AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Hvordan komme seg gjennom forelesninger/klasserom situasjoner når man har angst? Har generalisert angst og kan bli urolig av det meste. Sliter med å fokusere i forelesning fordi jeg bare kjenner angst ubehaget. Vil bare være en av de som kommer på skolen, setter seg på forelesning og bare følger med uten å være så redd og engstelig. Er ikke redd for det sosiale, det er mer det at jeg føler meg så fanget i situasjonen. Råd? Anonymkode: ad4aa...a0f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Utsett deg for det du er redd for. Angst er ikke farlig Anonymkode: 154c4...a07
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utsett deg for det du er redd for. Angst er ikke farlig Anonymkode: 154c4...a07 Men det hjelper jo ikke der og da.. Jeg vil jo fortsatt kjenne ubehaget. Anonymkode: ad4aa...a0f 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det hjelper jo ikke der og da.. Jeg vil jo fortsatt kjenne ubehaget. Anonymkode: ad4aa...a0f Ja men jo mer eksponering jo mindre angst. Tar tid med er verdt det Anonymkode: 06f04...e2e 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Møt opp tidlig så du kan velge plass nær en utgang? Kjapt å komme seg ut om det blir for ille. Hodet roer seg pga vissheten om at du kan vært ute på få sekunder, da blir det sjelden nødvendig, vissheten er nok. For noen funker dette, ikke alle. Anonymkode: 42582...99b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja men jo mer eksponering jo mindre angst. Tar tid med er verdt det Anonymkode: 06f04...e2e Ikke nødvendigvis noe som stemmer for alle. Fikk angst på videregående, og presset meg igjennom timene. Hjalp ikke. Angsten ble bare verre med tiden. Eksponering kan ofte være effektivt, men det fungerer ikke bestandig. Anonymkode: 4015d...0ba 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan komme seg gjennom forelesninger/klasserom situasjoner når man har angst? Har generalisert angst og kan bli urolig av det meste. Sliter med å fokusere i forelesning fordi jeg bare kjenner angst ubehaget. Vil bare være en av de som kommer på skolen, setter seg på forelesning og bare følger med uten å være så redd og engstelig. Er ikke redd for det sosiale, det er mer det at jeg føler meg så fanget i situasjonen. Råd? Anonymkode: ad4aa...a0f Hva konkret har du angst for? Anonymkode: 30360...86f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja men jo mer eksponering jo mindre angst. Tar tid med er verdt det Anonymkode: 06f04...e2e Yes. Eksponeringsterapi heter det. Anonymkode: 8cd07...1dd 1
Gjest theTitanic Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utsett deg for det du er redd for. Angst er ikke farlig Anonymkode: 154c4...a07 Det vet jo ikke ts. Irrasjonelle følelser er like ekte som rasjonelle følelser. Ts føler sannsynligvis som følelsen du får om du våkner en morgen av en tarantella i sengen.
Gjest theTitanic Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Yes. Eksponeringsterapi heter det. Anonymkode: 8cd07...1dd Eksponeringsterapi kan være svært bra. Stå i det. Har du forelesning hele uken vil sikkert fredag være den enkleste dagen og mandag den vanskeligste. På grunn av pausen i helgen.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Kontakt psykologtjenesten på studiestedet. Finnes sikkert flere ressurser der du kan benytte deg av. Et annet alternativ er å se om det er en angstring i nærheten. Anonymkode: 67935...36c 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke nødvendigvis noe som stemmer for alle. Fikk angst på videregående, og presset meg igjennom timene. Hjalp ikke. Angsten ble bare verre med tiden. Eksponering kan ofte være effektivt, men det fungerer ikke bestandig. Anonymkode: 4015d...0ba Samme med meg...generalisert angst hele videregående. Greide ikke konsentrere meg og ble utrolig sliten. Er 20 år siden jeg var ferdig og har fortsatt generalisert angst. Fikk et sammenbrudd med angst og depresjon som var invalidiserende for 7 år siden. Gikk til psykolog og beg på medisin - som jeg bruker fortsatt. Nå er angsten kontrollerbar...men sterkest hvis jeg føler meg fanget. Før medisin og psykolog kunne jeg ikke gå til frisør,kino,konsert,møter på jobb ble utfordrende - det føltes som om jeg måtte holde pusten - utrolig energitappende. Jeg ville dratt til legen - ingen fortener å føle det sånn. Hilsen ei med erfaring. Anonymkode: 38d51...bc6 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis noe som stemmer for alle. Fikk angst på videregående, og presset meg igjennom timene. Hjalp ikke. Angsten ble bare verre med tiden. Eksponering kan ofte være effektivt, men det fungerer ikke bestandig. Anonymkode: 4015d...0ba Ts her. Dette er min erfaring også. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke fungerer. Anonymkode: ad4aa...a0f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva konkret har du angst for? Anonymkode: 30360...86f Vet ikke. Blir bare så urolig og stresset. Anonymkode: ad4aa...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #15 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 15.40): Vet ikke. Blir bare så urolig og stresset. Anonymkode: ad4aa...a0f Ble dette bedre? Kom du deg gjennom det? Anonymkode: 9fd03...a19
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #16 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 13.53): Ja men jo mer eksponering jo mindre angst. Tar tid med er verdt det Anonymkode: 06f04...e2e Dette gjelder for noen, men langt fra alle. Anonymkode: 0a799...3b6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #17 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette gjelder for noen, men langt fra alle. Anonymkode: 0a799...3b6 Helt korrekt. Har selv eksponert meg mye tidligere, både på skole og militæret. Ble bare verre av det. Selv om noen får veldig gode erfaringer av eksponering selv, bør man være forsiktig med å bastant si "bare eksponer deg, så blir du frisk". Det er dessverre ikke så enkelt for alle. Anonymkode: 4dd57...6bd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #18 Skrevet 19. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helt korrekt. Har selv eksponert meg mye tidligere, både på skole og militæret. Ble bare verre av det. Selv om noen får veldig gode erfaringer av eksponering selv, bør man være forsiktig med å bastant si "bare eksponer deg, så blir du frisk". Det er dessverre ikke så enkelt for alle. Anonymkode: 4dd57...6bd Men at du selv eksponerer deg er ikke det samme som eksponeringsterapi. Hadde du fått veiledning underveis hadde du fått bedre resultat. Anonymkode: 841be...063
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Helt korrekt. Har selv eksponert meg mye tidligere, både på skole og militæret. Ble bare verre av det. Selv om noen får veldig gode erfaringer av eksponering selv, bør man være forsiktig med å bastant si "bare eksponer deg, så blir du frisk". Det er dessverre ikke så enkelt for alle. Anonymkode: 4dd57...6bd Riktig, det er ikke så enkelt for alle. Og det er riktig som AB i innlegget over her sier, å eksponere seg er ikke det samme som eksponeringsterapi. Eksponering i seg selv kan gjøre en bedre, men også forsterke et negativt mønster og gjøre en sykere. Man må jobbe med tankene sine samtidig som man eksponerer og man skal oppleve mestring. Hvis man sitter igjen med en følelse av å ha "unnsluppet døden" når eksponeringen er ferdig så vil man ikke få noen bedring. Da vil man bare grue seg til neste gang. Man behøver hjelp av en profesjonell som kan veilede. Selv med profesjonell hjelp kan det være vanskelig å få til. (Det betyr ikke at man ikke burde prøve.) Anonymkode: b7a30...096
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå