Vesi Skrevet 23. august 2021 #41 Del Skrevet 23. august 2021 Lunarstone skrev (42 minutter siden): Hva er planen til regjeringen, egentlig? Skulle de avskaffe TISK når de skal ha "frislipp"? Nei gudene vet hva som er planen. Her har kommunen gjeninnført regelen 10 dagers karantene for barn og unge. Flere skoler og barnehager med smitte og kommunen har ikke kapasitet til å teste i så stort omfang at elevene kan gå på skolen som normalt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Næmmin Skrevet 23. august 2021 #42 Del Skrevet 23. august 2021 tom1986 skrev (13 minutter siden): Long covid er i stor grad en myte. https://www.nrk.no/ytring/senskader-og-sensasjon-1.15562077 https://www.bbc.com/news/health-58071898 Jada, ME er også for mange en myte. En sykdom noen utvikler etter feks harde influensaer, vaksiner osv. Uansett sliter disse pasientene, de uførhetstrygdes og de gis erstatninger. De koster samfunnet! Vi får se hvor mange myte syke det blir etter covid da… Det vet vi ikke noe om enda 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 23. august 2021 #43 Del Skrevet 23. august 2021 tom1986 skrev (19 minutter siden): Long covid er i stor grad en myte. https://www.nrk.no/ytring/senskader-og-sensasjon-1.15562077 https://www.bbc.com/news/health-58071898 Hvorfor tror du Kina behandler covid som pesten? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. august 2021 #44 Del Skrevet 23. august 2021 2 hours ago, tom1986 said: Da vet du at eksponentiell vekst kan også være veldig liten og til og med negativ? 906 nye smittede siste døgn. Det ser ikke ut til at viruset bryr seg om forsøkene dine på å score billige retoriske poenger. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 24. august 2021 #45 Del Skrevet 24. august 2021 tom1986 skrev (4 timer siden): Uproblematisk. Vi bør kunne tåle minst 30 ganger så mange innlagte uten at det innføres generelle tiltak. J.E skrev (3 timer siden): Og du uttaler deg selvsagt på vegne av norske sykehus. FHI har allerede satt en grense på et forsvarlig antall innlagte . Går vi over det blir det tiltak. Vil man unngå at det blir tiltak bør man fortsatt bidra på alle måter og holde smitten nede. Saken er at dette ser ut til og i raskere tempo enn forventet i FHI sine estimater. Synd men sant. Sier ikke at man ikke tåler dagens tall. Men det kan gå fort dit hvis det fortsetter og øke i dette tempoet. Bør kunne tåle... Tom formulerer seg normativt og jeg er helt enig! Selvsagt burde Norge som verdens rikeste land kunne håndtere opp mot tusen innlagte uten at det ble helt Tsjernobyl-stemning ut av det hele. Korona har vist oss èn ting, og det er at helsevesenet ikke er proporsjonalt med befolkningen ved sykdomsutbrudd. Hva gjør man for å bøte på dette? Jo, man stenger skoler og lesesaler, mens flyene lander jevnt og trutt landet over... Kun et ord er dekkende: SKAM! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Næmmin Skrevet 24. august 2021 #46 Del Skrevet 24. august 2021 Den Sagnomsuste skrev (6 timer siden): Bør kunne tåle... Tom formulerer seg normativt og jeg er helt enig! Selvsagt burde Norge som verdens rikeste land kunne håndtere opp mot tusen innlagte uten at det ble helt Tsjernobyl-stemning ut av det hele. Korona har vist oss èn ting, og det er at helsevesenet ikke er proporsjonalt med befolkningen ved sykdomsutbrudd. Hva gjør man for å bøte på dette? Jo, man stenger skoler og lesesaler, mens flyene lander jevnt og trutt landet over... Kun et ord er dekkende: SKAM! Ja, men hva er grunnen? Er det mangel på folk eller fasisliteter eller hva? De kjøpte jo inn ørten ubrukelige pustepumper i starten av pandemien, så grunne kan kanskje like gjerne være manglende kompetanse på styre og stell. Dvs de ikke vet sikkert hva kan dekke og heller forsøker unngå å finne det ut 🤷♀️ Er redd skam ikke er dekkende til syvende og sist 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 24. august 2021 #47 Del Skrevet 24. august 2021 9 hours ago, Den Sagnomsuste said: Bør kunne tåle... Tom formulerer seg normativt og jeg er helt enig! Nei, Tom prøver å være retorisk smart siden han først skriver "Uproblematisk". Hva dere mener man bør kunne tåle er irrelevant for hva som vil gi problemer i virkeligheten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 24. august 2021 #48 Del Skrevet 24. august 2021 13 hours ago, Collan said: Per nå er det 53 innlagt hvorav 12 på intensiv. 30 x 12 = 360. Norge har i en normalsituasjon 250 intensivplasser, I en presset, men midlertidig situasjon må man faktisk regne med og omprioritere tilsvarende. Dette er høyst ordinær pandemiplanlegging, uten at det skal bety nasjonal krisetilstand. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 24. august 2021 #49 Del Skrevet 24. august 2021 tom1986 skrev (13 timer siden): Ja, vi vet det. Selv om du evt dobler dødeligheten oppgitt her vil viruset være tilnærmet ufarlig for barn. https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor Dette er tall for det opprinnelige koronaviruset. Næmmin skrev (3 timer siden): Ja, men hva er grunnen? Er det mangel på folk eller fasisliteter eller hva? De kjøpte jo inn ørten ubrukelige pustepumper i starten av pandemien, så grunne kan kanskje like gjerne være manglende kompetanse på styre og stell. Dvs de ikke vet sikkert hva kan dekke og heller forsøker unngå å finne det ut 🤷♀️ Er redd skam ikke er dekkende til syvende og sist I stor grad mangel på kvalifisert helsepersonell. Det tar tid å utdanne/videreutdanne personell. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Næmmin Skrevet 24. august 2021 #50 Del Skrevet 24. august 2021 FrittgåendeBurugle skrev (1 minutt siden): Dette er tall for det opprinnelige koronaviruset. I stor grad mangel på kvalifisert helsepersonell. Det tar tid å utdanne/videreutdanne personell. Nettopp, så da er eneste vei å gå og ha restriksjoner for og kunne yte best mulig helsehjelp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 24. august 2021 #51 Del Skrevet 24. august 2021 Jeg vil vite noen ting. Hvor gammel er de som er på sykehuset. Hvor mange er vaksinert. Det er alt jeg bryr meg om nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 24. august 2021 #52 Del Skrevet 24. august 2021 Outlander skrev (1 minutt siden): Jeg vil vite noen ting. Hvor gammel er de som er på sykehuset. Hvor mange er vaksinert. Det er alt jeg bryr meg om nå. Fra VG. Det er mange uker forsinkelser på dette. Det viser kun til uke 31. Da var de innlagte mellom 30-40 år. Pluss kanskje noen i andre grupper hvor det var færre enn fem pasienter og da viser de det ikke pga personvern. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 24. august 2021 #53 Del Skrevet 24. august 2021 Outlander skrev (24 minutter siden): Jeg vil vite noen ting. Hvor gammel er de som er på sykehuset. Hvor mange er vaksinert. Det er alt jeg bryr meg om nå. Fra side 26 siste ukesrapport (jeg kunne finne) Tabell 12. Aldersfordeling for pasienter innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen, under hele perioden (2. mars 2020–15. august 2021) samt de siste 4 ukene. Kilde: Beredt C19 med tall fra Norsk intensiv- og pandemiregister. Hele perioden Siste 4 uker Aldersgruppe Antall Andel Antall per100 000 Antall Andel Antall per100 000 0 – 17 år 76 1,6 6,8 6 6,0 0,5 18 – 29 år 232 4,9 27,9 17 17,0 2,0 30 – 44 år 832 17,4 76,5 28 28,0 2,6 45 – 54 år 1067 22,4 142,9 21 21,0 2,8 55 – 64 år 1006 21,1 155,0 13 13,0 2,0 65 – 74 år 793 16,6 146,9 3 3,0 0,6 75 – 84 år 561 11,8 182,0 7 7,0 2,3 >=85 år 204 4,3 173,7 5 5,0 4,3 Totalt 4771 100,0 88,5 100 100,0 1,9 Dette ble rot. Link:https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/ Side 26 i selve rapporten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 24. august 2021 #54 Del Skrevet 24. august 2021 4 hours ago, Næmmin said: Ja, men hva er grunnen? Er det mangel på folk eller fasisliteter eller hva? De kjøpte jo inn ørten ubrukelige pustepumper i starten av pandemien, så grunne kan kanskje like gjerne være manglende kompetanse på styre og stell. Dvs de ikke vet sikkert hva kan dekke og heller forsøker unngå å finne det ut 🤷♀️ Er redd skam ikke er dekkende til syvende og sist Pustepumpene var verdt forsøket. Ut fra hva som var kjent da. I u-land tar de i bruk det de har av oksygentanker og pustepumper, de er ikke helt ubrukelige, bare dårlige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 24. august 2021 #55 Del Skrevet 24. august 2021 Litt spesielt at halvparten av de innlagte har annet fødeland enn Norge. Er dette pga lav vaksinedekning i enkelte grupper? Noen teorier på hvorfor ellers de blir sykere enn de som er født i Norge? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintermorgen Skrevet 24. august 2021 #56 Del Skrevet 24. august 2021 Ryddet for brudd på koronarommets regler, brukerangrep og svar til dette. Vintermorgen, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. august 2021 #57 Del Skrevet 24. august 2021 1 hour ago, Anonymus1986 said: I en presset, men midlertidig situasjon må man faktisk regne med og omprioritere tilsvarende. Dette er høyst ordinær pandemiplanlegging, uten at det skal bety nasjonal krisetilstand. Ja, men nå er vi i den situasjonen at vi kan velge om vi vil unngå å få overbelastning på helsevesenet. Vi har nå kunnskap om hvilke tiltak som må iverksettes gitt et visst smittenivå i befolkningen, vi kan gjøre det hvis vi ser at det begynner å bli eksponentiell vekst i antall innleggelser i stedet for å vente til det er overbelastning i helsevesenet. Regjeringen har jo sagt de skal gå til trinn 4 i september, det tror jeg det er store sjanser for at de må revurdere siden vi nå har begynt å få eksponentiell stigning i antallet smittetilfeller og innleggelser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. august 2021 #58 Del Skrevet 24. august 2021 24 minutter siden, 2ro said: Litt spesielt at halvparten av de innlagte har annet fødeland enn Norge. Er dette pga lav vaksinedekning i enkelte grupper? Noen teorier på hvorfor ellers de blir sykere enn de som er født i Norge? Det er flere årsaker. Innvandrere har i mye større grad jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor som f. eks. bussjåfør, vasking og andre servicejobber. De bor trangere. De som er mørke i huden danner lite D-vitamin. D-vitamin er generelt viktig for immunforsvaret, og lite D-vitamin ser ut til å gi en signifikant økt sjanse for alvorlig forløp av Covid19. Dessuten var det noen artikler i våres om en gentype som er mye mer vanlig blant folk fra sørøst-Asia enn nord-Europa, som gjør dem mer utsatt for alvorlig sykdomsforløp. En annen årsak til at det har vært høyere smittespredning blant folk med bakgrunn fra Midtøsten og sørøst-Asia er at i de kulturene er det ofte mye høyere forventning om å delta i sosiale tilstelninger som f. eks. brylluper. I Norge har vi en veldig individualistisk kultur, så vi skjønner ikke fullt ut hvordan det er å føle forventningspresset om å komme i bryllup selv om man vet det er smitterisiko. Noen husker kanskje bryllupet i Moss i juli i fjor, jeg mener å huske at over 100 gjester ble smittet. Jeg unnskylder ikke noen for å gå i sosiale sammenkomster selv om det fra offisielt hold er oppfordring om å begrense seg til noen få kontakter, men jeg kan forstå at man gjør det likevel fordi man føler det kulturelle forventningspresset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 24. august 2021 #59 Del Skrevet 24. august 2021 Collan skrev (1 minutt siden): Det er flere årsaker. Innvandrere har i mye større grad jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor som f. eks. bussjåfør, vasking og andre servicejobber. De bor trangere. De som er mørke i huden danner lite D-vitamin. D-vitamin er generelt viktig for immunforsvaret, og lite D-vitamin ser ut til å gi en signifikant økt sjanse for alvorlig forløp av Covid19. Dessuten var det noen artikler i våres om en gentype som er mye mer vanlig blant folk fra sørøst-Asia enn nord-Europa, som gjør dem mer utsatt for alvorlig sykdomsforløp. En annen årsak til at det har vært høyere smittespredning blant folk med bakgrunn fra Midtøsten og sørøst-Asia er at i de kulturene er det ofte mye høyere forventning om å delta i sosiale tilstelninger som f. eks. brylluper. I Norge har vi en veldig individualistisk kultur, så vi skjønner ikke fullt ut hvordan det er å føle forventningspresset om å komme i bryllup selv om man vet det er smitterisiko. Noen husker kanskje bryllupet i Moss i juli i fjor, jeg mener å huske at over 100 gjester ble smittet. Jeg unnskylder ikke noen for å gå i sosiale sammenkomster selv om det fra offisielt hold er oppfordring om å begrense seg til noen få kontakter, men jeg kan forstå at man gjør det likevel fordi man føler det kulturelle forventningspresset. Ja, men om de var vaksinerte burde jo de være mer beskyttet mot smitte og alvorlig forløp. Jeg tenker at siden det ikke er gitt nærmere forklaring (11 nasjoner) så er ingen kultur overrepresentert i stor grad. Men vet jo at enkelte land har problemer med tillit til vaksine og myndighetene. Det må nesten være en kombinasjon av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. august 2021 #60 Del Skrevet 24. august 2021 4 minutter siden, 2ro said: Ja, men om de var vaksinerte burde jo de være mer beskyttet mot smitte og alvorlig forløp. Jeg tenker at siden det ikke er gitt nærmere forklaring (11 nasjoner) så er ingen kultur overrepresentert i stor grad. Men vet jo at enkelte land har problemer med tillit til vaksine og myndighetene. Det må nesten være en kombinasjon av dette. Innvandrere fra land med korrupt styreset har mye lavere vaksinasjonsgrad enn "etniske nordmenn". Jeg mener å huske at særlig de fra Polen og Somalia kom dårlig ut. Hvis man er oppvokst i et land der alle vet at myndightene er korrupte og autoritære tar det litt tid å få den samme tilliten som de fleste nordmenn har til det offentlige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg