i spisestolen og ventet på middag. Klokka var rundt 16:30. Jeg pleier å legge han 19:30. Og jeg syns det er veldig vanskelig å holde han våken til da. Hvis han sovner klokka 18 en dag så er jeg redd for at han kommer til å våkne midt på natta og tror at det er morgen nå Ts Anonymkode: d8e1b...c16 Nja, ikke nødvendigvis. Jeg har ihverfall lært at barn sover dårligere om natten, har fler oppvåkninger, natteskrekk og våkner tidligere om morgenen hvis de legger seg når de er overtrøtt. Jeg og pleide legge ungen min i 19 tiden men det var et helvete hver dag. Da helsesøster rådet meg å legge hun tidligere så løsner at seg så og si på dagen. Men dagene starter jo «tidlig», hun våkner alt mellom 06 og 07.30. Og det er innsfor siden hun har fått 12 timer søvn. En ting til jeg kom på nå er at vi stoppet soving i barnehagen da hun var sånn rundt 2 år. Det var fordi leggingen på kvelden tok litt lengre tid og hun igjen hadde disse oppvåkning og urolighet om natten. Den perioden var litt slitsom, hun vaaaar så trøtt etter barnehagen. Men klarte holde hun våken etter bhg og frem til legging 18 tiden. Alt løsnet med engang vi stoppet dagsoving og legging tidligere. Hun er litt over 3 år nå og jeg holder på de samme rutinene, kvelds/middag begynner i 16.30-17 tiden, frukt/yoghurt rundt 17.45. Stell og tannpuss ca 18-18.10. Så leser vi bok og synger og prater litt 18.10 og hun er sovnet til 18.30. Våkner hver natt og vil sove med meg og det er innafor syntes jeg. prøv deg frem, du finner en løsning som passer deg. Bare husk at søvn avler søvn. Legge et barn når det er overtrøtt er som oftest ikke bra, kroppen deres slapper ikke av da og de får mye dårlige søvnkvalitet❤️ Anonymkode: 319c6...c82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå