AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Janne er 40 år, jobber på butikk, bor i distriktet med barn og Janne står på. Janne har bil, Hun greier alltid å få skrapt sammen til en bil, med gode dekk og litt frist igjen på EU kontroll. Hun får også litt hjelp av sin uføretrygdede mor 🤔 Nå er det elbil som gjelder. Ikke har hun ladeplass, og ikke har hun penger til en elbil. Hun har alltid hart nok til friheten en bil gir. Få barna avsted, komme seg på jobb etc. Nå er det blitt vanvittig dyrt å kjøre. Det er bestemt at Janne ikke lenger skal ha bil. Janne, hennes barn, deres valgfrihet og livskvalitet er blitt uviktig. Anonymkode: 751f3...218 17
Angelheart2 Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Hæ? Hvorfor kan hun ikke lenger ha bil? Skjønte ikke denne, jeg.... 22
Tiuren Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 Ja, har man lite penger og bor "ikke urbant" til i en del av Norge der vintrene er kalde så kan det være vanskelig å finne en elbil som har nok rekkevidde til å komme seg på jobb. 14
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Er det noen som har vært og hentet bilen hennes? Anonymkode: 263cc...269 13
solmåneogstjerner Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 (endret) Det har selvsagt begynt. Men det kan bli utrolig mye verre etter valget om folk ikke tenker. Tror mange som bor sentralt ikke skjønner dette ordentlig. Jeg har bodd rundt omkring i hele Norge. Oslo (Majorstuen), Kristiansand, andre større byer på Østlandet/Sørlandet, men også i små bygder på Vestlandet og i NordNorge. Vi har forskjellige behov alt etter stedet vi bor, jobbsituasjon og mye annet. Provoseres av en del av mine tidligere "naboer" i Oslo. De klarer ikke å se at det er litt annerledes å komme seg fra Majorstuen til Grünerløkka for å jobbe eller shoppe, enn det er å komme seg til jobb, skole og butikker på omtrent alle andre steder i landet. Spesielt på vestlandet og i nordnorge. Tenk over hvordan du stemmer i år! (Når det er sagt, så er det også en del som har vanskelig for å forstå at en del trenger bil i Oslo også. Jeg pendler dit og hadde hatt det mye vanskeligere uten bil av forskjellige årsaker. Og det er drøssevis som sliter mye mer enn meg) Endret 23. august 2021 av solmåneogstjerner 17
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 3 minutter siden, Angelheart2 said: Hæ? Hvorfor kan hun ikke lenger ha bil? Skjønte ikke denne, jeg.... Anskaffelseskostnaden av en elbil og lader koster. Det er en stor engangsutgift. Anonymkode: 751f3...218 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Har du link til dette? Det er jo lov å kjøre fossilbil.. Anonymkode: bfe7f...7b0 9
Angelheart2 Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anskaffelseskostnaden av en elbil og lader koster. Det er en stor engangsutgift. Anonymkode: 751f3...218 Men hvorfor må hun ha el-bil, da? Er bilen hennes ødelagt slik at hun må ha ny nå? I så fall kan hun jo fint kjøpe en bensin/dieselbil, dersom hun heller vil det. Om hun MÅ bytte bil så vil det nok lønne seg i lengden å kjøpe el-bil, så engangskostnaden med ladestasjon, for eksempel, sparer hun fort inn ved at el-bilen er billigere i drift. Men hva stortinget har med dette å gjøre skjønner jeg ikke.... 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Janne er 40 år, jobber på butikk, bor i distriktet med barn og Janne står på. Janne har bil, Hun greier alltid å få skrapt sammen til en bil, med gode dekk og litt frist igjen på EU kontroll. Hun får også litt hjelp av sin uføretrygdede mor 🤔 Nå er det elbil som gjelder. Ikke har hun ladeplass, og ikke har hun penger til en elbil. Hun har alltid hart nok til friheten en bil gir. Få barna avsted, komme seg på jobb etc. Nå er det blitt vanvittig dyrt å kjøre. Det er bestemt at Janne ikke lenger skal ha bil. Janne, hennes barn, deres valgfrihet og livskvalitet er blitt uviktig. Anonymkode: 751f3...218 Og så leggervi til at det er mange som Janne. Alle jobber jeg har hatt hadde det vært umulig å hatt uten bil. Og nei, ikke alle kan flytte til dyrt og sentralt område, og nei, ikke alle kan velge og vrake i jobber. Anonymkode: 0f7d3...511 12
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Angelheart2 skrev (3 minutter siden): Men hvorfor må hun ha el-bil, da? Er bilen hennes ødelagt slik at hun må ha ny nå? I så fall kan hun jo fint kjøpe en bensin/dieselbil, dersom hun heller vil det. Om hun MÅ bytte bil så vil det nok lønne seg i lengden å kjøpe el-bil, så engangskostnaden med ladestasjon, for eksempel, sparer hun fort inn ved at el-bilen er billigere i drift. Men hva stortinget har med dette å gjøre skjønner jeg ikke.... De lover jo å sette opp prisene på fossilt drivstoff, og det kan påvirke økonomien. Det kommer stadig bomveier og flere hindringer for dem som bruker fossilbiler. En ny, eller brukbar, brukt elbil kan bli for dyrt for mange av oss. Jeg tenker selv litt på når den dagen kommer.
solmåneogstjerner Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 (endret) Angelheart2 skrev (20 minutter siden): Hæ? Hvorfor kan hun ikke lenger ha bil? Skjønte ikke denne, jeg.... Hun har ikke råd. Diesel, bensin, parkering, bom skal bli dyrere og vanskeligere. Og hun har ikke råd til ny bil. Endret 23. august 2021 av solmåneogstjerner 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Nå må du gi deg. Janne kan vel ha bilen sin selv om andre har el-bil? Min mormor som er minstepensjonist og foteldrene mine suser rundt i distriktetet i sine relativt gamle biler. Null stress. Anonymkode: d40c0...903 9
Frottis Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så leggervi til at det er mange som Janne. Alle jobber jeg har hatt hadde det vært umulig å hatt uten bil. Og nei, ikke alle kan flytte til dyrt og sentralt område, og nei, ikke alle kan velge og vrake i jobber. Anonymkode: 0f7d3...511 Men alle kan da skaffe seg el-bil? Det er ikke så mye dyrere? Og alle har tilgang til lader. I alle fall om noen år - det vil ikke komme noe krav til kun el-bil på mange år ennå. Så ikke lag problemene større enn de er. Jeg stemmer for el-bil! 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 Hun kan ta opp lån. Hun kan ta seg ekstrajobb for å tjene bedre. Hun kan leie ut bilen og tjene noen kroner på det. Det finnes mange løsninger. Anonymkode: a34ea...c2c 2
anon321 Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 Ingen har bestemt noe ovenfor Janne. Hun får beholde bilen hun har, og når den er ødelagt, så får hun kjøpe en ny bruktbil (akkurat som hun må idag) innenfor sitt budsjett. Om det er EL eller bensin har ingenting å si, det er fortsatt lov å omsette fossilbiler på bruktmarkedet. 7
solmåneogstjerner Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå må du gi deg. Janne kan vel ha bilen sin selv om andre har el-bil? Min mormor som er minstepensjonist og foteldrene mine suser rundt i distriktetet i sine relativt gamle biler. Null stress. Anonymkode: d40c0...903 Foreløpig går det an. Men hvis enkelte partier får noe de skulle ha sagt så blir dette dyrere og vanskeligere. 6
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå må du gi deg. Janne kan vel ha bilen sin selv om andre har el-bil? Min mormor som er minstepensjonist og foteldrene mine suser rundt i distriktetet i sine relativt gamle biler. Null stress. Anonymkode: d40c0...903 Ikke mye stress foreløpig, men det kommer. Foreløpig er drivstoffprisene under20 kr. Endret 23. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Sorry Janne, jeg støtter den grønne regjeringen her. Les klimarapporten som nylig kom ut (laget av folk som kan langt mer om det enn noen av oss), det er nå relativ enighet om at vi står og vipper på vår egen eksistens så ja, mye mer drastiske tiltak enn dette må til. Dette er ingenting, verre er det når verdens kornåkre brenner, det tørker ut så avlinger ikke vil fungere og det er ikke vann i kranen. Vi sitter ganske bra til i Norge, men kampen om ressurser vil eskalere ved behov. "Det er bestemt at Janne ikke lenger skal ha bil. Janne, hennes barn, deres valgfrihet og livskvalitet er blitt uviktig." Joda, Janne kan skaffe seg elbil om hun må ha bil eller på annen måte tilpasse seg. Janne og familiens livskvalitet er viktig. Derfor må vi ta grep for framtiden, ikke tenke luksus her og nå. Hilsen en som både byttet jobb og bolig for å kunne finne en hverdag uten bil og med barn. Sykkel er topp og brukes hver dag. Kollektivt en sjelden gang. Nei, jeg bor ikke i Oslo eller i nærheten av ring 3. Anonymkode: dcc8e...6d2 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har du link til dette? Det er jo lov å kjøre fossilbil.. Anonymkode: bfe7f...7b0 Enn så lenge. Det er en ting med el-bil i byer, men i distriktene er det heller langt mellom ladestasjonene; det er gjerne køer som tar timesvis når alle skal lade, og det er mang en el-bilist som har blitt stående i huttiheita med flatt batteri, spesielt om vinteren. Å skulle bygge ut nettverk for hele landet vil også være vanvittig dyrt, belaste tilgangen på elektrisitet og drive prisene på strøm til himmels. Anonymkode: 688b9...f65 7
solmåneogstjerner Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Frottis skrev (Akkurat nå): Men alle kan da skaffe seg el-bil? Det er ikke så mye dyrere? Og alle har tilgang til lader. I alle fall om noen år - det vil ikke komme noe krav til kun el-bil på mange år ennå. Så ikke lag problemene større enn de er. Jeg stemmer for el-bil! Alle kan ikke skaffe seg ny bil med det første. Imellomtiden er det med gammel bil som skal betale for både dem selv og alle andre med mer bompenger og andre vanskeligheter osv. I tillegg til å bli hengt ut som miljøsvin. Som faktisk er helt feil. Det er mer miljøvennlig å beholde sin gamle bil så lenge som mulig. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå