Gå til innhold

Oppdatering: Ny smitterekord tredje dag på rad i Norge, 1552 nye smittetilfeller siste døgn 27/8.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

2ro skrev (2 minutter siden):

Under et akutt og uoversiktlig utbrudd har to uker veldig mye å si. Men de kan gjerne fortsette gult nivå der det er behov så lenge det er behov. Det er faktisk slik at vaksineringen skjer raskere nå og forhåpentligvis har den voksne rasjonelle delen av befolkningen fått vaksine i løpet av midten av oktober. Da bør det være rom for å vaksinere de yngre, om de lander på det. Gult nivå er ikke verdens undergang.

Akutt og uoversiktlig er vel ikke rette ordet nå uansett. Da hadde de ikke fortsatt med gjenåpningsplanen som har vært planlagt noen uker nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (2 minutter siden):

Hvor i landet befinner du deg?

Det kommer jeg aldri til å svare på. Jeg er i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Akutt og uoversiktlig er vel ikke rette ordet nå uansett. Da hadde de ikke fortsatt med gjenåpningsplanen som har vært planlagt noen uker nå. 

Når tisk holder på å bryte sammen og mange har blitt syke samtidig har de tatt denne avgjørelsen. Det er snakk om lokale tiltak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Det kommer jeg aldri til å svare på. Jeg er i Norge.

Ok😅fikk ikke med meg pressekonferansen, derfor jeg lurte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Ok😅fikk ikke med meg pressekonferansen, derfor jeg lurte.

Haha. Da forstår jeg 🙂 Her jeg er har de fått store problemer. Det har spredd seg fort og rammet mange. Siden de som er smittet er hjemmeboende vil vi fortsatt se økt smitte i flere dager (nærkontakter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 minutt siden):

Når tisk holder på å bryte sammen og mange har blitt syke samtidig har de tatt denne avgjørelsen. Det er snakk om lokale tiltak.

Jeg skjønner ikke refleksjonen din. De har endret TISK, og situasjonen går som forventet. Økte smitte, ja. Det visste de kom til å skje. Alvorlig og kritisk er heller ikke det samme. Men la oss kalle en spade for en spade. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke refleksjonen din. De har endret TISK, og situasjonen går som forventet. Økte smitte, ja. Det visste de kom til å skje. Alvorlig og kritisk er heller ikke det samme. Men la oss kalle en spade for en spade. 

Tror du at jeg påvirket denne avgjørelsen? Det ble tatt av de høye herrer, nettopp fordi de har lokal kunnskap om hvilke kapasitet de har. Det ryktes om at de holder på å gå tomme for tester. Kanskje de skulle ha sett det kom, men det er lett å være etterpåkloke. Da er det i allefall lurt at man trykker på bremsen til de har fått omstilt seg til den nye situasjonen. De fikk virkelig ikke god tid på seg fra avgjørelsen om endrede tiltak hos barn til skolen åpnet. De skal ikke ha for mye kritikk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at jeg påvirket denne avgjørelsen? Det ble tatt av de høye herrer, nettopp fordi de har lokal kunnskap om hvilke kapasitet de har. Det ryktes om at de holder på å gå tomme for tester. Kanskje de skulle ha sett det kom, men det er lett å være etterpåkloke. Da er det i allefall lurt at man trykker på bremsen til de har fått omstilt seg til den nye situasjonen. De fikk virkelig ikke god tid på seg fra avgjørelsen om endrede tiltak hos barn til skolen åpnet. De skal ikke ha for mye kritikk synes jeg.

Samtidig er det veldig lettvint for en kommune å kjøre på med gult pga. egne mangler i driften.

Det er litt trist at man prioriterer slik. Holdningen "bare to uker til" er farlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Samtidig er det veldig lettvint for en kommune å kjøre på med gult pga. egne mangler i driften.

Det er litt trist at man prioriterer slik. Holdningen "bare to uker til" er farlig.

Barna her har det helt fint på gult nivå. Det betyr at man mingler med eget klassetrinn, har delt opp uteområde, bedre hygiene, bruker flere utgangsdører etc. Er vi heldig får vi litt mer uteskole (det var veldig bra). Jeg forstår det er vanskelig å være løsningsorientert om man er negativ i utgangspunktet. 

Hvorfor tror du de har trafikklys modellen? Det er selvsagt slik at tiltak i skolen kan justeres ved behov. Nå har vi behov. Det er bra de setter i gult nå. Heller det enn rødt om en måned. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (8 minutter siden):

Rykter, ja. Sikkert sunt å høre på rykter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 minutt siden):

Rykter, ja. Sikkert sunt å høre på rykter. 

Kan det tenkes at rykter er fra sikre kilder? Kan det tenkes at det er et midlertidig problem som man venter en løsning på.... Er ikke vits å diskutere. Du tror jeg er en idiot og en løgnhals og det blir ikke en pen debatt av dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna her har det helt fint på gult nivå. Det betyr at man mingler med eget klassetrinn, har delt opp uteområde, bedre hygiene, bruker flere utgangsdører etc. Er vi heldig får vi litt mer uteskole (det var veldig bra). Jeg forstår det er vanskelig å være løsningsorientert om man er negativ i utgangspunktet. 

Hvorfor tror du de har trafikklys modellen? Det er selvsagt slik at tiltak i skolen kan justeres ved behov. Nå har vi behov. Det er bra de setter i gult nå. Heller det enn rødt om en måned. 

Jeg vet godt hva det innebærer. Det betyr jevnt over dårligere skoledrift, mindre variasjon i undervisningen og mindre sosialisering. Mange grunner til at man ikke har gult nivå til vanlig.

Det meste som gir positivitet og avbrekk i skolehverdagen går bort. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 minutter siden):

Jeg vet godt hva det innebærer. Det betyr jevnt over dårligere skoledrift, mindre variasjon i undervisningen og mindre sosialisering. Mange grunner til at man ikke har gult nivå til vanlig.

Det meste som gir positivitet og avbrekk i skolehverdagen går bort. 

Jeg tror du jobber på en veldig dårlig skole. Her har de mer avbrekk enn ellers. Uteskole, praktisk kursing/undervisning... Og fritidsaktiviteter er åpne men deler etter trinn og skole. Altså de har store kohorter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke ville kalt det for rykter, det er poenget mitt. Men trenger ikke bli så dramatisk fordi. Jeg tenker at det er ingen krise, mange er smittet, men få er fortsatt alvorlig syk.

Endret av Sweetheaven
Feilskriving
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1415 nye «smittetilfeller»- hvor mange av de er innlagt? Hvor mange har vanlig luftveisnfeksjonsymptomer, og hvor mange har ingen symptomer?(dvs. frisk men med positiv test)? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sweetheaven skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke ville kalt det for rykter, det er poenget mitt. Men trenger ikke bli så dramatisk fordi. Jeg tenker at det er ingen krise, mange er smittet, men få er fortsatt syke. 

Nå har de som har oversikt over lokale ressurser funnet ut at det er nødvendig så spiller det liten rolle hva andre mener. Lokale tiltak er etter lokale forhold.

(Ryktet gikk, fra sikre kilder før det kom i avisene). 

Endret av 2ro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du jobber på en veldig dårlig skole. Her har de mer avbrekk enn ellers. Uteskole, praktisk kursing/undervisning... Og fritidsaktiviteter er åpne men deler etter trinn og skole. Altså de har store kohorter. 

Nei, skolen jeg jobber på er ganske veldrevet synes nå jeg, selv om den har sine mangler som andre skoler.

Uteskole høres fint ut. Vi har vært ute vi også, men det er begrenset hvor mange kompetansemål vi kan jobbe med i samfunnsfag eller norsk i skogen i regnvær.

Vi som lærere forplikter oss til å følge en læreplan. Ja, Fagfornyelsen åpner for mer valgfrihet, men å se på blomster og trær tre dager i uka er ikke innafor. 

Det er forskjell på hva som lar seg gjøre praktisk og hva elevene får godt faglig utbytte av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (43 minutter siden):

Det er helt greit. Jeg tenker at det å være uenig med Gunhild Nyborg ikke nødvendigvis svekker argumentene mine for å si det sånn.

Det er helt greit.

Jeg tenker at det å være enig med et såpass bredt og kompetent fagmiljø ikke nødvendigvis svekker mine argumenter heller.... for å si det sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (5 minutter siden):

1415 nye «smittetilfeller»- hvor mange av de er innlagt? Hvor mange har vanlig luftveisnfeksjonsymptomer, og hvor mange har ingen symptomer?(dvs. frisk men med positiv test)? 

Det spørs om de er vaksinerte eller ei. I tillegg tar det et par uker fra man blir smittet til man blir alvorlig syke. 7 av 10 er uvaksinerte. De er yngre enn tidligere. Den yngste er 26 år. 

Prøver du å si at korona ikke er farlig for uvaksinerte, de med underliggende sykdommer, de vaksinen ikke virker på etc? Hva vil du fram til? Jeg vil gjerne ha det inn med teskje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...