AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Målte 5,7 på fastende og 9,1 etter drikk. Er ikke den stigningen veldig høy? Kan dette tyde på at jeg hadde diabetes fra før, uten at jeg var klar over det? Får ikke snakket med legen før i morgen tidlig, og bekymrer meg veldig over dette resultatet. Noen med like stor stigning som ble kvitt diabetesen etter fødsel? Anonymkode: bfadc...db9
pingeling Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Man kan få svangerskapsdiabetes uten å ha hatt diabetes før graviditeten. Svangerskapsdiabetes vil også i de fleste tilfeller gå over når man ikke lenger er gravid. Man får kontroll av dette en stund etter fødsel for å sjekke. Ja det er en høy stigning, men er nok en følge av svangerskapsdiabetesen og sier ingenting om du har hatt det før graviditeten. Jeg hadde svangerskapsdiabetes, men ingen diabetes før, og alt gikk tilbake til normalt etter fødselen. 3
Mellion Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 De målingene hadde vært helt ok om du ikke hadde hatt svangerskaps diabetes, mange gravide produserer ikke nok insulin i svangerskapet og målingene i svangerskapet er mye «strengere» en vanlig diabetes. Du har nok «bare» sv.dia. Det blir mest sannsynlig borte etter fødsel men du har større sjanse for å få diabetes om du ikke tar vare på helsa di senere i livet. Jeg har sv.dia for andre gang. Bare å spørre hvis du lurer på noe 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 TS her, takk for svar begge to. Mellion skrev (3 minutter siden): De målingene hadde vært helt ok om du ikke hadde hatt svangerskaps diabetes, mange gravide produserer ikke nok insulin i svangerskapet og målingene i svangerskapet er mye «strengere» en vanlig diabetes. Du har nok «bare» sv.dia. Det blir mest sannsynlig borte etter fødsel men du har større sjanse for å få diabetes om du ikke tar vare på helsa di senere i livet. Jeg har sv.dia for andre gang. Bare å spørre hvis du lurer på noe 🙂 Regner med at jeg får instrukser ang måling av legen i morgen da. Er det for en periode man skal måle hjemme, eller helt frem til fødsel? Får man ekstra oppfølging med flere kontroller enn man ellers ville hatt? Anonymkode: bfadc...db9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her, takk for svar begge to. Regner med at jeg får instrukser ang måling av legen i morgen da. Er det for en periode man skal måle hjemme, eller helt frem til fødsel? Får man ekstra oppfølging med flere kontroller enn man ellers ville hatt? Anonymkode: bfadc...db9 Du får instrukser på hvordan måle, hvilke verdier som er innenfor og ikke. Hvis målingene hjemme ikke tyder på svangerskapsdiabetes så er det nok ikke ekstra kontroller, men om de gjør det så henvises man videre. Da er det oppfølging hos diabeteslege/avdeling samt vekstkontroller. Med påvist svangerskapsdiabetes må man måle frem til fødsel, og barnet måles i et døgn etter fødsel, en gang pr skift, for å sjekke blodsukkeret. Det er forskjell på om man kan kostholdsregulere, med tabletter (metformin) eller om den er insulinkrevende. Men alt dette burde du få informasjon om fra legen. Anonymkode: a8407...3cb
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Mellion skrev (2 timer siden): De målingene hadde vært helt ok om du ikke hadde hatt svangerskaps diabetes, mange gravide produserer ikke nok insulin i svangerskapet og målingene i svangerskapet er mye «strengere» en vanlig diabetes. Du har nok «bare» sv.dia. Det blir mest sannsynlig borte etter fødsel men du har større sjanse for å få diabetes om du ikke tar vare på helsa di senere i livet. Jeg har sv.dia for andre gang. Bare å spørre hvis du lurer på noe 🙂 Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes og har begynt å måle hjemme. Tips til å få ned det fastende blodsukkereret? Målte 5,1 I går etter sen middag, men målte 5,7 før frokost i dag! Har ikke spist noe i mellomtiden.. Anonymkode: b1e1e...ba8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes og har begynt å måle hjemme. Tips til å få ned det fastende blodsukkereret? Målte 5,1 I går etter sen middag, men målte 5,7 før frokost i dag! Har ikke spist noe i mellomtiden.. Anonymkode: b1e1e...ba8 Hva er sen middag? Og hva inneholdt den? Det kan være helt fint å spise sent, men for mange så må man også redusere karbohydratene for å få ned fastende blodsukker. Her var f.eks. gresk youghurt med litt honning, hakkede nøtter og bær fint til kveldsmat, ga ingen stigning på blodsukkeret og fin fastende verdi dagen etter. For noen kan det hjelpe å spise sent, for andre fungerer ikke der. Man må bare finne det som virker for seg. Anonymkode: a8407...3cb 1
Mellion Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 5,7 er litt over grensen på 5,3 for fastende. Det er veldig individuelt hva som får blodsukkeret til å bli høyt, en sen middag kan trigge det, eller hva du spiser. Har du fått beskjed om å kostholdsregulere har du sikkert fått noen retningslinjer av legen din 🙂 hvis det ikke funker må du muligens ta insulin om kvelden for å regulere det fastende blodsukkeret.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Har målt blodsukkeret hjemme i to uker. Jeg har for høye verdier fastende, hver dag - uavhengig av hva jeg har spist på kvelden. Og de stiger alltid i løpet av natta. Resten av dagen er verdiene helt fine. Venter på innkalling til sykehus for å høre hva jeg skal gjøre videre. Har fått beskjed om at det blir flere kontroller for å overvåke, og ekstra UL for å sjekke baby. Jeg har ikke hatt diabetes tidligere, og heller ikke i mitt forrige svangerskap. Spiser enda sunnere nå, enn under forrige graviditet. Så, det er bare kroppen som ikke klarer å produsere nok insulin denne gangen. Anonymkode: 6b82a...d4e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er sen middag? Og hva inneholdt den? Det kan være helt fint å spise sent, men for mange så må man også redusere karbohydratene for å få ned fastende blodsukker. Her var f.eks. gresk youghurt med litt honning, hakkede nøtter og bær fint til kveldsmat, ga ingen stigning på blodsukkeret og fin fastende verdi dagen etter. For noen kan det hjelpe å spise sent, for andre fungerer ikke der. Man må bare finne det som virker for seg. Anonymkode: a8407...3cb Lavkarbo grateng med brokkoli, kjøttdeig, bacon og ost i 21 tiden Anonymkode: b1e1e...ba8
Mellion Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har målt blodsukkeret hjemme i to uker. Jeg har for høye verdier fastende, hver dag - uavhengig av hva jeg har spist på kvelden. Og de stiger alltid i løpet av natta. Resten av dagen er verdiene helt fine. Venter på innkalling til sykehus for å høre hva jeg skal gjøre videre. Har fått beskjed om at det blir flere kontroller for å overvåke, og ekstra UL for å sjekke baby. Jeg har ikke hatt diabetes tidligere, og heller ikke i mitt forrige svangerskap. Spiser enda sunnere nå, enn under forrige graviditet. Så, det er bare kroppen som ikke klarer å produsere nok insulin denne gangen. Anonymkode: 6b82a...d4e Da må du nok bruke insulin før du legger deg for kvelden. Det kommer til å gå kjempe fint, veldig enkelt å sette selv. Jeg får oppfølging av diabetes lege/sykepleier og masse ekstra oppfølging på føde/barsel poliklinikk. Du blir nok godt tatt vare på. Det fine er at det kommer til å bli mange ul så du får se den lille 😊
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #12 Skrevet 24. august 2021 Mellion skrev (18 timer siden): 5,7 er litt over grensen på 5,3 for fastende. Det er veldig individuelt hva som får blodsukkeret til å bli høyt, en sen middag kan trigge det, eller hva du spiser. Har du fått beskjed om å kostholdsregulere har du sikkert fått noen retningslinjer av legen din 🙂 hvis det ikke funker må du muligens ta insulin om kvelden for å regulere det fastende blodsukkeret. Det fastende blodsukkeret har vært for høyt hver dag så langt.. Blodsukker etter måltidene er ok. Ender vel opp med at jeg må ta medisiner for å holde det i sjakk om natta sikkert. Veldig frustrerende når blodsukkeret er ok før jeg sover og høyt på morgenen uten at jeg har spist noe mellom i alle fall 🙄 mat føles så vanskelig nå i forhold til før da jeg bare kunne ta meg et eple hvis jeg var småsulten.. Hva bruker du å spise som mellommåltid eller til kveldsmat? Anonymkode: b1e1e...ba8
Mellion Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Det skjer noe med insulin produksjonen når kroppen slapper av. Jeg tar også bare insulin på kvelden. I samråd med lege vil dere finne ut hvor mange doser og etterhvert kanskje øke for å finne en dose som passer for deg. Det med mat er vanskelig, kroppen reagerer på så forskjellig. Jeg for veldig forhøyet blodsukker av fruktsukker men kan spise litt smågodt uten å få noe utslag på det. Spiste på Mcern en dag og tenkte at nå er det sikkert for høyt men salaten dagen før ga mer utslag. Du må rett og slett teste ut litt. Tar litt tid før man kommer inn i det. Jeg reagerer ikke på brød så spiser brød/ knekkebrød - yoghurt uten sukker med musli til mellommåltid og kvelds.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Mange sliter dessverre med fastende blodsukker "uansett hva", og må på insulin fordi det er leveren som pga hormoner begynner å produsere glukose om natta. Jeg har helt fint gjennom dagen men hadde noen høye fastende før jeg begynte å eksperimentere skikkelig (har ingen barn fra før og er hjemme pga bekkenplager, dette hadde neppe gått i jobb og med barn fra før, så jeg skjønner at ikke alle får gjennomført så strikse rutiner) - og har endt på at for meg fungerer følgende: - tåler mer karbo tidligere på dagen enn sent, så spiser minst mulig karbo til "vanlig" kveldsmat - pga en del sene kvelder med samboer som jobber skift blir det noen timer mellom kvelds og søvn, så derfor spiser jeg, ofte mellom 23 og 00 (prøver å gjøre det ca 2330), to matmuffins (lavkarbo matmuffins fra Katrine Stenhjem, jeg varierer fyllet men de blir alltid gode, og er kjempefine å fryse i store mengder) like før jeg tar - 5 km/ca 9 minutter på ergometersykkel. Ville ideelt sett gått tur men pga store bekkenplager går ikke det, og sykkelbevegelser gjør bare "vanlig" vondt så det holder jeg ut Står så opp klokka 0730 når det har gått åtte timer siden muffinsene, måler blodsukker og lager meg en skål med en Skyr, en god neve frosne blåbær og topper med solsikkefrø, gresskarkjerner og linfrø. Avhengig av søvnkvalitet står jeg enten opp for godt eller legger meg litt igjen, evt sover middagshvile senere på dagen. Har kostholdsregulert i fire uker nå, de to første var veldig utprøvende med noen høye verdier, men fordi jeg kunne forklare (enten feber, eller at jeg testet det og det av høykarbo kvelden før) dem gikk diabetessykepleier med på å la meg prøve i to uker til. Disse to ukene har jeg ikke hatt en eneste høy måling, så det er tydelig at jeg har funnet noe som fungerer for meg - i alle fall enn så lenge, insulinbehovet øker ofte mer og mer utover i svangerskapet før det stabiliserer seg rundt uke 36/37. Lykke til! Anonymkode: 22353...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå