Gå til innhold

Tips til strikking?

Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på nattevakt i natt, og tenkte ha med strikking. Men vet ikke helt hva jeg skal strikke. Det jeg har er rundpinne nr 7 og 2 nøster ullgarn. Noen tips til noe enkel strikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym-bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal på nattevakt i natt, og tenkte ha med strikking. Men vet ikke helt hva jeg skal strikke. Det jeg har er rundpinne nr 7 og 2 nøster ullgarn. Noen tips til noe enkel strikk?

En lue?

Er garnet superwashbehandlet eller ikke?

Hvor lang er rundpinnen? Liker du å strikke rundt med magic loop?

Hvis det ikke er superwashbehandlet, kan det toves. Kanskje strikke et par votter som skal toves eller et sitteunderlag eller gryteunderlag som skal toves?

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En lue?

Er garnet superwashbehandlet eller ikke?

Hvor lang er rundpinnen? Liker du å strikke rundt med magic loop?

Hvis det ikke er superwashbehandlet, kan det toves. Kanskje strikke et par votter som skal toves eller et sitteunderlag eller gryteunderlag som skal toves?

Det heter Tove 100% ullgarn. Står det kan toves :) tror rundpinne er 40 cm. Har aldri strikket med magic loop, er det vanskelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

firkanttøfler. blir ensfarga da, men det funker:)

Anonymkode: c0331...ce4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (35 minutter siden):

Det heter Tove 100% ullgarn. Står det kan toves :) tror rundpinne er 40 cm. Har aldri strikket med magic loop, er det vanskelig?

For å bruke magic loop må man ha en ganske lang rundpinne. Her er oppskrifter på strikkede ting (som skal toves) i Sandnes tove garn, og flere av de kan lastes ned gratis. Sjekk hva som står om pinnestørrelser og strikkefasthet i oppskriftene, for å se om du har rett pinnestr.
https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/filter/toving_/strikke/tove

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å bruke magic loop må man ha en ganske lang rundpinne. Her er oppskrifter på strikkede ting (som skal toves) i Sandnes tove garn, og flere av de kan lastes ned gratis. Sjekk hva som står om pinnestørrelser og strikkefasthet i oppskriftene, for å se om du har rett pinnestr.
https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/filter/toving_/strikke/tove

Lykke til :) 

Tusen takk 🙂 skal gå inn å se :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk 🙂 skal gå inn å se :)

Jeg tror at jeg ville ha strikket et sitteunderlag eller gryteunderlag/bordskånere, når du ikke har flere pinnestørrelser å velge blant.

Her er det en viser størrelsen på et sitteunderlag i ull før og etter toving:
https://www.youtube.com/watch?v=94iUOh459Ek

Magic loop er beskrevet av Luka i denne tråden. Det finnes gode videoer på youtube og på Garnstudio, som viser ulike teknikker. Jeg trives best med å bruke 2 stk rundpinner når jeg skal strikke sokker, ermer o.l. Video som viser dette er i en av de siste postene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonym-brukerEventuelt strikk med dobbelt garn og lag bordskånere/gryteunderlag, som du senere tover.

Dobbelt garn: Fordi pinnene dine er mye tykkere enn de pinnene som er foreslått til Sandnes tove garn, og for å få en viss tykkelse på det du strikker (hvis det skal bli noe som skal isolere godt mot kulde eller mot varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å prøve dette garnet selv, til gensere, luer m.m., etter å ha lest dette:

Et tynnere garn som egner seg godt til strikking og toving. Dersom du ønsker å tove gensere, jakker og interiør som pledd og puter, får du det beste resultatet ved å strikke i TOVE.
https://www.sandnesgarn.no/tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym-bruker skrev (4 timer siden):

Fant du noe fint som du bestemte  deg for å strikke? :ninuskapus:

Jeg kom til å tenke på at det er enkelt å strikke en god hals eller et skjerf uten oppskrift. Det kan bli veldig fint med det garnet og de pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fant du noe fint som du bestemte  deg for å strikke? :ninuskapus:

Jeg kom til å tenke på at det er enkelt å strikke en god hals eller et skjerf uten oppskrift. Det kan bli veldig fint med det garnet og de pinnene.

Skal prøve meg på et sitteunderlag tenkte jeg 😊 prøve å strikke med dobbelt tråd, og tove det etterpå:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (2 minutter siden):

Skal prøve meg på et sitteunderlag tenkte jeg 😊 prøve å strikke med dobbelt tråd, og tove det etterpå:)

Så fint! ♥️ Takk for hyggelig tilbakemelding 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du finner ut at det ikke blir nok garn av de to nøstene til sitteunderlaget, så må du ikke finne på å rekke opp strikketøyet mener jeg. Om du skal kjøpe flere nøster av samme garntype og du ikke får tak i samme farge, kan det bli et veldig fint sitteunderlag om du velger å ha det i to eller flere forskjellige farger.

ebfe9104-cd3d-46c4-acb9-6b948cede298_org

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Anonym-bruker skrev (På 23.8.2021 den 23.55):

Hvordan gikk det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det? 

Er ikke helt ferdig enda, men ser bra ut så langt :) spent på tovingen:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke helt ferdig enda, men ser bra ut så langt :) spent på tovingen:)

Takk for tilbakemeldingen! :) Det er fint at det ser bra ut ♥️ Jeg håper at du blir fornøyd med det ferdige resultatet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...