Gå til innhold

Utleieleilighet som lukter, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på visning i dag på en leilighet jeg har svært lyst på som leies ut av et profesjonelt utleiefirma. Problemet mitt er at de som bor der nå er av utenlandsk opprinnelse og deres matkultur har ført til at det er en intens matlukt i leiligheten (de hadde ikke akkurat laget mat når jeg kom, de kom fra jobb i det jeg kom dit). Det er et nytt bygg med gipsvegger og blir jo vasket, men jeg har lest litt rundt og ser at matos kan være vanskelig å få vekk likevel. Jeg lurer på om jeg kan ta dette opp med utleiefiemaet (at jeg håper lukten kan fjernes før inflytting?), eller om dette er uakseptabelt å ta opp? For om lukten blir sittende igjen vet jeg ikke om jeg greier å bo der. Vil ikke være diskriminerende, men vil heller ikke bo med en så intens lukt i mitt eget hjem...

Anonymkode: 12539...aa0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"I ditt eget hjem" ja det er jo slitsomt med en lukt du ikke liker, den lukten sitter nok en stund.

Anonymkode: 31bd8...319

Skrevet

Du blir vel vant til den etterhvert med mindre det er bæsjelukt liksom.

Anonymkode: 3dae0...a8d

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg blir kvalm av karrilukt.  Min datter bodde på hybel hvor der luktet veldig intenst.  Mange liker jo den lukta.

Skrevet

Ts her. Spørsmålet mitt er da altså om dette er innafor å ta opp med utleiefirmaet eller ikke. Ikke hvorvidt det lukter bæsj,  at jeg «blir vandt til lukten» eller om dattra di liker karri. Håper noen kan komme med en konstruktiv tilbakemelding. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Spørsmålet mitt er da altså om dette er innafor å ta opp med utleiefirmaet eller ikke. Ikke hvorvidt det lukter bæsj,  at jeg «blir vandt til lukten» eller om dattra di liker karri. Håper noen kan komme med en konstruktiv tilbakemelding. 

😄 Lukta forblir. Du får heller lete vidre.

Anonymkode: 31bd8...319

• Liker 1
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 timer siden):

Jeg blir kvalm av karrilukt.  Min datter bodde på hybel hvor der luktet veldig intenst.  Mange liker jo den lukta.

Jeg er etnisk norsk, og elsker indisk mat og lukta. Akkurat som jeg hadde lyst å bruke det som parfyme!

Anonymkode: be668...366

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor så frekk?

Anonymkode: 43ab3...405

• Liker 5
Skrevet

Etter du er inni der en liten stund lukter det ikke nok noe ting, da nesen blir vant til lukten. Det er alltid risiko at lukten blir værende i en liten grad uansett vasken. 

Anonymkode: 1f54a...7fa

Skrevet

Jeg vil tro at vask med salmiakk vil fikse mye. Og i alle fall maling med sperregrunning før vanlig maling. Men mye jobb.

Anonymkode: c6fb4...a94

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er etnisk norsk, og elsker indisk mat og lukta. Akkurat som jeg hadde lyst å bruke det som parfyme!

Anonymkode: be668...366

Ja, det var noe sånt jeg mente, at vi er forskjellige.  Datteren min er også slik som deg, så det gikk fint.

Skrevet

Hva med å ta kontakt med et vaskefirma og forhøre deg om dette er mulig å få vekk? Du trenger jo ikke å bestille nedvask selv om du tar en telefon :)

Skrevet

Kraftvask, nytt strøk maling på veggene og bytt ut filteret i kjøkkenventilator så forsvinner lukten. Slik løste jeg problemet i leilighet jeg leide. Utleier betalte maling og filter, jeg gjorde jobben

Anonymkode: 6aca6...0b2

Skrevet

Lukta vil forsvinne. 

Jeg synes ikke du skal ta det opp, da utleiefirmaet kan bli mer skeptiske til å leie ut til folk med utenlandsk bakgrunn. Du kan enten la være å leie, om du er redd det vil plage deg, eller du kan fikse "problemet" selv. Men, det er vanskelig nok for mange å få leie, og dette er med på å helle bensin på det bålet. 

Anonymkode: 32673...747

Skrevet

Enkelte lukter forsvinner ikke, det setter seg i veggene. Nedvasking av gipsvegger er ikke alltid like vellykket. Du kan selvfølgelig si ifra om lukta fortsatt henger i når du overtar. Da kan nok utleiefirmaet sette inn ozonmaskin f.eks

Anonymkode: 34d01...330

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lukta vil forsvinne. 

Jeg synes ikke du skal ta det opp, da utleiefirmaet kan bli mer skeptiske til å leie ut til folk med utenlandsk bakgrunn. Du kan enten la være å leie, om du er redd det vil plage deg, eller du kan fikse "problemet" selv. Men, det er vanskelig nok for mange å få leie, og dette er med på å helle bensin på det bålet. 

Anonymkode: 32673...747

Da får de begynne å bruke kjøkkenvifte da ..

Anonymkode: d7e06...c42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hva tenker du utleiefirmaet skal gjøre? Pusse opp leiligheten? Da finner de nok heller leieboere som godtar lukten. Det blir billigere for dem. 

Du kan takke nei, eller du kan leie leiligheten som den er og gjøre det du kan med å fjerne lukten selv. 

Anonymkode: df00d...e6e

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det innenfor å spørre om dette. Det er ikke diskriminerende hvis det faktisk lukter så ille. Bare nevn at det er sterk matos i leiligheten og du er bekymret for om det vil bli lett borte etter en vask. Få svaret deres skriftlig.

Anonymkode: 52661...f0b

• Liker 2
Skrevet

Det er helt innafor å ta det opp. 
hilsen utlending fra sydlige strøk som heller ikke er superbegeistret over sterk matlukt hjemme.

Anonymkode: b1dc5...6c0

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 0.34):

OK, spørsmålet ditt gjaldt jo matlukt. Beklager at jeg sikkert misforsto og at du var misfornøyd med svaret. Det eneste du kan gjøre, er selvfølgelig å ta det opp med utleiefirmaet. Skjønner ikke at du ikke gjorde det.  
Går du inn til en familie som nettopp har laget middag, så kjenner du vel matlukt, enten de steker fisk eller koker noe spicy…

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...