AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Kjæresten og jeg har gjort det slutt etter jeg har blitt gravid. Jeg har sagt at han ikke trenger ha noe med barnet å gjøre, økonomisk eller sosialt. Graviditeten var ikke planlagt, og han vil ikke ha barn, men jeg ønsket ikke å ta abort. Han er en bra mann, men jeg synes dette er mitt valg og mitt ansvar. Jeg har et godt sosialt nettverk av både venner og familie. Jeg har god økonomi. Jeg kan jobbe fra hjemmekontor og har råd til å ta meg fri noen år, og etter det jobbe deltid. Har noen erfaringer med å være alenemor? Utfordringer? Tanker? Anonymkode: cbe79...dec
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kjæresten og jeg har gjort det slutt etter jeg har blitt gravid. Jeg har sagt at han ikke trenger ha noe med barnet å gjøre, økonomisk eller sosialt. Graviditeten var ikke planlagt, og han vil ikke ha barn, men jeg ønsket ikke å ta abort. Han er en bra mann, men jeg synes dette er mitt valg og mitt ansvar. Jeg har et godt sosialt nettverk av både venner og familie. Jeg har god økonomi. Jeg kan jobbe fra hjemmekontor og har råd til å ta meg fri noen år, og etter det jobbe deltid. Har noen erfaringer med å være alenemor? Utfordringer? Tanker? Anonymkode: cbe79...dec Han må betale for barnet han har valgt å pule på seg. Herlighet. Anonymkode: 4f196...9e5 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han må betale for barnet han har valgt å pule på seg. Herlighet. Anonymkode: 4f196...9e5 Det er vel opp til oss? Jeg mener det ikke er riktig å kreve, synes det er umoralsk å gjøre i min situasjon hvor jeg kan greie det økonomisk, og det kun er jeg som ønsker barn, og ikke han. Derfor ønsker jeg da ikke kreve det. Vi har brukt prevensjon hele veien. Du mener kanskje også kvinner ikke skal ha rett til abort? Anonymkode: cbe79...dec 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel opp til oss? Jeg mener det ikke er riktig å kreve, synes det er umoralsk å gjøre i min situasjon hvor jeg kan greie det økonomisk, og det kun er jeg som ønsker barn, og ikke han. Derfor ønsker jeg da ikke kreve det. Vi har brukt prevensjon hele veien. Du mener kanskje også kvinner ikke skal ha rett til abort? Anonymkode: cbe79...dec Dét er ikke er personlig krav, men statlig. Dere kan ikke velge det bort Anonymkode: 035cf...42d 5
Lizca Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjæresten og jeg har gjort det slutt etter jeg har blitt gravid. Jeg har sagt at han ikke trenger ha noe med barnet å gjøre, økonomisk eller sosialt. Graviditeten var ikke planlagt, og han vil ikke ha barn, men jeg ønsket ikke å ta abort. Han er en bra mann, men jeg synes dette er mitt valg og mitt ansvar. Jeg har et godt sosialt nettverk av både venner og familie. Jeg har god økonomi. Jeg kan jobbe fra hjemmekontor og har råd til å ta meg fri noen år, og etter det jobbe deltid. Har noen erfaringer med å være alenemor? Utfordringer? Tanker? Anonymkode: cbe79...dec Du kommer til å angre deg når du ikke skal ha noe hjelp økonomisk eller noe annet fra han som fikk deg gravid. Er ikke en dans på roser å være alenemor. Jeg har samboer og baby, men, jeg har gjort 80% av jobben selv. Jeg måtte være våken med baby alle nettene da jeg ammet, som varte 11 mnd. Nattevåk er ikke noe å spøke med, det er tungt. Fritid får du nesten ikke. Men du kan få fritid om du har samboer, noen som kan hjelpe deg, helst han som var med på å gjøre deg gravid. De fleste som ikke har barn, tror det er en dans på roser å få barn. Det er beintøft, men også helt ubeskrivelig fantastisk! Man vet ikke hvor mye jobb det er å ta vare på et lite menneske, når man ikke har den erfaringen. Du kan ikke forvente at de irundt seg skal ta vare på ungen din, slik at du kan gjøre det du selv har lyst til. Du kommer til å bli skuffa om du forventer noe annet. Den første tiden kan ikke barnet sove hos noen andre. Ungen må iallefall være over året, helst mer. Mitt barn er snart 1 år, har aldri sovet over hos andre, og har aldri hatt barnevakt. Kun trilletur som varte 1 time. Endret 23. august 2021 av Lizca 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Du kan ta kontakt med Amathea om de har det der du bor. Der får du noen å snakke med, økonomisk veiledning og kan møte andre i samme situasjon. Jeg tror du vil angre om du ikke beholder dette barnet, du virker veldig klar. Det er slitsomt å være alenemor, men om du kan få hjelp av og familie vil det gå fint. Anonymkode: 096fd...392 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er vel opp til oss? Jeg mener det ikke er riktig å kreve, synes det er umoralsk å gjøre i min situasjon hvor jeg kan greie det økonomisk, og det kun er jeg som ønsker barn, og ikke han. Derfor ønsker jeg da ikke kreve det. Vi har brukt prevensjon hele veien. Du mener kanskje også kvinner ikke skal ha rett til abort? Anonymkode: cbe79...dec Nå er ikke bidrag til for å hjelpe deg, men for barnet. Det heter barnebidrag, ikke kvinnebidrag. Du kan jo f.eks. sette barnebidraget på sparekonto og hjelpe barnet med bolig når den tid kommer, f.eks. Anonymkode: e5779...fb6 9
Xfreya Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Nav kommer til å kreve at du oppgir far, og de sjekker at dere har en bidragsavtale. Han SKAL betale barnebidrag. Jeg har vært alene siden før fødsel, og det har vært 3 kjempefine år så langt 😊 Søk overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, sjekk at du skatter som enslig forsørger. Meld deg inn I aleneforeldreforeningen, i Oslo kan du bruke avlastningstilbudet Rødhette, og Røde Kors sitt aleneforeldernettverk Marte. Homestart kan hjelpe til praktisk noen timer i uka. Bruk åpen barnehage og fb sider for aleneforeldre, et stort nettverk av andre aleneforeldre er gull verdt. Samsov, bestill matvarer på døra, og legg lista jævlig lavt for husarbeid. Alt av barneklær og utstyr (minus madrass og bilstol) kan du kjøpe billig på FINN. 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 Lizca skrev (15 timer siden): Du kommer til å angre deg når du ikke skal ha noe hjelp økonomisk eller noe annet fra han som fikk deg gravid. Er ikke en dans på roser å være alenemor. Jeg har samboer og baby, men, jeg har gjort 80% av jobben selv. Jeg måtte være våken med baby alle nettene da jeg ammet, som varte 11 mnd. Nattevåk er ikke noe å spøke med, det er tungt. Fritid får du nesten ikke. Men du kan få fritid om du har samboer, noen som kan hjelpe deg, helst han som var med på å gjøre deg gravid. De fleste som ikke har barn, tror det er en dans på roser å få barn. Det er beintøft, men også helt ubeskrivelig fantastisk! Man vet ikke hvor mye jobb det er å ta vare på et lite menneske, når man ikke har den erfaringen. Du kan ikke forvente at de irundt seg skal ta vare på ungen din, slik at du kan gjøre det du selv har lyst til. Du kommer til å bli skuffa om du forventer noe annet. Den første tiden kan ikke barnet sove hos noen andre. Ungen må iallefall være over året, helst mer. Mitt barn er snart 1 år, har aldri sovet over hos andre, og har aldri hatt barnevakt. Kun trilletur som varte 1 time. Dette var da veldig bastant. Min baby sov første gang hos bestemor da han var 6 dager. Ble hentet av ambulanse pga koplikasjoner etter fødsel. Siden har han sovet der kanskje en gang i måneden i snitt. Jeg er 100% alenemor og har ikke dårlig samvittighet for det. Andre har jo en partner som bidrar. Baby kan sove med andre enn far og mor så lenge tilknytning er der. Anonymkode: d024c...661 4
Lizca Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var da veldig bastant. Min baby sov første gang hos bestemor da han var 6 dager. Ble hentet av ambulanse pga koplikasjoner etter fødsel. Siden har han sovet der kanskje en gang i måneden i snitt. Jeg er 100% alenemor og har ikke dårlig samvittighet for det. Andre har jo en partner som bidrar. Baby kan sove med andre enn far og mor så lenge tilknytning er der. Anonymkode: d024c...661 I forhold til trygghet og for at barnet skal ha det trygt, så er mor det beste i verden, ingen kan erstatte mor. Man er egoist om man velger seg selv enn det beste for barnet. https://www.babyverden.no/baby/vent-med-a-reise-fra-barnet-ditt/ 1
Orly Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er vel opp til oss? Jeg mener det ikke er riktig å kreve, synes det er umoralsk å gjøre i min situasjon hvor jeg kan greie det økonomisk, og det kun er jeg som ønsker barn, og ikke han. Derfor ønsker jeg da ikke kreve det. Vi har brukt prevensjon hele veien. Du mener kanskje også kvinner ikke skal ha rett til abort? Anonymkode: cbe79...dec Så fornuftig du høres ut 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dét er ikke er personlig krav, men statlig. Dere kan ikke velge det bort Anonymkode: 035cf...42d Jo det kan man Anonymkode: cf474...04c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Lizca skrev (18 timer siden): Du kommer til å angre deg når du ikke skal ha noe hjelp økonomisk eller noe annet fra han som fikk deg gravid. Er ikke en dans på roser å være alenemor. Jeg har samboer og baby, men, jeg har gjort 80% av jobben selv. Jeg måtte være våken med baby alle nettene da jeg ammet, som varte 11 mnd. Nattevåk er ikke noe å spøke med, det er tungt. Fritid får du nesten ikke. Men du kan få fritid om du har samboer, noen som kan hjelpe deg, helst han som var med på å gjøre deg gravid. De fleste som ikke har barn, tror det er en dans på roser å få barn. Det er beintøft, men også helt ubeskrivelig fantastisk! Man vet ikke hvor mye jobb det er å ta vare på et lite menneske, når man ikke har den erfaringen. Du kan ikke forvente at de irundt seg skal ta vare på ungen din, slik at du kan gjøre det du selv har lyst til. Du kommer til å bli skuffa om du forventer noe annet. Den første tiden kan ikke barnet sove hos noen andre. Ungen må iallefall være over året, helst mer. Mitt barn er snart 1 år, har aldri sovet over hos andre, og har aldri hatt barnevakt. Kun trilletur som varte 1 time. For et negativt innlegg. Null problem å være alene med barnet , har man nettverk med venner og familie stiller de også gjerne opp Anonymkode: cf474...04c 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #14 Skrevet 24. august 2021 Xfreya skrev (8 timer siden): Nav kommer til å kreve at du oppgir far, og de sjekker at dere har en bidragsavtale. Han SKAL betale barnebidrag. Jeg har vært alene siden før fødsel, og det har vært 3 kjempefine år så langt 😊 Søk overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, sjekk at du skatter som enslig forsørger. Meld deg inn I aleneforeldreforeningen, i Oslo kan du bruke avlastningstilbudet Rødhette, og Røde Kors sitt aleneforeldernettverk Marte. Homestart kan hjelpe til praktisk noen timer i uka. Bruk åpen barnehage og fb sider for aleneforeldre, et stort nettverk av andre aleneforeldre er gull verdt. Samsov, bestill matvarer på døra, og legg lista jævlig lavt for husarbeid. Alt av barneklær og utstyr (minus madrass og bilstol) kan du kjøpe billig på FINN. Nei du opplyser helt feil, nav krever ikke at noen betaler bidrag , går helt fint å ikke gjøre der Anonymkode: cf474...04c 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 Lizca skrev (6 minutter siden): I forhold til trygghet og for at barnet skal ha det trygt, så er mor det beste i verden, ingen kan erstatte mor. Man er egoist om man velger seg selv enn det beste for barnet. https://www.babyverden.no/baby/vent-med-a-reise-fra-barnet-ditt/ Må du gi deg Anonymkode: cf474...04c 6
Flamme Skrevet 24. august 2021 #16 Skrevet 24. august 2021 Hvorfor ønsker du at barnet ditt skal vokse opp uten muligheten til å få lov til å bli kjent med sin egen far? Les deg opp på forskning ang temaet om hvor viktig jobb fedre faktisk gjør for barna sine ♥️ Her må du slutte å tenke på hva som er best for DEG og FAR. Her skal du begynne å tenke på hva som er best for barnet ditt. Kommer til å love deg at du kommer til å angre på at du ikke involverer far når du sitter der med en nydelig klump i hendene som fortjener to gode og engasjerte foreldre. Far må på papirene og ansvarliggjøres. Godt mulig han overrasker positivt når barnet kommer. Gi det i hvert fall muligheten. La de treffes så ofte som mulig. Igjen, dette handler ikke om deg og din dårlige samvittighet, men om barnet ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #17 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dét er ikke er personlig krav, men statlig. Dere kan ikke velge det bort Anonymkode: 035cf...42d Jo tenk at det kan man! Vi hadde ikke barnebidrag de første årene etter at vi gikk fra hverandre. Det begynte vi med først når barna ble større. Det er IKKE sånn at du får et brev fra Nav hvor de ber deg om å kreve barnebidrag fra far. Det er helt opp til deg. De fleste har uansett privat avtale som ikke fastsettes og inndrives via Nav. Men hvis du søker om bidragsforskudd fra Nav stiller det seg imidlertid annerledes. Anonymkode: 6a768...cfb
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #18 Skrevet 24. august 2021 Jeg har. Det er blytungt og steintøft, men også veldig koselig. Man får et sterkt bånd ikke alle andre har. Man må ta alle kampene alene (og det er mange!), men man får også all kosen og all kjærligheten helt for seg selv 😍 Jeg har ikke noe særlig nettverk heller, så har vært helt alene med en krevende baby. Jeg skal ikke lyve, det har vært perioder hvor jeg har grått ustanselig av utmattelse, fortvilelse og frustrasjon. Men jeg prøver å tenke at både jeg og barnet har det bedre nå, enn i det dårlige forholdet jeg var i med barnefar. Nå er barnet 2 år og hele livet er utenkelig mye enklere enn i babytiden, på tross av trass, ''skal klare selv'' osv. Men jeg og barnet mitt har et enormt tett bånd, og det er så mye gjensidig kjærlighet mellom oss at det renner over av og til 😍 Selvsagt hadde det meste vært enklere om man var to om det, men i mitt tilfelle (og ditt, får jeg inntrykk av), hadde vi ikke vært to om det uansett. Jeg vet jeg hadde vært ''alenemor'' uansett, og når jeg tenker sånn så er det ganske befriende og slippe å ta hensyn til mannen. Nå er det bare meg og barnet, og vi gjør akkurat hva vi vil. Anonymkode: 4a3d5...651 4
Xfreya Skrevet 24. august 2021 #19 Skrevet 24. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nei du opplyser helt feil, nav krever ikke at noen betaler bidrag , går helt fint å ikke gjøre der Anonymkode: cf474...04c Jo, en venninne av meg ble faktisk bedt om å bevise at far betalte. Størrelsen på bidraget hadde ikke noe å si, men hun måtte vise frem en privat avtale. Kapittel 8 i barneloven, paragraf 66. Endret 24. august 2021 av Xfreya
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #20 Skrevet 24. august 2021 Lizca skrev (1 time siden): I forhold til trygghet og for at barnet skal ha det trygt, så er mor det beste i verden, ingen kan erstatte mor. Man er egoist om man velger seg selv enn det beste for barnet. https://www.babyverden.no/baby/vent-med-a-reise-fra-barnet-ditt/ Det beste for barnet er at foreldrene har det bra. Man er ikke egoist ved å gi seg selv en godt natt søvn i ny og ned. Det er helt nødvendig! Anonymkode: d024c...661 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå