Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor arvet jeg hus etter mine besteforeldre. Det var et hus på Oslo vest og derfor verdt masse penger. Jeg solgte huset å kjøpte stor leilighet sentrumsnært i Oslo, i tillegg kjøpte jeg et hus som ligger 40 min unna Oslo, i skogen ved et vann og dette skal brukes som hytte/fritidsbolig.

Problemet mitt er at vi får forespørsler fra mannens foreldre og 3 voksne søsken om hverandre, omtrent annenhver helg om de kan låne en av boligene. Er vi i fritidsboligen så får vi spørsmål om de kan låne leiligheten så de kan ta en weekend i Oslo (de bor ca 1 time unna med bil). Er vi hjemme så spør de om å låne fritidsboligen.

Jeg syntes dette begynner å bli ufattelig irriterende da jeg anser begge plassene som mine bopeler som jeg liker å pendle fritt mellom som det passer. Ofte kan jeg dra litt impulsivt noe jeg ikke kan dersom jeg har sagt ja til at andre kan være der, og jeg føler at dette tar bort litt av den frihetsfølelsen som jeg var ute etter da jeg kjøpte disse stedene.

En annen ting er at jeg ikke liker å ha folk værende/boende i noen av hjemmene mine uten at jeg selv eller mannen er tilstede. Dette gjelder forsåvidt for alle og er ingenting personlig mot svigerfamilien, men er foreløpig kun de som har spurt.

Mannen vil ikke/tør ikke si nei til sin familie så han ber de alltid henvende seg til meg og jeg blir alltid skurken eller den som må finne på unnskyldninger for hvorfor de ikke kan låne. Hvordan kan jeg be de slutte å spørre på en hyggelig måte?

Anonymkode: f9ddc...53d

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke be dem slutte å spørre. Men sier du nok nei, så slutter de nok. Du kan jo legge til at du ser det som to hus, ikke hus og hytte. 

• Liker 11
Skrevet

Så utrolig frekke de er! Du har jo bare to valg: Enten kan du si en gang for alle at du ikke låner bort boligen din.

Eller så kan du si nei hver enkelt gang. Du kan for eksempel si at du har leid bort hytta den helgen. Jeg ville nok valgt å bare si noe sånt som : « Nei, det passer dessverre ikke» uten noen nærmere forklaring hver gang, så gir de seg nok.

Anonymkode: 760dc...c00

• Liker 22
Skrevet

Mannen din burde ha gjort det da, det hadde vært best for alle, men ellers så er det bare å si det så klart og kortfattet som du kan, fordi jeg tror de veit at du ikke liker å si nei og du må si det så tydelig at de ikke kan sno seg unna svaret ditt :) 

Anonymkode: a1b06...5eb

• Liker 15
Skrevet

Jeg syns jo det er litt sært å aldri låne ut fritidsbolig/hytte til nær familie jeg da. Du trenger jo ikke å låne den ut så ofte, men i min verden er det vanlig å være litt generøs med familien. I din situasjon ville jeg sagt (evt.skrevet på melding) at hytta ikke er ledig så ofte, siden du/dere stadig vekk er der selv, samtidig som du kommer med noen (få) konkrete datoer hvor hytta er ledig. 

Hvis leiligheten er din faste bostedsadresse, så syns jeg ikke du trenger å låne ut den, det blir noe annet. 

Anonymkode: 60684...ff6

• Liker 11
Skrevet

Min erfaring er at åpner man den døren for utlån, så vil familien ta det for gitt at de kan låne når de vil resten av levetiden. Hvis du virkelig vil ha det for deg selv, så må du ta den ubehagelige samtalen og si at det er ditt privat og de er ikke til utlåns. Noen syns det er smålig av deg, andre forstår hva du mener og jeg er på din side. Dine grenser setter du selv og deres jobb er å respektere deg. De får finne seg overnattingsmuligheter på annet vis. Stå på ditt, ts. Ta samtalen. 

Anonymkode: eb856...e47

• Liker 14
Skrevet

Å låne ut fritidsbolig til nær familie er jo vanlig, å litt sært å si nei til. 🤷‍♀️ 
Å låne ut egen bolig er derimot ikke vanlig, så her kan du fint si nei hver gang de spør. 
Dersom du ønsker å redusere forespørslene om utlån av hytta så sier du mye nei fremover, at den er opptatt (av dere selv, din familie, kusina til katten din osv.) 

Anonymkode: 68303...578

• Liker 9
Skrevet

Fritidsbolig er ikke så unormalt å låne, men leiligheten hvor du bor er litt annerledes. Jeg ville ikke hatt noen i min faste bolig når jeg ikke var der.

Men uansett om det bare hadde vært hytta, så hadde jeg syns det var irriterende hvor ofte de spør. Det virker som om de tar det som er selvfølge at du låner bort boligene dine.

Jeg tenker at mannen din bør ta seg en prat med familien sin. Du kan jo også gjøre det, men tenker at det er lurt at dere viser at dere er sammen om det.

Anonymkode: fa815...2bc

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Mannen vil ikke/tør ikke si nei til sin familie så han ber de alltid henvende seg til meg og jeg blir alltid skurken eller den som må finne på unnskyldninger for hvorfor de ikke kan låne. Hvordan kan jeg be de slutte å spørre på en hyggelig måte?

Sett ned foten, og si mannen må ta seg sammen og si nei til dem. Ellers kan han bli skilt.  

Anonymkode: 1ecb1...4d5

• Liker 5
Skrevet

Ville ikke hatt noen i min faste bolig jeg heller. Men hytte/fritidsbolig kan jeg låne ut et par ganger i året. Det må være greit å si at man ikke vil at folk skal låne egen leilighet. Vet aldri hva de roter i.

Anonymkode: 21be0...9b0

• Liker 2
Skrevet

Vi låner ikke ut hytta. Det er rett og slett for å slippe å måtte å skille hvem som får og hvem som ikke får låne.
Si at fetter y er en skikkelig rotekopp uten respekt for folks ting, mens kusine x med familie leverer tilbake hytta blankskurt og ordentlig. Det er bedre for familiefreden å ikke skille der. 
Men det er mannen din som bør fortelle sin familie om hvordan dere vil ha det. Høflig og vennlig «beklager, vi har bestemt oss for å ikke låne ut hytta/leiligheten. Kom gjerne innom en svipptur på besøk mens vi er på hytta» 

Anonymkode: 1f9b3...849

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

(…). 
Men det er mannen din som bør fortelle sin familie om hvordan dere vil ha det. Høflig og vennlig «beklager, vi har bestemt oss for å ikke låne ut hytta/leiligheten. Kom gjerne innom en svipptur på besøk mens vi er på hytta» 

Anonymkode: 1f9b3...849

Men det er vel ikke sikkert mannen vil ha det sånn? Det er ts som vil ha det sånn. Det virker som om mannen hennes tenker at å være gjestfri med eget hus og hytte er naturlig. Siden familien også spør om å få låne, er vel det kanskje kultur i den familien, og de tenker at det er vanlig familiesamhold og ikke frekt. 

Ts skriver om MIN leilighet og MIN hytte, men samtidig skriver hun om mannen sin, så jeg antar at de er gift. Har han ikke noen bolig, han da? Selv om ts eier og det er særeie, så er de forhåpentlig gift resten av livet, og da er det da lite hyggelig for ham å liksom gå på nåde, og ikke kunne låne ut hytta til familien i blant.

Det du skriver, virker jo veldig avvisende og uhøflig, og ts er vel åpen for å låne ut hytta, men ikke så ofte.

Ts, tenker dere kan si fra at det blir litt mye utlån, og forklare det du sier her, at dere ofte pendler spontant mellom boliger og ikke ønsker å låse for mye. Det er jo en spesiell måte å bruke hytta på, og ikke sikkert de vet det.  Si gjerne at du kan låne ut en helg i året til hver f eks, og at dere gjerne kan planlegge det nå for det neste året.

Og så må du tenke at mannen din har viet livet sitt til å være sammen med deg, og dermed bo i samme bolig som deg. At du har arvet og eier boligen skal ikke medføre at han liksom ikke har noen bolig selv, men nærmest er på evig besøk. Skal du være gift med ham, må han også ha råderett over felles bolig og hvem han vil ha på besøk. Så må dere inngå kompromiss som alle andre. Men at du skal bestemme mer over primærboligen når dere er gift og skal være sammen hele livet, det virker ukoselig og ikke. minst urimelig.

Anonymkode: f5749...11b

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke bare si "Beklager, men boligen er ikke til utlån" i stedet for å si at det ikke passer? Og hvis noen spør om hvorfor så kan du jo bare si at du bruker begge steder så mye at du ikke ønsker å måtte rydde før og etter utlån.

Ikke gjør det så komplisert, bare si det enkelt og greit. Hvis de begynner å argumentere så får du si at dette er ikke noe som er oppe til debatt, dette er sånn som du har bestemt det.

Anonymkode: edd1f...81b

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner ts godt når slike forespørsler kommer mange ganger i måneden fra forskjellige mennesker. Det er ubehagelig å stadig måtte si nei til å låne ut hjemmet sitt til andres byweekender når man selv ikke er hjemme eller å ha hytta stadig utlåne så man ikke kan bruke den spontant selv. 

I tillegg er min erfaring at slikt ofte blir veldig ensidig, der noen stadig låner, men ikke har noe å tilby i motytelse. Ts skal da ikke tvinges til å drive med gratis AirBnB...

Anonymkode: 637f8...403

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I fjor arvet jeg hus etter mine besteforeldre. Det var et hus på Oslo vest og derfor verdt masse penger. Jeg solgte huset å kjøpte stor leilighet sentrumsnært i Oslo, i tillegg kjøpte jeg et hus som ligger 40 min unna Oslo, i skogen ved et vann og dette skal brukes som hytte/fritidsbolig.

Problemet mitt er at vi får forespørsler fra mannens foreldre og 3 voksne søsken om hverandre, omtrent annenhver helg om de kan låne en av boligene. Er vi i fritidsboligen så får vi spørsmål om de kan låne leiligheten så de kan ta en weekend i Oslo (de bor ca 1 time unna med bil). Er vi hjemme så spør de om å låne fritidsboligen.

Jeg syntes dette begynner å bli ufattelig irriterende da jeg anser begge plassene som mine bopeler som jeg liker å pendle fritt mellom som det passer. Ofte kan jeg dra litt impulsivt noe jeg ikke kan dersom jeg har sagt ja til at andre kan være der, og jeg føler at dette tar bort litt av den frihetsfølelsen som jeg var ute etter da jeg kjøpte disse stedene.

En annen ting er at jeg ikke liker å ha folk værende/boende i noen av hjemmene mine uten at jeg selv eller mannen er tilstede. Dette gjelder forsåvidt for alle og er ingenting personlig mot svigerfamilien, men er foreløpig kun de som har spurt.

Mannen vil ikke/tør ikke si nei til sin familie så han ber de alltid henvende seg til meg og jeg blir alltid skurken eller den som må finne på unnskyldninger for hvorfor de ikke kan låne. Hvordan kan jeg be de slutte å spørre på en hyggelig måte?

I slike situasjoner er det vanlig at mange glemmer at de ikke er alene om å ønske lån av noe. Typisk har du 4 stykker som «bare» spør 1 gang i kvartalet, som da glemmer at dere som eiere får 4 forespørsler i kvartalet osv. 16 forespørsler i året som igjen gjerne kommer på de mest attraktive tidspunktene (helger med finvær, langhelger, ferie osv), som da fort kan beslaglegge enormt mye av tiden man faktisk ønsker å bruke dette selv. Dette må man være tydelig på overfor de som ikke skjønner slike ting selv.

Videre definert / bestemt tydelig hva dere anser å være ok mtp utlån. Der står dere helt fritt, men si dere blir enom 1 gang per år for hytten med x uker forvarsel. Da kommuniserer dere dette tydelig ut til de det gjelder og følger dette opp i det videre.

Jeg mener det er et feilgrep å la irritasjon bygge seg opp over tid. Det er bedre å være upopulær i en kort periode enn at gleden med leilighet og hytte skal være ødelagt i overskuelig tid.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 4
Skrevet

Hvordan kan jeg be de slutte å spørre på en hyggelig måte?

Dere svarer med et smil: -Dessverre, nei. Det passer ikke, og vi vil ikke låne vekk huset/hytta noe mer på lenge. Vi har nå fått spørsmål om dette omtrent annenhver helg, og vi ønsker ikke låne dem ut mer. Vi  har begge plassene som våre bopeler som vi må kunne pendle fritt mellom som det passer. Ofte kan vi dra litt impulsivt noe vi ikke kan dersom vi har sagt ja til at andre kan være der, og vi føler at dette tar bort litt av den frihetsfølelsen som vi trenger. En annen ting er at vi liker å ha folk på besøk mens vi selv er tilstede, ikke at folk ofte er værende/boende hjemme hos oss uten oss, naturlig nok. 

Mannen din må si det samme.

Anonymkode: 1390c...49c

• Liker 19
Skrevet

Det er bare å begynne å svare:

"når vi ikke selv bruker boligene/fritidsboligene leier vi dem ut til x kroner natta. Du kan selvsagt få leie"

Og så bor de på hotel.

Dersom, derimot, dette er personer som utgjør nytte for deg på ett eller annet vis som er målbart i livskvalitet eller rene sparte penger ville jeg nok latt dem låne boliger i tid tilsvarende det du vurderer som deres verdi. Feks er svigerfar snekker og tilbyr tjenester som ville kostet deg 4-5000 i året, sånn i snitt, så låner du ut en langhelg til han. 

Anonymkode: f71c0...fc2

• Liker 4
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Her er det to ting, er det ikke?

Både det rent praktiske spørsmålet om utlån, og det for deg irriterende i at de spør.

Angående det siste: Det er verdt å være obs på at dette har veldig mye med familiekultur å gjøre. (Interessant tema, les gjerne om "Ask vs. Guess culture" og hvordan de kolliderer.) I noen familier er skikken at man spør om det man vil ha, mens man i andre føler seg fram, hinter og venter til man blir tilbudt noe. De i den siste gruppen synes de som spør er altfor frekke, mens de som spør ikke tenker slik - og de er gjerne også veldig mye mer vant til å få avslag. 

Med andre ord: Den irritasjonen over spørsmålene bør du prøve  legge til side, og du kan heller bare svare direkte. Selv ville jeg sagt: "Leiligheten låner jeg omtrent aldri bort, det trives jeg ikke med. Jeg vil heller invitere dere på besøk når det passer. Og hytta bruker jeg veldig mye og impulsivt, så jeg vil heller ikke binde meg til noen avtaler. Men hvis jeg vet om en periode hvor den definitivt er ledig, skal jeg gi dere beskjed."

Skrevet

Jeg forstår godt at du ikke vil låne ut leilighet og hytte. Sliter selv med å låne bort ting.. Når noen feks spør om å få låne campingvogna en helg/uke, får jeg en klump i halsen og blir uvel av hele greia 🙃 Jeg liker heller ikke å låne andres ting, bortsett fra utleigehytter og slikt som ikke er "personlige lån". 

Anonymkode: 38401...105

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...