AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Jeg har et barn/ungdom som går på en offentlig ungdomskole. Har et barn med særskilte behov, uten å utdype dette noe videre. Ønsker et godt samarbeid og kommunikasjon med skolen. Men akkurat det synes jeg tidvis blir utfordrende og vanskelig, nettopp fordi skolen og noen av lærene i mine øyne, er noe slappe, frekke og tar litt for lite ansvar. Eller er det bare meg som overreagerer? Jeg forstår at ingen er feilfri og ting kan glippe, men dette virker som er blitt litt "kronisk" for å si det enkelt. Kan nevne eksempler. Lærer som ba en elev i 9 kl om å holde kjeft (såvidt jeg forsto hadde ikke eleven gjort noe nevneverdig, ingen rebell av elev, for å si det slik) Det virket bare som læreren hadde en dårlig dag. Ukeplaner blir ikke lagt ut i tide 🙈 (mandag morgen, ti min før skolen starter) slik at verken elever eller foreldre får oversikt/kontroll over hva som skjer, for å følge opp. Ukeplaner har tidvis heller ikke blitt lagt ut der foreldrene selv kan gå å se og få en oversikt over hva som skjer og følge opp ungdom som sårt trenger dette. (Ikke alle 13-14 åringer er like selvstendige eller modne) På barneskolen tok de ansvar, fulgte opp, svarte på meldinger osv hele veien. Men det skal vel ikke være slik selv om elevene nå går på u.skolen? Lærerne er spontane, virker som de ikke evner å planlegge og setter elevene helt plutselig i gang på en ekskusjon eller sykkeltur. Og der de vet at kun en- to elever er skolebuss elever, og ikke har mulighet til å være med de andre med sykkel, må kanskje gå alene. Er ikke dette litt diskriminerende? Avtaler mellom foreldre og kontaktlærer glipper litt. Selv om det har vært både skriftelig eller ved telefonkontakt. De følger liksom ikke opp alltid. Burde vel forvente dette av voksen kontaktlærer? Egen plattform der foreldrene skal kunne både melde fravær og ved beskjeder og meldinger til lærere, men som ikke blir besvart før det kanskje har gått en dag eller to, tre. Er ikke det litt vel slappt? Ingen hjelp i å ha denne kommunikasjonsformen da. Hvis f.eks det er noe litt viktig. Synes det bare viser så lite ansvar overfor barnet/ungdommen. Elevene klager også på at lærere tidvis virker som å ikke vite selv hva som skjer. Virker som det skorter litt på både planlegging og kommunikasjon i mellom teamet på skolen. Mye fint på pappiret ift tilrettelegging/spesialundervisning. Likevel skinner det igjennom at det er både er litt slappt og litt ansvarsløst. Skal vi foreldre bare godta dette, er det greit og noe vi må regne med? Føler vi har forsøkt flere ganger å nevnt noe av dette, men til litt døve ører egentlig. Hører bare, ja vi må bli flinkere der, bla bla. Kan noe av dette taes med rektor, eller blir det litt vel overdrevent? Litt usikker på hva vi skal gjøre, egentlig. Anonymkode: 01353...8b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå