Gå til innhold

Tips til strikking?


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på nattevakt i natt, og tenkte ha med strikking. Men vet ikke helt hva jeg skal strikke. Det jeg har er rundpinne nr 7 og 2 nøster ullgarn. Noen tips til noe enkel strikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym-bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal på nattevakt i natt, og tenkte ha med strikking. Men vet ikke helt hva jeg skal strikke. Det jeg har er rundpinne nr 7 og 2 nøster ullgarn. Noen tips til noe enkel strikk?

En lue?

Er garnet superwashbehandlet eller ikke?

Hvor lang er rundpinnen? Liker du å strikke rundt med magic loop?

Hvis det ikke er superwashbehandlet, kan det toves. Kanskje strikke et par votter som skal toves eller et sitteunderlag eller gryteunderlag som skal toves?

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En lue?

Er garnet superwashbehandlet eller ikke?

Hvor lang er rundpinnen? Liker du å strikke rundt med magic loop?

Hvis det ikke er superwashbehandlet, kan det toves. Kanskje strikke et par votter som skal toves eller et sitteunderlag eller gryteunderlag som skal toves?

Anonymkode: a0d47...844

Det heter Tove 100% ullgarn. Står det kan toves :) tror rundpinne er 40 cm. Har aldri strikket med magic loop, er det vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

firkanttøfler. blir ensfarga da, men det funker:)

Anonymkode: c0331...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (35 minutter siden):

Det heter Tove 100% ullgarn. Står det kan toves :) tror rundpinne er 40 cm. Har aldri strikket med magic loop, er det vanskelig?

For å bruke magic loop må man ha en ganske lang rundpinne. Her er oppskrifter på strikkede ting (som skal toves) i Sandnes tove garn, og flere av de kan lastes ned gratis. Sjekk hva som står om pinnestørrelser og strikkefasthet i oppskriftene, for å se om du har rett pinnestr.
https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/filter/toving_/strikke/tove

Lykke til :) 

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å bruke magic loop må man ha en ganske lang rundpinne. Her er oppskrifter på strikkede ting (som skal toves) i Sandnes tove garn, og flere av de kan lastes ned gratis. Sjekk hva som står om pinnestørrelser og strikkefasthet i oppskriftene, for å se om du har rett pinnestr.
https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/filter/toving_/strikke/tove

Lykke til :) 

Anonymkode: a0d47...844

Tusen takk 🙂 skal gå inn å se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk 🙂 skal gå inn å se :)

Jeg tror at jeg ville ha strikket et sitteunderlag eller gryteunderlag/bordskånere, når du ikke har flere pinnestørrelser å velge blant.

Her er det en viser størrelsen på et sitteunderlag i ull før og etter toving:
https://www.youtube.com/watch?v=94iUOh459Ek

Magic loop er beskrevet av Luka i denne tråden. Det finnes gode videoer på youtube og på Garnstudio, som viser ulike teknikker. Jeg trives best med å bruke 2 stk rundpinner når jeg skal strikke sokker, ermer o.l. Video som viser dette er i en av de siste postene i tråden.

 

 

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonym-brukerEventuelt strikk med dobbelt garn og lag bordskånere/gryteunderlag, som du senere tover.

Dobbelt garn: Fordi pinnene dine er mye tykkere enn de pinnene som er foreslått til Sandnes tove garn, og for å få en viss tykkelse på det du strikker (hvis det skal bli noe som skal isolere godt mot kulde eller mot varme).

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å prøve dette garnet selv, til gensere, luer m.m., etter å ha lest dette:

Et tynnere garn som egner seg godt til strikking og toving. Dersom du ønsker å tove gensere, jakker og interiør som pledd og puter, får du det beste resultatet ved å strikke i TOVE.
https://www.sandnesgarn.no/tove

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym-bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal på nattevakt i natt, og tenkte ha med strikking. Men vet ikke helt hva jeg skal strikke. Det jeg har er rundpinne nr 7 og 2 nøster ullgarn. Noen tips til noe enkel strikk?

Fant du noe fint som du bestemte  deg for å strikke? :ninuskapus:

Jeg kom til å tenke på at det er enkelt å strikke en god hals eller et skjerf uten oppskrift. Det kan bli veldig fint med det garnet og de pinnene.

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fant du noe fint som du bestemte  deg for å strikke? :ninuskapus:

Jeg kom til å tenke på at det er enkelt å strikke en god hals eller et skjerf uten oppskrift. Det kan bli veldig fint med det garnet og de pinnene.

Anonymkode: a0d47...844

Skal prøve meg på et sitteunderlag tenkte jeg 😊 prøve å strikke med dobbelt tråd, og tove det etterpå:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (2 minutter siden):

Skal prøve meg på et sitteunderlag tenkte jeg 😊 prøve å strikke med dobbelt tråd, og tove det etterpå:)

Så fint! ♥️ Takk for hyggelig tilbakemelding 💐

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du finner ut at det ikke blir nok garn av de to nøstene til sitteunderlaget, så må du ikke finne på å rekke opp strikketøyet mener jeg. Om du skal kjøpe flere nøster av samme garntype og du ikke får tak i samme farge, kan det bli et veldig fint sitteunderlag om du velger å ha det i to eller flere forskjellige farger.

ebfe9104-cd3d-46c4-acb9-6b948cede298_org

Anonymkode: a0d47...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Anonym-bruker skrev (På 23.8.2021 den 23.55):

Skal prøve meg på et sitteunderlag tenkte jeg 😊 prøve å strikke med dobbelt tråd, og tove det etterpå:)

Hvordan gikk det? :) 

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det? 

Er ikke helt ferdig enda, men ser bra ut så langt :) spent på tovingen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke helt ferdig enda, men ser bra ut så langt :) spent på tovingen:)

Takk for tilbakemeldingen! :) Det er fint at det ser bra ut ♥️ Jeg håper at du blir fornøyd med det ferdige resultatet :) 

Anonymkode: a0d47...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...