Gå til innhold

Kraftig økning i antall koronapasienter på sykehus.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Example skrev (6 timer siden):

Det er ingen fasit for krisehåndtering. Det er heller ingenting som tyder på at barnesmitte vil alene utfordre kapasiteten til helsevesenet. Det er de voksne som er uvaksinert som er hovedproblemet her.

Testkapasiteten kan bygges opp. Hvis smitte blant barn utfordrer dette, så må man først se på løsninger der skoen trykker. Man kan ikke kjøre på med tiltak i skolene for å gjøre det komfortabelt for kommunene.

Her er en artikkel du kanskje synes er interessant: https://www.nrk.no/rogaland/korona_-smitten-stig-etter-ei-veke-med-skular-pa-gront-niva-1.15623163

Legg merke til rødt nivå er nevnt. Akkurat det jeg mener vi må unngå ved å ha tiltak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J.E skrev (20 minutter siden):

Hvor skal man ta kapasitet fra når det i kommunene også drives massevaksinering? Kommunene har ikke nok folk som kan gjøre alt. TISK arbeidet og vaksinering krever mye. Det overveldes av for mange tilfeller. Når det overveldes blir det enda mer smitte. Så får vi til slutt tiltak som vil ramme barna hardere enn det opprinnelig vil gjort hvis vi klarte og holde smittetrenden flat. 

Tiltak for å hindre tiltak? Hva skal til for å flate ut dette deltautbruddet nå? Sannsynligvis ganske mye.

Massevaksineringen er snart over, så det vil lette på noen ressurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Tiltak for å hindre tiltak? Hva skal til for å flate ut dette deltautbruddet nå? Sannsynligvis ganske mye.

Massevaksineringen er snart over, så det vil lette på noen ressurser. 

Vi skulle ha forebygget smitten, ikke latt det spre seg uhemmet. Spørs om det går og flate ute nå ja. Så da ender det isteden for med tiltak utover høsten... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (7 minutter siden):

Vi skulle ha forebygget smitten, ikke latt det spre seg uhemmet. Spørs om det går og flate ute nå ja. Så da ender det isteden for med tiltak utover høsten... 

Det spørs jo hvorvidt det er nødvendig. Vi er fortsatt langt unna noen kritisk grense.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (16 minutter siden):

Det spørs jo hvorvidt det er nødvendig. Vi er fortsatt langt unna noen kritisk grense.

Jo men det spørs om dette stopper av seg selv. FHI kom også med ny rapport idag. Det ser ikke sånn veldig lyst ut dette. Husk at antall innlagte nå gjenspeiler smittesituasjonen for et par tre uker tilbake. Da hadde vi mye færre smittede. Det er flest uvaksinerte på sykehus men også delvaksinerte og eldre fullvaksinerte. Det er også yngre mennesker. ( sikkert de uvaksinerte det da) viruset finner veien til mange på kort tid, og det er mange og ta av. Friske vaksinerte voksne opptar nok ikke plasser på sykehus men ellers er det altfor mange i andre grupper.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (29 minutter siden):

hæ. på tadioen idag sa de at det var få innlagte med covid. De snakket om 1 prosent og fhi var slett ikke bekymret for økte smittetall

Da tror jeg det kommer an på hvem i FHI som uttaler seg. Noen er bekymret og andre er ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (35 minutter siden):

Jo men det spørs om dette stopper av seg selv. FHI kom også med ny rapport idag. Det ser ikke sånn veldig lyst ut dette. Husk at antall innlagte nå gjenspeiler smittesituasjonen for et par tre uker tilbake. Da hadde vi mye færre smittede. Det er flest uvaksinerte på sykehus men også delvaksinerte og eldre fullvaksinerte. Det er også yngre mennesker. ( sikkert de uvaksinerte det da) viruset finner veien til mange på kort tid, og det er mange og ta av. Friske vaksinerte voksne opptar nok ikke plasser på sykehus men ellers er det altfor mange i andre grupper.  

For 14 dager siden ble det registrert 666 smittede I Norge. Det har gitt oss i overkant av 50 innlagte nå. Siden den gang har enda flere blitt fullvaksinert. Så forhåpentligvis gir det stadig færre innlagt per smittede. Man kan trygt si at kapasiteten i Norge tåler en god del mer, så lenge ikke antall smittede vokser inn i evigheten. 

Det første man bør gjøre er å bruke koronapasset mer aktivt, slik at uvaksinerte voksne i mindre grad blir smittet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (22 timer siden):

Billig retorikk... Gang på gang har unge mennesker fått skylda og hver gang har det blitt tilbakevist! Unge får skylda, de ofres for fellesskapet med stengte lesesaler etc, mister deltidsjobben uten rett til dagpenger som alle andre, blir sist vaksinert etc etc. Kan du ikke bare rette den pekefingeren oppi neseboret ditt istedenfor? Sure gamle tullinger som har glemt egen ungdom er bare tragisk! 

Jeg er 35. Jeg synes mye er skeivt for ungdommen jeg også. Boligprisene f.eks, og pensjonsutsiktene. Og krav om master på snart alt,hvor man også skal ta opp masse studielån og være leieslaver til bolighaier. Sosiale medier og presset der om å være perfekt.

Men jeg synes ikke fadderuka er så viktig. Mye svada. Du blir kjent med folk på lesesalen også, og seminarer. "Bare" 7 år siden jeg selv var student på Blindern. Husker det godt. Mange festa bort tiden de burde brukt på å lese. Utrolig dumt. Syntes det var for mye fokus på fest. Tenker festing og alkohol gir mye smitte. .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...