Gå til innhold

Oppdatering: Ny smitterekord tredje dag på rad i Norge, 1552 nye smittetilfeller siste døgn 27/8.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Blekkulfina skrev (1 minutt siden):

Line Vold uttalte seg om dette på God Morgen Norge idag, ikke når det gjelder alder, men vaksinasjon. 70% av de innlagte på sykehus nå er uvaksinerte, mens 15 % er vaksinert med en dose og 15% fullvaksinerte (særlig eldre/ ekstra utsatte). 

Håper de uvaksinerte ikke er barn eller de som ikke kan ta vaksinen av medisinske grunner. 

At enkelte vaksinerte blir syke må man nesten regne med, siden den ikke er perfekt og enkelte ikke får optimal effekt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (1 minutt siden):

Håper de uvaksinerte ikke er barn eller de som ikke kan ta vaksinen av medisinske grunner. 

At enkelte vaksinerte blir syke må man nesten regne med, siden den ikke er perfekt og enkelte ikke får optimal effekt. 

Ja dessverre er ikke vaksinene perfekte, men tallene burde ihvertfall gi et godt bilde på risikoen man utsetter seg for hvis man velger å droppe vaksina kun pga egen overbevisning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (1 minutt siden):

Ja dessverre er ikke vaksinene perfekte, men tallene burde ihvertfall gi et godt bilde på risikoen man utsetter seg for hvis man velger å droppe vaksina kun pga egen overbevisning.

Sant, men det ligger i de fleste sin natur at man tror ikke at slikt kan skje seg selv. Jeg er usikker på om dette kommer til å påvirke noen nevneverdig før de kjenner noen som er rammet. Siden de fleste blir vaksinert blir det mindre sannsynlig at antivaxere kjenner noen som blir alvorlig syke, som er uvaksinerte. Du ser jo stadig argument om at de fleste innlagte i Israel er vaksinerte. 

Mine antivaxere som har endret mening så det blir umulig å unngå smitte og derfor følte de måtte. Noen standhaftige sier de tar den om det ødelegger ferieplanen å være uvaksinert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (3 timer siden):

Barn og unge har vel ikke lidd noe stor nød? Er vel de eldre som har blitt kvalt til døde uten sine nærmeste rundt seg som har hatt det vondt?? Ungene har fått være mye hjemme, fått full oppfølging på PC av lærere, har kunnet konsentrere seg om skolearbeid og har vel i stor grad fått mulighet til å sosialisere seg. Applauderer ikke det jeg. Er mor selv. Hadde barnet mitt sutret for det, pga vi må ha tiltak for at folk ikke skal dø, hadde han fått høre det. Hadde satt han så på plass og blitt så provosert. Men mitt barn er ikke så enkel og dum heldigvis, oppdratt slik at han har greit med empati. Normal.  De aller fleste barn og ungdommer vil ha tiltak, fordi de er normale og har antenner. Men som vanlig, de få som ikke takler det skriker høyt. 

Jeg tror du lever i en annen verden om du tror barn vil ha tiltak. Noen vil, men majoriteten vil ikke. 

Om du kjefter på barnet ditt for å være lei tiltak, sier det mer om deg enn barnet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (På 24.8.2021 den 8.34):

med 88% av befolkning over 18 som har fått minst 1 dose og 59% full vaksinert, kjøre på sier jeg nå! Synd for folk som kommer til å må teste ut sine ‘jeg stoler på immunforsvaret mitt’ men hele poenget med å vaksinere er slik vi kan åpner opp. Med bare 36 innlagt er dette sterkest bevis vi har at vaksiner fungere! 👍

Men hva med alle de som ikke har fått tilbud om vaksinen enda, eller de som ikke er fullvaksinert?

Mooza skrev (23 timer siden):

Jeg er så sint. Jeg har synes disse dagene har vært så stress. Men kommer liksom inn i en tvangssituasjon der ungdommen forstår at de blir smittet hvis de går tilbake til skolen, og det vil de jo ikke-. Hvis de ikke går, så får de fravær. Det er ganske stressende for dem, merker jeg. 

Imellomtiden skriver Stavanger Aftenblad- vi bor i Stavanger- at det er et nærkontaktkaos. For når det er så mange smittede på skolene, og ingen skal i karantene, men teste seg noen dager, så bryter det jo hele tiden ut nye smitte- og det blir flere nærkontakter. Når disse igjen da er sjekket ut- så blir de nærkontakter på nytt. Verken smittesporere eller rektor greier å holde kontroll. 

..og det er jo gjerne ikke meningen at man skal ha kontroll. Det er gjerne slik at FHI mener at dette skal brenne gjennom skolene nå. Det kan jo se sånn ut. Men da må de jo legge ned smittesporingen, for det vil jo ikke la seg gjennomføre. 

Jeg blir sint på kaoset og usikkerheten som oppstår rundt dette. Jeg kjenner det blir veldig provoserende når man står midt i det. 

Enig!

J.E skrev (19 timer siden):

Forstår deg veldig godt. Dette blir kaotisk og det er slett ikke en gledesnyhet for alle barn og unge at skolene er på grønt nivå og de innser at de kommer til og smittes. Ja det ser dessverre ut som FHI tenker å sende smitten gjennom skolene så fort som mulig. Norge er nokså alene om denne strategien og jeg reagerer veldig på dette! 70 % av norske barneforeldre har svart i spørreundersøkelse at de vil vaksinere barna sine hvis de får mulighet. Men FHI og myndigheter velger og sende smitten gjennom barna. De hopper glatt bukk over det faktum at barn kan også bli alvorlig syke og ikke minst dette med long covid hos barn som andre land melder. Hvis de velger og vaksinere barn blir det uansett for sent for veldig mange av de. Det vil vel kun komme barn i grisgrendte barn til nytte. Innen tidspunktet vaksinene settes  ( hvis det blir tilbudt )har mange blitt smittet. Hvis de tenker og tilby vaksine så gir det ingen mening og la så mange smittes først.  Må si de er optimistiske hvis de tror denne bølgen bare blir barn også. Det sprer seg ut i alle aldre for systemene kollapser. 

Enig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majoritaa skrev (12 timer siden):

Vel.....

Det er EN FUCKINGS grunn til dette her! Og det er for unnskyld meg.... ALLE UBRUKELIGE BORTSKJEMTE JÆVLA NORDMENN! Som ikke KAN ha det litt kjedelig!
Unnskyld meg... MEN FY FAEN FOR NOEN BORTSKJEMTE DRITTUNGER vi nordmenn er!

Etter denne pandemien, så har jeg virkelig sett hva det bor i folk...... MEG MEG MEG!

Så nei... ikke rart at smitten har gått så mye opp...

Takk for meg. 🖕

Hvilken planet lever du på? Nordmenn har jo vært best i hele verden omtrent på å hindre spredning. Aldri noe som er godt nok for bortskjemte folk som DEG tydelig vis😂😂😂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunarstone skrev (På 24.8.2021 den 12.36):

Så de skal stramme inn dersom de kommer over 200 innlagte. Men fra de strammer inn, er det jo litt "lag-time", noen uker hvor det fortsetter å øke på med innlagte. Men det regner jeg med de har tatt med i beregningen? 

Jeg ser ihvertfall ikke hvordan det skal være mulig med full åpning og normal hverdag, slik regjeringen har sagt i media. Allerede nå ser man store konsekvenser av smittespredning, spesielt med tanke på skoler. Ikke akkurat det jeg vil kalle en normal hverdag for barna. 

200 av 5,3 mill gjør at vi ikke kan håndtere det. Sier litt om sykehus kapasiteten til lands og hvor lite som er gjort med det siste året🙄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (3 timer siden):

200 av 5,3 mill gjør at vi ikke kan håndtere det. Sier litt om sykehus kapasiteten til lands og hvor lite som er gjort med det siste året🙄

Valgkampen er viktigere enn folkehelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (8 timer siden):

Fritt sitert fra VG.no i dag: hvis smitten fortsetter som nå vil vil ha 1310 smittetilfeller 5 september. Er det bare jeg som synes dette virker som et forsiktig anslag? Mange av de som er smittet er barn og disse har både foreldre og ofte søsken. Det har blitt sagt at delta er tilnærmet umulig å unngå innad i familier. Vi har sett at den har smittet veldig mange i samme bedrift flere ganger. Skoler, arbeidsplasser og idrett går som normalt. Fortsatt er veldig mange ikke fullvaksikerte (inkl jeg og min mann). Faktisk, de fleste jeg kjenner som ikke jobber i helsevesenet i vår aldersgruppe har bare fått en dose. 

Hva tenker andre? Jeg blir overrasket om vi ikke er over 1500 om en ukes tid.

Vi fikk tiltak, munnbind om du ikke kan holde meteren og anbefaling om maks ti sett bort fra vaksinerte. Det tror jeg ikke blir tilstrekkelig til å stanse eller forsinke nevneverdig. Pluss testsystemet er under press. Hyggelig at de slapp opp uten at kommunene rundt om kring har kapasitet eller nok tester. 

Ja jeg tror dette er et for lavt anslag. Vi er jo allerede nær 1100. Mange kommuner har allerede problemer med TISK. Skolen har jo også nesten nettopp startet. 5 september tror jeg vi er oppe i minst 1500. Men 2000 er også sannsynlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (3 minutter siden):

Ja jeg tror dette er et for lavt anslag. Vi er jo allerede nær 1100. Mange kommuner har allerede problemer med TISK. Skolen har jo også nesten nettopp startet. 5 september tror jeg vi er oppe i minst 1500. Men 2000 er også sannsynlig.

Det har økt mye den siste uka, så jeg kan ikke helt se for meg at det ikke skal øke mer enn med 200 per dag til fram til 5. september. 

Jeg er jo veldig spent nå på hvordan denne Delta-varianten oppfører seg mot ungdom, barn og ikke minst deres vaksinerte besteforeldre og andre over 60 år- der vaksinen har svekket seg de siste månedene, ref artikkel i Nettavisen i dag. https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-koronavaksiner-svekkes-merkbart-over-tid/s/12-95-3424171271?fbclid=IwAR0E2HmTcQoPcxpWqpM6OxJnwEbA8_Nt9flBP7erb05F8l-6VWv63tg3TLM

Samt alle andre som ikke rekker å få 2. dose nå før de blir smittet. det gjelder vel de i 30-årene mest. De er vel de siste voksne.. Deltavarianten er jo en variant som er flinkere å snike seg forbi vaksine. Israel er jo et eksempel på at mange full-vaksinerte blir syke. Spesielt de over 60 år. 

Det er jo ingen som har tenkt å stoppe smitten. Vi har 1 million ungdom og barn som ikke er vaksinert og som ikke har karantene, så den vil jo spre seg som hakka møkk gjennom samfunnet den neste måneden. Det blir jo en del mindre når de får vaksinert 16- og 17 åringer. Jeg bare fatter ikke at de ikke kunne ventet en måned. De kunne ventet med å la dette gå beserk. Tatt det litt rolig først med avstand på skoler, og så heller sluppet litt opp- etter at all feriesmitte var over, alle var i rutine, og alle voksne var vaksinert. 

Jeg synes dette var hodeløst, og jeg blir oppgitt over de som sitter med kontrollen på dette. Hva er det slags fjase-folk? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 minutter siden):

Det har økt mye den siste uka, så jeg kan ikke helt se for meg at det ikke skal øke mer enn med 200 per dag til fram til 5. september. 

Jeg er jo veldig spent nå på hvordan denne Delta-varianten oppfører seg mot ungdom, barn og ikke minst deres vaksinerte besteforeldre og andre over 60 år- der vaksinen har svekket seg de siste månedene, ref artikkel i Nettavisen i dag. https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-koronavaksiner-svekkes-merkbart-over-tid/s/12-95-3424171271?fbclid=IwAR0E2HmTcQoPcxpWqpM6OxJnwEbA8_Nt9flBP7erb05F8l-6VWv63tg3TLM

Samt alle andre som ikke rekker å få 2. dose nå før de blir smittet. det gjelder vel de i 30-årene mest. De er vel de siste voksne.. Deltavarianten er jo en variant som er flinkere å snike seg forbi vaksine. Israel er jo et eksempel på at mange full-vaksinerte blir syke. Spesielt de over 60 år. 

Det er jo ingen som har tenkt å stoppe smitten. Vi har 1 million ungdom og barn som ikke er vaksinert og som ikke har karantene, så den vil jo spre seg som hakka møkk gjennom samfunnet den neste måneden. Det blir jo en del mindre når de får vaksinert 16- og 17 åringer. Jeg bare fatter ikke at de ikke kunne ventet en måned. De kunne ventet med å la dette gå beserk. Tatt det litt rolig først med avstand på skoler, og så heller sluppet litt opp- etter at all feriesmitte var over, alle var i rutine, og alle voksne var vaksinert. 

Jeg synes dette var hodeløst, og jeg blir oppgitt over de som sitter med kontrollen på dette. Hva er det slags fjase-folk? 

Jeg er helt enig i alt du skriver. Det er fryktelig uetisk og slippe opp også innen alle som ønsker vaksine er fullvaksinert. De har vært altfor optimistisk ovenfor Delta og ikke tatt til seg informasjonen vi har fått fra andre land. Jeg tror dette kommer til og straffe seg på alle måter. Når det gjelder Delta og unge er det vi ser fra utlandet bekymringsfullt. 
Det blir nok nye tiltak når sykehusene ikke har mer kapasitet og det kan gå fort med så høye smittetall . Men det hadde vært lurere og forebygge smitten. Jeg tror det hadde vært lettere for nordmenn og leve med generelle smittevernstiltak enn at det kanskje til slutt må stenges ned igjen. Erna og Høie har forøvrig ført befolkningen bak lyset. De har uttalt at vi kan leve som normalt. Valgflesk. Sannheten er at de er informert av FHI på når vi må ha nye tiltak. Camilla Stoltenberg har uttalt at vi må ha tiltak når vi får ca 200 innlagte. Vi har vel 56 nå. Så dette kan gå fort ... Hvorfor kunne man ikke heller prøve og forebygge smitten slik andre land gjør med hell. Mens vi skifter mellom nedstengning eller « gjør hva dere vil « strategi. Frem og tilbake.... Vi må ha en strategi vi kan leve mer over tid. Åpent samfunn med strenge regler. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 2021-8-24 den 20.12):

Jeg har to døtre på videregående, og på den ene skolen er det ingen smitte enda. Der er det jo bare glede og normalt. På den andre skolen er det helt kaotisk. Det er jo ikke slik at de ungdommene som går i denne klassen og faktisk blir smittet synes det er veldig gledelig. Ei heller de som sitter og venter på tur. Ungdommer nekter å gå inn i klasserommet siden de "vet" at noen har hatt mye omgang med en som er smittet, men likevel er på skolen. Ungdommene har mange ulike klasser i programfag. Det er ikke slik at man sitter med samme klasse hele dagen. Du har gjerne kjemi, fysikk med andre enn klassen din. Så situasjonen blir jo helt kaotisk. 

Ingen har kontroll på testing. Det er ikke nok tester, og hele systemet her holder på å bryte sammen. 

Så det er sikkert glede for de som dette ikke gjelder. Men det vil jo ikke ta mange ukene før det gjelder svært mange skoler, så lenge det sprer seg så fritt som det faktisk gjør nå. 

Det går jo ikke an å teste ungdommer en dag og så sende dem på skolen neste dag, og regne med at ingen er smittet. Det tar tid før det bryter ut. Det var jo flaks for min datters del av smitten kom på torsdag, slik at de måtte være hjemme og ta test fredag. så var det helg, og flere tilfeller kom i løpet av helga, selv om ingen var smittet på fredag på første test. I mellomtiden var ungdommene på fest, på fotballkamper, på familiebesøk, i konfirmasjon osv. 

S

I dag gikk min datter på skolen etter å ha holdt seg hjemme mandag og tirsdag. Der selvsagt flere smittetilfeller kom.. Men vi stod jo alene om å være hjemme, og jeg følte på en dyp usikkerhet på hva vi skulle gjøre mht til fravær osv. Så i dag gikk hun og  hadde hun alle timene sine. I løpet av dagen fikk hun beskjed per sms at hun  var i karantene og måtte teste seg. Hele tre ganger!! Tre ulike klasser og programfag der det var smitte. På slutten av skoledagen kom beskjeden om at skolen var gått over på gult nivå, og at hun må ha hjemmeskole i morgen. 

Så det var jo "flott". . 

Dette kunne de jo fint sendt melding om på morgenen, og ikke ventet til slutten av dagen med å be elevene være hjemme. Allerede i går kveld gikk helsesjefen i Stavanger ut og sa at de hadde mistet kontroll. Min datter holdt seg hjemme mandag og tirsdag, og skulle jo bare holdt seg hjemme i dag og. 

ååååå...grrr. For et opplegg. For et pokkers stress. Hva hendte med de sårbare barna liksom? Antar de ikke er sårbar for dette tullet? Det må jo være helt optimalt for dem (ironi)

Men jeg må jo bare la dette gå sin gang. Mannen min har fått sin andre sprøyte for en uke siden og burde være beskyttet bra nå. Jeg fikk den 2. sprøyta i dag. .. Lurer på hva som skjer hvis du blir smittet samtidig som du får vaksine? :) 

Uff... Dette kunne de spart oss for. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så få som reagerer? Jeg har egentlig følt meg helt alene om disse bekymringene. Avisene skriver om piss, samtidig som det jo nødvendigvis må være en del foreldre og ungdom som har hatt noen vanskelige dager. Stavanger aftenblad skal jeg avslutte abonnementet på. 

Endret av Mooza
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (36 minutter siden):

I dag gikk min datter på skolen etter å ha holdt seg hjemme mandag og tirsdag. Der selvsagt flere smittetilfeller kom.. Men vi stod jo alene om å være hjemme, og jeg følte på en dyp usikkerhet på hva vi skulle gjøre mht til fravær osv. Så i dag gikk hun og  hadde hun alle timene sine. I løpet av dagen fikk hun beskjed per sms at hun  var i karantene og måtte teste seg. Hele tre ganger!! Tre ulike klasser og programfag der det var smitte. På slutten av skoledagen kom beskjeden om at skolen var gått over på gult nivå, og at hun må ha hjemmeskole i morgen. 

Så det var jo "flott". . 

Dette kunne de jo fint sendt melding om på morgenen, og ikke ventet til slutten av dagen med å be elevene være hjemme. Allerede i går kveld gikk helsesjefen i Stavanger ut og sa at de hadde mistet kontroll. Min datter holdt seg hjemme mandag og tirsdag, og skulle jo bare holdt seg hjemme i dag og. 

ååååå...grrr. For et opplegg. For et pokkers stress. Hva hendte med de sårbare barna liksom? Antar de ikke er sårbar for dette tullet? Det må jo være helt optimalt for dem (ironi)

Men jeg må jo bare la dette gå sin gang. Mannen min har fått sin andre sprøyte for en uke siden og burde være beskyttet bra nå. Jeg fikk den 2. sprøyta i dag. .. Lurer på hva som skjer hvis du blir smittet samtidig som du får vaksine? :) 

Uff... Dette kunne de spart oss for. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så få som reagerer? Jeg har egentlig følt meg helt alene om disse bekymringene. Avisene skriver om piss, samtidig som det jo nødvendigvis må være en del foreldre og ungdom som har hatt noen vanskelige dager. Stavanger aftenblad skal jeg avslutte abonnementet på. 

Du er sannsynligvis beskyttet av dose 1 når du fikk dose 2 så hadde ikke bekymret meg for meg selv men all denne testinga på barn og karantene må Være ett skikkelig ork og forholde seg til

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1294 nye smittetilfeller siste døgn 25/8. Ny rekord på ett døgn siden pandemien startet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NorthernLight said:

1294 nye smittetilfeller siste døgn 25/8. Ny rekord på ett døgn siden pandemien startet.

Ja, dette er jo et glimrende tidspunkt for full gjenåpning ...

Kanskje det ikke var så lurt med grønt lys på skolene og full feststemning i fadderuken likevel; kanskje man burde ha lyttet litt mer til dem som så dette komme, uten å tro at pandemien er over ...?

Eller forresten - ifølge FHI-eksperten Preben Aavitsland er den det, så da antar jeg at tallene som blir presentert her, bare er fake news; ekspertene vet som kjent alltid best.

:ironi:

Kan legge ved et sitat fra Dagbladet:

Faktisk tror Aavitsland at vi allerede i juli og august vil leve nesten som normalt.

- Allerede nå så hjelper det jo. Vi er jo mindre opptatt av coronaviruset nå, enn for et par måneder siden, så det hjelper for hver uke. Og når vi kommer til august tror jeg pandemien mer eller mindre er over og at vi ikke er så opptatt av dette viruset lenger, heldigvis, sier Aavitsland.

Endret av - Brian
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (9 timer siden):

Huff jeg er så enig. Jeg tror de har begått en gedigen tabbe. Jeg har ikke vært spesielt redd, har sett at det smittevernet vi har hatt har holdt ting delvis i sjakk. Men det her de driver med nå, håper jeg tar feil, men denne gangen er jeg redd vi får et skikkelig problem. Har en forferdelig følelse, for første gang i denne pandemien er jeg faktisk ganske redd. Det er noe som høres riv ruskende galt med å la dette spre seg uhemmet blant barn. Jeg tenker ikke bare på dødsfall, men langtidskonsekvenser for den generasjonen. Og ikke minst det flere forskere har advart mot, at dette vil i siste instans bli grobunn for nye mutasjoner vi ikke kan forutsi om blir hissigere og farligere. Ikke minst, kanskje vi må ha nye vaksiner på disse.

Vi kunne definitivt hatt god nytte av å fortsette med smittevern i skolene. Det hadde vært gjennomførbart. Utrolig trist og synd at de tar denne sjansen. Jeg har virkelig en skikkelig dårlig følelse, håper så inderlig jeg tar feil.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mooza skrev (7 timer siden):

Så det var jo "flott". . 

Fordi folk flest tenker ikke selv.. nordmenn er oppvokst med at myndighetene er Gud. Når FHI sier pandemien er over i juli/august tror folk på det, og alle har droppet smittevern. Det strider mot all fornuft,men igjen, folk tenker ikke selv. Vær glad du gjør det og følg magefølelsen. Dette blir kaos, vent og se. Erna, Bent og FHI nå nok snart belage seg på full nedstengning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (39 minutter siden):

Huff jeg er så enig. Jeg tror de har begått en gedigen tabbe. Jeg har ikke vært spesielt redd, har sett at det smittevernet vi har hatt har holdt ting delvis i sjakk. Men det her de driver med nå, håper jeg tar feil, men denne gangen er jeg redd vi får et skikkelig problem. Har en forferdelig følelse, for første gang i denne pandemien er jeg faktisk ganske redd. Det er noe som høres riv ruskende galt med å la dette spre seg uhemmet blant barn. Jeg tenker ikke bare på dødsfall, men langtidskonsekvenser for den generasjonen. Og ikke minst det flere forskere har advart mot, at dette vil i siste instans bli grobunn for nye mutasjoner vi ikke kan forutsi om blir hissigere og farligere. Ikke minst, kanskje vi må ha nye vaksiner på disse.

Vi kunne definitivt hatt god nytte av å fortsette med smittevern i skolene. Det hadde vært gjennomførbart. Utrolig trist og synd at de tar denne sjansen. Jeg har virkelig en skikkelig dårlig følelse, håper så inderlig jeg tar feil.

https://www.tv2.no/nyheter/14186472/?fbclid=IwAR1i1CR0AO7ang6YxfRMWkomwg2Bj9zmodSXi9PFnOIWF2wNPwS7Ga5XgwI

Det begynner og bli mange som stiller seg kritisk til dette. Jeg har samme tankene som deg. Jeg tenker på at også WHO og forskere ikke vil at vi skal la viruset spre seg vilt og uhemmet, av fare for nye mutasjoner.Det som er trist at det er Norge et av verdens rikeste land som aktivt bidrar til dette.
 Jeg tror de undervurderer delta sin kraft og overvurderer immunitet i befolkingen. ( ut i fra det vi ser i Israel ) Smitten kommer seg inn på sykehjemmene og det vil øke dødstallene mye, som er trist i seg selv. Det vil også gå liv tapt for uvaksinerte voksne. Men enda høyere pris og betaler er at vi ofrer barnas helse. Jeg tenker også på langtidskonsekvenser for barnas helse, og det vil også bli mange enkeltskjebner med alvorlig syke barn. Jeg tror vaksinasjon av barn kommer til og bli anbefalt.  Men innen man starter vil nok man veldig mange barn allerede ha hatt viruset. Jeg forstår heller ikke hvorfor de laget trafikklys modellen hvis den ikke kan brukes inn i den verste smittebølgen. Jeg tror også sykehusene kommer til og bli overbelastet etter hvert grunnet at vaksinene ikke har full effekt for de eldre og de med kronisk sykdom, pluss alle de uvaksinerte vi faktisk har. Hvis det stemmer at 1 av 3000 barn også får MIS C vil ukentlig ha mange tilfeller med dette med denne smitte økingen. Men det holder seg jo ikke på dette nivået heller. Nå er spredningen så stor og r tall så høyt at det sikkert fort blir enda høyere tall. 

Endret av J.E
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14186472/?fbclid=IwAR1i1CR0AO7ang6YxfRMWkomwg2Bj9zmodSXi9PFnOIWF2wNPwS7Ga5XgwI

Det begynner og bli mange som stiller seg kritisk til dette. Jeg har samme tankene som deg. Jeg tenker på at også WHO og forskere ikke vil at vi skal la viruset spre seg vilt og uhemmet, av fare for nye mutasjoner.Det som er trist at det er Norge et av verdens rikeste land som aktivt bidrar til dette. Min magefølelse er ikke god. Jeg tror de undervurderer delta sin kraft og overvurderer immunitet i befolkingen. ( ut i fra det vi ser i Israel ) Smitten kommer seg inn på sykehjemmene og det vil øke dødstallene mye, som er trist i seg selv. Det vil også gå liv tapt for uvaksinerte voksne. Men enda høyere pris og betaler er at vi ofrer barnas helse. Jeg tenker også på langtidskonsekvenser for barnas helse, og det vil også bli mange enkeltskjebner med alvorlig syke barn. Jeg tror vaksinasjon av barn kommer til og bli anbefalt.  Men innen man starter vil nok man veldig mange barn allerede ha hatt viruset. Jeg forstår heller ikke hvorfor de laget trafikklys modellen hvis den ikke kan brukes inn i den verste smittebølgen. Jeg tror også sykehusene kommer til og bli overbelastet etter hvert grunnet at vaksinene ikke har full effekt for de eldre og de med kronisk sykdom, pluss alle de uvaksinerte vi faktisk har. Hvis det stemmer at 1 av 3000 barn også får MIS C vil ukentlig ha mange tilfeller med dette med denne smitte økingen. Men det holder seg jo ikke på dette nivået heller. Nå er spredningen så stor og r tall så høyt at det sikkert fort blir enda høyere tall. 

En av 3000 er basert på tall av registrerte smittede. Mange barn blir så lite syke at de ikke engang fanges opp.

Dette rammer også stort sett barn under 12 år. De har ingen utsikter for å få vaksine slik det er nå uansett. 

Å kalle dette den verste bølgen blir også en forenkling. Ja, man har aldri sett høyere smittetall, men forholdet mellom smitte og innleggelse og død har endret seg med vaksinasjon.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en må slutte å se på smitte tall nå. Stort sett barn og unge som får det som ikke er vaksinerte og som tåler korona best av alle. Men se på antall innlagte på sykehus det må være det som er mest avgjørende når vi ikke har mer enn 200 plasser i hele landet. Smitte tall er ikke så farlig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...