Gå til innhold

Kraftig bivirkning/imunrespons på første dose - hva med nummer to ?

Connie80

Anbefalte innlegg

Med kraftig reaksjon på vaksine 1 er jeg veldig skeptisk til å ta dose 2. Legen ber meg hvile og håper det går over, hun gir meg ingen klart svar vedrørende dose 2.

Vil en av dosene alltid være heftigere for kroppen enn den andre ? Noen som har blitt dårlig på dose 1 og tatt dose 2 her?

Det skrives at mulighet for bivirkning er større på dose 2, men kan kroppen ha gjort unna den verste reaksjonen på dose 1 ? Eller må jeg forvente å bli enda verre på dose 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Connie80 skrev (3 timer siden):

Med kraftig reaksjon på vaksine 1 er jeg veldig skeptisk til å ta dose 2. Legen ber meg hvile og håper det går over, hun gir meg ingen klart svar vedrørende dose 2.

Vil en av dosene alltid være heftigere for kroppen enn den andre ? Noen som har blitt dårlig på dose 1 og tatt dose 2 her?

Det skrives at mulighet for bivirkning er større på dose 2, men kan kroppen ha gjort unna den verste reaksjonen på dose 1 ? Eller må jeg forvente å bli enda verre på dose 2 ?

Kjenner til folk som fikk mer bivirkninger av første dose enn andre, men for de fleste er det motsatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Connie80 skrev (9 timer siden):

Jeg også fikk bivirkninger etter første dose, som gjør at jeg er skeptisk til neste dose. Jeg har tatt EKG, og blodprøver som ikke fant noe blodpropp. Men det var ømt rundt hjertet i to-tre uker, og tungpust. I tillegg ligger det an til kryssvaksinering. Jeg er ikke vaksinemotstander, men mtp at bivirkningene slo seg på hjertet er jeg veldig betenkt ang neste dose.

Litt feber bekymrer meg ikke. Moderna har mer virkestoff i seg, enn pfizer. Når jeg reagerte så sterkt på pfizer, hvordan blir det da med moderna, når immunforsvaret i tillegg har blitt «drillet opp» til å kjenne igjen viruset..? Inntil nå har jeg vært litt kjepphøy, og vært helt klar på å ta dose to. Men nå har jeg fått kalde føtter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er lov å ombestemme seg. Når det gjelder moderna så kommer vel den best ut? Kryssvaksinering er vel det helsepersonell har erfaring med. (Astra+Pfizer) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kala skrev (25 minutter siden):

Jeg også fikk bivirkninger etter første dose, som gjør at jeg er skeptisk til neste dose. Jeg har tatt EKG, og blodprøver som ikke fant noe blodpropp. Men det var ømt rundt hjertet i to-tre uker, og tungpust. I tillegg ligger det an til kryssvaksinering. Jeg er ikke vaksinemotstander, men mtp at bivirkningene slo seg på hjertet er jeg veldig betenkt ang neste dose.

Litt feber bekymrer meg ikke. Moderna har mer virkestoff i seg, enn pfizer. Når jeg reagerte så sterkt på pfizer, hvordan blir det da med moderna, når immunforsvaret i tillegg har blitt «drillet opp» til å kjenne igjen viruset..? Inntil nå har jeg vært litt kjepphøy, og vært helt klar på å ta dose to. Men nå har jeg fått kalde føtter.

Off topic, men lurer litt på dette. Det sies at man ofte får kraftigere immunreaksjon (symptomer) etter dose 2 fordi da har kroppen større dose med «virus» å jobbe med. Men da føler jeg det ikke er logisk at hvis man da etter vaksinering får selve viruset, at kroppen da IKKE skal produsere symptomer? Hvis symptomer er et tegn på at immunforsvaret reagerer og jobber..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk så og si null reaksjon etter dose 2 av Pfizer. Ikke øm arm en gang. Min bror fikk Moderna som nr.2 og følte seg litt slapp dagen etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en meget kraftig reaksjon etter dose en, var sykmeldt i nesten 14 dager. Valgte likevel å ta dose 2 (etter mye hodebry), og fikk null bivirkninger. Ikke litt øm arm en gang.

Legen mente at det var sjelden man fikk så store bivirkninger etter første dose, men ingen han kjente fikk store bivirkninger av begge.

lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente så vidt litt i armen etter første dose med Pfizer, det var det eneste. Etter andre dose fikk jeg frysninger, vond arm og lå rett ut i 2 dager etterpå med nesten 39 i feber på det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kala said:

Jeg har bestemt meg for å ta neste dose, håper jeg slipper billig unna.

Krysser fingrene for deg! Forhåpentligvis vil en vaksine og bivirkninger være langt bedre enn å få korona og bli skikkelig syk.

Jeg reagerte litt på 1. dose med Moderna, ikke fått 2. dose enda. Er spent, men jeg skal absolutt ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (12 timer siden):

Krysser fingrene for deg! Forhåpentligvis vil en vaksine og bivirkninger være langt bedre enn å få korona og bli skikkelig syk.

Det tenker jeg også. Jeg skal ta den om et par timer, får heller ha lav terskel for å kontakte lege om det skulle oppstå noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk moderna og var støl i armen i en uke etter første dose. Etter andre dose ble jeg kvalm, fikk vondt i armen og fikk feber 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, GulSitron said:

Jeg fikk moderna og var støl i armen i en uke etter første dose. Etter andre dose ble jeg kvalm, fikk vondt i armen og fikk feber 

Hvor lenge varte feberen, og når følte du deg helt fin igjen? 

Jeg har egentlig noe viktig jeg skal to døgn etter vaksinen, men vaksinen er viktigst. Men er veldig spent på om jeg får feber som varer mer enn 1 døgn, da må jeg jo holde meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (45 minutter siden):

Hvor lenge varte feberen, og når følte du deg helt fin igjen? 

Jeg har egentlig noe viktig jeg skal to døgn etter vaksinen, men vaksinen er viktigst. Men er veldig spent på om jeg får feber som varer mer enn 1 døgn, da må jeg jo holde meg hjemme.

Tok vaksina på mandag kl 1130 ca, også kom feberen snikende i 16 tiden. Så hadde jeg feber og var kvalm hele dagen i går og i dag har jeg ikke feber, men hetetokter og frostanfall pluss at jeg blir fortere sliten. Antar at jeg er helt fin igjen i morgen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...