Example Skrevet 24. august 2021 #41 Del Skrevet 24. august 2021 J.E skrev (5 minutter siden): Forstår deg veldig godt. Dette blir kaotisk og det er slett ikke en gledesnyhet for alle barn og unge at skolene er på grønt nivå og de innser at de kommer til og smittes. Ja det ser dessverre ut som FHI tenker å sende smitten gjennom skolene så fort som mulig. Norge er nokså alene om denne strategien og jeg reagerer veldig på dette! 70 % av norske barneforeldre har svart i spørreundersøkelse at de vil vaksinere barna sine hvis de får mulighet. Men FHI og myndigheter velger og sende smitten gjennom barna. De hopper glatt bukk over det faktum at barn kan også bli alvorlig syke og ikke minst dette med long covid hos barn som andre land melder. Hvis de velger og vaksinere barn blir det uansett for sent for veldig mange av de. Det vil vel kun komme barn i grisgrendte barn til nytte. Innen tidspunktet vaksinene settes ( hvis det blir tilbudt )har mange blitt smittet. Hvis de tenker og tilby vaksine så gir det ingen mening og la så mange smittes først. Må si de er optimistiske hvis de tror denne bølgen bare blir barn også. Det sprer seg ut i alle aldre for systemene kollapser. Det er absolutt en gledelig nyhet at barn har en normal skolehverdag. Det er rett og slett fantastisk å være tilbake til det. Min anekdotiske oppfatning er at de liker det veldig godt. Årets skolestart har gitt mye glede, lek og sosialt samvær som de har mistet i lang tid. Det er godt å se at dette prioriteres foran å hindre smitte i skolene. Det er ikke å prioritere barn å sette de i lenker igjen i lang tid (vaksine er ikke engang godkjent for barn under 12 år). Selvfølgelig kan barn bli syke, men det kan de av mye annet også. De kan skade seg, drukne eller havne i en ulykke. Likevel får de leke, bade, sitte på i bil og sykle. Livet har en viss risiko. Risikoen for at et barn blir alvorlig sykt av korona er fortsatt liten. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 24. august 2021 #42 Del Skrevet 24. august 2021 Mooza skrev (8 timer siden): Jeg synes det er vanskelig, I løpet av de siste 4 dagene har det vært 5 smittede i min datter sin klasse. Likevel må alle møte opp, etter hurtigtest. Og det tar jo tid før de utvikler sykdom. Dette er videregående. Jeg synes det er belastende å gå og vente på at man skal bli smittet. For slik det er nå så kan man ikke slippe unna. Her er verken jeg eller mannen min fullvaksinert. Vi får begge sprøyte i morgen, og så tar det en uke. Så jeg synes det er litt ekkelt nå. Må ærlig talt si det. Jeg synes de kunne ventet noen uker med å åpne så mye opp. Særlig på videregående skoler ser jo dette ut til å spre seg nå. Kan velge karantene, test er frivillig. Lurer litt på å gjøre det selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 24. august 2021 #43 Del Skrevet 24. august 2021 stan skrev (23 minutter siden): Er vi ikke nå kommet over i en ny fase, hvor antall smittede ikke er styrende. Det er heller antall innlagte på sykehus vi må fokusere på. Hvis det stemmer at vi som er vaksinerte får mye mildere sykdomsforløp, så er ikke antall smittede så interessant. Nettopp. Regjeringen har uttalt at vi må leve med viruset i samfunnet, og det er jo ikke noe nytt når samfunnet åpnes slik. Det viktigste er som du sier er antall innlagte - som de med alvorlig forløp. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. august 2021 #44 Del Skrevet 24. august 2021 Little Diva skrev (11 minutter siden): Nettopp. Regjeringen har uttalt at vi må leve med viruset i samfunnet, og det er jo ikke noe nytt når samfunnet åpnes slik. Det viktigste er som du sier er antall innlagte - som de med alvorlig forløp. Det siste jeg har hørt, basert på erfaringer fra Israel er at det ser ut til å være bedre med to doser og en runde med covid, enn en tredje dose vaksine. Tanken er at vaksinen gir immunitet mot et protein i viruset, mens covid gir immunitet mot flere av virusets proteiner. Det skal også gi bedre immunitet mot nye mutasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 24. august 2021 #45 Del Skrevet 24. august 2021 Example skrev (25 minutter siden): Det er absolutt en gledelig nyhet at barn har en normal skolehverdag. Det er rett og slett fantastisk å være tilbake til det. Min anekdotiske oppfatning er at de liker det veldig godt. Årets skolestart har gitt mye glede, lek og sosialt samvær som de har mistet i lang tid. Det er godt å se at dette prioriteres foran å hindre smitte i skolene. Det er ikke å prioritere barn å sette de i lenker igjen i lang tid (vaksine er ikke engang godkjent for barn under 12 år). Selvfølgelig kan barn bli syke, men det kan de av mye annet også. De kan skade seg, drukne eller havne i en ulykke. Likevel får de leke, bade, sitte på i bil og sykle. Livet har en viss risiko. Risikoen for at et barn blir alvorlig sykt av korona er fortsatt liten. https://www.longcovidkids.org/ https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/250-svenska-barn-fick-svår-följdsjukdom-efter-covid/ar-AAM0oXZ Konsekvensene ved og la alle barna i Norge smittes vil bli altfor store. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 24. august 2021 #46 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Blir færre og færre som jobber på sykehus og sykehjem om myndighetene ikke gjør noe. Det kommer til å gå utover det psykiske helsetilbudet og, med mer tvang. Begrenset antall helsepersonell her i landet. På tid myndighetene forstår at det ikke bare handler om antall dødsfall. Blir heller ikke billig for samfunnet med alle som hele tiden må i karantene. Endret 24. august 2021 av Majer 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 24. august 2021 #47 Del Skrevet 24. august 2021 9 hours ago, Outlander said: med 88% av befolkning over 18 som har fått minst 1 dose og 59% full vaksinert, kjøre på sier jeg nå! Synd for folk som kommer til å må teste ut sine ‘jeg stoler på immunforsvaret mitt’ men hele poenget med å vaksinere er slik vi kan åpner opp. Med bare 36 innlagt er dette sterkest bevis vi har at vaksiner fungere! 👍 Og 8 timer etter at du skrev dette er antallet innlagte steget til 52, med 5 nye intensivpasienter….. Gratulerer! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 24. august 2021 #48 Del Skrevet 24. august 2021 Just now, Rullerusk said: Og 8 timer etter at du skrev dette er antallet innlagte steget til 52, med 5 nye intensivpasienter….. Gratulerer! Takk! Da er de nok uvaksinerte uansett så 🤷♀️🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 24. august 2021 #49 Del Skrevet 24. august 2021 Just now, Outlander said: Takk! Da er de nok uvaksinerte uansett så 🤷♀️🤷♀️ Det vet du overhode ingenting om….. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 24. august 2021 #50 Del Skrevet 24. august 2021 NorthernLight skrev (18 timer siden): https://www.nrk.no/nyheter/906-nye-koronasmittede-siste-dogn-1.15621125 Fortsatt så kjører man på med grønt nivå,teste seg ut av karantene,studenter tett i tett osv.. Det blir interessant å se hvor høyt smittetall det kommer til å bli, kommer vi til å nå 2.000 i løpet av en dag? Smittetallet spiller uansett liten rolle nå, vi må tåle smitte nå som ganske mange er fullvaksinerte og flere blir det, det eneste som er viktig å følge med på nå, er antall sykehusinnleggelser og hvor mange som blir liggende på respirator - blir det høye tall her så stjeler det ressurser i form av sykepleiere, intensivsykepleiere, leger osv, som igjen går utover intensiven generellt, planlagte operasjoner, avdelinger osv. Og først da vil vi få problemer med sykehuskapasiteten for alle i Norge. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 24. august 2021 #51 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Jeg har fått begge dosene, men jeg er ikke frisk, så jeg er litt pinglete. Vet jo at de unge tåler godt litt smitte, men har munnbind i lomma og bruker et om jeg er nødt til å gå i en butikk med mange kunder. Jeg har sett flere som gjør det, så det er ikke bare meg. Klarer som oftest å unngå det, men man er jo så vant til å være nesten altfor forsiktig ganske lenge nå. Endret 24. august 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 24. august 2021 #52 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Hatsumomo skrev (21 minutter siden): Det blir interessant å se hvor høyt smittetall det kommer til å bli, kommer vi til å nå 2.000 i løpet av en dag? Smittetallet spiller uansett liten rolle nå, vi må tåle smitte nå som ganske mange er fullvaksinerte og flere blir det, det eneste som er viktig å følge med på nå, er antall sykehusinnleggelser og hvor mange som blir liggende på respirator - blir det høye tall her så stjeler det ressurser i form av sykepleiere, intensivsykepleiere, leger osv, som igjen går utover intensiven generellt, planlagte operasjoner, avdelinger osv. Og først da vil vi få problemer med sykehuskapasiteten for alle i Norge. Man ser jo i hvert fall at forholdet mellom innlagte og de på intensiv er noenlunde konstant. Det har jo vært og fortsatt er sånn at ca en tredjedel av de innlagte som kommer på intensiv. 52 innlagte og 16 på intensiv. Så hvis dette forholdet holder seg slik så vil vel trykket merkes etter hvert med denne smittespredningen vi har nå. Ja jeg tror helt klart vi får veldig høye smittetall etter hvert. Det er jo knapt noe som kan stoppe smitten nå. Endret 24. august 2021 av J.E 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 24. august 2021 #53 Del Skrevet 24. august 2021 Example skrev (2 timer siden): Det er absolutt en gledelig nyhet at barn har en normal skolehverdag. Det er rett og slett fantastisk å være tilbake til det. Min anekdotiske oppfatning er at de liker det veldig godt. Årets skolestart har gitt mye glede, lek og sosialt samvær som de har mistet i lang tid. Det er godt å se at dette prioriteres foran å hindre smitte i skolene. Det er ikke å prioritere barn å sette de i lenker igjen i lang tid (vaksine er ikke engang godkjent for barn under 12 år). Selvfølgelig kan barn bli syke, men det kan de av mye annet også. De kan skade seg, drukne eller havne i en ulykke. Likevel får de leke, bade, sitte på i bil og sykle. Livet har en viss risiko. Risikoen for at et barn blir alvorlig sykt av korona er fortsatt liten. Jeg har to døtre på videregående, og på den ene skolen er det ingen smitte enda. Der er det jo bare glede og normalt. På den andre skolen er det helt kaotisk. Det er jo ikke slik at de ungdommene som går i denne klassen og faktisk blir smittet synes det er veldig gledelig. Ei heller de som sitter og venter på tur. Ungdommer nekter å gå inn i klasserommet siden de "vet" at noen har hatt mye omgang med en som er smittet, men likevel er på skolen. Ungdommene har mange ulike klasser i programfag. Det er ikke slik at man sitter med samme klasse hele dagen. Du har gjerne kjemi, fysikk med andre enn klassen din. Så situasjonen blir jo helt kaotisk. Ingen har kontroll på testing. Det er ikke nok tester, og hele systemet her holder på å bryte sammen. Så det er sikkert glede for de som dette ikke gjelder. Men det vil jo ikke ta mange ukene før det gjelder svært mange skoler, så lenge det sprer seg så fritt som det faktisk gjør nå. Det går jo ikke an å teste ungdommer en dag og så sende dem på skolen neste dag, og regne med at ingen er smittet. Det tar tid før det bryter ut. Det var jo flaks for min datters del av smitten kom på torsdag, slik at de måtte være hjemme og ta test fredag. så var det helg, og flere tilfeller kom i løpet av helga, selv om ingen var smittet på fredag på første test. I mellomtiden var ungdommene på fest, på fotballkamper, på familiebesøk, i konfirmasjon osv. S 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. august 2021 #54 Del Skrevet 24. august 2021 J.E skrev (1 time siden): https://www.longcovidkids.org/ https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/250-svenska-barn-fick-svår-följdsjukdom-efter-covid/ar-AAM0oXZ Konsekvensene ved og la alle barna i Norge smittes vil bli altfor store. Hva er alternativet egentlig? Ja, man kan vaksinere ned til 12 år, men hva med de under 12? Skal vi amputere skolegangen deres i årevis for å vente til de kan få vaksine? For lets face it, dette viruset blir ikke borte og de fleste vil få det innen en viss tid uansett. 250 barn høres mye ut, men av hvor mange barn gjelder dette? Mange. Konsekvensene av gult eller rødt nivå i skolene er ganske ille de også. Sånn har det vært i halvannet år, og deler av perioden var alle hjemme. Det er på tide å innse realiteten med at tiltak kun utsetter noe. Det er ingen plan for å hindre at det skjer. Barn under 12 vil bli smittet, og kanskje opp til 16 år, dersom man vurderer det slik at de skal få vaksine. Om de blir smittet nå eller om et halvt år har egentlig ingen betydning i så måte, så lenge man har kapasitet nok til å ta seg av de tilfellene som blir alvorlige. Det er vel også ganske lite som tyder på at gult nivå vil bidra til å stoppe deltavarianten i særlig grad, særlig om vinteren. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. august 2021 #55 Del Skrevet 24. august 2021 Mooza skrev (11 minutter siden): Jeg har to døtre på videregående, og på den ene skolen er det ingen smitte enda. Der er det jo bare glede og normalt. På den andre skolen er det helt kaotisk. Det er jo ikke slik at de ungdommene som går i denne klassen og faktisk blir smittet synes det er veldig gledelig. Ei heller de som sitter og venter på tur. Ungdommer nekter å gå inn i klasserommet siden de "vet" at noen har hatt mye omgang med en som er smittet, men likevel er på skolen. Ungdommene har mange ulike klasser i programfag. Det er ikke slik at man sitter med samme klasse hele dagen. Du har gjerne kjemi, fysikk med andre enn klassen din. Så situasjonen blir jo helt kaotisk. Ingen har kontroll på testing. Det er ikke nok tester, og hele systemet her holder på å bryte sammen. Så det er sikkert glede for de som dette ikke gjelder. Men det vil jo ikke ta mange ukene før det gjelder svært mange skoler, så lenge det sprer seg så fritt som det faktisk gjør nå. Det går jo ikke an å teste ungdommer en dag og så sende dem på skolen neste dag, og regne med at ingen er smittet. Det tar tid før det bryter ut. Det var jo flaks for min datters del av smitten kom på torsdag, slik at de måtte være hjemme og ta test fredag. så var det helg, og flere tilfeller kom i løpet av helga, selv om ingen var smittet på fredag på første test. I mellomtiden var ungdommene på fest, på fotballkamper, på familiebesøk, i konfirmasjon osv. S Selvfølgelig er det ikke gøy å bli smittet. Så bør man kanskje prøve å justere bildet litt for dem. Man har forsøkt å skremme barn og unge lenge, først og fremst fordi man ikke ønsker at de skal smitte andre. Dette kan føre til en ubegrunnet frykt for hvor farlig dette er en for viruset også. Det er en vanskelig balansegang dette. Jeg vil tro at helsemyndighetene er nødt til å gå ut å klargjøre dette litt tydeligere fremover. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. august 2021 #56 Del Skrevet 24. august 2021 J.E skrev (1 time siden): 20-30. Dette har da skjedd mens vi har hatt strenge smittevernstiltak og nedstengninger. Sverige har hatt 250. Det antallet synes jeg faktisk er veldig høyt for noe som kan delvis forebygges. Dvs fordi vaksinene kun har godkjenning ned til 12 år. Og Sverige har en dobbelt så stor befolkning, har hatt åpne skoler og jevnt over mye smitte. Det sagt vil vi helt sikkert få en del tilfeller i Norge også, men det er egentlig uunngåelig. Barn mellom 0 og 12 år vil neppe få noen vaksine, i alle fall ikke nær fremtid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 24. august 2021 #57 Del Skrevet 24. august 2021 7 minutter siden, Example said: Det er på tide å innse realiteten med at tiltak kun utsetter noe. Det er ingen plan for å hindre at det skjer. Barn under 12 vil bli smittet, og kanskje opp til 16 år, dersom man vurderer det slik at de skal få vaksine. Om de blir smittet nå eller om et halvt år har egentlig ingen betydning i så måte, så lenge man har kapasitet nok til å ta seg av de tilfellene som blir alvorlige. Det er vel også ganske lite som tyder på at gult nivå vil bidra til å stoppe deltavarianten i særlig grad, særlig om vinteren. Man må ta støyten før eller siden. Vi kan ikke holde på med inngripende tiltak i årevis selv når befolkningen er vaksinert.. Heldigvis ser det ut til at Erna, Bent og Bjørn har skjønt dette utifra deres retorikk de siste ukene, så nå blir det andre boller i høst og vinter. Bare å stålsette seg for høye smittetall og lokale tiltak ved behov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. august 2021 #58 Del Skrevet 24. august 2021 Anonymus1986 skrev (13 minutter siden): Man må ta støyten før eller siden. Vi kan ikke holde på med inngripende tiltak i årevis selv når befolkningen er vaksinert.. Heldigvis ser det ut til at Erna, Bent og Bjørn har skjønt dette utifra deres retorikk de siste ukene, så nå blir det andre boller i høst og vinter. Bare å stålsette seg for høye smittetall og lokale tiltak ved behov. Så spørs det hva en ny regjering vil gjøre. Det synes jeg egentlig man burde få frem i valgkampen. Det er stor berøringsangst hos opposisjonen på dette feltet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 24. august 2021 #59 Del Skrevet 24. august 2021 Example skrev (1 time siden): Og Sverige har en dobbelt så stor befolkning, har hatt åpne skoler og jevnt over mye smitte. Det sagt vil vi helt sikkert få en del tilfeller i Norge også, men det er egentlig uunngåelig. Barn mellom 0 og 12 år vil neppe få noen vaksine, i alle fall ikke nær fremtid. I USA antar de at Pfizer for barn mellom 5-11 år er godkjendt rundt november, senest desember. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. august 2021 #60 Del Skrevet 24. august 2021 Sermina skrev (10 minutter siden): I USA antar de at Pfizer for barn mellom 5-11 år er godkjendt rundt november, senest desember. USA har også vaksinert barn ned til 12 år i månedsvis. Det er ingen automatikk i at man vil gi de under 12 noen vaksine her, selv om det gjøres i USA. Gitt hvor vanskelig det er å avgjøre om de mellom 15 og 15 skal få, vil jeg tro at under dette kan bli problematisk i Norge. Men det avhenger selvfølgelig av de kliniske studiene som blir gjort, andre lands erfaringer og nytten det vil ha, først og fremst for det enkelte barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg