Gå til innhold

Oppdatering: Ny smitterekord tredje dag på rad i Norge, 1552 nye smittetilfeller siste døgn 27/8.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 906 koronasmittede i Norge. Det er 376 flere enn samme dag i forrige uke og det høyeste tallet siden onsdag 24. mars, da det ble registrert 1001 nye smittetilfeller. De siste sju dagene er det i snitt registrert 674 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 525, så trenden er stigende.

https://www.nrk.no/nyheter/906-nye-koronasmittede-siste-dogn-1.15621125

Fortsatt så kjører man på med grønt nivå,teste seg ut av karantene,studenter tett i tett osv.. 

Oppdatering: Ny smitterekord tredje dag på rad i Norge, 1552 nye smittetilfeller siste døgn 27/8.

Endret av NorthernLight
La til de nye smittetallene siste døgn.
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (3 timer siden):

Hva er alternativet egentlig? Evig lockdown og stengte skoler etc? Før eller siden må jo dette få lov til å gå sin gang... 

Sosial reduksjon. 10 nærkontakter per person. Ikke 80-150... 🤯

• Liker 19
Skrevet

Jeg håper faktisk å bli smittet nå. Jeg er fullvaksinert og har lest at hvis jeg blir smittet nå, vil jeg oppnå svært god immunitet senere. 

• Liker 15
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (4 timer siden):

Hva er alternativet egentlig? Evig lockdown og stengte skoler etc? Før eller siden må jo dette få lov til å gå sin gang... 

Tja, man kunne jo ha fortsatt med munnbindpåbud og hjemmekontor, i det minste. Her (i Oslo-området) ser jeg ingen som bruker munnbind lenger, og mange arbeidsgivere krever at de ansatte nå kommer tilbake på kontoret, noe som igjen fører til økt trykk på kollektivtransporten osv. 

• Liker 13
Skrevet
appelsinjuice skrev (25 minutter siden):

Tja, man kunne jo ha fortsatt med munnbindpåbud og hjemmekontor, i det minste. Her (i Oslo-området) ser jeg ingen som bruker munnbind lenger, og mange arbeidsgivere krever at de ansatte nå kommer tilbake på kontoret, noe som igjen fører til økt trykk på kollektivtransporten osv. 

Det ser ut som andre byer setter i verk tiltak. Avstand, munnbind, begrenset antall innendørs privat etc. Skolene er foreløpig grønn der det er mulig men det ligger an til å snu. Det er nok for lite, for sent. Er ikke annet å gjøre enn å håper det går bra med de smittede.

Dårlig nyhet at tisk bryter sammen allerede nå enkelte plasser. Det ser virkelig ut som de bommet og var for optimistiske i utregningen denne gangen (også). Hva var beregnet igjen? 

• Liker 9
Skrevet

Grønt nivå i skolen er så deilig. Det er tydelig at elevene har savnet dette. Skal man tilbake på gult bør det være svært godt begrunnet.

Vi tåler mye høyere smittetall enn dette.

• Liker 34
Gjest Alterego666
Skrevet

Dette er som prognosene har spådd. Flere vaksinerte gir mindre komplikasjoner. Det er unge som blir smittet, men de tåler det godt. For fullvaksinerte kan smitte være en immunitetsboost. Innleggelser øker, men kun svakt. Det er ingen kriser på intensivavdelingene, dessuten er det lokale nedstengninger der man mister smittesporing. 

Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (1 time siden):

Sosial reduksjon. 10 nærkontakter per person. Ikke 80-150... 🤯

Litt uenig i dette. Vi mennesker er sosiale vesener og trenger sårt å treffe hverandre. Noe annet medfører en betydelig kostnad både for enkeltindivid, pårørende og helsetjenesten. Disse kostnadene er en Xfaktor i koronaregnestykket som dessverre blir både underkommunisert og oversett av myndighetene. Spiseforstyrrelser, depresjon, angst, fedme, selvskading og selvmord vil tilta som følge av lite sosial stimulans. Vi har allerede sett dette i statistikken for selvskading og spiseforstyrrelser. Som samfunn må vi godta koronadødsfall som det minste onde. Noe annet gir ikke mening.

appelsinjuice skrev (46 minutter siden):

Enig i det du skriver med munnbind, men ikke hjemmekontor av de årsakene jeg har nevnt over.

• Liker 5
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (6 timer siden):

Det er bare 2 alternativer eller? Seriøst??Evig lockdown eller kjør på med få tiltak? Til opplysning så er det mange unge som ikke har fått vaksine og det er mange som ikke har fått dose 2. Det er også en del som går på immundempende medisiner og ikke har så mye antistoffer. Det er en grunn til at man tar delta varianten alvorlig i mange land. Men det er det tydlig at enkelte ikke skjønner.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Men FHI har satt en grense på hvor mange innlagte det kan være før tiltak settes inn. Og antall innlagte Norge kan ha et ikke høyt og det kan gå fortere enn beregnet. Selv om det sikkert ikke blir like inngripende tiltak man prøver først da, så blir det tiltak. Da blir det nok muligens nettopp færre nærkontakter, gult nivå på skoler på utsatte plasser, og påbud om munnbind og hjemmekontor for de som kan som noen foreslår. Munnbind burde vi ha startet med allerede nå. Karantene for barn burde heller ikke vært fjernet. TISK bryter sammen .  5 dagers venting på test noen steder og smittesporingen sliter. 

Endret av J.E
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 7
Skrevet (endret)
7 hours ago, NorthernLight said:

https://www.nrk.no/nyheter/906-nye-koronasmittede-siste-dogn-1.15621125

Fortsatt så kjører man på med grønt nivå,teste seg ut av karantene,studenter tett i tett osv.. 

med 88% av befolkning over 18 som har fått minst 1 dose og 59% full vaksinert, kjøre på sier jeg nå! Synd for folk som kommer til å må teste ut sine ‘jeg stoler på immunforsvaret mitt’ men hele poenget med å vaksinere er slik vi kan åpner opp. Med bare 36 innlagt er dette sterkest bevis vi har at vaksiner fungere! 👍

Endret av Outlander
  • Liker 9
Skrevet (endret)
Outlander skrev (12 minutter siden):

med 88% av befolkning over 18 som har fått minst 1 dose og 59% full vaksinert, kjøre på sier jeg nå! Synd for folk som kommer til å må teste ut sine ‘jeg stoler på immunforsvaret mitt’ men hele poenget med å vaksinere er slik vi kan åpner opp. Med bare 36 innlagt er dette sterkest bevis vi har at vaksiner fungere! 👍

Problemet med dette er alle som blir dradd med motvillig. De eldre og de med dårlig immunforsvar, de som ikke kan den og barn/unge som ikke har fått muligheten. Mange som ikke ønsker smitte har ikke mulighet til å beskytte seg når det blir høy smitte.

Red: nei vi kan ikke slippe løs helt om sykehuskapasitet blir sprengt uansett. Da vil det gå utover alle deler av driften. Om frivillig uvaksinerte skriver fra seg rett til behandling forårsaket av korona hadde det vært mulig. Men svært uetisk.

Hadde bare de som er motstander av vaksine og tiltak blitt smittet eller alvorlig syke har jeg sagt kjør på. De har valgt å ta sjansen. 

Med mellom 2-4 prosent med long covid hos barn/unge (tall fra England) vil det bli utrolig mange som vil slite unødvendig. 

Endret av 2ro
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg synes det er vanskelig, 

I løpet av de siste 4 dagene har det vært 5 smittede i min datter sin klasse. Likevel må alle møte opp, etter hurtigtest. Og det tar jo tid før de utvikler sykdom. Dette er videregående. Jeg synes det er belastende å gå og vente på at man skal bli smittet. For slik det er nå så kan man ikke slippe unna. 

Her er verken jeg eller mannen min fullvaksinert. Vi får begge sprøyte i morgen, og så tar det en uke. Så jeg synes det er litt ekkelt nå. Må ærlig talt si det. Jeg synes de kunne ventet noen uker med å åpne så mye opp. Særlig på videregående skoler ser jo dette ut til å spre seg nå. 

Endret av Mooza
  • Liker 21
Skrevet
2ro skrev (33 minutter siden):

Red: nei vi kan ikke slippe løs helt om sykehuskapasitet blir sprengt uansett

Nå skal det vel litt til før det skjer. Regjeringen laget en justert scenario som sykehusene skulle planlegge ut fra.

Sitat

Scenariet nasjonalt på toppen i pandemien er:

• Antall smittet: 72 000–86 000
  • Antall syke: 29 000–36 000
  • Antall på sykehus: 1 700–4 500
  • Antall på intensiv: 600–1 200

Dette er man ikke i nærheten av på nåværende tidspunkt. 

Kilde: FHI

• Liker 9
Skrevet (endret)
Little Diva skrev (4 minutter siden):

Nå skal det vel litt til før det skjer. Regjeringen laget en justert scenario som sykehusene skulle planlegge ut fra.

Kan du legge ved klikkbar link? 

Dette stemmer jo ikke med antall senger på intensivavdelingene.

I Helsedirektoratets anbefalinger om håndtering av covid-19 pr. 24. mars fra i fjor står det at intensivmiljøene selv har kartlagt antallet intensivplasser i Norge til 289.24. mar. 2021 

Vet ikke hvor mange vi har i dag, men vi har i allefall ikke vesentlig endret antall mennesker.

Endret av 2ro
  • Liker 4
Skrevet
Mooza skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig, 

I løpet av de siste 4 dagene har det vært 5 smittede i min datter sin klasse. Likevel må alle møte opp, etter hurtigtest. Og det tar jo tid før de utvikler sykdom. Dette er videregående. Jeg synes det er belastende å gå og vente på at man skal bli smittet. For slik det er nå så kan man ikke slippe unna. 

Her er verken jeg eller mannen min fullvaksinert. Vi får begge sprøyte i morgen, og så tar det en uke. Så jeg synes det er litt ekkelt nå. Må ærlig talt si det. Jeg synes de kunne ventet noen uker med å åpne så mye opp. Særlig på videregående skoler ser jo dette ut til å spre seg nå. 

2 uker i følge CDC

Sitat

In general, people are considered fully vaccinated: ±

2 weeks after their second dose in a 2-dose series, such as the Pfizer or Moderna vaccines

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated.html

Skjønner godt at du syns det er vanskelig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Little Diva skrev (10 minutter siden):

Dette er et scenarie om hvor mange innlagte det ville blitt uten tiltak. 

2ro skrev (6 minutter siden):

Kan du legge ved klikkbar link? 

Dette stemmer jo ikke med antall senger på intensivavdelingene.

Det stemmer ikke som du sier. Dette er bare en del av FHI sin rapport. Så mange intensiv senger finnes ikke, og dette er kun en modellering som viser worst case, som viser regjeringen når tiltak må settes inn. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (7 timer siden):

Helt enig la det komme så vi blir ferdig med det og oppnå flokk immunitet

• Liker 8
  • Opprett ny...