AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Del Skrevet 23. august 2021 Er det noen som har erfaring innenfor BPA yrket? Anonymkode: 38337...87b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 23. august 2021 #2 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg vurderer å søke en jobb innen dette,men har hørt så mye negativt fra de som har jobbet med det tidligere. At det er mye misbruk av assistentene. Erfaringer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Del Skrevet 23. august 2021 Har erfaring med at barnet vårt har det.. hva tenker du på? Anonymkode: 65bd3...47e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 23. august 2021 #4 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg ønsker å vite hvordan en BPA synes jobben er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 23. august 2021 #5 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg har erfaring fra dette yrket selv, og kjenner også mange som har jobbet som BPA. Min personlige erfaring fra denne jobben er at det er en utrolig ensom og ensidig jobb, hvor det er lett å føle at man stagnerer fullstendig i sin egen personlige utvikling. Lønnen er dårlig, og ofte er det mye rot og triksing og miksing med timelister og (i mitt tilfelle) ingen overtidsbetaling uansett hvor lange vakter og timer utover normal arbeidstid. Mye av problemet er at man skal forholde seg til en "arbeidsleder"/bruker som sin nærmeste sjef som er helt eller delvis uten kompetanse i denne rollen. Det er også en jobb hvor det nærmest er umulig å være borte ved sykdom etc, fordi bruker ikke har nok ansatte. Hvis én ansatt er forhindret fra å komme på jobb så rakner det helt, og man får dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, og velger heller å møte opp til tross for at man er syk. Det er stort spillerom for misbruk i denne jobben, og lite eller ingen beskyttelse fra arbeidsgiver. Veldig usunn jobb å ha over tid, da man ikke har kolleger. Møter dem bare i døra, og bruker misliker og gjør sitt ytterste for å forhindre kontakt mellom assistentene. Dette er min erfaring, og vet mange som sitter på fæle historier fra denne jobben. I mitt tilfelle var det også stor innblanding fra brukers familie, som ofte kom innom for å sjekke om det lå noe støv i krokene. De kom også ofte med oppfordringer om at man skulle ta i et tak med både hugging av trær og utvendig husmaling, noe som faktisk ble utført av assistenter på tross av at dette ikke er noe en assistent skal gjøre. Etter min mening er dette en jobb som ikke er forenelig med norsk arbeidsliv. Der jeg jobbet røkte bruker innendørs, og da jeg forsøkte å få gehør fra Arbeidstilsynet på at dette var uholdbart så svarte de at de ikke kunne gripe inn i noens private hjem, og at bruker kan bestemme selv og ikke trenger å ta hensyn til de ansatte. Jeg kunne skrevet en avhandling om alt som er riv ruskende galt med hele denne ordningen, men får fatte meg i korthet. Hvis du har noen andre muligheter så er mitt råd å styre langt unna denne jobben. Jeg vil gå så langt som å si at denne jobben heller burde vært satt ut som siviltjeneste, så kunne alle arbeidsdyktige mennesker i Norge "tatt sin tørn" og forhindret at noe menneske ble utsatt for å ha en slik jobb i mer en maks et år! Det er virkelig en forferdelig jobb på så mange plan, så hvis du vil deg selv vel så finner du deg noe annet! Ønsker deg lykke til med jakten på en ny jobb, og håper av hele mitt hjerte at du finner en meningsfylt og selvutviklende jobb med gode kolleger og bra arbeidsvilkår! 25 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria_21 Skrevet 23. august 2021 #6 Del Skrevet 23. august 2021 Takk for utfyllende svar😊 Var dette jeg var litt redd for. Har hørt flere med samme erfaring som deg. Kan jeg spørre om det var Kommune eller privat du jobbet i? Akkurat det med triksing av timelister hørte jeg en annen snakke om også, at det ble byttet på timene til ansatte så en aldri var sikker på lønnen som kom.. spesielt med tanke på tillegg osv... Og lønn er jo den viktigste grunnen for de fleste til å ha en jobb. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 23. august 2021 #7 Del Skrevet 23. august 2021 Brukeren jeg jobbet for hadde ordningen gjennom kommunen, men det var stadig vekk snakk om å bytte over til privat foretak. Både Stendi, (tidligere Aleris) som nå har blitt slukt opp av den svenske giganten Ambea som har hatt sine svin på skogen når det gjelder økonomisk underslag osv, og andre private aktører var stadig på banen for å ta over som arbeidsgiver. Virket som rene pyramidespillet med tanke på å huke til seg brukere som kunder. Det er et virvar av private aktører der ute som skal ha sin bit av denne kaken. De frister med store økonomiske fordeler for bruker hvis de bytter over til dem, men i mange tilfeller enda dårligere vilkår for assistentene, deriblant dårligere pensjonsvilkår. Hvis du fortsatt virkelig vurderer å søke på en av disse jobbene, så anbefaler jeg deg å lese masteroppgaven "Med lua i hånda" hvor hele denne ordningen blir gått etter i sømmene, og du får et innblikk i assistenters hverdag. Tenker du får kalde føtter etter å ha lest den! Lykke til uansett hva du måtte bestemme deg for! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Del Skrevet 23. august 2021 Vet ikke om det er dette du er ute etter, men jeg er bruker og har to assistenter, så jeg kan godt skrive litt om min erfaring med BPA hvis det er interessant for deg. Arbeidsoppgavene er nok ganske kjedelige. Det er stort sett vanlig husarbeid og matlaging pluss hjelpe meg i dusjen, hjelpe meg å kle på meg, smøre brødskiver, fylle vannflaske og sånne småting. Mine assistenter jobber til faste tider. Jeg trenger ikke kontinuerlig tilsyn, så jeg har muligheten til å være ganske fleksibel bare jeg får hjelp om morgen og kvelden. Jeg er som regel fleksibel hvis de ber om å få fri eller bytte om på ting, så lenge de sier i fra i god nok tid til at jeg evt. kan endre planene mine. Blir de syke, så blir de syke, det er ikke noe å gjøre noe med. Så lenge assitenten sier i fra i god tid og/eller er villig til å prøve å finne et kompromiss så er jeg som regel fornøyd. Hadde en assistent for noen år siden som flere ganger sendte SMS 20-30 min før hun skulle være på jobb om at hun trengte fri, og ikke var villig til å komme senere på dagen. Det var veldig frustrerende for meg som da ikke fikk hjelp til å stå opp av sengen den dagen. Men bortsett fra akkurat henne har jeg veldig gode erfaringer med å ha BPA, er mange flotte og interessante mennesker som jobber som BPA. De fleste er BPA mens de studerer, tar opp fag eller jobber med å lære seg norsk. Er blitt veldig glad i assistentene mine, og de blir dypt savnet når de velger å slutte. Anonymkode: 4c9e9...807 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Del Skrevet 23. august 2021 MariaSko skrev (11 timer siden): Jeg har erfaring fra dette yrket selv, og kjenner også mange som har jobbet som BPA. Min personlige erfaring fra denne jobben er at det er en utrolig ensom og ensidig jobb, hvor det er lett å føle at man stagnerer fullstendig i sin egen personlige utvikling. Lønnen er dårlig, og ofte er det mye rot og triksing og miksing med timelister og (i mitt tilfelle) ingen overtidsbetaling uansett hvor lange vakter og timer utover normal arbeidstid. Mye av problemet er at man skal forholde seg til en "arbeidsleder"/bruker som sin nærmeste sjef som er helt eller delvis uten kompetanse i denne rollen. Det er også en jobb hvor det nærmest er umulig å være borte ved sykdom etc, fordi bruker ikke har nok ansatte. Hvis én ansatt er forhindret fra å komme på jobb så rakner det helt, og man får dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, og velger heller å møte opp til tross for at man er syk. Det er stort spillerom for misbruk i denne jobben, og lite eller ingen beskyttelse fra arbeidsgiver. Veldig usunn jobb å ha over tid, da man ikke har kolleger. Møter dem bare i døra, og bruker misliker og gjør sitt ytterste for å forhindre kontakt mellom assistentene. Dette er min erfaring, og vet mange som sitter på fæle historier fra denne jobben. I mitt tilfelle var det også stor innblanding fra brukers familie, som ofte kom innom for å sjekke om det lå noe støv i krokene. De kom også ofte med oppfordringer om at man skulle ta i et tak med både hugging av trær og utvendig husmaling, noe som faktisk ble utført av assistenter på tross av at dette ikke er noe en assistent skal gjøre. Etter min mening er dette en jobb som ikke er forenelig med norsk arbeidsliv. Der jeg jobbet røkte bruker innendørs, og da jeg forsøkte å få gehør fra Arbeidstilsynet på at dette var uholdbart så svarte de at de ikke kunne gripe inn i noens private hjem, og at bruker kan bestemme selv og ikke trenger å ta hensyn til de ansatte. Jeg kunne skrevet en avhandling om alt som er riv ruskende galt med hele denne ordningen, men får fatte meg i korthet. Hvis du har noen andre muligheter så er mitt råd å styre langt unna denne jobben. Jeg vil gå så langt som å si at denne jobben heller burde vært satt ut som siviltjeneste, så kunne alle arbeidsdyktige mennesker i Norge "tatt sin tørn" og forhindret at noe menneske ble utsatt for å ha en slik jobb i mer en maks et år! Det er virkelig en forferdelig jobb på så mange plan, så hvis du vil deg selv vel så finner du deg noe annet! Ønsker deg lykke til med jakten på en ny jobb, og håper av hele mitt hjerte at du finner en meningsfylt og selvutviklende jobb med gode kolleger og bra arbeidsvilkår! Moderne slaveri, med andre ord. Dette kan da ikke være lov? Hugge trær, hva f.... Anonymkode: 6d632...380 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Del Skrevet 23. august 2021 Blandede erfaringer fra denne typen jobb. Jeg var assistent i godt over et år for en fast. Det var gjennom kommunen, som nok ofte er avgjørende for å slippe å bli lurt med timer, lønn, overtid og tillegg. Det var en helt fantastisk arbeidsleder (pårørende) og en fantastisk nydelig bruker å være assistent for. Den beste jobben jeg har hatt, uten tvil. Jeg flyttet av andre grunner og måtte si opp jobben. Jeg hadde nok jobbet der i dag hvis det ikke var for flyttingen. Prøvde igjen et nytt sted siden jeg hadde gode erfaringer fra forrige sted. Det var overhodet ikke likt. Privat foretak, Stendi. Dårlig lønn, rot med timer, veldig uforutsigbart og jobben var overhodet ikke i henhold til stillingsbeskrivelsen eller beskrivelsen under intervju. Ingen opplæring og en haug med forventninger om hva man skal gjøre til slavelønn under veldig lite hyggelige forhold. Aldri mer. Anonymkode: abccb...b62 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Del Skrevet 31. august 2021 MariaSko skrev (På 23.8.2021 den 12.59): Jeg har erfaring fra dette yrket selv, og kjenner også mange som har jobbet som BPA. Min personlige erfaring fra denne jobben er at det er en utrolig ensom og ensidig jobb, hvor det er lett å føle at man stagnerer fullstendig i sin egen personlige utvikling. Lønnen er dårlig, og ofte er det mye rot og triksing og miksing med timelister og (i mitt tilfelle) ingen overtidsbetaling uansett hvor lange vakter og timer utover normal arbeidstid. Mye av problemet er at man skal forholde seg til en "arbeidsleder"/bruker som sin nærmeste sjef som er helt eller delvis uten kompetanse i denne rollen. Det er også en jobb hvor det nærmest er umulig å være borte ved sykdom etc, fordi bruker ikke har nok ansatte. Hvis én ansatt er forhindret fra å komme på jobb så rakner det helt, og man får dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, og velger heller å møte opp til tross for at man er syk. Det er stort spillerom for misbruk i denne jobben, og lite eller ingen beskyttelse fra arbeidsgiver. Veldig usunn jobb å ha over tid, da man ikke har kolleger. Møter dem bare i døra, og bruker misliker og gjør sitt ytterste for å forhindre kontakt mellom assistentene. Dette er min erfaring, og vet mange som sitter på fæle historier fra denne jobben. I mitt tilfelle var det også stor innblanding fra brukers familie, som ofte kom innom for å sjekke om det lå noe støv i krokene. De kom også ofte med oppfordringer om at man skulle ta i et tak med både hugging av trær og utvendig husmaling, noe som faktisk ble utført av assistenter på tross av at dette ikke er noe en assistent skal gjøre. Etter min mening er dette en jobb som ikke er forenelig med norsk arbeidsliv. Der jeg jobbet røkte bruker innendørs, og da jeg forsøkte å få gehør fra Arbeidstilsynet på at dette var uholdbart så svarte de at de ikke kunne gripe inn i noens private hjem, og at bruker kan bestemme selv og ikke trenger å ta hensyn til de ansatte. Jeg kunne skrevet en avhandling om alt som er riv ruskende galt med hele denne ordningen, men får fatte meg i korthet. Hvis du har noen andre muligheter så er mitt råd å styre langt unna denne jobben. Jeg vil gå så langt som å si at denne jobben heller burde vært satt ut som siviltjeneste, så kunne alle arbeidsdyktige mennesker i Norge "tatt sin tørn" og forhindret at noe menneske ble utsatt for å ha en slik jobb i mer en maks et år! Det er virkelig en forferdelig jobb på så mange plan, så hvis du vil deg selv vel så finner du deg noe annet! Ønsker deg lykke til med jakten på en ny jobb, og håper av hele mitt hjerte at du finner en meningsfylt og selvutviklende jobb med gode kolleger og bra arbeidsvilkår! Det er nok stor forskell på å være BPA assistent til en voksen bruker enn et barn/ungdom. Det er jo uansett bruker eller brukes familie som er arbeidsleder og fordeler de ofte alt for få timene de får innvilget. Og en bør vel ikke møte på jobb når en er syk. Anonymkode: fea65...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 0.20): Moderne slaveri, med andre ord. Dette kan da ikke være lov? Hugge trær, hva f.... Anonymkode: 6d632...380 Hvis en er bpa assistent for barn, kan en vel heller bli satt til å hjelpe til med mating/ stell/ trening/ Anonymkode: fea65...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Del Skrevet 31. august 2021 Trodde det var kontrakter der en kunne reservere seg mot å gjøre jobber som en ikke ville, f.eks male eller klippe gress. Er man bpa så er man vel en ressurs for den man jobber for, en høyre hånd om man kan kalle det det. De har jo assistenter for å gjøre det de ikke får til selv. Anonymkode: db216...fda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #14 Del Skrevet 1. september 2021 Kjenner flere som er eller har vært BPA. Mitt inntrykk er at det er veldig avhengig av hvem som er arbeidsleder. Dessverre er som en annen har skrevet de fleste arbeidsledere helt uten kompetanse på både lovverk og ledelse, og deres førsteprioritet er naturlig nok behovene de (eller deres pårørende) har. Det kan også være meget krevende å være i noen andres hjem, man kommer svært tett på. Det KAN fungere strålende. Det kan også være vanskelig pga konflikter med arbeidsleder - for eksempel når det gjelder arbeidstider, hvor brukers ønsker og behov fort kommer i konflikt med de ansattes behov. Sykdom er svært vanskelig, da rakner turnusen. Det er fort gjort å strekke seg veldig (altfor) langt som ansatt, for man kommer så tett på, og det er så vanskelig å si nei. Jeg ser at de BPAene jeg kjenner er svært fleksible mtp endring av arbeidstider, jobbe kveld/helg etc. Kanskje for fleksible. Noen BPAer blir direkte utnyttet til å gjøre arbeid de ikke skal gjøre. Pårørende KAN også være svært krevende og detaljstyre alt. Jeg kjenner også folk som har vært BPA for folk som er svært syke/døende, inkludert barn, og det kan være en meget tøff jobb rent psykisk. Jeg ville tenkt meg godt om, og sett an familien/arbeidsleder nøye. Og sluttet kjapt hvis det absolutt ikke fungerte. Anonymkode: 5eb81...87a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #15 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjenner flere som er eller har vært BPA. Mitt inntrykk er at det er veldig avhengig av hvem som er arbeidsleder. Dessverre er som en annen har skrevet de fleste arbeidsledere helt uten kompetanse på både lovverk og ledelse, og deres førsteprioritet er naturlig nok behovene de (eller deres pårørende) har. Det kan også være meget krevende å være i noen andres hjem, man kommer svært tett på. Det KAN fungere strålende. Det kan også være vanskelig pga konflikter med arbeidsleder - for eksempel når det gjelder arbeidstider, hvor brukers ønsker og behov fort kommer i konflikt med de ansattes behov. Sykdom er svært vanskelig, da rakner turnusen. Det er fort gjort å strekke seg veldig (altfor) langt som ansatt, for man kommer så tett på, og det er så vanskelig å si nei. Jeg ser at de BPAene jeg kjenner er svært fleksible mtp endring av arbeidstider, jobbe kveld/helg etc. Kanskje for fleksible. Noen BPAer blir direkte utnyttet til å gjøre arbeid de ikke skal gjøre. Pårørende KAN også være svært krevende og detaljstyre alt. Jeg kjenner også folk som har vært BPA for folk som er svært syke/døende, inkludert barn, og det kan være en meget tøff jobb rent psykisk. Jeg ville tenkt meg godt om, og sett an familien/arbeidsleder nøye. Og sluttet kjapt hvis det absolutt ikke fungerte. Anonymkode: 5eb81...87a Hva er jobber en bpa ikke skal gjøre? Anonymkode: db216...fda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 1. september 2021 #16 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Trodde det var kontrakter der en kunne reservere seg mot å gjøre jobber som en ikke ville, f.eks male eller klippe gress. Er man bpa så er man vel en ressurs for den man jobber for, en høyre hånd om man kan kalle det det. De har jo assistenter for å gjøre det de ikke får til selv. Anonymkode: db216...fda Det som dessverre ofte er tilfelle hos mange som har fått innvilget BPA er at assistenter blir misbrukt til å utføre jobber som de aller færreste mennesker uten funksjonshindringer ville kunnet gjøre selv. Altså arbeidsoppgaver man ville måttet leie inn profesjonelle til å utføre og betale det det koster. BPA er ikke bra lønnet, og skal ikke brukes til trefelling, husmaling, biloppretting osv. Denne ordningen gir ingen beskyttelse til assistenter, og det er utrolig at den har gått under radaren i så mange år! Bare det at bruker eller brukers familie kan sitte og røyke innendørs uten at arbeidstilsynet har makt til å gripe inn for å beskytte arbeidstakere er jo det glade vanvidd! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #17 Del Skrevet 1. september 2021 Maria_21 skrev (På 23.8.2021 den 11.39): Jeg vurderer å søke en jobb innen dette,men har hørt så mye negativt fra de som har jobbet med det tidligere. At det er mye misbruk av assistentene. Erfaringer? Jeg har en slik type jobb. Jeg trives godt, men det kommer nok helt an på hvilken sykdom pasienten har. Her driver vi med en als pasient. Anonymkode: ff573...c2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #18 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er jobber en bpa ikke skal gjøre? Anonymkode: db216...fda Ting som funksjonsfriske privatpersoner ikke ville gjort og som man ville leid inn fagpersoner til. Det kan i noen tilfeller være litt flytende overganger, f.eks. hvis brukeren tidligere var handy og selv ville snekret en reol til garasjen ville det være naturlig at han også gjorde det etter at han ble funksjonshemmet, men da i samarbeid med sin BPA. Men det er strenge HMS-regler vi arbeidsledere skal forholde oss til, så arbeidsoppgaver som kan være farlige for bruker eller assistent vil aldri bli pålagt en assistent. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Trodde det var kontrakter der en kunne reservere seg mot å gjøre jobber som en ikke ville, f.eks male eller klippe gress. Er man bpa så er man vel en ressurs for den man jobber for, en høyre hånd om man kan kalle det det. De har jo assistenter for å gjøre det de ikke får til selv. Anonymkode: db216...fda Ja, det er riktig. Det går f.eks. an å reservere seg mot å stelle husdyr (f.eks. ved allergi). Og ellers kan man selvfølgelig si nei dersom man får forespørsel om å gjøre noe man ikke er komfortabel med å gjøre, eller man kan be om bedre opplæring før man utfører oppgaven. Anonymkode: 4c9e9...807 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 1. september 2021 #19 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er nok stor forskell på å være BPA assistent til en voksen bruker enn et barn/ungdom. Det er jo uansett bruker eller brukes familie som er arbeidsleder og fordeler de ofte alt for få timene de får innvilget. Og en bør vel ikke møte på jobb når en er syk. Anonymkode: fea65...994 Selvfølgelig bør man ikke møte på jobb når man er syk, det var jo akkurat det poenget jeg ville ha frem! Dessverre er det svært utbredt i denne ordningen at bruker/arbeidsleder ikke har nok ansatte, og hvis det er sykdom blant assistentene så rakner alt, og man blir i mange tilfeller presset til å komme på jobb selv om man burde holdt sengen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaSko Skrevet 1. september 2021 #20 Del Skrevet 1. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ting som funksjonsfriske privatpersoner ikke ville gjort og som man ville leid inn fagpersoner til. Det kan i noen tilfeller være litt flytende overganger, f.eks. hvis brukeren tidligere var handy og selv ville snekret en reol til garasjen ville det være naturlig at han også gjorde det etter at han ble funksjonshemmet, men da i samarbeid med sin BPA. Men det er strenge HMS-regler vi arbeidsledere skal forholde oss til, så arbeidsoppgaver som kan være farlige for bruker eller assistent vil aldri bli pålagt en assistent. Ja, det er riktig. Det går f.eks. an å reservere seg mot å stelle husdyr (f.eks. ved allergi). Og ellers kan man selvfølgelig si nei dersom man får forespørsel om å gjøre noe man ikke er komfortabel med å gjøre, eller man kan be om bedre opplæring før man utfører oppgaven. Anonymkode: 4c9e9...807 Og hvis man reserverer seg mot å utføre oppgaver og heller ikke vil stelle husdyr så vil nok fort denne berømmelige "kjemien" som så godt som alle disse brukerene mener er det viktigste av alt for å jobbe som BPA smuldre opp, og usaklig oppsigelse lurer rundt neste sving. Endret 1. september 2021 av MariaSko skrivefeil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå