AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Jeg bare lurer på hva som er vanlig for far ifbm fri ved fødsel. Vi har ikke så mye erfaring med dette, men arbeidsgiver har gitt beskjed om at han ikke får noe fri før fødsel, men at han kan få 14 dagers permisjon fra fødselen er igang. Så han må da ringe når fødselen er igang. Vi bor 3 timer unna sykehuset, så jeg tenker å dra på sykehuset på termindagen (det vanlige er egentlig å dra på sykehuset en uke før termin, men da vi har konfirmasjon dagen før termin går ikke dette). Jeg bare tenker på det at jeg dermed såfremt fødselen ikke er igang må kjøre de tre timene til sykehuset alene... Kan ikke si at jeg gleder meg til dette. Og når fødselen da starter må jeg vente iallfall tre timer før far får kommet seg dit. Er dette vanlig? Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Ja, det er vanlig med 10 arbeidsdager fri etter fødsel, med oppstart fra fødselen begynner. Om man får lønnet fri eller ulønnet avhenger av tariffavtalen på arbeidsplassen. Barnet kan jo komme før termin også, og med 3 timers reisevei til sykehuset ville jeg ha bekymret meg mer for dette. Anonymkode: 4015d...f2f 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 Evt. kan jo far søke om ferie før termindatoen? Anonymkode: 4015d...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Jeg skjønte ikke helt det med å dra på sykehuset før fødselen er i gang. Er det slik man gjør det når man bor langt unna sykehuset, at man blir lagt inn på forhånd og potensialt må være innlagt i flere uker? I så fall kan selvsagt ikke far få fri for å være der med deg når du ikke er i fødsel. De fleste fødsler tar mye lenger tid enn 3 timer, spesielt første gangen, så han rekker det nok fint. Hvis det går fortere enn 3 timer, så går det så kjapt at du ikke savner han under fødselen. Anonymkode: cd18a...fba 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Far har rett etter arbeidsmiljøloven på fri i forbindelse med fødsel, hvordan han velger å benytte seg av disse dagene er helt opp til far og ikke arbeidsgiver. Det er dog dumt å sette seg på bakbeina, for han har ikke rett på lønnet fri med mindre bedriften er bundet av en tariffavtale som sier dette, men arbeidsgiver kan velge å gi lønnet likevel. Men jeg tipper at hvis samboeren din legger dette frem for sjefen sin så får han lov til å ta fri fra dere velger å dra til sykehuset, og i 14 dager (10 arbeidsdager) fra den datoen. Men personlig hadde jeg ikke valgt det slik, da jeg syns tiden hjemme med far og nyfødt var gull verdt. Jeg bodde dog ikke 3 timer fra sykehuset jeg egentlig skulle føde ved, så jeg ser kanskje ikke din situasjon like klart som deg, vel og vite. Anonymkode: a2b46...dbe 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønte ikke helt det med å dra på sykehuset før fødselen er i gang. Er det slik man gjør det når man bor langt unna sykehuset, at man blir lagt inn på forhånd og potensialt må være innlagt i flere uker? I så fall kan selvsagt ikke far få fri for å være der med deg når du ikke er i fødsel. De fleste fødsler tar mye lenger tid enn 3 timer, spesielt første gangen, så han rekker det nok fint. Hvis det går fortere enn 3 timer, så går det så kjapt at du ikke savner han under fødselen. Anonymkode: cd18a...fba Ja, det er vanlig her å dra én uke før termin. Snakket med mora til ei klassevenninne til dattera, og hun ble igangsatt og fødte to uker over termin, og var dermed på sykehuset i tre uker. Men jeg har snakket med jordmora jeg går til om det at jeg må være i eldstemann sin konfirmasjon dagen før termin (såfremt fødselen ikke er igang) og hun har sagt at med min historikk (de to første er født over termin og fødslene har ikke vært spesielt korte), så er det greit at jeg venter med å dra til sykehuset til termindagen. Det er ikke første gangen. Det er min tredje fødsel. Men det blir min første fødsel på dette sykehuset, da vi tidligere bodde i en storby med 10 min til sykehuset, så har dermed ikke hatt denne problemstillingen tidligere. ts Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Far har rett etter arbeidsmiljøloven på fri i forbindelse med fødsel, hvordan han velger å benytte seg av disse dagene er helt opp til far og ikke arbeidsgiver. Det er dog dumt å sette seg på bakbeina, for han har ikke rett på lønnet fri med mindre bedriften er bundet av en tariffavtale som sier dette, men arbeidsgiver kan velge å gi lønnet likevel. Men jeg tipper at hvis samboeren din legger dette frem for sjefen sin så får han lov til å ta fri fra dere velger å dra til sykehuset, og i 14 dager (10 arbeidsdager) fra den datoen. Men personlig hadde jeg ikke valgt det slik, da jeg syns tiden hjemme med far og nyfødt var gull verdt. Jeg bodde dog ikke 3 timer fra sykehuset jeg egentlig skulle føde ved, så jeg ser kanskje ikke din situasjon like klart som deg, vel og vite. Anonymkode: a2b46...dbe Det er mulig dette kommer til å gå helt fint. Jeg bare syns det tilfører litt usikkerhet at jeg kanskje både må kjøre hele veien dit alene og at han ikke kommer før flere timer etter at fødselen har startet. Men... Nå vet jeg jo ikke noe om hvordan fødselen starter. Det kan jo hende at det tar veldig lang tid. Når man snakker om at fødselen starter, så regner jeg med at det da telles fra første rie (jeg har ikke hatt vannavgang med de to første. På førstemann ble vannet tatt i løpet av fødselen, med andremann ble det hastesnitt ved 1 cm åpning)? ts Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er vanlig med 10 arbeidsdager fri etter fødsel, med oppstart fra fødselen begynner. Om man får lønnet fri eller ulønnet avhenger av tariffavtalen på arbeidsplassen. Barnet kan jo komme før termin også, og med 3 timers reisevei til sykehuset ville jeg ha bekymret meg mer for dette. Anonymkode: 4015d...f2f Ja, barnet kan komme før termin, men den tre timers lange reiseveien er ikke noe jeg får gjort noe med. Så starter fødselen før termin, så må vi bare dra til sykehuset. Usikker på om jeg kan få ambulanse da. Skal høre mer om hvordan det foregår når jeg skal på kontroll på føden i neste uke. ts Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Arbeidsgiver har sitt på det rene her. Om du er ukomfortabel med å kjøre alene ville jeg hørt med arbeidsgiver om mannen kunne ta en av permisjonsdagene for å kjøre deg til sykehuset, eller tatt ferie denne dagen.Eventuelt rekker han fint å kjøre 3+3 timer en ettermiddag om han stikker litt tidlig fra jobb. Eller om det går en buss, det gjør det jo de fleste tettsteder inn mot byen. Dere får jo uansett utfordringer med å få to biler hjem igjen om du må kjøre selv. Så ville i alle tilfeller valgt en av disse løsningene. Anonymkode: f543e...fb8 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, barnet kan komme før termin, men den tre timers lange reiseveien er ikke noe jeg får gjort noe med. Så starter fødselen før termin, så må vi bare dra til sykehuset. Usikker på om jeg kan få ambulanse da. Skal høre mer om hvordan det foregår når jeg skal på kontroll på føden i neste uke. ts Anonymkode: 35c61...3d3 I slike tilfeller sender de ambulanse i møte om fødselen ser ut til å gå veldig raskt frem. Dette har de god trening med i et land som Norge Anonymkode: f543e...fb8 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Og om du ikke får ambulanse, så bestiller du taxi med første hadde ikke mannen lappen så da ble det taxi. Da jeg måtte videre fra legevakten til sykehuset for en operasjon akutt en gang ble jeg fraktet i taxi, dekket av sykehuset, så det er kanskje også et alternativ for deg. Det går kanskje å søke opp litt om pasienttransport? Anonymkode: a9cf0...86a 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Arbeidsgiver har sitt på det rene her. Om du er ukomfortabel med å kjøre alene ville jeg hørt med arbeidsgiver om mannen kunne ta en av permisjonsdagene for å kjøre deg til sykehuset, eller tatt ferie denne dagen.Eventuelt rekker han fint å kjøre 3+3 timer en ettermiddag om han stikker litt tidlig fra jobb. Eller om det går en buss, det gjør det jo de fleste tettsteder inn mot byen. Dere får jo uansett utfordringer med å få to biler hjem igjen om du må kjøre selv. Så ville i alle tilfeller valgt en av disse løsningene. Anonymkode: f543e...fb8 Neida, arbeidsgiver bestemmer ikke når og hvordan de skla ta ut omsorgspemisjonen i forbindelse med fødsel. Det heter ikke "etter fødsels-permisjon", fødselen kan ta mange timer men som far/medmor har man rett til å være til stede fra første stund. Men man får kun de 10 dagene, og taper dermed tid etter fødsel hvis man bruker de opp med å henge på sykehuset i to uker. Anonymkode: a2b46...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Jeg synes det er litt rart at du har planlagt konfirmasjon dagen før termindato. Termindatoen har du visst om lenge. Anonymkode: 1607f...7de 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er litt rart at du har planlagt konfirmasjon dagen før termindato. Termindatoen har du visst om lenge. Anonymkode: 1607f...7de Jeg tviler på at TS sin fødsel er en såpass viktig begivenhet at kirken endrer på sin faste konfirmasjons-søndag Og selv om man kan ha festen en annen dag antar jeg hun vil være der for seremonien, og da er det jo bare snakk om noen timer til. Anonymkode: f543e...fb8 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er litt rart at du har planlagt konfirmasjon dagen før termindato. Termindatoen har du visst om lenge. Anonymkode: 1607f...7de For du tenker at det er jeg som bestemmer når konfirmasjonen er? At jeg bare kunne sagt til de som organiserer konfirmasjonen at de dessverre må flytte den til en annen dag, for vi har fødsel på samme tidspunkt?? Det er nok ikke slik det funker. Konfirmasjonen var egentlig i mai, men så i april ble den flyttet til dagen før min termin. Det er ikke noe jeg får gjort noe med. Så jeg skal ordne i stand til konfirmasjon og bare krysse fingrene for at jeg får vært tilstede på hele. Da mine to første har kommet mer enn en uke over termin regner jeg det ikke som usannsynlig. Men skulle fødselen starte tidligere, så er det jo da noe jeg bare må forholde meg til. ts Anonymkode: 35c61...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 Men hvorfor er det et problem med tanke på mannen at fødselen starter før du er innlagt? Hverken du, mannen eller arbeidsgiver skal gjette på hvor lang tid det tar før ungen er ute, så han får selvsagt dra når fødselen er i gang. Det er jo ikke sånn at de som bor nærmere sykehuset kjører dit selv mens mannen venter hjemme. Man kjører sammen til sykehuset, og hvis mannen ikke får lov til å komme inn med én gang, så drar mannen hjem og venter ETTER å ha sendt kona/samboeren inn på sykehuset. Han kan vente i bilen eller på hotell etc når han har lang reisevei. Anonymkode: cd18a...fba
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 Jeg hadde heller bare kjørt med mannen når fødselen var igang? Vi bor 2,5 time unna sykehuset, vi skal bare kjøre dit når fødselen er igang (gleder meg til rier i bilen ass....) Anonymkode: 0600d...731 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor er det et problem med tanke på mannen at fødselen starter før du er innlagt? Hverken du, mannen eller arbeidsgiver skal gjette på hvor lang tid det tar før ungen er ute, så han får selvsagt dra når fødselen er i gang. Det er jo ikke sånn at de som bor nærmere sykehuset kjører dit selv mens mannen venter hjemme. Man kjører sammen til sykehuset, og hvis mannen ikke får lov til å komme inn med én gang, så drar mannen hjem og venter ETTER å ha sendt kona/samboeren inn på sykehuset. Han kan vente i bilen eller på hotell etc når han har lang reisevei. Anonymkode: cd18a...fba Jeg har jo ikke sagt at det er et problem ifht mannen hvis fødselen starter før jeg er innlagt! Men det jeg antar kommer til å skje er at jeg drar inn til sykehuset på termindagen, og så starter fødselen etter det engang. Og det er jo da jeg blir usikker på hvordan det blir. At jeg da kanskje må dra til sykehuset alene på termindagen, og så må mannen gå på jobb som vanlig til fødselen er igang, og så må han da gjøre seg klar og dra til sykehuset som vil ta iallfall tre timer når jeg da gir beskjed om at fødselen er igang og så må jeg ligge der alene med smerter. ts Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde heller bare kjørt med mannen når fødselen var igang? Vi bor 2,5 time unna sykehuset, vi skal bare kjøre dit når fødselen er igang (gleder meg til rier i bilen ass....) Anonymkode: 0600d...731 Det går jo kanskje også an. Jeg vet ikke... Har bare fått beskjed at det er det vanlige her at man drar til sykehuset en uke før termin... Grunnen til at jeg skal føde ved dette sykehuset og ikke det nærmeste er jo også at det ble hastesnitt med forrigemann. ts Anonymkode: 35c61...3d3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har jo ikke sagt at det er et problem ifht mannen hvis fødselen starter før jeg er innlagt! Men det jeg antar kommer til å skje er at jeg drar inn til sykehuset på termindagen, og så starter fødselen etter det engang. Og det er jo da jeg blir usikker på hvordan det blir. At jeg da kanskje må dra til sykehuset alene på termindagen, og så må mannen gå på jobb som vanlig til fødselen er igang, og så må han da gjøre seg klar og dra til sykehuset som vil ta iallfall tre timer når jeg da gir beskjed om at fødselen er igang og så må jeg ligge der alene med smerter. ts Anonymkode: 35c61...3d3 Du klarer da vel å ligge alene i latensfasen vel? Du har jo til og med født før..... Anonymkode: 0600d...731 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå