Gå til innhold

Dere barnehageansatte/skoleansatte. Reagerer dere hvis et barn får maten sin i plastboks fra matbutikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fks en isboks, et stort youghurtbeger eller sånn beger til potetsalat ol. Altså st den liksom er brukt som matboks. Reagerer du?

Anonymkode: 58f24...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er bra at familien er god på gjenbruk. 

Anonymkode: a2d53...8a8

• Liker 26
Skrevet

Selvfølgelig ikke 😊

Anonymkode: 23ca3...7ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde reagert om det var noe som gjentok seg. 

Anonymkode: 330af...713

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En tom rømmeboks med skrulokk er super til å ha f.eks bær og frukt i.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

En tom rømmeboks med skrulokk er super til å ha f.eks bær og frukt i.

Kult å være ungen som sitter med et rømmebeger, mens de andre ungene har kule matbokser 🙄

• Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det?

Skrevet (endret)

ALARM: Slike bokser har merking som viser at den bare kan lagre mat i kald tilstand. 

I romtemperatur gir den avsetninger som naftaler som er skadelig for barnas hormoner. 

https://www.kk.no/helse/derfor-bor-du-aldri-oppbevare-rester-i-en-tom-isboks/71333138

https://www.dagbladet.no/mat/forsker--norske-myndigheter-feilinformerer-om-plastemballasje/68592173

Endret av Maskulino
  • Liker 15
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kult å være ungen som sitter med et rømmebeger, mens de andre ungene har kule matbokser 🙄

Er det rart om folk sliter i dag…klasseskillene begynner med ungenes kul-kulere matbokser. Innfør skoleuniformerte matbokser.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Hadde ikke reagert i det hele tatt!

• Liker 4
Skrevet
Maskulino skrev (5 minutter siden):

ALARM: Slike bokser har merking som viser at den bare kan lagre mat i kald tilstand. 

I romtemperatur gir den avsetninger som naftaler som er skadelig for barnas hormoner. 

https://www.dagbladet.no/mat/forsker--norske-myndigheter-feilinformerer-om-plastemballasje/68592173

Men artikkelen du linker til sier vel det motsatte?

Uansett, som lærer i småskolen ville jeg ikke reagert på det, annet enn å kanskje tenke at det var ganske lurt. Legger virkelig ikke merke til elevene matbokser. Men at enkelte elever kunne slengt kommentarer, er dessverre ikke utenkelig. 

Anonymkode: 50bf2...c7f

• Liker 13
Skrevet

I barnehagen vi hadde til barna før fikk alle barna matboks fra kiwi i august. Kiwi gir ut sponsboks til alle som spør, så det er jo ikke noe problem. 

I barnehagen jeg jobber i nå er det ganske vanlig at barna har med små gjenbruksglass med bær eller småbokser med forskjellige saker. Jeg tenker ikke noe om det bortsett fra st noen av de boksene er vel ikke ment for å oppbevare ting igjen og igjen. 

Anonymkode: 355dd...469

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, her er det definitivt snakk om alvorlig omsorgssvikt. Noe som dette burde blitt meldt til barnevernet. 

Anonymkode: bc82c...bbd

• Liker 10
Skrevet

Derfor hadde jeg reagert

Det er vanlig å bruke gamle isbokser, plastspann og bærkurver til å ha matrester i. Slik emballasje er i utgangspunktet ment for engangsbruk. Produktene bør ikke brukes på nytt til kontakt med annen mat enn det som de opprinnelig var fylt med.26. feb. 2010

Anonymkode: 7988e...733

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men artikkelen du linker til sier vel det motsatte?

Uansett, som lærer i småskolen ville jeg ikke reagert på det, annet enn å kanskje tenke at det var ganske lurt. Legger virkelig ikke merke til elevene matbokser. Men at enkelte elever kunne slengt kommentarer, er dessverre ikke utenkelig. 

Anonymkode: 50bf2...c7f

Ja, ville belyse saken fra begge sider. Likevel...

Skrevet

Jobbet som lærer i flere år. Jeg ville ikke uten videre reagert på det nei. Heller en isboks med sunn og næringsrik mat, enn mange av de matboksene vi ser i skolen som får hårene i nakken til å reise seg. 

Tenker at innholdet betyr noe her, ikke oppbevaringen. 
Hva eleven selv synes om å ha med seg den type oppbevaring er jo kanskje noe annet. Mange barn har veldig «fjonge» matbokser, og mange barn ønsker å være som andre. 

Anonymkode: 7383a...8ff

• Liker 4
Skrevet

Nei. Jeg gjør det selv. Hilsen lærer. 

Anonymkode: 550dd...25c

• Liker 3
Skrevet

Her har jeg sendt matpakker i kakebokser med julemotiv 😅

Anonymkode: 07e76...7e4

• Liker 6
Skrevet

Nope. Bare glad hvis eleven husker å ha mat med! :) Hilsen ungdomsskolelærer

Anonymkode: d1e6e...ed0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...