Gå til innhold

Mistet jobben rett før adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har jobbet i åresvis med å få til en adopsjon. Endelig virker det som om ting klaffer, det er bare ett problem: Jeg har overhørt at jeg blir sagt opp om en mnd!!!

Min mann har har en helt Ok jobb og vi kan klare oss mange mnd uten at jeg har jobb pga sparepenger, men i forhold til at «sikker økonomi» er ett veldig viktig kriterie er jeg bekymra. Vi har ikke akkurat topplønn noen av oss, så det var såvidt vi slapp mellom nåløye med de to inntektene våre på ca 400 tusen hver.

-Tror dere det kan vippe lasset? Og kan man bli permittert pga barn i en oppsigelsestid?

Jeg er også livredd for å finne meg en ny jobb for og så si etter to uker: «Jeg skal hente barn jeg, snakkes om ett år» og om jeg nevner på intervju at jeg nårsomhelst kan motta barn (Blir ganske kort varsel). Føler det er ett stort svik og veldig stygt gjort mot en bedrift. 
Og jeg ønsker jo ha en jobb jeg kan ha en hyggelig opplevelse hos når jeg kommer tilbake.

Jeg klarer rett og slett ikke dra en sånn en. Så i hodet mitt er det mest naturlig å ta en «ferie» frem til barnet kommer og så bruke hjemmetiden på litt jobbsøknader. Er sikker på jeg finner meg en ny jobb,

Rådløs. Noen som har hatt en lignende situasjon ?

Anonymkode: 3b350...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen mulighet for å melde deg hos et vikarbyrå? Kan jo være en ypperlig måte å jobbe litt, men likevel være fleksibel. 

Anonymkode: 0a2b5...f4e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Vi har jobbet i åresvis med å få til en adopsjon. Endelig virker det som om ting klaffer, det er bare ett problem: Jeg har overhørt at jeg blir sagt opp om en mnd!!!

Min mann har har en helt Ok jobb og vi kan klare oss mange mnd uten at jeg har jobb pga sparepenger, men i forhold til at «sikker økonomi» er ett veldig viktig kriterie er jeg bekymra. Vi har ikke akkurat topplønn noen av oss, så det var såvidt vi slapp mellom nåløye med de to inntektene våre på ca 400 tusen hver.

-Tror dere det kan vippe lasset? Og kan man bli permittert pga barn i en oppsigelsestid?

Jeg er også livredd for å finne meg en ny jobb for og så si etter to uker: «Jeg skal hente barn jeg, snakkes om ett år» og om jeg nevner på intervju at jeg nårsomhelst kan motta barn (Blir ganske kort varsel). Føler det er ett stort svik og veldig stygt gjort mot en bedrift. 
Og jeg ønsker jo ha en jobb jeg kan ha en hyggelig opplevelse hos når jeg kommer tilbake.

Jeg klarer rett og slett ikke dra en sånn en. Så i hodet mitt er det mest naturlig å ta en «ferie» frem til barnet kommer og så bruke hjemmetiden på litt jobbsøknader. Er sikker på jeg finner meg en ny jobb,

Rådløs. Noen som har hatt en lignende situasjon ?

Anonymkode: 3b350...721

Skaff deg ny jobb, og så la mannen ta mesteparten av permisjonen?

Anonymkode: db6bb...7e4

• Liker 6
Skrevet

Kjære TS, du har likestillings- og diskrimineringsloven på din side. Du kan ikke bli diskriminert på grunn av adopsjon i arbeidssammenheng. Gjør det dere ønsker for å få til familien dere lengter etter. Drit i hensyn til fremtidige arbeidsgivere, du er en av flere hundre tusen innom en jobb i en sjefs arbeidstid, barnet deres er bare ett.

Anonymkode: f0ff7...8e5

• Liker 17
Skrevet

Når det er snakk om en så viktig og stor hendelse i livet ville jeg nok ikke fått verdens dårligste samvittighet over å ikke nevne at jeg sto i en adopsjonskø. Mange nevner ikke at de er gravide eller planlegger å få barn snart, og det har heller ikke arbeidsgiver noe med. Mange blir jo også gravide med et uhell, eller har akkurat blir det når de får en ny jobb. Det ordner seg alltid! 

Arbeidsgivere flest ser etter gode arbeidstakere de kan ha i firmaet i lang tid (det koster jo enormt mye å ansette), og ett år av denne perioden blir jo en dråpe i havet. Er helt sikker på at det går fint, om du har en seriøs og god arbeidsgiver:)

Jeg har foresten ei venninne som har stått i adopsjonskø i snart ett år (de kan ringe når som helst), og det kan bli opp mot 3 år til i kø. Man trenger inntekt, spesielt når man snart skal bli foreldre. Å tenke at man skal være «snill» mot en mulig ny arbeidsplass vil ikke gagne noen, mest sannsynlig ikke arbeidsgiver heller.

Anonymkode: 219e3...958

• Liker 13
Skrevet

Jeg har i løpet av mine tjue år i arbeidslivet hatt hvertfall 5 kolleger som omtrent har gått rett ut i permisjon ifm med barnefødsler som nyansatte. Ingen har hevet et øyenbryn av den grunn. Kvinner i fertil alder får ofte barn. 
Vi har jo da også ansatt folk med store mager, fordi akkurat hun var den beste søkeren. 
Ikke la planlagt adopsjon stoppe deg fra å søke jobb. 

Anonymkode: a0ba7...217

• Liker 8
Skrevet

vet du, jeg er en person som hater mennesker med lav arbeidsmoral

Men når du har slitt lenge med å få barn og endelig skal få adoptere da er dette prioritet nr 1! DRIT i hva en potensiell sjef måtte tenke! 

Dette barnet, deres familie og deres fremtidige lykke er viktigere enn alt annet

• Liker 9
Skrevet

Ikke hatt en lignende situasjon, men jeg synes ikke du bør bare ta ferie og vente. Jeg synes oppriktig du ikke trenger å nevne at du er i en prosess, og du vet jo heller ikke hvor lang tid det tar (jeg har en veldig god venn som har adoptert, og om prosessen er lik nå så vet du jo at du rykker frem i køen, men det kan jo likevel gå i rykk og napp?). Dersom du velger å nevne det så kan du si at du er i en adopsjonsprosess PUNKTUM. 
Når det er sagt så ansatte nettopp mannen min en ny dame på jobb. Hun var åpen og fortalte at hun var gravid. Hun var det best kvalifiserte, og da ansatte de henne. De har ikke lov, og de ønsket heller ikke å diskriminere henne. Så det er mulig å få en jobb som gravid/adopsjonssøkende. 

Anonymkode: 68507...8dd

• Liker 6
Skrevet (endret)

1: blir du sagt opp pga nedbemanning har du rett på dagpenger. Søk nye jobber, meld deg som vikar.

2. Du får ikke dagpenger om du ikke er aktiv jobbsøker

3. Mye kan skje underveis når man ønsker barn på den ene, andre eller tredje måten. Ikke vær dumsnill. Arbeidsgivere gikk ikke fem flate øre for å kvitte seg med arbeidstakere uansett livssituasjon - så selvsagt søker du jobb selv om du kanskje snart blir mamma? 🤷‍♀️

Ved adopsjon kan dere uansett fritt fordele permisjonen og du vil ikke ha de samme helsemessige utfordringene med å starte. Dere kan også dele permisjonen i 2. 

Statistisk ser man at arbeidsgivere ofte diskriminerer gravide. IKKE fortell at dere er i prosess før du faktisk vet dere skal hente et konkret barn på et konkret tidspunkt. 

Endret av Fløff
  • Liker 7
Skrevet

Du har bare overhørt en samtale, du har ikke fått noe oppsigelse enda? Du har uansett 3 mnd oppsigelsestid. Får du barnet innen den tid går du rett ut i permisjon ett år. Og innen den tid har du nok funnet den en annen jobb. 

Anonymkode: 8edaa...02c

• Liker 6
Skrevet

Så lenge du ikke har fått oppsigelse er det ingenting å stresse med, da har du jo uansett oppsigelsestid. Men når du får oppsigelsen bør du begynne å søke nye jobber, det kan bli mange år i kø før dere faktisk får tilbud om å hente et barn. 

Anonymkode: c8e9f...9db

Skrevet

Jeg ville absolutt prøvd å få en ny jobb nå.

«Etter forskrift om adopsjon § 6 skal søker informere Bufetat om endringer i familie- eller livssituasjon mellom søknadstidspunktet og fram til adopsjonen er gjennomført. Endringer vil blant annet omfatte graviditet, behandling for barnløshet, at familien får et fosterbarn, samlivsbrudd, sykdom, arbeidsledighet og flytting.»

Hvis din mann tjener bra, er det ikke sikkert det har noe å si, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å i verste fall miste forhåndssamtykke like før tildeling! 

Anonymkode: fa586...7ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville absolutt prøvd å få en ny jobb nå.

«Etter forskrift om adopsjon § 6 skal søker informere Bufetat om endringer i familie- eller livssituasjon mellom søknadstidspunktet og fram til adopsjonen er gjennomført. Endringer vil blant annet omfatte graviditet, behandling for barnløshet, at familien får et fosterbarn, samlivsbrudd, sykdom, arbeidsledighet og flytting.»

Hvis din mann tjener bra, er det ikke sikkert det har noe å si, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å i verste fall miste forhåndssamtykke like før tildeling! 

Anonymkode: fa586...7ee

Han tjener jo ikke bra. Står i innlegget.

Anonymkode: 5785a...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...