AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Har fått pelsbille i leiligheten, de hadde buffet inne i støvsugeren mens vi var på ferie😱😱 Har googlet, flyttet alt som kan flyttes på, støvsugd alt flere ganger, kastet gammel mat, hevet så mye klær som mulig i fryseren og resten ut på balkongen i lufttett pose. Kan se bra ut nå, men plutselig er det en jævel som kommer i vinduskarmen eller sitter nært lyset i taket. Har skjedd flere ganger. Bor i blokk. Siden jeg har tatt redet og støvsuget alt som kan støvsuges, kan de komme tilbake pga en jævel som har flydd seg i sikkerhet mens jeg har støvsugd? Kjenner jeg får litt panikk av hele opplegget, har aldri hatt skadedyr før og er veldig renslig og ryddig av meg. Har nå kastet støvsugeren, bare i tilfelle det sitter noen igjen. La også merke til at det var noen døde på gulvet foran vinduet. Typ 12 stk på 1 kvm på samme plassen. Hva har de dødd av? De kan ifølge Google leve o 1 år, og billene spiser ikke- larvene spiser. Anonymkode: 3e9bd...d6c
Minya Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: La også merke til at det var noen døde på gulvet foran vinduet. Typ 12 stk på 1 kvm på samme plassen. Hva har de dødd av? De kan ifølge Google leve o 1 år, og billene spiser ikke- larvene spiser. Anonymkode: 3e9bd...d6c Her svarer du i grunnen på ditt eget spørsmål. Så snart larvene har knasket seg feite nok og bytter ham fra larve til voksen bille, så slutter de å spise. De voksne billene lever i et par-tre døgn hvor de har seg med flest mulig billefrøkner før de som oftest svimer av og dauer i vinduskarmene, ofte fordi det er lyst der og de flyr mot sola. Billefrøknene finner seg kriker og kroker å legge egg i før de går samme vei. Larvene er mest glade i naturtekstiler. Ull, silke, lin og bomull er mest utsatt, mens ekte pels også kan råke uklar med pelsbillelarvene. Sjekk alle klesskap, alle skap og skuffer med duker, sengetøy, tekstiler av ymse slag. Ta ut alt, rist det godt, kjør det gjerne en runde i vaskemaskin/tørketrommel også. Støvsug alle skuffer og skap innvendig, bak og under (også skuffene) før du legger tekstiler tilbake på plass. Støvsug alle lister godt, har du lister som er lette å komme til, lirk dem forsiktig av og støvsug godt bak dem. Har du flaks, får du has på dem. Hvis de i hovedsak har holdt til på kjøkkenet, er det ikke pelsbiller, men kan være brødbiller (som ligner ganske mye på brun pelsbille) fleskeklanner (om de er mellom en halv og én cm lange) eller sebraklanner. Finner du dem nesten over alt, men hovedsaklig i ett vindu, kan det også være vepsebolklanner (som egentlig ikke er et skadedyr, men de gnafser i seg gamle vepsebol eller andre insektbol, så de kan være en indikasjon på at du har andre bol i eller utenfor veggen). Brødbiller og sebraklanner kan også finne på å bo oppunder overskapene, i nærheten av underskapslysrør og mellom skap og rammer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Minya skrev (2 timer siden): Her svarer du i grunnen på ditt eget spørsmål. Så snart larvene har knasket seg feite nok og bytter ham fra larve til voksen bille, så slutter de å spise. De voksne billene lever i et par-tre døgn hvor de har seg med flest mulig billefrøkner før de som oftest svimer av og dauer i vinduskarmene, ofte fordi det er lyst der og de flyr mot sola. Billefrøknene finner seg kriker og kroker å legge egg i før de går samme vei. Larvene er mest glade i naturtekstiler. Ull, silke, lin og bomull er mest utsatt, mens ekte pels også kan råke uklar med pelsbillelarvene. Sjekk alle klesskap, alle skap og skuffer med duker, sengetøy, tekstiler av ymse slag. Ta ut alt, rist det godt, kjør det gjerne en runde i vaskemaskin/tørketrommel også. Støvsug alle skuffer og skap innvendig, bak og under (også skuffene) før du legger tekstiler tilbake på plass. Støvsug alle lister godt, har du lister som er lette å komme til, lirk dem forsiktig av og støvsug godt bak dem. Har du flaks, får du has på dem. Hvis de i hovedsak har holdt til på kjøkkenet, er det ikke pelsbiller, men kan være brødbiller (som ligner ganske mye på brun pelsbille) fleskeklanner (om de er mellom en halv og én cm lange) eller sebraklanner. Finner du dem nesten over alt, men hovedsaklig i ett vindu, kan det også være vepsebolklanner (som egentlig ikke er et skadedyr, men de gnafser i seg gamle vepsebol eller andre insektbol, så de kan være en indikasjon på at du har andre bol i eller utenfor veggen). Brødbiller og sebraklanner kan også finne på å bo oppunder overskapene, i nærheten av underskapslysrør og mellom skap og rammer. Tusen tusen takk for svar! Det var veldig informativt og hjelper❤ Har støvsugt som en helt i dag og skal ta en ny runde i morgen bak lister og i skuffer mm. Anonymkode: 3e9bd...d6c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Vi bor i et område med mye slike pelsbiller, og det hender det flyr noen inn av vinduene vår/høst uten at det innebærer et angrep. Jeg har hatt trøbbel med at det levde noen i støvet under vaskemaskinen. Er det noen slike gjemmesteder i nærheten av der hvor støvsugeren sto? Ta i så fall en ekstra sjekk der. Ellers synes jeg disse er enklere å fjerne enn mange andre skadedyr - kjenner noen som har hatt møll som gjør skade i over ti år, selv med skadedyrfirma inne. Anonymkode: f5369...c21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor i et område med mye slike pelsbiller, og det hender det flyr noen inn av vinduene vår/høst uten at det innebærer et angrep. Jeg har hatt trøbbel med at det levde noen i støvet under vaskemaskinen. Er det noen slike gjemmesteder i nærheten av der hvor støvsugeren sto? Ta i så fall en ekstra sjekk der. Ellers synes jeg disse er enklere å fjerne enn mange andre skadedyr - kjenner noen som har hatt møll som gjør skade i over ti år, selv med skadedyrfirma inne. Anonymkode: f5369...c21 Støvsugeren har stått inne i ett kott med hundrevis av små div gjenstander inni. Heldigvis er det viktige pakket ned i lufttett plastkasse, resten er lagt ut på balkongen. Siste døgn har jeg sett 2 stk døde ved vinduskarmen. Ingen levende heldigvis. Har to rom igjen gjennomgå men tror jeg har fått de bort😀 Har kraftig fantomkløe og kikker rundt meg hele tiden. Skal ikke være lett 😅 Anonymkode: 3e9bd...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå