AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #21 Skrevet 23. august 2021 Jeg er også tobarnsmor, sykepleier, har en fantastisk mann og to friske barn - og jeg kjenner på noe av det samme. Dette funker for meg: Vi har valgt å bo litt enklere enn hva vi egentlig har råd til for å få det mer romslig økonomisk. Jeg jobber 80%, og den ekstra fridagen i uka er vel det som redder meg 😅 den bruker jeg ofte på turer i skogen, bare later meg på sofaen, tar meg helt ut på joggetur … altså helt andre ting enn husarbeid. Det gjør at jeg kommer meg mer ovenpå mentalt og at jeg ikke drukner i jobb og familien a/s. Struktur er vi ikke så gode på, men jeg tror vi kunne hentet enda mer ved å gjøre som ab18b lengre opp her 👆🏾 Også prøver jeg å minne meg selv på det som også er nevnt tidligere: vi er de heldige ❤️ Jeg ville ikke vært uten hverken jobb, barn eller mann, så da blir det min oppgave å finne ut hva som funker for meg og oss, og å kommunisere det tydelig til de rundt meg. Også blir det lettere: min yngste er 3,5, og bare det siste halvåret har det blitt flere pusterom for oss voksne. Hold ut og ta vare! 😊💖 Anonymkode: 28fc6...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #22 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et fint råd i teorien. Problemet er hva som skjer om du plutselig blir langtidssyk. Man tenker at det skjer jo ikke, men det kan det fort gjøre, spesielt om du er kvinne. Har du råd til å leve på 66% av 70% inntekten din i flere år? Har du allerede nå en god uføreforsikring? Hvis du oppriktig kan svare ja på de to spørsmålene så er det greit nok. (Spesielt rettet mot TS og de som tenker slik, ikke deg) Jeg og mannen min har bevisst kjøpt bolig både med tanke på at jeg er langtidssyk og kanskje ikke kommer i jobb igjen, og tatt høyde for stor renteøkning. Vi har også tatt høyde for hva om han også blir syk. Vi har et lavt forbruk, og vi har det veldig godt med det. Men vil poengtere viktigheten med å sikre seg økonomisk mens man kan, spesielt med uføreforsikring som utløses så fort du er på AAP. Det rakk ikke jeg av diverse grunner (studerte når jeg ble syk), og det er veldig dumt i dag. Nå er vi heldige og har en bolig vi kan sitte i uansett, og det gir en egen ro. TS, jeg har ikke barn, men ser venner med barn. De stresser. Barna må ha nye og fine klær, de må på aktiviteter hver helg, og man må jo ha nyeste bil/skoene/duppedittene. Tenker som personen jeg siterte at man klarer seg veldig fint med et roligere liv. Ja, barna skal ha det bra, men de har det bedre med foreldre som ikke stresser over alt, og som vet at foreldrene har tid til dem. Gå fra enebolig til rekkehus om vedlikeholdet er mye, eller lei inn hjelp om det hjelper. Tid er mer verdifullt enn materielle ting. Alltid. Anonymkode: 43536...d05 Man forsikrer seg jo selvfølgelig i tillegg. Uansett så kan man faktisk ikke leve livet sitt ut ifra hvis om og men. Man skal såklart ha det i bakhodet, men ikke la det styre livet. Det går an å spare og å sikre seg på andre måter også. Forøvrig er jeg veldig enig. Bo mindre og enklere, det sparer mye verdifull tid. Anonymkode: c8fa6...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #23 Skrevet 23. august 2021 Jeg ser mange roper ut om redusert stilling. Vanlige 8-timers dager betyr også 8 timer til andre ting hver dag. Og hele helgen. For meg er dette MYE tid. Selvfølgelig kan overgangen fra 100 til 70 føles behagelig. Men jeg tror det å "løpe i hamsterhjulet" er et mer grunnleggende problem enn timer i døgnet. At man med å ta grep om logistikk og plan, og samtidig drive mental trening og bevisstgjøring, har mye mer å hente når det gjelder tid og livskvalitet en å "kjøpe" seg flere timer. Jeg har sett mange venninner gå ned til 80. Bare for å se litt mer på TV, for å si ja til flere avtaler, for å stikke flere småturer på butikken fordi man har tid. Dette er ikke kvalitetstid. Jeg forstår også godt at TS vil sikre seg ved pensjon, og ved uføre. Alt for mange kvinner har gått i denne fella før. Og mange av oss liker faktisk jobben godt, i tillegg til at det føles veldig befriende å ikke være avhengig av å være to for å få det til å gå rundt. Det jeg imidlertid virkelig vil anbefale om man har mulighet er jobb med fleksitid og hjemmekontor. Når også de 40 timene du må levere på jobb i uka kan disponeres ganske fritt har man ganske mange muligheter. Anonymkode: 3d078...18b 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #24 Skrevet 23. august 2021 Jeg har lært meg å la humla suse en gang i blant. Anonymkode: 87767...c30 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #25 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg ser mange roper ut om redusert stilling. Vanlige 8-timers dager betyr også 8 timer til andre ting hver dag. Og hele helgen. For meg er dette MYE tid. Selvfølgelig kan overgangen fra 100 til 70 føles behagelig. Men jeg tror det å "løpe i hamsterhjulet" er et mer grunnleggende problem enn timer i døgnet. At man med å ta grep om logistikk og plan, og samtidig drive mental trening og bevisstgjøring, har mye mer å hente når det gjelder tid og livskvalitet en å "kjøpe" seg flere timer. Jeg har sett mange venninner gå ned til 80. Bare for å se litt mer på TV, for å si ja til flere avtaler, for å stikke flere småturer på butikken fordi man har tid. Dette er ikke kvalitetstid. Jeg forstår også godt at TS vil sikre seg ved pensjon, og ved uføre. Alt for mange kvinner har gått i denne fella før. Og mange av oss liker faktisk jobben godt, i tillegg til at det føles veldig befriende å ikke være avhengig av å være to for å få det til å gå rundt. Det jeg imidlertid virkelig vil anbefale om man har mulighet er jobb med fleksitid og hjemmekontor. Når også de 40 timene du må levere på jobb i uka kan disponeres ganske fritt har man ganske mange muligheter. Anonymkode: 3d078...18b Her er nøkkelen hos meg. Der har blott alt for mange sofakvelder med tv under korona og før sommeren var jeg lei. Nå har jeg byttet ut deler av den tiden med trening noen kvelder i uken (yoga hjemme, joggetur e.l). Jeg har fortsatt tid til å ligge på sofaen, men ser da noe jeg faktisk har lyst til å se og har samtidig overskudd til de tingene som hoper seg opp. Anonymkode: 57efa...a75 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #26 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser mange roper ut om redusert stilling. Vanlige 8-timers dager betyr også 8 timer til andre ting hver dag. Og hele helgen. For meg er dette MYE tid. Selvfølgelig kan overgangen fra 100 til 70 føles behagelig. Men jeg tror det å "løpe i hamsterhjulet" er et mer grunnleggende problem enn timer i døgnet. At man med å ta grep om logistikk og plan, og samtidig drive mental trening og bevisstgjøring, har mye mer å hente når det gjelder tid og livskvalitet en å "kjøpe" seg flere timer. Jeg har sett mange venninner gå ned til 80. Bare for å se litt mer på TV, for å si ja til flere avtaler, for å stikke flere småturer på butikken fordi man har tid. Dette er ikke kvalitetstid. Jeg forstår også godt at TS vil sikre seg ved pensjon, og ved uføre. Alt for mange kvinner har gått i denne fella før. Og mange av oss liker faktisk jobben godt, i tillegg til at det føles veldig befriende å ikke være avhengig av å være to for å få det til å gå rundt. Det jeg imidlertid virkelig vil anbefale om man har mulighet er jobb med fleksitid og hjemmekontor. Når også de 40 timene du må levere på jobb i uka kan disponeres ganske fritt har man ganske mange muligheter. Anonymkode: 3d078...18b Ikke helt riktig at man har 8 timer disponibelt om man jobber 8 timer, som jeg ser det ihvertfall. Jobber du 8-16 går jo den tiden frem til kl 8 på jobbrelatert, dvs ordne seg, levere barn og kjøre til jobb. Etter kl 16 går det en halvtime-time til man er hjemme og ferdig med kjøring og henting i barnehage. Så går det kanskje en halvtime etter jobb til å gjøre klart til neste arbeidsdag. Dvs at klokka nå er 17.30 før alt relatert til jobb er ferdig for dagen. For å få nok søvn skal man helst i seng mellom 22-23. så man sitter igjen med 4,5-5,5 disponible timer etter jobb, hvor mange er sliten etter jobb. Er enig i rådet om å skaffe en jobb med hjemmekontor og fleksitid, på den måten sparer man mye tid til forberedelser og kjøring. Det føles også enklere og friere å kunne disponere arbeidstiden selv. Jeg ville ikke tenkt så mye på pensjon, ev spart opp selv det du taper. Hvor mye er det egentlig snakk om i kroner og øre i per år? Ikke mye med 20% reduksjon i inntekt. Derimot er det et poeng at man kan bli syk, og må vurdere om man har råd til leve på 66% av 70 eller 80% lønn. Dette kan ordnes med en uføreforsikring Jeg personlig synes 80% stilling med sekstimers arbeidsdag er det beste alternativet. Da er man på jobb hver dag samtidig som dagene ikke blir så lange, og man har mer tid til seg selv og alt det andre som må gjøres, mer tid til barna og mindre dårlig samvittighet for familien Anonymkode: d5036...736 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #27 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Vanlige 8-timers dager betyr også 8 timer til andre ting hver dag. Og hele helgen. For meg er dette MYE tid. (…) Jeg har sett mange venninner gå ned til 80. Bare for å se litt mer på TV, for å si ja til flere avtaler, for å stikke flere småturer på butikken fordi man har tid. Dette er ikke kvalitetstid. Anonymkode: 3d078...18b For DEG er 8 timer til andre ting mye tid. For DEG er ikke de tingene du nevner her kvalitetstid. Kanskje du bør ta inn over deg at vi er alle forskjellige? Som jeg skrev tidligere i denne tråden så jobber jeg 80%, og det er den ene ekstra fridagen i uka som redder meg, bokstavelig talt. I perioder med lav bemanning har jeg pleid å ta på meg ekstra jobb, med det resultat at jeg ble utslitt. Det gjør at angsten blusser opp, jeg blir utålmodig med ungene, blir sint, gråter mer, føler meg sjeldnere uthvilt … lista er lang. Jeg er enig i at det smarteste med tanke på pensjon og evt fremtidig sykdom er å jobbe fulltid. Samtidig har jeg tatt et bevisst valg om å prioritere den helsa jeg har nå, slik at jeg kan trives i mitt eget liv. Hvis du trives godt og fungerer bra i full stilling: så bra for deg. Og det er oppriktig ment, jeg er glad på dine vegne. Men det fungerer altså ikke for meg. Og apropos det her med antall timer: det er ikke så enkelt som et helt vanlig mattestykke hvor tallene er eneste faktor man forholder seg til. Døgnet har like mange timer for oss alle, men kanskje har jeg lengre reisevei enn deg? Kanskje er TS sine unger vanskeligere å levere enn dine? Kanskje tåler noen av oss stress dårligere enn andre? For min del lagres stress i kroppen, og jeg må være bevisst hvordan jeg håndterer det. Jeg MÅ sette av tid til å roe ned nervesystemet, og for meg kan det godt være med en dag på sofaen med TV og en god bok. Det er kvalitetstid for MEG. Det kan også være med en joggetur i skogen hvor jeg ikke trenger å tenke på at jeg må være hjemme om 40 min, men hvor jeg kan sette meg ned under ei bjørk og faktisk nyte sol og fuglekvitter i en hel time før jeg snur og drar hjem. Anonymkode: 28fc6...cc6 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #28 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tobarnsmor her. Egentlig burde jeg vel være ganske fornøyd. To nydelige unger, friske og fine. Snill, flink og omsorgsfull mann. God økonomi. Fint, nytt hus osv. Men jeg blir så sliten av alt sammen. Det er så lite tid til å være bare meg. Jeg føler at jeg mister meg selv litt. Jeg vil leve på en annen måte. Jeg vil ut av hamsterhjulet. Men hvordan? Flytte til Indre Gokk og slutte å jobbe? Anonymkode: 54eff...d91 Bor selv i Indre Gokk og også her må man jobbe osv. Men kanskje litt rimeligere levesett enn i byen. Anbefaler god struktur på hverdagen jf et innlegg over her, det redder meg fra kaos iallefall. Kanskje redusert stilling en periode om det lar seg gjøre. Jeg prøver å finne tid til litt trening, fordi det gir meg overskuddet jeg trenger for å håndtere hamsterhjulet. Ellers så bruker jeg all tid mellom jobb og legging på barna (minus middagslaging), og utsetter stort sett alle gjøremål til etter legging for å få litt kvalitetstid sammen. Anonymkode: ab532...b4a
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #29 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ikke helt riktig at man har 8 timer disponibelt om man jobber 8 timer, som jeg ser det ihvertfall. Jobber du 8-16 går jo den tiden frem til kl 8 på jobbrelatert, dvs ordne seg, levere barn og kjøre til jobb. Etter kl 16 går det en halvtime-time til man er hjemme og ferdig med kjøring og henting i barnehage. Så går det kanskje en halvtime etter jobb til å gjøre klart til neste arbeidsdag. Dvs at klokka nå er 17.30 før alt relatert til jobb er ferdig for dagen. For å få nok søvn skal man helst i seng mellom 22-23. så man sitter igjen med 4,5-5,5 disponible timer etter jobb, hvor mange er sliten etter jobb. Er enig i rådet om å skaffe en jobb med hjemmekontor og fleksitid, på den måten sparer man mye tid til forberedelser og kjøring. Det føles også enklere og friere å kunne disponere arbeidstiden selv. Jeg ville ikke tenkt så mye på pensjon, ev spart opp selv det du taper. Hvor mye er det egentlig snakk om i kroner og øre i per år? Ikke mye med 20% reduksjon i inntekt. Derimot er det et poeng at man kan bli syk, og må vurdere om man har råd til leve på 66% av 70 eller 80% lønn. Dette kan ordnes med en uføreforsikring Jeg personlig synes 80% stilling med sekstimers arbeidsdag er det beste alternativet. Da er man på jobb hver dag samtidig som dagene ikke blir så lange, og man har mer tid til seg selv og alt det andre som må gjøres, mer tid til barna og mindre dårlig samvittighet for familien Anonymkode: d5036...736 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): For DEG er 8 timer til andre ting mye tid. For DEG er ikke de tingene du nevner her kvalitetstid. Kanskje du bør ta inn over deg at vi er alle forskjellige? Som jeg skrev tidligere i denne tråden så jobber jeg 80%, og det er den ene ekstra fridagen i uka som redder meg, bokstavelig talt. I perioder med lav bemanning har jeg pleid å ta på meg ekstra jobb, med det resultat at jeg ble utslitt. Det gjør at angsten blusser opp, jeg blir utålmodig med ungene, blir sint, gråter mer, føler meg sjeldnere uthvilt … lista er lang. Jeg er enig i at det smarteste med tanke på pensjon og evt fremtidig sykdom er å jobbe fulltid. Samtidig har jeg tatt et bevisst valg om å prioritere den helsa jeg har nå, slik at jeg kan trives i mitt eget liv. Hvis du trives godt og fungerer bra i full stilling: så bra for deg. Og det er oppriktig ment, jeg er glad på dine vegne. Men det fungerer altså ikke for meg. Og apropos det her med antall timer: det er ikke så enkelt som et helt vanlig mattestykke hvor tallene er eneste faktor man forholder seg til. Døgnet har like mange timer for oss alle, men kanskje har jeg lengre reisevei enn deg? Kanskje er TS sine unger vanskeligere å levere enn dine? Kanskje tåler noen av oss stress dårligere enn andre? For min del lagres stress i kroppen, og jeg må være bevisst hvordan jeg håndterer det. Jeg MÅ sette av tid til å roe ned nervesystemet, og for meg kan det godt være med en dag på sofaen med TV og en god bok. Det er kvalitetstid for MEG. Det kan også være med en joggetur i skogen hvor jeg ikke trenger å tenke på at jeg må være hjemme om 40 min, men hvor jeg kan sette meg ned under ei bjørk og faktisk nyte sol og fuglekvitter i en hel time før jeg snur og drar hjem. Anonymkode: 28fc6...cc6 Og det er flott dere har funnet en balanse og ro i livet, og familielivet, som passer dere og gir dere en optimal hverdag. Jeg har ikke sagt at fulltid er rett for alle, her er dere begge ganske hårsåre, og leser mine innlegg med "egne briller". Poenget mitt er at det er mye man kan gjøre ut av de timene man faktisk har i døgnet, og at mange prioriterer disse veldig feil. Herunder ved å gjøre oppgaver unødvendig mange ganger. Herunder ved å prioritere feil aktiviteter. Herunder ved å aldri ha reflektert over tidstyver. At struktur rett og slett er nøkkelen til ro - og at det også kan gjelde en hjemmeværende mor, for den sags skyld. Anonymkode: 3d078...18b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #30 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det er flott dere har funnet en balanse og ro i livet, og familielivet, som passer dere og gir dere en optimal hverdag. Jeg har ikke sagt at fulltid er rett for alle, her er dere begge ganske hårsåre, og leser mine innlegg med "egne briller". Poenget mitt er at det er mye man kan gjøre ut av de timene man faktisk har i døgnet, og at mange prioriterer disse veldig feil. Herunder ved å gjøre oppgaver unødvendig mange ganger. Herunder ved å prioritere feil aktiviteter. Herunder ved å aldri ha reflektert over tidstyver. At struktur rett og slett er nøkkelen til ro - og at det også kan gjelde en hjemmeværende mor, for den sags skyld. Anonymkode: 3d078...18b Greit nok, litt hårsår er jeg kanskje. Jeg opplever ofte at folk stiller spørsmålstegn ved at jeg jobber redusert, og skal belære meg i at det ikke er lurt, at alle bør bidra like mye til fellesskapet osv. Samtidig skrev du om dine venninner som går ned i stilling for å gjøre ting du ikke anser som kvalitetstid. Det vitner jo om at du kanskje ikke har all verdens forståelse for at andre definerer kvalitetstid annerledes enn deg/at andre har andre behov enn deg. Samboeren min jobber fulltid, han sier at han gjerne skulle jobbet mindre og hatt mer fritid, men samtidig så har han ikke det behovet. Med god planlegging kan han gjøre det han vil og må på de åtte timene uten å bli syk av stresset det fører med seg, i motsetning til meg. Anonymkode: 28fc6...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #31 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit nok, litt hårsår er jeg kanskje. Jeg opplever ofte at folk stiller spørsmålstegn ved at jeg jobber redusert, og skal belære meg i at det ikke er lurt, at alle bør bidra like mye til fellesskapet osv. Samtidig skrev du om dine venninner som går ned i stilling for å gjøre ting du ikke anser som kvalitetstid. Det vitner jo om at du kanskje ikke har all verdens forståelse for at andre definerer kvalitetstid annerledes enn deg/at andre har andre behov enn deg. Samboeren min jobber fulltid, han sier at han gjerne skulle jobbet mindre og hatt mer fritid, men samtidig så har han ikke det behovet. Med god planlegging kan han gjøre det han vil og må på de åtte timene uten å bli syk av stresset det fører med seg, i motsetning til meg. Anonymkode: 28fc6...cc6 Når jeg referer til venninner er det basert på samtaler og vennskap med dem. Hadde de vært strålende fornøyd ville jeg jo delt deres livserfaring her, og hva som fungerte. I stedet observerer jeg kvinner som klager mer enn før. Fordi de ikke har tatt problemet ved roten, og endret strukturen på dagen. Det å få mer tid har bare ført til at det å gjøre noe koster enda mer. (uten at det er meningen å generalisere: men ingen er så stressa når det først skjer noe som mine pensjonerte foreldre...) Anonymkode: 3d078...18b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #32 Skrevet 23. august 2021 Jeg føler akkurat det samme, og lurer på hvordan i all verden jeg kan løse det. Blir utmattet av hverdagen, på tross av at jeg har det veldig godt og ikke har flere utfordringer enn folk flest. Ønsker som deg mer tid til å være bare meg, få puste litt. Følger tråden og håper at du får mange gode innspill og tips som du kan ta med deg videre. Anonymkode: 51b06...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #33 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tobarnsmor her. Egentlig burde jeg vel være ganske fornøyd. To nydelige unger, friske og fine. Snill, flink og omsorgsfull mann. God økonomi. Fint, nytt hus osv. Men jeg blir så sliten av alt sammen. Det er så lite tid til å være bare meg. Jeg føler at jeg mister meg selv litt. Jeg vil leve på en annen måte. Jeg vil ut av hamsterhjulet. Men hvordan? Flytte til Indre Gokk og slutte å jobbe? Anonymkode: 54eff...d91 Vi flyttet til «Indre gokk», cashet et hus der (ingen lån) og lever på 1-1,5 inntekt (og ja vi sparer til pensjon). Her har vi det bra ❤️ Anonymkode: 0b672...892 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #34 Skrevet 23. august 2021 Jobbet 80% et par år, og hadde fri torsdager. Brukte noen timer hver fridag til husarbeid, klesvask og ukeshandling. Dermed ble både helger og ettermiddager på hverdager mye roligere og koseligere. Det funket for meg 🙂 Anonymkode: 17f7f...70f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #35 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for mange gode svar!! ☺ Jeg prøver ut meditasjon i dag, i håp om å få mer balanse, foreløpig føles det bra. Jeg har kveldsvakt i dag, og pleier å bruke formiddagen på husarbeid, men nå gjør jeg ikke det. Huset er ikke SÅ skittent, og klærne må ikke brettes. Dere har kommet med mange gode råd som jeg vil ta med meg Jeg har lyst til å redusere stillingen min, men syns det er skummelt med tanke på pensjon, eller hva om jeg blir syk og ufør. Vi har fint råd til det nå, men jeg vil ikke gjøre noe dumt for fremtiden. Ts Anonymkode: 54eff...d91 Når man har barn under 12 år har man rett på redusert stilling uten at det påvirker pensjonen. Anonymkode: 0b672...892 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #36 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jobbet 80% et par år, og hadde fri torsdager. Brukte noen timer hver fridag til husarbeid, klesvask og ukeshandling. Dermed ble både helger og ettermiddager på hverdager mye roligere og koseligere. Det funket for meg 🙂 Anonymkode: 17f7f...70f Samme her. Har jobbet 80% etter at jeg fikk barn. Denne fridagen i uka gjør at hverdagen min og livskvaliteten min er mye bedre. Noen ganger brukes fridagen på husvask, handel og ærender, slik at helgene blir helt fri for slikt. Andre ganger brukes fridagen på fjelltur eller kafé og shopping med venninne. Da barna gikk i barnehagen fikk de gjerne en fridag sammen med meg der vi fant på noe hyggelig. Anonymkode: b0129...9e1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #37 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jobbet 80% et par år, og hadde fri torsdager. Brukte noen timer hver fridag til husarbeid, klesvask og ukeshandling. Dermed ble både helger og ettermiddager på hverdager mye roligere og koseligere. Det funket for meg 🙂 Anonymkode: 17f7f...70f AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Samme her. Har jobbet 80% etter at jeg fikk barn. Denne fridagen i uka gjør at hverdagen min og livskvaliteten min er mye bedre. Noen ganger brukes fridagen på husvask, handel og ærender, slik at helgene blir helt fri for slikt. Andre ganger brukes fridagen på fjelltur eller kafé og shopping med venninne. Da barna gikk i barnehagen fikk de gjerne en fridag sammen med meg der vi fant på noe hyggelig. Anonymkode: b0129...9e1 Kan jeg spørre dere om hvor mye lønn dere gikk ned i måneden, netto utbetalt, sånn ca? Jeg har veldig lyst til å gå ned til 80%, men for meg ser det ut til at jeg går ned ca. 5000,- kr utbetalt per mnd, og det blir dessverre for stor inntektsnedgang for meg/oss. Anonymkode: 51b06...c1d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #38 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når man har barn under 12 år har man rett på redusert stilling uten at det påvirker pensjonen. Anonymkode: 0b672...892 Det visste jeg faktisk ikke, det er jo veldig bra! Anonymkode: 51b06...c1d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #39 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og det er flott dere har funnet en balanse og ro i livet, og familielivet, som passer dere og gir dere en optimal hverdag. Jeg har ikke sagt at fulltid er rett for alle, her er dere begge ganske hårsåre, og leser mine innlegg med "egne briller". Poenget mitt er at det er mye man kan gjøre ut av de timene man faktisk har i døgnet, og at mange prioriterer disse veldig feil. Herunder ved å gjøre oppgaver unødvendig mange ganger. Herunder ved å prioritere feil aktiviteter. Herunder ved å aldri ha reflektert over tidstyver. At struktur rett og slett er nøkkelen til ro - og at det også kan gjelde en hjemmeværende mor, for den sags skyld. Anonymkode: 3d078...18b Interessant det du skriver. Jeg er ikke Ts, men har samme problemstilling som henne og følger tråden for tips. Jeg har veldig lyst til å gå ned i stilling, men er usikker på om dette vil lønne seg økonomisk eller være tilstrekkelig verdt det for meg. Det blir jo en god del mindre penger bare ved å gå ned til 80% stilling. Ut ifra svaret ditt over, hva tenker du konkret kan gjøres for å få mer egentid i en hverdag med to barn og alt som følger med, når man jobber man-fre 8-16? Jeg sliter med å finne løsninger og tar gjerne imot tips!! 😃 Anonymkode: 51b06...c1d
Brunello Skrevet 24. august 2021 #40 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Struktur og plan. Finne tidstyvene. Og ikke minst prioriteringer. Jeg tror feilen mange gjør er å bare hoppe rett inn i hverdagen - hvilke klær? lage frokost, smøre matpakker... hva til middag? handle. lage mat hver dag. Oi, nå må vi vaske!. Og Lars skal i bursdag denne uka, vi må. kjøpe en gave! Mat: lager matplan, ukeshandler. Kjøper produkter som varer lenge i bulk, er det først tomt for tannkrem kjøper vi 20. På runden med ukeshandel kjøpes også alt annet vi trenger den uka. Småturer på butikker er en enorm tidstyv. Søndag: setter oss ned og setter opp en ukesplan, fordeler oppgaver, prioriterer bort ting. Lager gjerne 2-3 lunsj/middag slik at uka blir enklere. Hver kveld: Bruk 20-30 minutter, sett på en podcast. Legg frem klær, rydd sekker, lag matpakker, rydd, ta over skitne overflater. For egen del legger jeg faktisk klar 5 stk jobbantrekk hver søndag, slik at jeg om morgenen bare kan ta med meg en bunke på badet. Tidstyver: For meg var det TV og moblitrykking. Når jeg regnet på det brukte jeg gjerne 1-3 timer foran skjermen hver kveld, uten at det egentlig var avslapping, tiden fløy jo bare. Husarbeid: legges inn i kalender, god musikk i huset, så jobber vi sammen en times tid og tar "alt i ett". Bursdagsgaver: Kjøper bulk. Er gjerne ajour for 4-5 måneder i gangen. Inkludert en del småting til 200kr, pakket inn av butikk. Post og regninger: legges i en bunke. En gang i uka setter en seg ned og går gjennom. Alt passer ikke alle, men opplever at vi har mye bedre tid når vi tar tak i hverdagen på en strukturert måte. Anonymkode: 3d078...18b Eventuelt opprett avtalegiro på alt, så slipper man å gå gjennom papirbunke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå