Gå til innhold

Kvinnelosjen - hva foregår egentlig der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt så mye forskjellig og skulle gjerne visst mer om dette. En kvinne jeg vet om er medlem der, men nekter å fortelle noe. Hun kjøpte seg hvite hansker til møte de skulle ha og snakket om å være «ringleder»?!

Høres jo helt sprøtt ut! Noen som vet noe om hva de driver med?

Anonymkode: 0774a...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørt rykter om at det er noe sirkus-aktig greier. Men jeg vet ikke.

Skrevet

😄 

Anonymkode: 3dba3...b2d

Skrevet

I følge min mor er det "selvutvikling" de driver med.

På vanlige møter er det vel middag og skravling, på disse lukkede møter er det seremonier de er gjennom i følge den "oppskriftsboka" de har. Jeg er ikke medlem, så jeg får ikke vite hva seremoniene går ut på.

Her står det litt om hva logene driver med: https://www.oddfellow.no/

Damenes loge heter Rebekkalogen.

Anonymkode: fddd6...5ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På vanlige møter er det vel middag og skravling, på disse lukkede møter er det seremonier de er gjennom i følge den "oppskriftsboka" de har. Jeg er ikke medlem, så jeg får ikke vite hva seremoniene går ut på.

Kriterier for å bli medlem:" Du må anerkjenne et høyeste vesen"😁

Anonymkode: dd600...0b6

• Liker 1
Skrevet

Det går for meste i putekrig i undertøyet.

Anonymkode: 3ce49...3b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner noen som går (eller har gått) i Marialogen. Tror det er motsatsen til frimurerlogen. (Hun var sammen med en frimurer).

Skrevet
Just now, Zenobia said:

Jeg kjenner noen som går (eller har gått) i Marialogen. Tror det er motsatsen til frimurerlogen. (Hun var sammen med en frimurer).

Motsats eller kopi?

Anonymkode: 9fe6c...0c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Motsats eller kopi?

Aner ikke. Kjenner ikke noe til det ut over damen som går der. Kanskje samme symbolikk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kriterier for å bli medlem:" Du må anerkjenne et høyeste vesen"😁

Anonymkode: dd600...0b6

Ja, det har noe med ritualene og seremoniene de går gjennom for å stige i gradene i logen. Du trenger altså ikke å være kristen, men at du tror på noe større utenfor deg selv. 

• Liker 1
Skrevet

En kan ikke fortelle hva en gjør i losjen. Men det er hverken putekrig eller sprøtt. 

Anonymkode: fc6e0...991

Skrevet

Jeg ser for meg noe dørgende kjedelig.

Skrevet

Jeg ser for meg at de som er medlem i slike organisasjoner, kvinner og menn, er litt stakkarslige og lite selvstendige. De trenger på død og liv å være medlem i en organisasjon som tar avgjørelser for dem.

Anonymkode: 7c202...e05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg ser for meg at de som er medlem i slike organisasjoner, kvinner og menn, er litt stakkarslige og lite selvstendige. De trenger på død og liv å være medlem i en organisasjon som tar avgjørelser for dem.

Interessant. Jeg tenker helt motsatt. Min erfaring er at mennesker som er medlem av en losje eller forening som arbeider til samfunnets gode, som regel er hardtarbeidende ildsjeler. 

Anonymkode: 3b70f...682

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant. Jeg tenker helt motsatt. Min erfaring er at mennesker som er medlem av en losje eller forening som arbeider til samfunnets gode, som regel er hardtarbeidende ildsjeler. 

Anonymkode: 3b70f...682

Noen er det. Andre har stygge svin på skogen, høy sosial posisjon og bruker losjen mest til å pleie nettverket sitt så de kan opprettholde en slik posisjon. 

Anonymkode: 131e0...369

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mer som en «hemmelig» klubb for de velstående, eller for de som kjenner de rette. Før var vel det status å være medlem og forretningsfolk gav hverandre fordeler fordi de var «brødre» og «søstre». I dag er det vel ikke mye status å være med i det der, og det har blitt gitt ut bøker som avslører de ulike ritualene i de ulike gruppene og som har vist at det er et forholdsvis råttent miljø på innsiden.

Anonymkode: 1859b...ff4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 21.46):

Motsats eller kopi?

Det er vel den kvinnelige utgaven av frimurerlosjen, kanskje. Ikke vet jeg. 

Anonymkode: 5b86c...823

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Feil. Bestemoren min, er veldig ressurssterk dame, som hadde psyke som få, var medlem i losjen. Hun var kvinne med stor K. Aner ikke hva de drev med da, men hun hadde en ring husker jeg, som hun hadde kjøpt, da hun døde kom lederen i losjen og krevde å få den, da ingen som ikke var medlem skulle være i bisettelse av ringen. 

Anonymkode: 566e1...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 13.04):

Hørt så mye forskjellig og skulle gjerne visst mer om dette. En kvinne jeg vet om er medlem der, men nekter å fortelle noe. Hun kjøpte seg hvite hansker til møte de skulle ha og snakket om å være «ringleder»?!

Høres jo helt sprøtt ut! Noen som vet noe om hva de driver med?

Av det jeg har hørt, så er det mye innleie av strippere.

Anonymkode: 0b46f...213

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av det jeg har hørt, så er det mye innleie av strippere.

Anonymkode: 0b46f...213

I kvinnelogen? 😂😂😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...