AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Jeg fikk innvilget, men er et par punkter jeg ikke er helt enig i (ung ufør samt hvilke år de beregner med) Står at man kan kontakte advokat privat og få etterbetalt om klagen går igjennom. Men det er jo litt skummelt, er ikke alltid det går riktig vei å krangle med nav. Burde jeg bruke fri rettshjelp? Får man like god hjelp der, eller burde jeg gå til privat advokat? Hva jeg skal klage på: (datoer endret) Ble 26 år i november 2017. Nav er usikker på om det foreligger nok grunnlag og informasjon, da jeg bare ble satt til 50% siden jeg søkte AAP (januar 2018). Tiden på AAP har jeg vært i medisinsk behandling og fått en del flere diagnoser, da dette er første gang jeg har vært i behandling. Mye har kommet frem, som er grunnlaget for at jeg søkte ufør. Men de går ut ifra når jeg søkte ufør, som var i 2018. De hovedsakelig tviholder på at jeg ikke skal få ung ufør pga 3 (!!!!!) mnd Fikk innvilget ufør fra 01.01.2017. Så hvorfor er fortsatt grunnlaget på ung ufør januar 2018?? Men beregningen, den skal de ta ifra 2016! Årene de bruker er fra 2012-2016, og de 3 beste årene. Får jeg med 2017 da jeg fikk dagpenger og som kunne relativt øke sluttresultatet?? Nei 🙄 Men neiida, det skal ikke regnes med, fordi nav mener det er uklart om hvor ufør jeg egentlig var i 2017. Selv om jeg ikke jobbet en eneste dag det året. Og har sykemeldinger, men de er diffuse, for jeg er jo ikke ferdig utredet hos psykolog enda! Jeg var hos psykolog i 2 år før jeg fikk diagnose, for det var rett og slett for traumatiserende Så det som irriterer meg er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør og hvilke år de regner uføren min på Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 På bakgrunn av hvilken diagnose søker du ung ufør? For ung ufør må du ha en alvorlig diagnose som tydelig har begrenset dine muligheter til arbeid. Og før 2017 var du frisk? Hvis du kun har noen diffuse sykemeldinger etter fylte 25 tror jeg nok ikke kravene er oppfylt. Men ønsker deg lykke til. Anonymkode: 47427...a17 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På bakgrunn av hvilken diagnose søker du ung ufør? For ung ufør må du ha en alvorlig diagnose som tydelig har begrenset dine muligheter til arbeid. Og før 2017 var du frisk? Hvis du kun har noen diffuse sykemeldinger etter fylte 25 tror jeg nok ikke kravene er oppfylt. Men ønsker deg lykke til. Anonymkode: 47427...a17 Kompleks ptsd med personlighets forandring, + dissosiasjon anfall. Dette kom ikke brått på, har hatt det hele livet, men det er ikke før de seneste årene jeg faktisk har innsett at jeg ikke fungerer som andre. Er som jeg har gått frem i full håp, men bare stanget i veggen i 15 år 🙈 Jeg har aldri vært frisk… eller kanskje jeg var mer normal frem til jeg var 5 år, men etter det har det bare gått nedover Legen er helt enig med meg. Men vi har ikke trengt å skrive noe kjempe lege erklæringer, vi har bare gjort det som trengs steg for steg. Som at da jeg skulle søke AAP, så krevdes det 50 % sykemelding, da skrev legen det + at han mente jeg hadde PTSD for at jeg skulle få plass hos DPS. Men ikke noe formell diagnose fra legen, det er jo psykologens felt. Mer ville jo komme frem ila AAP tiden, da jeg skulle til psykolog… men nå bruker jo nav dette i mot meg 😫 ts Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Arbeidsevne skulle jo også bli satt ila AAP av nav gjennom arbeidsrettet tiltak ect, og derfor legen kun skrev 50%…… Jeg har ikke klart å gjennomføre noe arbeidsrettet tiltak siden jeg kun har vært i medisinsk behandling på AAP. Det bruker nav i mot meg 😣 At de ikke kan se konkret NÅR jeg ble 100% ufør. Men de setter gjerne opp datoen for det på eget initiativ til 1 dag etter jeg hadde hatt krav på å få med året 2017 i beregningen!! ts Anonymkode: 100af...ab6 1
Kvittering Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Du har fått en av de bedre støtteordningene samfunnet kan tilby i hele verdenen, og du fortsetter å klage. Jeg ville sett meg fornøyd med det du allerede har fått her. Økonomisk sikring for resten av livet er ikke bra nok? 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Send klage du, og still NAV spørsmål om det du spør om her. NAV setter datoer som det passer dem. Jeg ble også et dato-offer som jeg ikke skjønner noe av, som gjør at jeg taper 2000 kr i mnd i 30 år pga denne uforståelige dato-settingen som ikke henger på greip. Jeg ringte NAV og snakker med en saksbehandler som fnøs av det som hadde skjedd meg, og sa eksplisitt "dette er en skjønnsvurdering, og hadde jeg vurdert denne søknaden hadde jeg satt den i din favør. Alt annet er uforståelig. Så dette må du klage på!". Så jeg klagde, men fikk avslag fra en helt annen saksbehandler. Må hummer og kanari dessverre. Det handler om man er heldig eller uheldig med saksbehandlerne. Anonymkode: 45100...7da 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg fikk innvilget, men er et par punkter jeg ikke er helt enig i (ung ufør samt hvilke år de beregner med) Står at man kan kontakte advokat privat og få etterbetalt om klagen går igjennom. Men det er jo litt skummelt, er ikke alltid det går riktig vei å krangle med nav. Burde jeg bruke fri rettshjelp? Får man like god hjelp der, eller burde jeg gå til privat advokat? Hva jeg skal klage på: (datoer endret) Ble 26 år i november 2017. Nav er usikker på om det foreligger nok grunnlag og informasjon, da jeg bare ble satt til 50% siden jeg søkte AAP (januar 2018). Tiden på AAP har jeg vært i medisinsk behandling og fått en del flere diagnoser, da dette er første gang jeg har vært i behandling. Mye har kommet frem, som er grunnlaget for at jeg søkte ufør. Men de går ut ifra når jeg søkte ufør, som var i 2018. De hovedsakelig tviholder på at jeg ikke skal få ung ufør pga 3 (!!!!!) mnd Fikk innvilget ufør fra 01.01.2017. Så hvorfor er fortsatt grunnlaget på ung ufør januar 2018?? Men beregningen, den skal de ta ifra 2016! Årene de bruker er fra 2012-2016, og de 3 beste årene. Får jeg med 2017 da jeg fikk dagpenger og som kunne relativt øke sluttresultatet?? Nei 🙄 Men neiida, det skal ikke regnes med, fordi nav mener det er uklart om hvor ufør jeg egentlig var i 2017. Selv om jeg ikke jobbet en eneste dag det året. Og har sykemeldinger, men de er diffuse, for jeg er jo ikke ferdig utredet hos psykolog enda! Jeg var hos psykolog i 2 år før jeg fikk diagnose, for det var rett og slett for traumatiserende Så det som irriterer meg er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør og hvilke år de regner uføren min på Anonymkode: 100af...ab6 Du fikk innvilget vedtaket uføretrygd, og det er jo supert! Selv har jeg fått avslag til og med på klagen, enda jeg har godt dokumenterte problemer fra jeg var 15 år gammel, diagnoser satt da jeg var 20. Jeg har blant annet det samme som deg av lidelser, pluss enda litt. Jeg har vært ute og inn av psykiatrien ørten ganger, har flere epikriser og uttalelser fra leger og psykiatere. Men jeg er både for ung og "ikke ferdig behandlet" enda jeg har vært gjennom ALT, og det er deres begrunnelse for avslaget. Jeg har ikke prøvd lenge nok, sier de. Enda jeg har over sytten år i psykiatrien, aldri klart meg i jobb osv., DPS har skrevet meg ut med en erklæring på at jeg ikke lenger oppnår fremgang og ikke er i stand til å klare mer behandling osv., osv.... Det står svart på hvitt at jeg ikke mestrer livet engang, enda mindre et arbeidsliv. Arbeidsevnen min har blitt testet to ganger i løpet av disse årene, med resultatet av null arbeidsevne. Jeg skjønner det er irriterende, og jeg mener absolutt at du bør klage. Men vær så snill... Ikke føl deg irritert. Du får i det minste det du trenger, selv om du gjerne skulle fått gjennom det du mener du har krav på. NAV kan være utrolig vanskelige, det skal være helt sikkert. På DPS sa de at det var utrolig vanskelig å få gjennom ung ufør, og at de stort sett alltid ga avslag i første omgang. Lykke til! Stå på ditt. Anonymkode: 3fb42...73f 1
Stina234 Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 26 år og vil gå denne veien er for meg helt utenkelig. Jeg hadde brukt all den energi jeg hadde til å finne en jobb som passet min helsemessige situasjon. Du har hele livet foran deg, å kaste det bort på å forsøke å bli ufør virker meningsløst. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Stina234 skrev (1 minutt siden): 26 år og vil gå denne veien er for meg helt utenkelig. Jeg hadde brukt all den energi jeg hadde til å finne en jobb som passet min helsemessige situasjon. Du har hele livet foran deg, å kaste det bort på å forsøke å bli ufør virker meningsløst. 🙄 det er lettere sagt enn gjort å finne jobber som kan tilrettelegge såpass at vi som er syke kan jobbe! Er en heldig kan en få en normal jobb som blir tilrettelagt, men det er ikke mange arbeidsgivere som er gira på ansatte som ikke har stabil helse og som kanskje må gå ti minutter etter oppmøte fordi dagen ikke var god likevel! Og ts er allerede blitt ufør, hen bare vil klage på datoene nav har gått ut fra! Vær glad for at du kan ha en normal jobb og slippe å være så syk at du har uføretrygd!😉 Anonymkode: 3b60f...589 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg fikk innvilget, men er et par punkter jeg ikke er helt enig i (ung ufør samt hvilke år de beregner med) Står at man kan kontakte advokat privat og få etterbetalt om klagen går igjennom. Men det er jo litt skummelt, er ikke alltid det går riktig vei å krangle med nav. Burde jeg bruke fri rettshjelp? Får man like god hjelp der, eller burde jeg gå til privat advokat? Hva jeg skal klage på: (datoer endret) Ble 26 år i november 2017. Nav er usikker på om det foreligger nok grunnlag og informasjon, da jeg bare ble satt til 50% siden jeg søkte AAP (januar 2018). Tiden på AAP har jeg vært i medisinsk behandling og fått en del flere diagnoser, da dette er første gang jeg har vært i behandling. Mye har kommet frem, som er grunnlaget for at jeg søkte ufør. Men de går ut ifra når jeg søkte ufør, som var i 2018. De hovedsakelig tviholder på at jeg ikke skal få ung ufør pga 3 (!!!!!) mnd Fikk innvilget ufør fra 01.01.2017. Så hvorfor er fortsatt grunnlaget på ung ufør januar 2018?? Men beregningen, den skal de ta ifra 2016! Årene de bruker er fra 2012-2016, og de 3 beste årene. Får jeg med 2017 da jeg fikk dagpenger og som kunne relativt øke sluttresultatet?? Nei 🙄 Men neiida, det skal ikke regnes med, fordi nav mener det er uklart om hvor ufør jeg egentlig var i 2017. Selv om jeg ikke jobbet en eneste dag det året. Og har sykemeldinger, men de er diffuse, for jeg er jo ikke ferdig utredet hos psykolog enda! Jeg var hos psykolog i 2 år før jeg fikk diagnose, for det var rett og slett for traumatiserende Så det som irriterer meg er at jeg ikke fikk innvilget ung ufør og hvilke år de regner uføren min på Anonymkode: 100af...ab6 Jeg tror uansett at dagpenger ikke tas med i beregning. Samme med aap. er det ikke slik at man automatisk havner på minsteufør om man ikke har hatt arbeidsinntekt?🧐 Anonymkode: fb57e...643 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Send klage du, og still NAV spørsmål om det du spør om her. NAV setter datoer som det passer dem. Jeg ble også et dato-offer som jeg ikke skjønner noe av, som gjør at jeg taper 2000 kr i mnd i 30 år pga denne uforståelige dato-settingen som ikke henger på greip. Jeg ringte NAV og snakker med en saksbehandler som fnøs av det som hadde skjedd meg, og sa eksplisitt "dette er en skjønnsvurdering, og hadde jeg vurdert denne søknaden hadde jeg satt den i din favør. Alt annet er uforståelig. Så dette må du klage på!". Så jeg klagde, men fikk avslag fra en helt annen saksbehandler. Må hummer og kanari dessverre. Det handler om man er heldig eller uheldig med saksbehandlerne. Anonymkode: 45100...7da Ja ikke sant! Helt enig det fnøs av og sa, hvorfor sette en dato som er uheldig for meg, også er det bare snakk om 1 dag som kan gjøre så mye forskjell 🙄 Skal klage. Har nå sendt inn forespørsel til advokat, og i første omgang skal jeg få svar på om jeg har rett på fri rettshjelp. Men om man ikke har rett på fri rettshjelp, hvor mye pleier det å koste å klage på et vedtak? 5000? 50 000? Jeg har virkelig ingen anelse 🙈 Og må man ofte betale tilbake advokatene med en gang, eller er det vanlig at man setter en nedbetalingsplan etter inntekt? Jeg får jo ikke tatt opp noe forbrukslån nå heller 😫 ts Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du fikk innvilget vedtaket uføretrygd, og det er jo supert! Selv har jeg fått avslag til og med på klagen, enda jeg har godt dokumenterte problemer fra jeg var 15 år gammel, diagnoser satt da jeg var 20. Jeg har blant annet det samme som deg av lidelser, pluss enda litt. Jeg har vært ute og inn av psykiatrien ørten ganger, har flere epikriser og uttalelser fra leger og psykiatere. Men jeg er både for ung og "ikke ferdig behandlet" enda jeg har vært gjennom ALT, og det er deres begrunnelse for avslaget. Jeg har ikke prøvd lenge nok, sier de. Enda jeg har over sytten år i psykiatrien, aldri klart meg i jobb osv., DPS har skrevet meg ut med en erklæring på at jeg ikke lenger oppnår fremgang og ikke er i stand til å klare mer behandling osv., osv.... Det står svart på hvitt at jeg ikke mestrer livet engang, enda mindre et arbeidsliv. Arbeidsevnen min har blitt testet to ganger i løpet av disse årene, med resultatet av null arbeidsevne. Jeg skjønner det er irriterende, og jeg mener absolutt at du bør klage. Men vær så snill... Ikke føl deg irritert. Du får i det minste det du trenger, selv om du gjerne skulle fått gjennom det du mener du har krav på. NAV kan være utrolig vanskelige, det skal være helt sikkert. På DPS sa de at det var utrolig vanskelig å få gjennom ung ufør, og at de stort sett alltid ga avslag i første omgang. Lykke til! Stå på ditt. Anonymkode: 3fb42...73f Jeg trodde virkelig ikke jeg var ferdig utredet, for jeg har jo ikke klart noe arbeidsrettet tiltak.. Merkelig hvordan de mener du ikke er ferdig utredet 😰 hva mer trenger de liksom? 🙄 takk, skal stå på mitt!! Har hatt mine runder med nav systemet før 😒 Er skikkelig dritt 😫 skal prøve å ikke være irritert, med guuuuud det er frustrerende å krangle med de 😂 ts Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Stina234 skrev (50 minutter siden): 26 år og vil gå denne veien er for meg helt utenkelig. Jeg hadde brukt all den energi jeg hadde til å finne en jobb som passet min helsemessige situasjon. Du har hele livet foran deg, å kaste det bort på å forsøke å bli ufør virker meningsløst. Pfhh jeg er ikke 26 år, hadde du faktisk fulgt med og skulle hatt noe å si, så må du vell forstå noe av prosessen? 😂 Men du troller bare vell 😜 Ha en fin dag videre da ❤️ Anonymkode: 100af...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 🙄 det er lettere sagt enn gjort å finne jobber som kan tilrettelegge såpass at vi som er syke kan jobbe! Er en heldig kan en få en normal jobb som blir tilrettelagt, men det er ikke mange arbeidsgivere som er gira på ansatte som ikke har stabil helse og som kanskje må gå ti minutter etter oppmøte fordi dagen ikke var god likevel! Og ts er allerede blitt ufør, hen bare vil klage på datoene nav har gått ut fra! Vær glad for at du kan ha en normal jobb og slippe å være så syk at du har uføretrygd!😉 Anonymkode: 3b60f...589 Takk for støtte 😊 Men ja, datoene de bare har satt kommer jeg til å klage på 😜 Håper en uttalelse fra legen har mer hold ang datosetting enn Navs gjetting? ts Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg tror uansett at dagpenger ikke tas med i beregning. Samme med aap. er det ikke slik at man automatisk havner på minsteufør om man ikke har hatt arbeidsinntekt?🧐 Anonymkode: fb57e...643 Jeg vet at AAP ikke tas med i beregningen, men det gjør dagpenger. Jeg har aldri gått et eneste år uten å få noe dagpenger, og det er tatt med på de andre årene de beregner fra 😜 Jeg har hatt noe arbeidsinntekt, er vell typ et par hundrelapper i året fra minsteytelse husker da jeg lurte på minstesats på AAP og ung ufør (da det var en greie), og da fikk jeg til svar at nav alltid gir meg det jeg har krav på, og det som er mest heldig for meg. Da hadde jeg 200 kr i året over minstesats 😅 ts Anonymkode: 100af...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 Hvis du ble sykmeldt i 2017, uavhengig av når i 2017, så er det 2016 de går utifra med beregningene sine. Anonymkode: 7f899...493 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du ble sykmeldt i 2017, uavhengig av når i 2017, så er det 2016 de går utifra med beregningene sine. Anonymkode: 7f899...493 Men jeg har jo vært sykemeldt her og der i alle år fra jeg ble 18 år… 😣 2017 skiller seg ikke noe spesielt ut ts Anonymkode: 100af...ab6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg har jo vært sykemeldt her og der i alle år fra jeg ble 18 år… 😣 2017 skiller seg ikke noe spesielt ut ts Anonymkode: 100af...ab6 Men hvis det var den siste sykmeldingsperioden din så er det den som gjelder. Jeg hadde også tjent på å få med året etter jeg ble sykmeldt. Da hadde jeg ca 100 000 mer i inntekt enn det siste året de går utifra. Anonymkode: 7f899...493
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Jeg har gått inn og ut av arbeidslivet siden jeg var 25 år(er 47 nå). Men likevel setter nav siste sykmeldingstidspunt til 2017. Og beregningsgrunnlaget er ca 2/3 lønnsinntekt, og 1/3 aap. Kommer til å havne på minsteufør, selv om jeg har vært syk så lenge. Per i dag er jeg mye sengeliggende og klarer ikke hverken å kjempe eller å ta opp lån til advokat. Har bare endret tankegangen til at jeg er glad om jeg har penger til mat og medisiner, så får jeg heller selge leiligheten min. Sier ikke at dette er rett, altså. Men jeg har ikke krefter til annet😩 Anonymkode: fb57e...643 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har gått inn og ut av arbeidslivet siden jeg var 25 år(er 47 nå). Men likevel setter nav siste sykmeldingstidspunt til 2017. Og beregningsgrunnlaget er ca 2/3 lønnsinntekt, og 1/3 aap. Kommer til å havne på minsteufør, selv om jeg har vært syk så lenge. Per i dag er jeg mye sengeliggende og klarer ikke hverken å kjempe eller å ta opp lån til advokat. Har bare endret tankegangen til at jeg er glad om jeg har penger til mat og medisiner, så får jeg heller selge leiligheten min. Sier ikke at dette er rett, altså. Men jeg har ikke krefter til annet😩 Anonymkode: fb57e...643 Uff 😣❤️ Skulle vært et bedre system for de som ikke har krefter til å kjempe mot nav… Jeg kan kjempe, og skal kjempe, men som tidligere, kommer det til å ende opp i flere søvnløse netter til jeg til slutt møter veggen, så presser jeg meg litt til, og litt til 😅 Når kampen er over, så kommer jeg nok til å være sengeliggende i flere uker… Men jeg føler jeg MÅ 😫 Kommer til å angre om jeg ikke i det hele tatt prøver… om jeg får avslag igjen, okei greit.. om jeg ikke klarer fullføre kampen, så er det greit da også, for da har jeg hvertfall prøvd. Nå vil jeg ikke du skal føle på at jeg kjemper da 😳 Jeg har STOR forståelse for de som er for dårlige til å heve stemmen mot nav. Er ikke rettferdig at bare de som klarer å kjempe, for innvilget ung ufør, får det. Slik jeg har forstått det så får de fleste avslag på dette første gangen. Så da får vell de som klarer å rope høyest mest penger… det er jo ikke riktig. Skulle heller vært ordentlig og rettferdig i første omgang ved innvilget ufør ang ung ufør, så vi slapp dette styret, maset og kampen for rettferdigheten 😣 Kanskje jeg får innvilget ung ufør, fordi jeg klarte sparke fra meg. Kanskje du også har rett på det, men får det ikke, fordi du er for syk 😣 Godt det finnes advokater, men hva hjelper det om det er for dyrt 😕 og i det hele tatt forklare å finne frem papirer til advokaten er et helsikes styr og mas! Også må man kanskje skaffe enda flere papirer, man må til legen og psykologen, og det er også dyrt og slitsomt 😫 ts Anonymkode: 100af...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå