Gjest Hvemsomhelst Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 (endret) Jeg synes miljøpolitikken er veldig vanskelig. Spesielt dette med oljen. Et innlegg på fb i dag med masse kommentarer, viser at folket er veldig splittet, og mange lurer på om vi må ofre vår inntektskilde og rikdom, når det knapt utgjør en dråpe i verdenshavet. Og at vi må gi bort oljefondet, som egentlig er der for å sikre oss selv. Hva mener dere, sånn rent generelt? Ikke diskuter med meg, men bare del hva dere tenker om det 😀 Her er linken til kronikken, og bildet viser innlegget på fb https://www.nrk.no/ytring/pengebingen-er-til-a-deles-1.15612814?fbclid=IwAR1kTRDQiMGeJo3bX9qQ7XqFXt2u_mazQJoWJvKOGVWil-J8ZBVJREEWpak Ryddet for innhold med opphavsrett. Perelandra, mod. Endret 25. august 2021 av Hvemsomhelst
stan Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Hva som er rett vet jeg ikke, men det er jo spennende med ideer som utfordrer. Vi har jo blitt rike på bekostning av klima. Samtidig rammer konsekvensene ujevnt. Da er det kanskje ikke urimelig at noe av det vi har tjent deles med de som rammes. Men hvordan skal dette gjøres i praksis? Hvis pengene brukes på en slik måte at det fører til ytterligere utslipp av klimagasser er det jo ingen vits.
Vera Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 (endret) Jeg kjenner at jeg sliter med å henge med i svingene.. På den ene siden er det krisestemning fordi vi ikke aner hvordan vi skal klare å brødfø 50-60-70 tallsgenerasjonen, når den tid kommer (pensjon, sykehjemsplasser, dagsenter, velferd osv). Vi vet ikke om vi har penger til å betale ut pensjon til alderspensjonistene om noen år. Helsesektoren er i krise - vi har for få sykepleiere og leger (fastleger, spesialister..) - for lang ventetid, flere og flere som blir uføre (skremmende lesning at andelen unge uføre stiger), vi har lavt behandlingstilbud innen psykisk helsevern - som kanskje beskriver og forklarer andelen unge uføre. Vi har økte forskjeller i samfunnet, og barn i landet som som kommer inn under kategorien «barnefattigdom».. Og nå skal vi altså gi bort Oljefondet..? Vi har karret til oss hauger og lass med vaksiner, til milliardpriser..mens underprivilegerte land ikke får delta i vaksinebonzaet..og forblir enn så lenge uvaksinerte..hvor var solidariteten vår da?? Endret 23. august 2021 av Vera 17
334 Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Prøv å si det til saudi arabia, iran, kina, usa. Du blir nok kjapt ledd i trynet. 4
Maskulino Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Haha. Gi bort oljefondet. Den var morsom. Kronikkforfatteren nevner ikke de milliardene vi faktisk gir vekk til fattige land. Som forresten er fattige fordi de mangler den protestantiske arbeidsetikk. Sannheten er at Norge uten Olje ville vært omtrent på nivå med Danmark og Finland økonomisk. Svært rike vestlige land. Løgnen om at oljen har gjort oss rike er nettopp det, en løgn. Den har påført oss (mild) dutch disease i stedet. Slik at jeg ikke har råd til å gå til hverken tannlege, bruke snekker eller rørlegger eller kjøpe meg en bolig på størrelse med den mine foreldre hadde råd til. 9
Drizzt Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Dette er selvmord for Norge. Selvfølgelig skal Norge ikke gi bort oljefondet eller deler av det. 6
Isambard Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 (endret) Tross alt har olje løst mange problemer i verden. Jeg tror ikke hele verden kunne opplevd en sånn fremgang uten energi. Barnedødelighet og sult er redusert til en brøkdel på 100 år. Dette henger sammen med tilgang på energi. Nå må vi slutte med fossil energi, men jeg går ikke med på at vi bare er syndebukker som skylder verden penger. Skal de som kjøpte og brukte oljen nå legge skylden på oss? Endret 24. august 2021 av Isambard 7
herzeleid Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 (endret) Jeg håper og tror teksten er ment for å "provosere til tenking", selv om Hylland Eriksen har en litt snurrig fortid, med ønske om å få 1,5 millioner innvandrere (i hovedsak til Osloområdet) og uttalelser om at ghettoer er bra. Samtidig kan det virke som det ikke er det, og som en ikke ser det som i sin rolle å komme med realistiske eller vitenskapelige innspill, men luftige ideer en ikke har noe faglig dekning for eller er i stand til å vurdere realismen i. Dette virker også gjennomgående i denne teksten. Herlig naivt postuleres det at andre vil komme etter om vi går foran som et godt eksempel, uten noe som en gang ligner på et resonnement eller bevisførsel. Uendelig lettvint foreslås det å "gi til gode prosjekter", uten noen form for realistiske rammeverk utover en setning om FN. Det hele fremstår i det hele tatt blottet for reell konsekvenstenkning eller stillingstagende til faktisk vanskelige spørsmål. Hadde en i det minste hatt et konkret felles prosjekt mange land stod sammen om for å oppnå noe konkret kunne det kanskje ligget noe i det, men deres "dersom Norge går foran vil andre følge etter" fremstår så håpløst og lettvint at jeg tror vi ville oppnå lite annet enn å fremstå fjollete. Så kan en si at det er fine tanker og helt sikkert godt ment, men som voksne kan de færreste av oss tillate oss å lulle oss bort i vakre fantasier men må faktisk ta stilling til hvilket land vi overlater til neste generasjon. Hadde vi fulgt alle de luftige tankene til Thomas Hylland Eriksen tror jeg fort Norge ville vært mye nærmere dystopien. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WPd6d/professorens-innvandringsfantasier https://www.dagbladet.no/kultur/hylland-eriksen-har-vunnet-fram-i-sin-kamp-for-ghettoer-og-multikultur/67420400 Endret 23. august 2021 av herzeleid 6
rips & vaniljesaus Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 https://www.nrk.no/ytring/pengebingen-er-til-a-deles-1.15612814 "Alle vet nå at Norge er en klimaversting, og tiden er inne for å ta ansvar. I første omgang bør halve oljefondet gå til bærekraftige utviklingsprosjekter hos de som ikke har vunnet i lotto". "Alle vet at den ekstreme norske rikdommen er tilfeldig og ufortjent." "En slik omfordeling ville vise at Vesten ikke bare hykler uforpliktende om menneskerettigheter, men på en god dag faktisk kan mene alvor med slagordet om at alle mennesker har en verdi."
Equinox Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Dette innlegget er idioti på meget høyt nivå etter min mening. Ja, Norge er et rikt land, et av de rikeste i verden, men hvor lange varer det ? Dessuten så har Norge historisk sett ikke vært i en tilsvarende posisjon som nå, Norge var vel heller et fattig land tidligere sammenlignet med mange andre. Mange av disse menneskene som innehar disse meningene tenker ikke langt tilbake i tid og heller ikke langt fremover i tid, slike mennesker bør vel aldri sitte i maktposisjoner i en nasjon. 2
stan Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 Det er jo det riktige å gjøre. Men det kommer aldri til å skje. Når vi har tjent oss rike på å ødelegge klima, skal vi ihvertfall ikke hjelpe de det rammes.
lille pille Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Jeg er av den oppfatning at penger ikke løser noe for verdens fattige. Fattige land mangler arbeidsplasser. I tillegg er det mye korrupsjon. Hovedproblemet er at det har vært høye fødselstall i fattige land, slik at befolkningen har økt så mye at fattigdommen er uhåndterlig. 3
Utsiden Skrevet 24. august 2021 #14 Skrevet 24. august 2021 13 hours ago, herzeleid said: Jeg håper og tror teksten er ment for å "provosere til tenking", selv om Hylland Eriksen har en litt snurrig fortid, med ønske om å få 1,5 millioner innvandrere (i hovedsak til Osloområdet) og uttalelser om at ghettoer er bra. Samtidig kan det virke som det ikke er det, og som en ikke ser det som i sin rolle å komme med realistiske eller vitenskapelige innspill, men luftige ideer en ikke har noe faglig dekning for eller er i stand til å vurdere realismen i. Dette virker også gjennomgående i denne teksten. Herlig naivt postuleres det at andre vil komme etter om vi går foran som et godt eksempel, uten noe som en gang ligner på et resonnement eller bevisførsel. Uendelig lettvint foreslås det å "gi til gode prosjekter", uten noen form for realistiske rammeverk utover en setning om FN. Det hele fremstår i det hele tatt blottet for reell konsekvenstenkning eller stillingstagende til faktisk vanskelige spørsmål. Hadde en i det minste hatt et konkret felles prosjekt mange land stod sammen om for å oppnå noe konkret kunne det kanskje ligget noe i det, men deres "dersom Norge går foran vil andre følge etter" fremstår så håpløst og lettvint at jeg tror vi ville oppnå lite annet enn å fremstå fjollete. Så kan en si at det er fine tanker og helt sikkert godt ment, men som voksne kan de færreste av oss tillate oss å lulle oss bort i vakre fantasier men må faktisk ta stilling til hvilket land vi overlater til neste generasjon. Hadde vi fulgt alle de luftige tankene til Thomas Hylland Eriksen tror jeg fort Norge ville vært mye nærmere dystopien. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WPd6d/professorens-innvandringsfantasier https://www.dagbladet.no/kultur/hylland-eriksen-har-vunnet-fram-i-sin-kamp-for-ghettoer-og-multikultur/67420400 Hyllands spesialitet er jo å sette enkle ting i komplekse systemer, så det kanskje ikke rart et slikt forslag kom derfra.
herzeleid Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 Utsiden skrev (49 minutter siden): Hyllands spesialitet er jo å sette enkle ting i komplekse systemer, så det kanskje ikke rart et slikt forslag kom derfra. Synes nesten han her gjør det motsatte; Setter veldig komplekse systemer og samspill inn i ekstremt enkle sammenhenger ("dersom Norge går foran vil andre følge etter" og "gi til gode prosjekter"). 2
Agnesjenta Skrevet 24. august 2021 #16 Skrevet 24. august 2021 Hvemsomhelst skrev (21 timer siden): Jeg synes miljøpolitikken er veldig vanskelig. Spesielt dette med oljen. Et innlegg på fb i dag med masse kommentarer, viser at folket er veldig splittet, og mange lurer på om vi må ofre vår inntektskilde og rikdom, når det knapt utgjør en dråpe i verdenshavet. Og at vi må gi bort oljefondet, som egentlig er der for å sikre oss selv. Hva mener dere, sånn rent generelt? Ikke diskuter med meg, men bare del hva dere tenker om det 😀 Her er linken til kronikken, og bildet viser innlegget på fb https://www.nrk.no/ytring/pengebingen-er-til-a-deles-1.15612814?fbclid=IwAR1kTRDQiMGeJo3bX9qQ7XqFXt2u_mazQJoWJvKOGVWil-J8ZBVJREEWpak Det er rett og slett tåpelig! 1
Agnesjenta Skrevet 24. august 2021 #17 Skrevet 24. august 2021 lille pille skrev (3 timer siden): Jeg er av den oppfatning at penger ikke løser noe for verdens fattige. Fattige land mangler arbeidsplasser. I tillegg er det mye korrupsjon. Hovedproblemet er at det har vært høye fødselstall i fattige land, slik at befolkningen har økt så mye at fattigdommen er uhåndterlig. Enig - det nytter ikke å gi penger til korrupte ledere som ikke ville ha satt folket sitt først uansett men seg selv. Hvorfor denne iveren etter å ødelegge Norge og det vi har bygget opp? Vi kan selvfølgelig prøve å hjelpe/gi råd - men de må endre styresettet sitt. Slutte med kriger osv. Begrense befolkningsvekst. Før corona var dessuten verden gradvis på vei til et bedre sted sånt jevnt over. Det ble færre fattige. 1
Gjest laPistola Skrevet 24. august 2021 #18 Skrevet 24. august 2021 Jeg er ihverfall enig i at vår rikdom er tilfeldig. Fortjent er litt tja.. vi vant i Lotto, og forvaltet pengene smart. Jeg synes ikke vi skal gi det bort, men vi kan dele litt av fortjenesten av investeringene underveis. Både sørge for egen velferd og fremtidige pensjoner, men med ydmykhet og måtehold til og kunne dele også.
infectedsopp Skrevet 24. august 2021 #19 Skrevet 24. august 2021 Hva med andre oljeland, skal de også dele eller gjelder det bare Norge..? Norge sender vel ut en god del penger i bistand hvert år eller har jeg misforstått noe? 2
lupisnor Skrevet 24. august 2021 #20 Skrevet 24. august 2021 (endret) Artikkelforfatteren har vel tatt feil i alle spådommer han har kommet med de siste 20 år, så han kan ignoreres med god samvittighet. Merkelig nok har han fortsatt god tilgang i media. Endret 24. august 2021 av lupisnor 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå