Gå til innhold

Er det mulig å finne en eiendom når man ikke kjenner adressen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn hadde min mormor en hytte på Sørlandet. Jeg har mange gode minner derfra og har et ønske om å besøke stedet en siste gang, men jeg husker ikke hvor hytta lå. Finnes det noen som helst måte jeg kan prøve å finne ut av det? Det eneste jeg husker er hvilken kommune det var, men da jeg for ca. femten år siden kontaktet dem og spurte om de kunne hjelpe, svarte de at dette ville være umulig å finne ut av uten adressen. 

Har tidligere fått tips om å kontakte den lokale historiske foreningen, men mormor hadde ingen tilknytning til kommunen så etternavnet vårt er ikke "kjent" i kommunen, så de kunne heller ikke hjelpe meg. 

Da mormor døde solgte mamma hytta fordi vi bodde langt unna og ikke hadde mulighet til å vedlikeholde stedet. Mamma døde brått få år etter, og det var jeg som ryddet dødsboet og jeg husker at jeg fant noen papirer fra salget av hytta som jeg tenkte å ta vare på men dessverre forsvant papirene for meg. Jeg har derfor ingen papirer med gårdsnummer eller noen andre ledetråder.

Jeg har to ganger reist til kommunen og kjørt rundt på måfå, men jeg kjente meg ikke igjen. Jeg var bare et barn den gangen og husker kanskje ikke alt korrekt. Og nå er det bygget nye hus og mye er forandret. 
Det virker kanskje rart at jeg ønsker å besøke et sted jeg egentlig ikke husker så godt, og jeg kan ikke forklare det på en rasjonell måte, det er bare en følelse av at jeg må gjøre det. 

Vet dere om noe sted jeg kan undersøke for å prøve finne ut av dette? Mormor eide hytta på 1970- og litt av 1980-tallet, finnes det noe register over hvem som eide eiendommer på den tiden?

Regner egentlig ikke med at dere har noen bedre råd enn dama i kommunen som ba meg gi opp …

Anonymkode: 35cf9...80a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg kan bli vanskelig. Eneste forslaget mitt er om det kanskje finnes noen fb grupper for området du kan eventuelt spørre i. Kanskje noen der husker navnet til din mormor og vet hvor den hytta lå.

Anonymkode: e6f46...555

• Liker 2
Skrevet

Du kan prøve lokalavisen, eller alle aviser på nb.no

Kanskje kjøpet eller salget finnes i en liten notis fra f.eks. 1960-tallet. Eller din bestemor annonserte et eller annet, og så er adressen der. 

• Liker 1
Skrevet

Prøvd å sjekke google maps? Du kan ta streetview alle steder det er hus

Skrevet

Om du klarer å finne gamle ligninger etter bestemor, så står jo adressen der om hun eide. 

Kan du huske noe fra skolekretsen? Et gatenavn?

En 'nuclear' option er nemlig å gå inn på seeiendom.no Så ser du på alle eiendommene som er cirka der du husker at den var, og sjekker grunnboka, samt gammel grunbok, der står alle tidligere eiere per eiendom. Hadde f.eks. hytta sjøtomt, så vil det være ganske lett å sjekke alle eiendommene langs sjøen i de fleste kommuner.

En liten kommune har kanskje bare et par tusen eiendommer totalt. Om du bruker et minutt per eiendom, er det bare 2000 minutter. Altså kan du gjøre det på en uke. 

• Liker 2
Skrevet
Maskulino skrev (2 minutter siden):

Om du klarer å finne gamle ligninger etter bestemor, så står jo adressen der om hun eide. 

Lur idé! Hvordan kan jeg få tak i dette? Kan jeg kontakte Skatteetaten og be om kopi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lur idé! Hvordan kan jeg få tak i dette? Kan jeg kontakte Skatteetaten og be om kopi?

Det vet jeg ikke. Det kan du ringe eller skrive til dem i morgen om.

Tipper de må ha årsak i såfall. Si at det gjelder et mulig arveoppgjør. Det er dukket opp en halvbror som ble adoptert bort eller noe slikt, og man skal i alle fall drøfte den hytta i første omgang, evt noe slikt piss.

Skrevet

Er det er lite sted? I så fall gå i gatene i og spør alle gamle om de husker henne. Hvis det fins en historieforening der pleier de å være gode på sånt. 

Anonymkode: 479ea...b27

Skrevet
Maskulino skrev (3 minutter siden):

Kan du huske noe fra skolekretsen? Et gatenavn?

En 'nuclear' option er nemlig å gå inn på seeiendom.no Så ser du på alle eiendommene som er cirka der du husker at den var, og sjekker grunnboka, samt gammel grunbok, der står alle tidligere eiere per eiendom. Hadde f.eks. hytta sjøtomt, så vil det være ganske lett å sjekke alle eiendommene langs sjøen i de fleste kommuner.

En liten kommune har kanskje bare et par tusen eiendommer totalt. Om du bruker et minutt per eiendom, er det bare 2000 minutter. Altså kan du gjøre det på en uke. 

Jeg aner ikke noe om skoler eller noe sånt.

Jeg har tidligere prøvd å se på seeiendom for det området hvor jeg trodde hytta lå, men fant ingenting om tidligere eiere. Jeg får bare opp noe om kloakkledninger og sånne ting. Trodde man bare kunne få liste over tidligere eiere ved å kontakte kommunen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På den tiden var selvangivelsen på papir og skatteetaten hadde ikke datasystem, så papirene er nok makulert for lenge siden.

Anonymkode: 4934d...511

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På den tiden var selvangivelsen på papir og skatteetaten hadde ikke datasystem, så papirene er nok makulert for lenge siden.

Ingen sjanse for at de ble arkivert på mikrofilm eller noe sånt? 

Skrevet

Hvilken kommune er det snakk om, og hvilket årstall solgte bestemor hytta?

Skrevet

Ingen levende slektninger overhodet som kan vite noe?

Åh, håper du finner ut av det!

Anonymkode: ca138...5dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen sjanse for at de ble arkivert på mikrofilm eller noe sånt? 

Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har vært med på å makulere ligningspapirer og jeg gjorde ingenting for å arkivere dem på mikrofilm eller noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke noe om skoler eller noe sånt.

Jeg har tidligere prøvd å se på seeiendom for det området hvor jeg trodde hytta lå, men fant ingenting om tidligere eiere. Jeg får bare opp noe om kloakkledninger og sånne ting. Trodde man bare kunne få liste over tidligere eiere ved å kontakte kommunen?

Er en stund siden jeg selv gjorde noe lignende. Så jeg går etter husken her:

Gammel grunnbok, f.eks. fra 1970 tallet avhengig av kommunen, finnes fysisk et sted. Det er digitaliseringen av denne du får kopi av når du ber om gammel grunnbok. Er det snakk om hundre eiendommer f.eks. Så kan du bestille kopi av dette, det kommer i posten, og koster noen kroner. 

Men så motivert som du er, burde det være mulig betale noen kroner for å løse dette.

Hvor stor var eiendommen til hytta? 

Er det slik at hytta trolig er revet, og nye hus satt opp?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det er lite sted? I så fall gå i gatene i og spør alle gamle om de husker henne. Hvis det fins en historieforening der pleier de å være gode på sånt. 

Anonymkode: 479ea...b27

Har kontaktet dem og spurt. De kjente ikke igjen etternavnet vårt, så det var lite de kunne gjøre. De sa at hyttefolk og lokalbefolkning ikke hadde noe særlig med hverandre å gjøre, så tror ikke det er vits å bruke tid på å lete den veien. Hvis jeg skal klare å finne noe tror jeg det må være i gamle arkiv og register. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen levende slektninger overhodet som kan vite noe?

Åh, håper du finner ut av det!

Anonymkode: ca138...5dd

Nei, dessverre døde flere i familien omtrent på samme tid og jeg fikk aldri spurt dem om slike ting som dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har vært med på å makulere ligningspapirer og jeg gjorde ingenting for å arkivere dem på mikrofilm eller noe.

Okey, det gir jo egentlig mening at de ikke har spart på slikt. Takk for inside-information fra Skatteetaten. 😊

Skrevet

Spør igjen: Hvilken kommune er det?

Skrevet
Maskulino skrev (3 minutter siden):

Er en stund siden jeg selv gjorde noe lignende. Så jeg går etter husken her:

Gammel grunnbok, f.eks. fra 1970 tallet avhengig av kommunen, finnes fysisk et sted. Det er digitaliseringen av denne du får kopi av når du ber om gammel grunnbok. Er det snakk om hundre eiendommer f.eks. Så kan du bestille kopi av dette, det kommer i posten, og koster noen kroner. 

Men så motivert som du er, burde det være mulig betale noen kroner for å løse dette.

Hvor stor var eiendommen til hytta? 

Er det slik at hytta trolig er revet, og nye hus satt opp?

Det var bare en enkel liten hytte, ingen stor eiendom. Det er godt mulig at hytta er revet, vil vel egentlig tro at det er mer sannsynlig enn at den fremdeles står. 

Da jeg var der for femten år siden og spurte om hjelp fra kommunen spurte jeg om jeg kunne få bla i Grunnboken, men de sa at jeg ikke kunne få lov til det og at man må ha gårdsnummer og adresse for å kunne gjøre oppslag i Grunnboken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...