Gå til innhold

Leie av leilighet, trekke seg før kontrakt er underskrevet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vert og sett på leiligheter til leie, og fått tilbud om å leie den ene. Har egentlig avtalt å ta den, men er veldig i tvil. Har jeg mulighet til å trekke meg så lenge kontrakt ikke er underskrevet?

Anonymkode: 53f13...7cc

Skrevet

Det er vel ingenting juridisk bindende før kontrakt er underskrevet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingenting juridisk bindende før kontrakt er underskrevet?

Muntlig er jo like bindende som skriftlig…

Ts, hva gjør deg i tvil da?

Anonymkode: cdf57...807

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Muntlig er jo like bindende som skriftlig…

Ts, hva gjør deg i tvil da?

Anonymkode: cdf57...807

Bl.a. at kontrakten binder meg til en viss periode, og alt er veldig usikkert i livet akkurat nå. Om muntlig er like bindende som skriftlig, hvorfor skrive kontrakt da? Og huseier vil jo ikke skrive under før depositumet er ordnet, kan jeg nekte depositum og si jeg skal ha leiligheten likevel, for vi har en muntlig avtale om at jeg skal ha den?

Skrevet

Google det. Det er sånn at så lenge du ikke har underskrevet kontrakt så kan du trekke deg. Når du derimot har skrevet under på kontrakt så må du da betale ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: c6cc6...6bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bl.a. at kontrakten binder meg til en viss periode, og alt er veldig usikkert i livet akkurat nå. Om muntlig er like bindende som skriftlig, hvorfor skrive kontrakt da? Og huseier vil jo ikke skrive under før depositumet er ordnet, kan jeg nekte depositum og si jeg skal ha leiligheten likevel, for vi har en muntlig avtale om at jeg skal ha den?

Å spørre om juridiske råd på KG er dessverre mer til hinder enn hjelp stort sett. At du er så vag i detaljene gjør ting enda vanskeligere å svare på.

Vet ikke hvorfor folk snakker om muntlig uansett, TS nevnte aldri muntlig... muntlige avtaler er vanskelig å håndheve i praksis... F.eks kan to folk være uenige om hva som ble sagt da sliter du med å få det som det ble avtalt at du skulle få

https://ordbok.uib.no/muntlig

On topic, for å være KG bruker jeg også, kan du nok teoretisk sett få litt trøbbel, dersom du etter å ha sett vilkårene for leien eller vilkårene var innenfor det du burde regne med gitt informasjon presentert, har avtalt å leie og det er tekst som beviser dette selv om det ikke er i en "kontraktsform". For fasit for din sak bør du nok høre med en jurist som får alle detaljene i eksakt hva det er som har blitt "avtalt".

Aldri stol på juridiske råd fra KG.

Anonymkode: 352a3...0e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En muntlig avtale er like bindende som er skriftlig avtale, men det er vanskeligere i ettertid å bevise hva man er blitt enige om når det er ord mot ord. Derfor er det alltid fornuftig med en skriftlig avtale.

Hvis den skriftlige avtalen inneholder betingelser som avviker fra hva dere ble enige om muntlig så ville jeg tro du har en god mulighet til å gå bort fra avtalen. Det hele avhenger av hva dere ble enige om og hva du kunne forvente. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet ikke hvorfor folk snakker om muntlig uansett, TS nevnte aldri muntlig... muntlige avtaler er vanskelig å håndheve i praksis... F.eks kan to folk være uenige om hva som ble sagt da sliter du med å få det som det ble avtalt at du skulle få

TS skrev; "Har egentlig avtalt å ta den". Siden kontrakten ikke er underskrevet må dette nødvendigvis være en muntlig avtale.

Anonymkode: 1f026...92b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å spørre om juridiske råd på KG er dessverre mer til hinder enn hjelp stort sett. At du er så vag i detaljene gjør ting enda vanskeligere å svare på.

https://ordbok.uib.no/muntlig

On topic, for å være KG bruker jeg også, kan du nok teoretisk sett få litt trøbbel, dersom du etter å ha sett vilkårene for leien eller vilkårene var innenfor det du burde regne med gitt informasjon presentert, har avtalt å leie og det er tekst som beviser dette selv om det ikke er i en "kontraktsform". For fasit for din sak bør du nok høre med en jurist som får alle detaljene i eksakt hva det er som har blitt "avtalt".

Aldri stol på juridiske råd fra KG.

Vet du hva muntlig er. Du skriver som første setning å spørre om juridiske råd på KG osv., så skriver du senere at ts ikke har nevnt muntlig. 

Hun har egentlig avtalt å ta den, enten så har hun sagt det muntlig eller så har hun skrevet det i en melding til utleier. 

Muntlig avtale er lke bindende som skriftlig, og hun har også kanskje sett kontrakten, den binder en ofte til en gitt periode, som vanligvis er 1 år, så hun kan ikke si opp før det har gått 9 måneder om oppsigelsestid er 3 måneder, da bikker hun botid med 12 mnd

Har egentlig avtalt å ta den, men er veldig i tvil. Har jeg mulighet til å trekke meg så lenge kontrakt ikke er underskrevet?

Anonymkode: df742...cb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du hva muntlig er. Du skriver som første setning å spørre om juridiske råd på KG osv., så skriver du senere at ts ikke har nevnt muntlig. 

Hun har egentlig avtalt å ta den, enten så har hun sagt det muntlig eller så har hun skrevet det i en melding til utleier. 

Anonymkode: df742...cb2

Ok, tydelig at jeg misforstod hva muntlig var så trekker mitt innlegg tilbake. Men takk for at du utdypte for oss så vi nå vet vi det at muntlig er å si ting i tekstform på papir eller datamaskiner og ikke betyr å si noe med ord og at jeg tok feil når jeg mente at å si ting med skrift ikke er å si ting muntlig. Tilgi meg KG.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS skrev; "Har egentlig avtalt å ta den". Siden kontrakten ikke er underskrevet må dette nødvendigvis være en muntlig avtale.

Anonymkode: 1f026...92b

Ok. Bare pass på at folk bruker ord på samme måte som du gjør, han Anonymkode: df742...cb2 f.eks virker ha en annen tolkning av ordet enn du. Hvem av dere to som har rett får dere krangle over, samme for meg, jeg innser at jeg har feil etter KG-mobbens vurdering og trekker derfor innlegget mitt tilbake, og beklager til TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle kontrakter om leie binder deg til en viss periode. 

Du må ha depositum dersom utleier ønsker det.

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: add3b...8d3

Skrevet

Folk flest bruker ikke ordet "kontrakt" på den måten dere tror. Uansett, bra dere svarer TS så får vi håpe at rådene dere ga er gode.

Skrevet

Altså en muntlig avtale er i utgangspunktet gyldig, men er bortimot umulig å bevise hvis du nekter. Så en hver utleier gir opp hvis du trekker deg før underskrift

Skrevet

husleie er ikke gyldig før man skriver under kontrakt. en avtale er gjort før man ser betingelsene. , da kan man  trekke fordi det er noen andre betingelser enn forventet. 

ja det er nok ikke hyggelig, men sånn er det. derfor det er viktig for utleiere å få underskrevet kontrakter raskt. 

veldig mange som leier til studenter fester desverre leieperioden til minst studieåret. 

Anonymkode: 8095c...3b6

Skrevet

Uansett hvor mye en muntlig avtale er gyldig, er det som oftest umulig å bevise at man har rett om motparten nekter for at avtale er inngått. 

Gjest Blondie65
Skrevet

TS: hvis du hadde likt betingelsene og ønsket å leie den, og husvert hadde sagt til deg at du får den, for så å fortelle deg at "nei forresten, du får den ikke likevel for jeg har leid ut til en annen istedet". Hadde du likt å bli behandlet sånn?

Jeg synes det er en UTING å si "jeg tar den" når man egentlig mener "jeg kan være interessert hvis betingelsene er riktige".

Altså: selvsagt er det forskjell på en underskrevet leiekontrakt og en aksept - men det er en misforståelse å tro at en ikke har inngått en avtale fordi en ikke har skrevet kontrakt. Din aksept kan bety at eventuelle kostnader for utleier med ny annonsering kan overføres til deg.

Nå er dette neppe veldig aktuelt i et brennhett leiemarked der neste leietaker mest sannsynlig vil dø av glede over å overta. Men du kan kanskje tenke på hvordan du formulerer deg til neste gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...