Gå til innhold

Stor hund (43kg) spiste deler av sokk (bilde vedlagt). Er dette noe å dra til vet for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I et uoppmerksomt øyeblikk klarte han å spise deler av en sokk🙄 han er ikke glad i vetrinær pga tidligere situasjoner hvor vet har vært hardhendt, så det er et rabalder hver eneste gang han må inn. Men burde jeg ta turen likevel selv om han bare har fått i seg deler av den?

2C15DBBB-2DAD-46F9-8816-7491CCB212AD.png

Anonymkode: c5c90...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sett det litt ann på hunden, oppfører den seg normalt? Virker den slapp og dårlig så ville jeg tatt meg en tur til dyrlegen. Jeg har familiemedlemmer med store hunder som har spist litt av hvert, og som regel kommer det ut igjen uten problemer ☺️ Hold et ekstra godt øye med hunden så skal det nok gå fint.

Anonymkode: ed143...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sett det litt ann på hunden, oppfører den seg normalt? Virker den slapp og dårlig så ville jeg tatt meg en tur til dyrlegen. Jeg har familiemedlemmer med store hunder som har spist litt av hvert, og som regel kommer det ut igjen uten problemer ☺️ Hold et ekstra godt øye med hunden så skal det nok gå fint.

Anonymkode: ed143...ede

Dette skjedde for en halvtimes tid siden, så har ikke merket noe på han enda😊 (bank i bordet). Ringte vetrinær nå, og de mente det var innafor å se an de også☺️ Men takk for at du tok deg tiden til å svare!😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tone83 said:

Ring de, mest sannsynlig får du tips på hva du skal følge med på. 

Gjorde det akkurat, og fikk svar om at det var innafor å vente an å se siden det bare var deler av sokken, og hundene er såpass stor!😊 takk for svaret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sokker er verstinger for hunder å spise. Setter seg lett fast. Om hunden begynner å kaste opp eller får forstoppelse. Ring veterinær med en eneste gang. Kan gå dager. Må hunden opereres så må de ofte åpne opp hele tarmen. Mange hunder stryker med i rekonvalesensen. Ring veterinæren i stedet for å høre hva folk sier her vil gå bra.

Anonymkode: e1082...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sokker er verstinger for hunder å spise. Setter seg lett fast. Om hunden begynner å kaste opp eller får forstoppelse. Ring veterinær med en eneste gang. Kan gå dager. Må hunden opereres så må de ofte åpne opp hele tarmen. Mange hunder stryker med i rekonvalesensen. Ring veterinæren i stedet for å høre hva folk sier her vil gå bra.

Anonymkode: e1082...95d

TS ringte veterinær for to timer siden... 

Anonymkode: e395c...e89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har spist deler av flere sokker opp gjennom. Det har gått fint alle gangene. Det har gjerne startet med at jeg rett og slett ikke har vist det. Men så har han spist gress ute, og da vet jeg at han ønsker å fremkalle oppkast. Så har jeg gjerne funnet en halvspist sokk senere. Har da latt vær å gi mat og fulgt med på om han drikker eller viser tegn til endring. Har gått hyppig ut med han. Stort sett har alt kommet ut igjen innen 24t. Observerer avføringen nøye da, for å se om det er kommet ut ca like mye som er spist. Har som regel kastet opp også. Et par ganger har litt av sokken kommet i oppkastet, da har han sikkert nettopp spist den. Andre ganger er det gjerne kun gress som kommer opp, også kommer sokken ut andre veien. 

Etterpå gir jeg bittelitt mat og ser an. F.eks en spiseskje ris blandet med litt leverpostei. Gir kun slik mat frem til han har hatt normal avføring. 

Jeg tror nok tekstiler lettere kommer ut igjen med mindre f.eks en hel tennissokk er slukt og ikke revet/tygget i mindre biter. Om hunder spiser gress, så ser man jo i avføringen at det ikke er fordøyd ordentlig, men det kommer seg jo likevel gjennom systemet. Mens en halv gummileke er verre. Det er jo ikke mykt. 

Har hørt ett tips om å gi mais. Maisen kommer hel ut. Så når maisen er kommet ut, så betyr det at tarmen er tømt for det "gamle". Men det er sikkert ikke 100% til å stole på, kan jo hende små biter kan sette seg uten å komme ut. 

Jeg har alltid vurdert det nøye. Har heldigvis skjedd i ukedager, og her jeg bor er det som regel 1-2 veterinærer som har åpent på kvelden også. Men hvis dette skjer en fredag, så ville jeg kanskje tatt en tur til dyrlege for sjekk. Kan være travelt for veterinærvakten, veterinærvakten kan ligge et stykke unna, samt det koster jo evig mye mer enn en ukedag. 

Anonymkode: 78e7e...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...