Gå til innhold

Føler "hverdags lykken" ble borte så fort barnet begynte i barnehagen, har dere råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utslitt av at mini begynte i barnehagen.  Ja, dere leste riktig JEG er sliten. Det er opp kl.06.30, ordne matpakke, tøy, vekke småen, stell, tannpuss, frokost og selvsagt skal jeg og mannen også ut av døra samtidig så må også gjøre oss klare. Så er det haste avgårde til barnehagen levere kl.07.15. På bussen til jobb kl.07.30. På jobb fra litt før kl.08.00. Og deretter små løpe til barnehagen igjen kl.15.45 for å hente.

Hjem kommer en grinete og frustrert unge, han sliter med å sove i vogna i barnehagen,  og er helt gåen når han er hjemme. Så er det trøst og kos frem til hans leggetid kl.19.00. 

Når han endelig er lagt begynner jeg på vår middag. Klokken blir fort 21.30 når vi omsider har spist og ryddet vekk. Og da en liten time med ro, før vi må legge oss.

Jeg er helt utslitt. Det var mye enklere når minsten var hjemme med en av oss i permisjon og en jobbet. Mye av grunnen er også at mannen jobber mye, ofte kveld. Og jeg sitter igjen med alt jobben og ansvar for minsten.  

Hva bør jeg gjøre? Føler jeg er utslitt 3 uker etter at han begynte i barnehagen. 

Anonymkode: bd1a4...04b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordne mer på kvelden (legge frem klær, marpakke osv + kanskje forberede middag til dagen etter)

Spis middag sammen med barnet, det er både koselig for barnet og du er ferdig med middag. Lag doble posjoner av middag til rester dagen etter.

men ja, er jo mer slitsomt med 2 stk på jobb enn at 1 er hjemmeværende i perm og kan gjøre husarbeid og lage middag osv.

Anonymkode: dd722...0e8

• Liker 42
Skrevet

det er naturstridig dette med at begge foreldre skaø jobbe 100% og samtidig ta vare på små barn og hus.

Vi har det sånn selv med to små barn, men vi har veldig kort vei til jobb og jeg jobber 80% en periode.

Den eneste som vinner på dette rotte reset er staten...  

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ordne mer på kvelden (legge frem klær, marpakke osv + kanskje forberede middag til dagen etter)

Spis middag sammen med barnet, det er både koselig for barnet og du er ferdig med middag. Lag doble posjoner av middag til rester dagen etter.

men ja, er jo mer slitsomt med 2 stk på jobb enn at 1 er hjemmeværende i perm og kan gjøre husarbeid og lage middag osv.

Anonymkode: dd722...0e8

Jeg prøver å ordne mest mulig på kvelden.  Legger alltid frem tøy,  pakker jobb vesken og slikt. Men matpakker må jeg ta om morgen, synes brødet blir tørt etter mange timer i kjøleskapet.  

Vi spiser middag sammen med barnet de dagene mannen er hjemme kl.16.00,  men det er klin umulig å lage middag med en grinete 1,5 åring i  hus. Han er høyt og lavt hele tiden,  samtidig som han er sliten og grinete. Så de dagene mannen jobber kveld lager jeg middag først etter at mini er lagt. Er mannen hjemme tar han seg av barnet mens jeg ordner middag. 

• Liker 2
Skrevet

Overgangen er ganske brutal ja 😅

Vi presterte å få bhgplass på andre siden av byen, og mannen måtte ta 20% ulønnet permisjon for å rekke henting/levering/jobb.

Det foregikk slik:

styr med legging, MYE nattevåk. Jeg sov 0-3 timer. Ungen våknet for dagen 04.30-05. Dritsur og trøtt.

Mannen tok kollektiv(stappfull pg jævlig i  Oslo, jogget gjennom snø og slaps over en BRO på vannet (tuller ikke, jeg klarte ikke få vogna over selv på vinteren), levere, jogget til jobb. Så hentet han, og tilsammen brukte de to 3 timer på reisen.

Kom hjem, sur unge fordi masse utvikling og fall&knall. Jeg var kvalm av utmattelse. 

Den første dagen etter hans permisjon og med den helvetesleveringem var han helt på gråten - og det var derfor jeg sa vi måtte redusere arbeidstiden. Det gikk jo ikke i hop 🤷‍♀️

6 mnd etter fikk vi plass 5 min hjemmefra, det var like a dream come true 😅

Først når barnet var 2 år sov jeg mer enn 3 timer om natten. Og da hadde vi innarbeidet rutinene på «hvem gjør hva runde 572 sykdom». 

Vi la lista LAVT. 

Anonymkode: de935...794

• Liker 2
Skrevet

Skaff deg bil.

Anonymkode: 77c3c...842

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg prøver å ordne mest mulig på kvelden.  Legger alltid frem tøy,  pakker jobb vesken og slikt. Men matpakker må jeg ta om morgen, synes brødet blir tørt etter mange timer i kjøleskapet.  

Vi spiser middag sammen med barnet de dagene mannen er hjemme kl.16.00,  men det er klin umulig å lage middag med en grinete 1,5 åring i  hus. Han er høyt og lavt hele tiden,  samtidig som han er sliten og grinete. Så de dagene mannen jobber kveld lager jeg middag først etter at mini er lagt. Er mannen hjemme tar han seg av barnet mens jeg ordner middag. 

Kan ikke mannen lage middag? Og du både ordner matpakke, barnehagesekk, leverer og henter OG lager mat til både barnet og dere? Høres ikke helt rettferdig ut, selv om han jobber mer. 

Har dere besteforeldre som kan hjelpe litt? Kanskje hente barnet i bhg 1 dag i uka feks? 

Tenker og dere må se på mulighet for enkle løsninger, feks lage opp mat som kan varmes, kjøre lettere middager/take away, kjøp lunch på jobb istedet for å lage matpakke til deg selv, betal for vaskehjelp osv. 

Bor dere et sted der det kan være enklere for dere om dere har bil? 

Anonymkode: c14d9...51d

• Liker 6
Skrevet

Ville også snakket med barnehagen om det er noe mer de kan gjøre for å forsøke å få barnet til å sove, iallfall i en periode til han venner seg til det. 

Anonymkode: c14d9...51d

Skrevet

For meg ble livet mye enklere, synes ikke det er noe stress å lage en enkel matpakke om morgenen jeg. Han spiser frokost i barnehagen, jeg hiver i meg ei brødskive på jobb. Bruker heller fem minutter på å sminke meg på toalettet på jobb enn å stresse med det hjemme.

Er alene så legger lista veldig lavt når det gjelder middag. Hadde overhodet ikke laget middag til mannen, han måtte ha ordnet noe selv. Høres helt håpløst ut at du skal bruke timesvis på dette om kveldene. 

Anonymkode: fe33c...d7c

• Liker 8
Skrevet

Det høres ut som om mannen jobber for mye og gjør for lite hjemme (men hvis han er hjemme noen dager kl 1600 er det jo fantastisk, det har aldri hverken jeg eller min mann vært).

Timeplanen høre i utgangspunktet helt vanlig ut - stå opp 06.30 er vanlig, dra fra jobb 15.45 er minst et kvarter før jeg noen sinne har kunnet dra fra jobb. Dere er to voksne og ett lite barn, her må dere bare gå gjennom rutinene. Få i barnet noe mat/yoghurt/frukt/grønnsak rett etter barnehagen eller på vei hjem. 

Anonymkode: 19893...a7a

• Liker 9
Skrevet

For et kaos. Jobber redusert for unngå dette. Vi står opp klokken syv, koser oss med morgenstell og har god tid. Matpakken har jeg smurt dagen i forveien. Leverer kvart over åtte. 

Henter klokken tre. Da går vi hjem og lager middag sammen. Er så viktig at familie spiser middag samlet. Deretter går vi gjerne en tur i skogen, besøker besteforeldre osv. Så kommer kveld med kvelds og leggerutiner. 

Ingen stress, ingen hylende unge, harmoni. 

Anonymkode: 86ac7...4c0

• Liker 5
Skrevet

Her tenker jeg at din mann må tilpasse arbeidsdagen sin noe, og heller jobbe hjemmefra på kvelden etter barnet er lagt. Du kommer jo til å slite deg ut. 

Dere går samtidig ut døra, skriver du. Og likevel leser jeg det som du gjør alt på morgenen. 

Om det stemmer bør dere ta en sikkelig prat, ellers skriver du her om ett år at du vurderer å flytte fra han 

Anonymkode: c9376...fb0

• Liker 23
Skrevet

Jeg står forresten opp klokka 6, det gir meg mer enn nok tid i hvert fall. Hvorfor ikke stå opp tidligere?

Anonymkode: fe33c...d7c

• Liker 4
Skrevet

Hva er greia med voksenmiddag? Barnet skal da oppleve matglede sammens med sine foreldre. Spesielt i en travel hverdag er det viktig å samles rundt matbordet. 

Gjør alle forberedelser kvelden før. Lag matpakker, finn fram klær, pakk sekk og legg fram yttertøy (sjekk værmelding).

Da gjenstår kun å stelle barnet og gi det frokost. Pluss å ordne deg selv da. 

Når dere kommer hjem om ettermiddagen skal dere lage middag og kose dere sammen til barnet skal legges. Det er da vel ikke så slitsomt?

Anonymkode: e3277...2ca

• Liker 8
Skrevet

Forslag 1: gå ned i stilling

Forslag 2: få et barn til 

😊

Høres veldig slitsomt ut, jeg skjønner godt at det er utmattende.

Vi løste det med å jobbe "skjevt" på barn 1, men vi hadde begge jobber der det var en mulighet. 

Etter barn 2 tok jeg en periode med redusert stilling pga omsorg for små barn. Det var en mulighet i min situasjon, men er jo ikke det for alle. Men det gjorde selvsagt en stor fordel, selv om det bare var en knapp time mindre jeg skulle være på jobb.

Anonymkode: d89d3...2fd

• Liker 1
Skrevet

Tips nr 1: Kjøp en bæresele a la ergo eller lignende (slik du bærer barnet med på ryggen). På det viset kan du ha ungen på ryggen mens du lager mat. Det er både koselig og praktisk. Dropp voksenmiddag på den måten. Det høres slitsomt ut å måtte lage mat etter ungelegg (vi gjorde det av og til når ungene var små, men da lagde vi litt kos ut av det, drakk vin/øl mens vi lagde mat, osv (typisk lørdag))

Og så vil jeg bare si: Du MÅ ikke jobbe redusert. Ingen av dere MÅ det. Dere må bare jobbe dere inn i rutinene. Barnet må venne seg til barnehagen. Barnet blir eldre og det blir enklere. Alt går seg til. LOVER! Overganger er som regel verst.

Anonymkode: 23bbb...1c5

• Liker 9
Skrevet

Legg lista lavt. Oppvarmede fiskekaker med raspet gulrot eller tilsvarende enkle måltider er godt nok.  Hvis mulig, kjøp deg tid ved å bestille mat online. Husk at blir bedre, men overgangen er krevende. 

• Liker 6
Skrevet

Når min var 1,5 år så la hun seg 17.45. Sovnet til 18. hun er 3,5 år og nå går vi på rommet 18.10 og hun er sovnet til 18.30. Hvis barnet ditt sover lite i bhg så kanskje du kan legge den tidligere på kvelden. 
søndagen kan dere forberede middager. Kutt opp grønnsaker så det er klart. Stek kjøttdeig så det bare er å helle over spagetti saus/lage lasagnesaus eller gryterett eller noe. Bruk enkle middager og heller lag mer fancy og tidkrevende mat i helgene.

Anonymkode: 3d985...f5d

• Liker 3
Skrevet

Jeg må bare le litt.  Verter du opp mannen som jobber seint? Spis sammen med ungen og la den bortkjemte mannen lage egen mat når han kommer hjem! Han kan spise brødskive, og hvis han klager sier ‘middag er 1630..om du vil spise det må du dra tidligere fra jobben’. Han jobber jo mye slik han slipper det barn/hjem masen 🙄

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...