AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Når man først må prøve på to tette (pga fruktbarhet/alder etc.) er det best med rundt ett års forskjell eller nærmere 2 år? Vet to tette ikke er ideelt, men når man først bestemmer seg for det, tenker jeg at det kanskje er lettere jo nærmere de er i alder? Gitt at ting går sånn rimelig greit uten for mye komplikasjoner selvsagt. Har barn fra før, så ja jeg vet hvor mye jobb det er! Anonymkode: f7aac...ba9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når man først må prøve på to tette (pga fruktbarhet/alder etc.) er det best med rundt ett års forskjell eller nærmere 2 år? Vet to tette ikke er ideelt, men når man først bestemmer seg for det, tenker jeg at det kanskje er lettere jo nærmere de er i alder? Gitt at ting går sånn rimelig greit uten for mye komplikasjoner selvsagt. Har barn fra før, så ja jeg vet hvor mye jobb det er! Anonymkode: f7aac...ba9 Da ville jeg prøvd så fort som mulig, så ser man hvor fort det klaffer. Satser man på ett år har man jo litt mer å gå på tidsmessig Anonymkode: fc695...5ba
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 Jeg kaller ofte sønnen min en planlagt ulykke. Vi begynte å prøve fort igjen pga egen historikk. Det klaffet utrolig nok på første forsøk. Litt kontrast til eldstemann som vi prøvde i to år før vi ble gravide. Det ble 13 måneder mellom barna. Det har vært hektisk men de har også hverandre. De har sitt eget språk seg i mellom. Jeg tror deres relasjon hadde vært helt annerledes om han hadde kommet et år senere. Jeg har heller ikke hatt verdens beste graviditeter men jeg likte å være hjemme med baby og være gravid samtidig. Ingen jobb å stresse med, og muligheten til å sove på dagtid når babyen sov. Det hadde jo også vært en helt annen situasjon om det hadde vært to år mellom dem. Da hadde jeg vært tilbake i jobb og løpt etter en 1,5 åring når jeg var hjemme. Sikkert positive ting med to år i mellom også men jeg syntes det er mye positivt med 1 år i mellom også Anonymkode: 1f588...284
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg kaller ofte sønnen min en planlagt ulykke. Vi begynte å prøve fort igjen pga egen historikk. Det klaffet utrolig nok på første forsøk. Litt kontrast til eldstemann som vi prøvde i to år før vi ble gravide. Det ble 13 måneder mellom barna. Det har vært hektisk men de har også hverandre. De har sitt eget språk seg i mellom. Jeg tror deres relasjon hadde vært helt annerledes om han hadde kommet et år senere. Jeg har heller ikke hatt verdens beste graviditeter men jeg likte å være hjemme med baby og være gravid samtidig. Ingen jobb å stresse med, og muligheten til å sove på dagtid når babyen sov. Det hadde jo også vært en helt annen situasjon om det hadde vært to år mellom dem. Da hadde jeg vært tilbake i jobb og løpt etter en 1,5 åring når jeg var hjemme. Sikkert positive ting med to år i mellom også men jeg syntes det er mye positivt med 1 år i mellom også Anonymkode: 1f588...284 Fint å høre om din erfaring Jeg opplevde 1. år med baby som utrolig mye mindre stressende enn 2. år. Med barnehagestart, trass, sykdom osv. Og som du sier, å kunne slenge seg nedpå når man er gravid. Betenkeligheten min er kanskje mest for barnet som blir født først, men tenker at det kan være bra at de opplever å ha mer like behov, og at de blir vant til hverandres selskap fra start av. Litt som tvillinger. Mye kommer nok an på barnas personlighet og omstendigheten, da. Men kan ikke la være å gruble og planlegge. Ts Anonymkode: f7aac...ba9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Da ville jeg prøvd så fort som mulig, så ser man hvor fort det klaffer. Satser man på ett år har man jo litt mer å gå på tidsmessig Anonymkode: fc695...5ba Ja, det er sant. Anonymkode: f7aac...ba9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Ville absolutt gått for litt og ikke veldig tette. Jeg har begge deler. To av barna skiller 10 mnd, mens de andre to skiller 22 mnd. Det var veldig kjekt med de to tetteste i begynnelsen. Den eldste var litt sent ute med alt, mens den andre var supertidlig, slik at de lærte å gå,snakke osv egentlig samtidig. Samme avd i bhg, likte og klarte de samme ting. Men når eldste begynte på skolen begynte marerittet. Minste klarte ikke forstå hvorfor ikke han fikk begynne, for han var jo like flink, om ikke flinkere med lesing, regning osv. Ikke kunne han begynne på fotball og svømming, selv om han var like god. Eldste fikk andre venner, ble bedt i bursdager osv. Var et sårt og vondt år. Og ettersom tiden er gått merker vi at de begge selv synes de er for tette. De to andre var mer definerte i sin egen alder på en måte. Aldri sp.mål om venner, aktiviteter, innetider osv 😊 Anonymkode: bf4cb...d30 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 14.58): Når man først må prøve på to tette (pga fruktbarhet/alder etc.) er det best med rundt ett års forskjell eller nærmere 2 år? Vet to tette ikke er ideelt, men når man først bestemmer seg for det, tenker jeg at det kanskje er lettere jo nærmere de er i alder? Gitt at ting går sånn rimelig greit uten for mye komplikasjoner selvsagt. Har barn fra før, så ja jeg vet hvor mye jobb det er! Anonymkode: f7aac...ba9 To tette er vi fornøyd med. Tyngre enn ved flere års forskjell når de er liten. Men verdt det. Mye glede av hverandre Anonymkode: 4a83d...624
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå