Maria_21 Skrevet 4. september 2021 #41 Del Skrevet 4. september 2021 Sjekket det ut nå,og BPA er hjemlet under pleie og omsorg. Altså ikke et service yrke. Så hva slags lønn kan en da forvente? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #42 Del Skrevet 4. september 2021 Maria_21 skrev (40 minutter siden): hvorfor skal det være strengere HMS på hjemmehjelp enn det er på BPA? Det er motsatt. Beklager at det ble uklart. 🙂 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bpa regnes ikke som helsepersonell. Det er en service jobb hvor man kan ha helsefaglige oppgaver. Bpa er lønnet som en ufaglært jobb Anonymkode: 23fce...422 Jo, BPA er fra og med i fjor definert som helsepersonell. Er man ufaglært lønnes man deretter, akkurat slik det er i hjemmesykepleien også. Anonymkode: 4c9e9...807 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #43 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ikke en jobb for deg, altså.. Anonymkode: eba15...cdf "Ikke en jobb for deg, altså" var det eneste du evnet å konkludere med etter å ha lest mitt svar? Jeg skjønner at det blir tatt som et angrep, og at du ikke ser på denne saken med objektive øyne. Det er jo ganske trist at du skal føle deg truet fordi noen har som agenda å forbedre assistenters arbeidsvilkår! Når det er så store rom for misbruk av en hel yrkesgruppe, og ingen tør å ta debatten i frykt for å tråkke brukerne av BPA på tærne, da er det på høy tid at noen som har mot og vilje tar grep for å få fokus på alt som er riv ruskende galt med denne ordningen. Det burde være i brukeres interesse at assistenter har arbeidsvilkår som tåler dagens lys! Så lenge dette ikke blir tatt på alvor, og assistenters rettigheter som arbeidstakere ikke blir satt under søkelys for å få gjennomført forbedringer vil brukere slite mer og mer med å få tak i folk til disse stillingene. Jeg leste for en tid tilbake om en kvinnelig assistent som ble seksuelt trakassert av bruker/arbeidsleder, og da hun meldte fra om disse horrible forholdene til sin arbeidsgiver (jeg skal ikke nevne navn på denne, men det var en av de største aktørene) fikk hun beskjed om å ikke fortelle om dette til noen andre! Flotte arbeidsforhold, ikke sant? Nei, så lenge det ikke ryddes opp her, og da mener jeg en total revurdering av hvordan dette opplegget driftes så er jeg redd det er flere enn meg som denne jobben ikke passer for, og det har ikke noe med meg eller andre potensielle assistenter å gjøre! For en tid tilbake var det søkelys på aupair-ordningen på grunn av stort rom for misbruk, og det er mange likhetstrekk ute og går her mellom disse to ordningene. Au-pair-ordningen kommer nok snart til å bli avskaffet, da den er fullstendig utdatert på mange plan, og BPA-ordningen kommer også til å måtte justeres for å innrette seg etter lover og regler og full beskyttelse av arbeidstakere. Vi lever i 2021, ikke 1821, og folk finner seg rett og slett ikke i å bli behandlet på denne måten. Alle arbeidstakere i Norge har krav på en verdig arbeidsplass! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #44 Del Skrevet 4. september 2021 Maria_21 skrev (1 time siden): Sjekket det ut nå,og BPA er hjemlet under pleie og omsorg. Altså ikke et service yrke. Så hva slags lønn kan en da forvente? Rundt 175-190 kr timen. Det varierer litt med hva slags behov brukeren har, men stort sett så er BPA = hustjener/vaskehjelp. Anonymkode: e1f25...739 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #45 Del Skrevet 4. september 2021 Maria_21 skrev (På 2.9.2021 den 9.30): Det trodde jeg også. Men har hørt med flere nå som sier at det ikke tas hensyn til. En fortalte at hun hadde gitt beskjed til arbeidsleder og arbeidsgiver at hun ikke kunne bære tungt fordi hun var gravid. Alikevel ble hun bedt om å hugge ved o bære det inn. Da hun sa at det ikke gikk fikk hun telefon fra arbeidsgiver (private aktøren) om at brukeren/arbeidsleder) ikke synes kjemien var så god lenger og at det var det viktigste for at arbeidsforholdet kunne fortsette.. hun ble rett og slett «tvunget» ut av sin jobb... Er litt redd dette skjer flere steder rundtomkring også. Det er jo ren utnytting! Og en bruker er vel pliktig til å tilrettelegge arbeidsoppgavene til helsesituasjonen til bpa-en på lik linje med resten av storsamfunnet. Et stort problem er kanskje at det ikke er tydelige definerte arbeidsoppgaver i arbeidskontrakten. Som bpa bør tydeligvis sette grenser selv før man takker ja til en jobb. Slik at man f.eks. ikke blir satt til å bruke motorsag med mindre det er greia med hele jobben. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke en jobb for deg, altså.. Anonymkode: eba15...cdf Å bli misbrukt er ikke ok. Derfor er det bra det blir fokus på ordningen slik at det kan ryddes opp i arbeidsforholdene. Anonymkode: 14a4c...df9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #46 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et stort problem er kanskje at det ikke er tydelige definerte arbeidsoppgaver i arbeidskontrakten. En normal arbeidskontrakt inneholder en beskrivelse over arbeidsoppgaver den ansatte skal utføre i jobben, i tillegg til info om bl.a. arbeidstid, pauser og lønn. Dette er standard, og følger norsk lov. Hvis du ikke er fornøyd med kontrakten arbeidsgiver foreslår kan du be om endringer. Eller du kan velge en annen, og mer seriøs, arbeidsgiver. Som nevnt før i tråden har du også mulighet til å reservere deg mot enkelte arbeidsoppgaver. Det er åpenbart at arbeidsgiver har et ansvar her, men jeg vil si det i stor grad også er opp til arbeidstakere å ikke ta en jobb de ikke ønsker og i hvertfall ikke signere en kontrakt de ikke er fornøyd med. Og hvis arbeidsleder bryter kontrakten, klag til arbeidsgiver eller kontakt Arbeidstilsynet og be om at de utfører tilsyn på arbeidsplassen din. Anonymkode: 4c9e9...807 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #47 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En normal arbeidskontrakt inneholder en beskrivelse over arbeidsoppgaver den ansatte skal utføre i jobben, i tillegg til info om bl.a. arbeidstid, pauser og lønn. Dette er standard, og følger norsk lov. Hvis du ikke er fornøyd med kontrakten arbeidsgiver foreslår kan du be om endringer. Eller du kan velge en annen, og mer seriøs, arbeidsgiver. Som nevnt før i tråden har du også mulighet til å reservere deg mot enkelte arbeidsoppgaver. Det er åpenbart at arbeidsgiver har et ansvar her, men jeg vil si det i stor grad også er opp til arbeidstakere å ikke ta en jobb de ikke ønsker og i hvertfall ikke signere en kontrakt de ikke er fornøyd med. Og hvis arbeidsleder bryter kontrakten, klag til arbeidsgiver eller kontakt Arbeidstilsynet og be om at de utfører tilsyn på arbeidsplassen din. Anonymkode: 4c9e9...807 Jeg har selv erfaring som bpa. De "kontraktene" er veldig åpne i innholdet, og derfor er det lett å misbruke ordningen. Pga dette bør arbeidsbeskrivelsene formuleres på detaljnivå. Jeg har lett for å sette grenser for meg selv, men mange har ikke det. Derfor må de beskyttes av en kontrakt hvor det ikke er tvil om arbeidsoppgavene, og at de med en gang kan si nei om de blir spurt om noe annet. Anonymkode: 14a4c...df9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #48 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): En normal arbeidskontrakt inneholder en beskrivelse over arbeidsoppgaver den ansatte skal utføre i jobben, i tillegg til info om bl.a. arbeidstid, pauser og lønn. Dette er standard, og følger norsk lov. Hvis du ikke er fornøyd med kontrakten arbeidsgiver foreslår kan du be om endringer. Eller du kan velge en annen, og mer seriøs, arbeidsgiver. Som nevnt før i tråden har du også mulighet til å reservere deg mot enkelte arbeidsoppgaver. Det er åpenbart at arbeidsgiver har et ansvar her, men jeg vil si det i stor grad også er opp til arbeidstakere å ikke ta en jobb de ikke ønsker og i hvertfall ikke signere en kontrakt de ikke er fornøyd med. Og hvis arbeidsleder bryter kontrakten, klag til arbeidsgiver eller kontakt Arbeidstilsynet og be om at de utfører tilsyn på arbeidsplassen din. Anonymkode: 4c9e9...807 I denne jobben, som altså foregår i noens private hjem, har ikke Arbeidstilsynet anledning til å gripe inn. Jeg har selv hatt en dialog med dem og fikk beskjed om at det faktisk ikke engang regnes som en arbeidsplass! Da kan man jo virkelig begynne å lure på hvordan dette har gått under radaren i så mange år uten at det har blitt ville protester? Jeg har en teori om at mange av de som tar denne jobben er i en litt sårbar situasjon selv, og tror de bare må ta til takke med hva som helst, og ikke tør å si fra. De skal bare være usynlige "slaver" i noens private hjem, og finne seg i dårlige arbeidsforhold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #49 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en servicejobb. Ikke helsefaglig jobb og lønnet deretter Anonymkode: 23fce...422 Det ER ikke en servicejobb selv om Uloba gjør alt de kan for å kalle det en servicejobb! I de fleste av disse jobbene inngår det såpass mange oppgaver som ikke har noe med service å gjøre at det blir veldig misvisende å skulle kalle det for service. Det å hjelpe folk med personlig hygiene, toalettbesøk og medisinering har fint lite å gjøre med service. Det er omsorg og ingen ting annet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 4. september 2021 #50 Del Skrevet 4. september 2021 Tusen takk for alle svar og erfaringer innenfor BPA yrket jeg har fått i dette innlegget. Mange av de var skremmende lesning og fikk meg til å sjekke dette ut nærmere. Jeg fant en fin masteroppgave som heter «med lua i hånda». Den anbefaler jeg alle som vurderer BPA yrket å lese. Selv velger jeg å gå bort fra tanken, og finner meg heller en jobb hvor jeg er garantert den samme beskyttelsen av arbeidsmiljøloven som andre arbeidstagere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 4. september 2021 #51 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg elsker å jobbe med mennesker,og det var grunnen til at jeg vurderte BPA yrket. Men jeg vil ha meg frabedt å bli utnyttet. På lik linje som å ta imot det du her kommer med! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #52 Del Skrevet 4. september 2021 Maria_21 skrev (4 timer siden): Ser det er flere som bruker BPA som svarer her. Nå var jeg mer nyskjerrig på erfaringene til de som jobber eller har jobbet som BPA. Jeg må si jeg blir litt satt ut når jeg leser at det er så store rom for misbruk i denne ordningen, og undrer på hvordan det i 2021 ikke blir gjort noe med dette. Er ikke en BPA kvalifisert som arbeidstager på lik linje med alle andre arbeidstagere i Norges land? De er jo ikke beskyttet på noen måte,og det skremmer meg. Jeg tør rett og slett ikke å ta en slik jobb. Jeg har ingen ting med bo å, hverken bruker eller ansatt. Men jeg lurer på om dere har hatt jobb før? I et annet yrke. Arbeidslivet fungerer stort sett sånn at man må tjene noen. Det kan være arbeidsoppgaver som ikke er sånn som en har tenkt det. Men de må gjøres. Synes det er veldig mye sutring her. Anonymkode: db216...fda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 4. september 2021 #53 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg har jobbet siden jeg var 15, og er snart 50-så vær så vennlig å spar deg for den nedlatende tonen. De jeg har tidligere «tjent» som sitter med personalansvar har mange års skolegang på baken. Alle ønsker å ha et yrke som er i tråd med arbeidsmiljøloven. Synes du det er merkverdig? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #54 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ingen ting med bo å, hverken bruker eller ansatt. Men jeg lurer på om dere har hatt jobb før? I et annet yrke. Arbeidslivet fungerer stort sett sånn at man må tjene noen. Det kan være arbeidsoppgaver som ikke er sånn som en har tenkt det. Men de må gjøres. Synes det er veldig mye sutring her. Anonymkode: db216...fda Jeg har jobbet som BPA og også andre jobber, og har grunnlag for å sammenligne BPA kontra andre yrker. Det som er en vesensforskjell er at i BPA yrket så er man prisgitt en arbeidsleder uten kompetanse, og man er ikke tilstrekkelig beskyttet av arbeidsmiljøloven! Men du synes dette er ok? Noe du kunne tenke deg selv, eller anbefalt til noen? Kanskje jobbe i et røykfylt arbeidslokaler også? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #55 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har ingen ting med bo å, hverken bruker eller ansatt. Men jeg lurer på om dere har hatt jobb før? I et annet yrke. Arbeidslivet fungerer stort sett sånn at man må tjene noen. Det kan være arbeidsoppgaver som ikke er sånn som en har tenkt det. Men de må gjøres. Synes det er veldig mye sutring her. Anonymkode: db216...fda Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du så gira på denne tråden hvis du ikke har noen tilknytning til BPA? Du synes det er provoserende at denne yrkesgruppen kommer litt i fokus for en gangs skyld? De som jobber som BPA trenger nemlig alt de kan få av støtte og vilje til å normalisere deres arbeidsforhold som ikke på noen måte møter dagens standard på en arbeidsplass. Godt å vite at en stor omveltning er like på trappene! Enten du eller andre liker det eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #56 Del Skrevet 4. september 2021 Føler for å fortelle litt om hvordan jeg har det på jobb som BPA. Jeg er fast ansatt i kommunen, under helse. Gode, trygge arbeidsforhold. Oppfølging, fagmøter, medarbeidersamtaler og en sjef som følger godt med. Jeg en en del av et team som jobber med en bruker. Foreldrene er arbeidsledere. Vi er to på jobb samtidig. H.n har egen bopel, der vi har stor frihet. Følger brukeren i hverdagen. Veldig variert, og lite stillesitting. Jobber stort sett dagtid, med ei helg og noen netter i mnd. Ok, lønna er ikke allverden. Men en god jobb! Anonymkode: 84259...b91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #57 Del Skrevet 4. september 2021 MariaSko skrev (37 minutter siden): Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du så gira på denne tråden hvis du ikke har noen tilknytning til BPA? Du synes det er provoserende at denne yrkesgruppen kommer litt i fokus for en gangs skyld? De som jobber som BPA trenger nemlig alt de kan få av støtte og vilje til å normalisere deres arbeidsforhold som ikke på noen måte møter dagens standard på en arbeidsplass. Godt å vite at en stor omveltning er like på trappene! Enten du eller andre liker det eller ikke. Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du så gira på å dra BPA-ordningen gjennom søla? I denne tråden kommer du med en rekke usanne påstander. Det er ikke sant det du og den andre brukeren din skriver i denne tråden. Det stemmer i hvert fall ikke overens med det nasjonale undersøkelser viser. Av en eller annen grunn er det en bruker på KG som til stadighet starter slike tråder for å dra BPA-ordningen gjennom søla og finner på en lang rekke usannheter. Det er så nedrig av deg! Bruk heller tiden din til å gjøre noe godt og nyttig. Anonymkode: c6be8...61f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #58 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Føler for å fortelle litt om hvordan jeg har det på jobb som BPA. Jeg er fast ansatt i kommunen, under helse. Gode, trygge arbeidsforhold. Oppfølging, fagmøter, medarbeidersamtaler og en sjef som følger godt med. Jeg en en del av et team som jobber med en bruker. Foreldrene er arbeidsledere. Vi er to på jobb samtidig. H.n har egen bopel, der vi har stor frihet. Følger brukeren i hverdagen. Veldig variert, og lite stillesitting. Jobber stort sett dagtid, med ei helg og noen netter i mnd. Ok, lønna er ikke allverden. Men en god jobb! Anonymkode: 84259...b91 Så flott at det finnes solskinnshistorier også i dette yrket, men det er dessverre ikke ensbetydende med at denne ordningen fungerer som den burde. Jeg kan fortelle en helt annen og lite hyggelig erfaring fra dette yrket med inkompetent arbeidsleder som satt og sladret om de ansatte til både andre ansatte, venner og familie. Null tilsyn eller oppfølging fra kommunen. Ingen overtidsbetaling. Ingen ringevikarer, så de faste ansatte måtte alltid strekke seg for langt og jobbe ekstra utover 100% stilling. Har snakket med mange andre som har jobbet andre stede som BPA og som sitter igjen med dårlige erfaringer fra dette yrket. Det er beklagelig å måtte si det, men dette er ikke en jobb jeg ville anbefale noe menneske. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #59 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du så gira på å dra BPA-ordningen gjennom søla? I denne tråden kommer du med en rekke usanne påstander. Det er ikke sant det du og den andre brukeren din skriver i denne tråden. Det stemmer i hvert fall ikke overens med det nasjonale undersøkelser viser. Av en eller annen grunn er det en bruker på KG som til stadighet starter slike tråder for å dra BPA-ordningen gjennom søla og finner på en lang rekke usannheter. Det er så nedrig av deg! Bruk heller tiden din til å gjøre noe godt og nyttig. Anonymkode: c6be8...61f BPA-ordningen "drar seg ned i søla" helt på egen hånd! Hva er det du snakker om?? Jeg er ene og alene opptatt av å sette fokus på en yrkesgruppe som ikke blir ivaretatt. Det er tydeligvis noe du ikke tåler av en eller annen obskur grunn? Nå må du virkelig prøve å holde deg litt saklig her, ingen grunn til å angripe meg fordi jeg jobber for å bedre arbeidsforholdene til en yrkesgruppe, er det vel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 4. september 2021 #60 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du så gira på å dra BPA-ordningen gjennom søla? I denne tråden kommer du med en rekke usanne påstander. Det er ikke sant det du og den andre brukeren din skriver i denne tråden. Det stemmer i hvert fall ikke overens med det nasjonale undersøkelser viser. Av en eller annen grunn er det en bruker på KG som til stadighet starter slike tråder for å dra BPA-ordningen gjennom søla og finner på en lang rekke usannheter. Det er så nedrig av deg! Bruk heller tiden din til å gjøre noe godt og nyttig. Anonymkode: c6be8...61f Kan du si meg hvilke påstander jeg har kommet med som i følge deg er usanne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå