AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Datteren min skal på leirskole i anledning 10.klasse. "Hovedårsaken" til leirskolen er livredning i åpent vann. Nå har hun fått mensen og vil ikke være med på livredningen (som "druknede" person) fordi hun vil ikke at blodet skal vises. Jeg er hennes far og er usikker på hvordan jeg skal takle dette problemet. Kan hun ikke bare bruke tampong? Jeg tenker jo vi må spørre læreren om hun får slippe, selv om det høres ut som en unnskyldning i mine ører. Samtidig så har jeg jo sett filmer hvor damer har blod rennende ned mellom beina og tenker at det nok ikke er særlig fint å vise foran hele klassen. Vet ikke om dette er en overdramatisering, da? Uansett, så vil hun ikke pakke badetøy engang, fordi hun kommer IKKE til å bade med mensen, IKKE TALE PÅ! Noen innspill? Anonymkode: 77799...196
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Jeg tenker at hun er såpass stor at tampong er tingen. Jeg, og veldig mange andre drev med konkurransesvømming i samme alder og en uke treningsfri en gang i måneden ikke var aktuelt..... Anonymkode: e027b...fe0 25
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 Hvis hun nettopp har fått mens kan det være vanskelig å gå til tampong. Det kan være litt vondt de første gangene og ofte en øvingssak. Bade uten tampong må hun selvsagt få slippe. Skriv en lapp til læreren, ikke verre enn det. Men hun bør være obs på at "alle" i klassen kommer til å skjønne det er pga mens, hvis det er noe hun kommer til å synes er flaut. Anonymkode: 65071...140 19
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Datteren min skal på leirskole i anledning 10.klasse. "Hovedårsaken" til leirskolen er livredning i åpent vann. Nå har hun fått mensen og vil ikke være med på livredningen (som "druknede" person) fordi hun vil ikke at blodet skal vises. Jeg er hennes far og er usikker på hvordan jeg skal takle dette problemet. Kan hun ikke bare bruke tampong? Jeg tenker jo vi må spørre læreren om hun får slippe, selv om det høres ut som en unnskyldning i mine ører. Samtidig så har jeg jo sett filmer hvor damer har blod rennende ned mellom beina og tenker at det nok ikke er særlig fint å vise foran hele klassen. Vet ikke om dette er en overdramatisering, da? Uansett, så vil hun ikke pakke badetøy engang, fordi hun kommer IKKE til å bade med mensen, IKKE TALE PÅ! Noen innspill? Anonymkode: 77799...196 Dette høres ikke noe særlig gøy ut. Jeg kan ikke bruke tampong før på slutten av mensen pga store blødninger. Sliter også med store smerter. Har hun det sånn så forstår jeg at hun overhodet ikke vil. Om hun har småblødninger og kan bruke tampong er det jo bedre. Men en del som ikke liker å bruke tampong før de er voksen. Og dette må ikke tvinges til før de er klare for det. Mange liker det ikke! Har du spurt hun om dette kan være tilfelle? Tampongbruk eller store blødninger? Er det fellesdusj så er vel ikke det noe særlig i mensenperioden heller. Det renner godt hos meg både klumper og mye blod. Forstår henne godt. Men på en annen side, hva sier mor? Hva med noe mensutsettende piller om det ikke er for sent? Denne kampen hadde jeg hoppet over. Om du er sikker på at hun ikke prøver å lure deg. Så la hun slippe! Snakk med henne først! Anonymkode: 82b8c...c8c 13
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Ts her Hun sier at hun ikke vil ha "Shock Syndrome" og mener det er mer hygienisk med bind, jeg mener motsatt, men la gå. Hun bruker aller helst bind, og kun tampong om hun absolutt må. Hun sier at det er uhygenisk og flaut å måtte bytte tampong hele tiden på leirskolen, ettersom hun må hele veien tilbake til hovedhuset (de skal være 15 - 20 min gange unna). Anonymkode: 77799...196
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at hun er såpass stor at tampong er tingen. Jeg, og veldig mange andre drev med konkurransesvømming i samme alder og en uke treningsfri en gang i måneden ikke var aktuelt..... Anonymkode: e027b...fe0 Da regner jeg med du hadde små blødninger og blødde en dag eller to? Blør du kraftig 1 uke og smerter, og ikke kan bruke tampong for det går rett igjennom eller hun ikke liker å brule det skal du ikke tvinges! Tror ikke folk forstår det om de ikke blør såpass selv, om dette er tilfellet. Anonymkode: 82b8c...c8c 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Ps Klassen drar i morgen tidlig og hun fikk det denne morgenen. Anonymkode: 77799...196
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Hun sier at hun ikke vil ha "Shock Syndrome" og mener det er mer hygienisk med bind, jeg mener motsatt, men la gå. Hun bruker aller helst bind, og kun tampong om hun absolutt må. Hun sier at det er uhygenisk og flaut å måtte bytte tampong hele tiden på leirskolen, ettersom hun må hele veien tilbake til hovedhuset (de skal være 15 - 20 min gange unna). Anonymkode: 77799...196 Ja det forstår jeg. Og i den alderen er det ekstra flaut. Hun kan ikke bare løpe fram og tilbake da. Hadde blødd igjenom om jeg måttr gå så langt for å bytte. Hvordan er blødningnene? Om det er litr så bruk en super tampong som holder greit en stund. Om hun har kraftig blødning så vil det bli drit kjipt å måtte være med. Anonymkode: 82b8c...c8c 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Er det en dag ellee flere dager i bassenget? Hva med å dra en hvit løgn denne ene gangen med koronasymptomer?(til venner) og forklare til lærere. Anonymkode: 82b8c...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Jeg hadde mensen på leirskole (ved vann, mye bading) i 7.klasse. Kjipt, men ingen grunn for å ikke dra. Anonymkode: dbf1d...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Tampong er en treningssak å bruke, og jeg fikk det ikke til som ungdom. Datteren min på 15 år får det ikke til. Anonymkode: 8d5dc...b52 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Nei nei nei. Man skal IKKE starte med tamponger!!! Det kan fort ende med at hun gjør noe feil, og vipps så har hun blødd gjennom og blir ydmyket av alle. Bind er enkelt og vanskelig å kludre til, og det beste å bruke de første årene. Man kan deretter gå over til tamponger. Det tar tid å bli kjent med hvordan man bruker tamponger. Jeg begynte ikke å bruke tamponger før jeg var 15-16 år, og jeg fikk mensen som 11-åring. Læreren bør være forståelsesfull angående dette. Anonymkode: 86495...a50 19
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Jeg fikk syke smerter i underlivet pga tampong da jeg var ungdom. Kunne ikke bruke det på mange år (akkurat begynt å bruke det igjen nå i slutten av 30-åra). Ville aldri tvunget unge jenter til å bruke tampong. Be om fritak fra alt som har med bading å gjøre. Anonymkode: d7edd...2ac 24
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 Bare husk at når hun kommer dithen at hun begynner å bruke tampong, så lær fortell henne at hele tampongen (utenom plastikken rundt og trådene) skal vært inni henne. Det var det ingen som fortalte meg, og jeg endte da opp med å gå med den bare halvveis inni den første tida. Det var utrolig ubehagelig!! Anonymkode: 68e60...c2c 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 Her stod jeg i syvende klasse og trente inne på doen på leierskolen. Det var på sommeren og bading hele tiden. Tampong måtte inn. Dette er nå over 25 år siden. Har brukt tampong siden den gang og det er ikke noe problem. Snakk med læren og send jenta av gårde. Skal hun virkelig skulke alt fremover pga mensen? Hva med aktiviteter med familie, venner og mer skoleopplegg. Her må hun bare hoppe i det og Jensen at hun overdriver. Anonymkode: 02fc2...c16 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her Hun sier at hun ikke vil ha "Shock Syndrome" og mener det er mer hygienisk med bind, jeg mener motsatt, men la gå. Hun bruker aller helst bind, og kun tampong om hun absolutt må. Hun sier at det er uhygenisk og flaut å måtte bytte tampong hele tiden på leirskolen, ettersom hun må hele veien tilbake til hovedhuset (de skal være 15 - 20 min gange unna). Anonymkode: 77799...196 Virker på dette som at det ikke er første gang hun får mensen, altså ikke første gang «ever» (som mange tar utgangspunktet i her?), men at hun var uheldig å få mensen dagen før avreise! For du skriver jo at hun bare bruker tampong om hun må, så da må hun jo ha brukt tampong før? Full forståelse for at det er kjipt, men med mindre hun har kraftige blødninger og evt smerter og gitt at hun faktisk klarer å bruke tampong riktig (men ikke liker det fordi det føles mindre hygienisk), så tenker jeg hun bør dra. 🤷♀️ Anonymkode: e23eb...4af 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 Hvis hun har brukt tampong før og fikk det til, synes jeg ikke det er noen unnskylding for å slippe nå. Det spørs selvsagt hvor krafig blødning hun har også. Kan du ikke snakke med mor og be henne snakke med datteren? Kanskje litt lettere å snakke om dette med mor enn far? Anonymkode: ec45c...edc
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Min datter på 12 skal også snart på leirskole- med mensen. Tampong har vi ikke begynt å øve på, men pakket ned badetøy og noen svarte shortser til å bruke til bading. De er flere jenter som har mensen og som stiller opp for hverandre med å ha handukene klare, sier hunselv:) Anonymkode: a20dd...2f0 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Ts her Hun har kraftig blødning og har brukt det kun på spesielle anledninger. Hun vil ha fritak fra badingen, men vil gjerne være med på resten av leirskolen. Anonymkode: 77799...196
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Virker på dette som at det ikke er første gang hun får mensen, altså ikke første gang «ever» (som mange tar utgangspunktet i her?), men at hun var uheldig å få mensen dagen før avreise! For du skriver jo at hun bare bruker tampong om hun må, så da må hun jo ha brukt tampong før? Full forståelse for at det er kjipt, men med mindre hun har kraftige blødninger og evt smerter og gitt at hun faktisk klarer å bruke tampong riktig (men ikke liker det fordi det føles mindre hygienisk), så tenker jeg hun bør dra. 🤷♀️ Anonymkode: e23eb...4af Det er jo ikke gitt at hun klarer å bruke tamponger rett selv om hun får den inn. Jeg er I 30-årene og er fortsatt ukomfortabel med å bruke tamponger. Ikke alltid så lett å hvite hva som er riktig størrelse den dagen. For liten tampong så blir det igjennom og for stor tampong gjør vondt og ta ut. Anonymkode: bae57...5a6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå