Gå til innhold

Er det greit å sove på sofaen mens babyen leker i lekegrinda?

Anbefalte innlegg

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

I en lekegrind, ikke på gulvet. Jeg syns ikke det er vesentlige forskjeller her mellom nattesøvn og lek i grind.

Anonymkode: eb524...474

Jo det stor forskjell. Babyen er våken og trenger voksne som følger med. Om det var snakk om 10-15 minutter leking i grind alene mens mor tar en dusj eller lur er det en ting, men 1-2 timer er veldig lenge uten menneskelig stimuli eller tilsyn for en baby.

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Våkner du om baby er helt stille på natt da? Kan skje ting da også

Anonymkode: 15a16...013

Ja, og det er jo alles skrekk med krybbedød og derfor tar man forholdsregler for å unngå det. At et våkent barn leker uten tilsyn er det også farer forbundet me, både kvelningsfare (ingen leker er trygge for barn under 3 år) og fare for  tilknytning og trygghetsfølelse for barnet når dette skjer regelmessig. 

Mitt barn sov heller aldri lenge på dagtid og våken store deler av natta, det er ganske normalt.

Anonymkode: 7ee48...3bc

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du bør prøve å få denne luren ned til 15 minutter maks, og så må pappaen på banen på ettermiddag/kveld og helg så du får sovet 1-3 timer da istedet mens han er med ungen. 

Anonymkode: 40a32...e72

• Liker 6
Skrevet

Unger lider jo sjelden i stillhet da, de er jo praktiske sånn sett. Om babyen lar deg sove, så ville jeg tatt sjansen på å duppe. Men kanskje ikke to timer i gangen, og hver dag. 

Anonymkode: 1e2d1...66e

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om natten ligger barnet alene i mange timer uten at noen tenker at det er farlig. Skjønner ikke at dette skal være noe annerledes, og jeg tenker at barnet fortjener en mor som er mer uthvilt.

Anonymkode: 7dcdf...421

Selvfølgelig tenker vi at det er farlig, det er er derfor det er så mye fokus på å unngå krybbedød. Og baby ligger ikke alene våken i mange timer om natta. Om natten sover baby i en trygg seng, uten leker som utgjør fare, ved siden av foreldrene sine sin seng eller med babycall. Babyer som våkner på natta er sultne eller har andre behov og lager lyd slik at foreldrene våkner. 

En uthvilt mamma er et luksusgode for de fleste, og om man vil oppnå det lå man finne andre løsninger enn å sove og la barnet leke for deg selv.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun sier jo at babyen sover lite sammenhengende. :roll: Hadde jeg hatt en femmer for hver gang jeg har fått dette IDIOTISKE rådet.... Det er faktisk ikke alle barn som sover timesvis på dagen (og ikke på natten heller, så jeg skjønner godt behovet til TS).

Dog litt enig med dem som sier at 2 timer er litt lenge for baby å være uten oppmerksomhet, men en god blund for mor er helt innafor i denne situasjonen. 

Anonymkode: 967d5...e79

Beklager at idiotiske meg tråkket på tærne dine, jeg snakker jo bare av erfaring med å være mutters alene med baby i korona uten avlasting dag eller natt.

For å omformulere, da: "å sove to timer mens våken baby er "alene", synes jeg er for lenge, kanskje du må revurdere og forsøke å få til å ta noen mindre lurer når babyen sover lur i stedet for at du får en lang lur på opptil 2 timer."

For det står ikke at babyen ikke sover, det står at babyen ikke sover lenge sammenhengende. Og hva er lenge? 1 time? Halvannen? Halvtime? Muligens lenge nok til en powernap eller to for'a mor.

Rull inn den indignerte puppen.

Anonymkode: 9f806...d86

• Liker 6
Skrevet

Synes jeg ikke noe om. 10 - 20 minutter, ja. Men ikke 1-2 timer. Skjerpings. 

Anonymkode: 1977d...af0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig tenker vi at det er farlig, det er er derfor det er så mye fokus på å unngå krybbedød. Og baby ligger ikke alene våken i mange timer om natta. Om natten sover baby i en trygg seng, uten leker som utgjør fare, ved siden av foreldrene sine sin seng eller med babycall. Babyer som våkner på natta er sultne eller har andre behov og lager lyd slik at foreldrene våkner. 

En uthvilt mamma er et luksusgode for de fleste, og om man vil oppnå det lå man finne andre løsninger enn å sove og la barnet leke for deg selv.

Hvordan vet du at det er leker som utgjør fare? :klo:

Og hva vet du om hvor lenge baby ligger våken, hvis baby ikke varsler at h*n er våken? Og hvorfor tror du at denne babyen ikke lager lyd, hvis den har et behov som mor må dekke? Mor sier jo at hun våkner hvis baby begynner å gråte?

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du er helt sikker på at han ikke kommer seg ut og at lekene oppi er trygge, og at han ikke kan få tak i andre ting, så er det helt innafor. 😊

• Liker 2
Skrevet

Som du selv sier så våkner du hvis ungen gråter og antagelig våkner du ved andre evt lyder også. Situasjonen med lite søvn som du beskriver er noe de fleste kan kjenne seg igjen i, og med barn som kun sover i BæreSele, vogn eller korte intervaller må man bare finne på noe annet. Bare pass på at det ikke er gjenstander der som barnet kan sette i halsen.. 

Anonymkode: c75dc...8d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg har nok kunne lagt på sofaen og halvduppet litt, men en til to timer høres veldig lenge ut. Jeg har aldri hatt barn som har lekt to timer i lekegrind uten å ønske noe oppmerksomhet heller. Nå har vi brukt lekegrind veldig lite, men når barna har lekt på gulvet har de sjelden lekt i mer enn 5-10 min før de har «ropt» på meg eller oppsøkt meg for litt påfyll av nærhet. Så det er kanskje det jeg stusser mest på. 

Anonymkode: 973f8...514

• Liker 6
Skrevet

Dette synes jeg faktisk var litt alarmerende.

Anonymkode: 429bd...411

• Liker 9
Skrevet

Jeg klarer ikke helt slutte å tenke på hvor trist det er at barnet må ty til gråt for å få oppmerksomheten til mor, at det prøver og prøver, men til slutt gir opp i gråt. 

Anonymkode: 23526...5e3

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt slutte å tenke på hvor trist det er at barnet må ty til gråt for å få oppmerksomheten til mor, at det prøver og prøver, men til slutt gir opp i gråt. 

Det var da voldsomt til overdramatisering. Kanskje barnet trives med rolig lek i lekegrinda?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ikke alle som egner seg som foreldre, dessverre. 

Anonymkode: 1977d...af0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var da voldsomt til overdramatisering. Kanskje barnet trives med rolig lek i lekegrinda?

Helt unaturlig at en 7 måneder baby klarer seg helt fint alene i 2 timer uten å søke kontakt. Dette tilsvarer en far som sitter på mobilen i 2 timer med ungen på gulvet. 

• Liker 10
Skrevet

Hvor er far? 

Hvem har valgt denne faren?

Skrevet

Oi, dette hørtes ikke normalt ut. Du sover i 1-2 timer mens din 7 mnd gamle baby må klare seg selv oppi lekegrinda. Jeg håper du tar til deg responsen i denne tråden og kutter duppen din til max 30 min. Jeg ville også tatt det opp med helsesøster neste gang dere er der. En baby på 7 mnd som ikke søker seg til sine trygghetspersoner på 1-2 timer, bør vurderes av lege. 

Anonymkode: 1aee9...994

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hæ, sover du ikke om natten? 😂

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I en lekegrind, ikke på gulvet. Jeg syns ikke det er vesentlige forskjeller her mellom nattesøvn og lek i grind.

Selvfølgelig sover jeg på natta, og da sover babyen også. Er babyen våken, så er jeg det også.

Forskjellen mellom nattesøvn og lek? :

Et småbarn i lek høres, selv i rolig lek. Et barn i lek som plutselig blir stille... 
Et sovende barn er stille. Et sovende barn som allerede er stille...
Søvn og lek er to helt ulike ting. Alvorlig talt, er DU våken?

La oss se det fra annen vinkel:
Et seks år gammelt barn bader alene i badekaret. Barnet er stort, vannet er ikke så høyt, barnet er fullt i stand til å løfte hodet over vann osv. Men om dette barnet blir stille, ingen lyder høres, ikke engang den vage lyden av vann i bevegelse.... Enser du det? Selvfølgelig gjør du det. Du reagerer, du snakker til barnet for å høre om det er respons, du går/løper inn til barnet, uansett så sjekker du raskt til om alt er bra. Stort sett så er det det. Men stillhet er ikke alltid bra.

Ei lekegrind virker veldig trygg, leker til så små barn virker trygge osv., og stort sett så er det trygt. Men så er det de få gangene det ikke er det. Jeg har to eksempler på at det ikke alltid er så trygt, hvor ene barnet plutselig ut av det blå klarte å klatre over. Den ble stille - den ålte seg ut av rommet. Den var 8-9 måneder, og kunne ikke gå eller krabbe. Det andre barnet var i en sprinkelseng, og hadde tatt ut armen og inn igjen rundt sprinkla og knekt armen. Den gråt. Det var forresten mitt barn.
Jeg tok en hvil iblant da mine var små, også da de var babyer. Men jeg enser når det blir stille, akkurat som jeg enser når det er gråt. På natta er det naturlig at det er stille, sovende barn sover stort sett stille. Da reagerer man ved lyd, ikke stillhet som allerede er der. Jeg synes TS fint kan ta seg den luren på sofaen mens baby er i grinda - men hvis hun ikke våkner om det blir stille, så synes jeg det er uansvarlig. Lekende småbarn høres, og blir de stille, så sjekker man til dem.

Anonymkode: 397ac...37f

• Liker 6
Skrevet

Syns også det høres rart ut. Men er også mest overrasket over at du i det hele tatt greier å sovne. Greide så vidt å roe med ned for å sove selv hvis mamma eller svigermor trillet tur med baby og var alene.

Anonymkode: 3cc57...ba4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig sover jeg på natta, og da sover babyen også. Er babyen våken, så er jeg det også.

Forskjellen mellom nattesøvn og lek? :

Et småbarn i lek høres, selv i rolig lek. Et barn i lek som plutselig blir stille... 
Et sovende barn er stille. Et sovende barn som allerede er stille...
Søvn og lek er to helt ulike ting. Alvorlig talt, er DU våken?

La oss se det fra annen vinkel:
Et seks år gammelt barn bader alene i badekaret. Barnet er stort, vannet er ikke så høyt, barnet er fullt i stand til å løfte hodet over vann osv. Men om dette barnet blir stille, ingen lyder høres, ikke engang den vage lyden av vann i bevegelse.... Enser du det? Selvfølgelig gjør du det. Du reagerer, du snakker til barnet for å høre om det er respons, du går/løper inn til barnet, uansett så sjekker du raskt til om alt er bra. Stort sett så er det det. Men stillhet er ikke alltid bra.

Ei lekegrind virker veldig trygg, leker til så små barn virker trygge osv., og stort sett så er det trygt. Men så er det de få gangene det ikke er det. Jeg har to eksempler på at det ikke alltid er så trygt, hvor ene barnet plutselig ut av det blå klarte å klatre over. Den ble stille - den ålte seg ut av rommet. Den var 8-9 måneder, og kunne ikke gå eller krabbe. Det andre barnet var i en sprinkelseng, og hadde tatt ut armen og inn igjen rundt sprinkla og knekt armen. Den gråt. Det var forresten mitt barn.
Jeg tok en hvil iblant da mine var små, også da de var babyer. Men jeg enser når det blir stille, akkurat som jeg enser når det er gråt. På natta er det naturlig at det er stille, sovende barn sover stort sett stille. Da reagerer man ved lyd, ikke stillhet som allerede er der. Jeg synes TS fint kan ta seg den luren på sofaen mens baby er i grinda - men hvis hun ikke våkner om det blir stille, så synes jeg det er uansvarlig. Lekende småbarn høres, og blir de stille, så sjekker man til dem.

Anonymkode: 397ac...37f

Hvordan vet du at du er våken når babyen er våken? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...