AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #1 Skrevet 23. august 2021 Fikk beskjed om at barnet må gå alene til skolen. Dette er noe vi som foreldre ikke ønsker da barnet vårt ikke føler seg komfortabel med og gå alene. Dessuten bor vi et lite stykke fra skolen og har bil og lappen og ønsker og kjøre barnet vårt til skolen. Er ikke dette noe vi som foreldre bør få lov til og bestemme selv? Vi er Heller ikke ok med og la barnet gå alene til skolen av personlige grunner. Omerådet rundt er Heller ikke et omerådet som vi ønsker at vårt barn skal gå alene rundt. Anonymkode: 7d44f...293
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 De kan ikke nekte dere å følge henne til skolen, men de kan oppfordre til ikke å kjøre barna av hensyn til den trafikale avviklingen rundt skoleområdet. Vårt ene barn ble ofte mobbet på skoleveien, og nektet å gå på skolen uten følge. Vi løste det på den måten at vi kjørte til en parkeringsplass som var 10 minutters gange unna skolen, så gikk vi til fots resten av veien. Anonymkode: 2bc55...edb 13
tussi680 Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 Skal si deg en ting og det er at jeg har vært liten jente i 1960. Det var helt naturlig for oss å gå alene. litt følge på veien ja, men så følte jeg meg flau over å følges av henne, så det ble slutt. Ungene må klare seg selv, vise seg, tenk hvor stolt følelse den ungen din vil få? Unner du henne det? Overbevisning om at det går bra er veldig godt å oppleve. Hun fulgte meg først til skolen men da ble jeg ertet og da ble jeg vrang fordi jeg ville være selvstendig som de andre. 1
GammelKaktus Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 (endret) Har de sagt direkte at de ikke vil at dere skal følge barnet eller generelt? Er det fordi de ikke vil ha så mange biler som stopper rundt skolen? Det har jeg forståelse for det blir en fare for alle andre når 200 foreldre skal kjøre gullet til skolen, utrolig irriterende med så mye trafikk. Vi som hadde jobb på veien til skolen tok følge med barna, vi var en liten gjeng de første årene, ganske koselig faktisk for oss voksne... 😄 Men vi gikk på beina og var ikke til bry for noen utenom barna da. Endret 23. august 2021 av FrøkenMånestråle 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Kan du ikke kjøre og stanse litt unna skolen? Det er vel pga sikkerhet at de sier at barn ikke skal kjøres helt frem til skolegården. Anonymkode: 1cf63...3ab 6
Loff77 Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Skolen har selvfølgelig ingen ting med hvordan elevene kommer seg til skolegården, det gjør dere som dere vil med 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Jeg tenker at de ikke mener at hun ikke skal følges på skoleveien, men at de ikke vil at dere skal bli med barnet inn på skolen av smittevernhensyn. Anonymkode: 21621...fee 5
Mezzosoprena Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Det ser ut som om alternativet deres er å kjøre barnet til skolen, og skolen har all mulig rett til å oppfordre til minst mulig biltrafikk i områdene rundt skolen. Noen barn er ikke komfortable med å gå alene til skolen, og det skal man selvfølgelig ta hensyn til - men kan dere ikke komme fram til et kompromiss slik at barnet ikke blir kjørt helt fram til skoleporten? 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at de ikke mener at hun ikke skal følges på skoleveien, men at de ikke vil at dere skal bli med barnet inn på skolen av smittevernhensyn. Anonymkode: 21621...fee Det er ikke dette. Skolene har grønt nivå nå og opererer ikke lenger engang med kohorter. Fri flyt. Det handler nok om trafikk. Skolen må gjerne oppfordre til å la barna gå da det er positivt for både barnas utvikling, miljø og trafikksikkerhet i området men bestemme kan de ikke. Barnet vårt (9) går til skolen og hjem men er ikke alle steder det hadde vært like greit. Fritt var det på 60-tallet, 90-tallet osv. Men så døde også flere barn da... Hvem gidder ta den risken? Anonymkode: 12abd...60b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Kommunene burde investere i egnede hente- og leveringsplasser ved skolene. Det holder ikke å si at bilkjøring er noe drit når det fortsatt er mange familier og barn dette er den beste løsningen for... Anonymkode: 12abd...60b 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Skolen kan ikke nekte det, men de kan se hva som er til et barns beste. Det er ikke alltid foreldre vet best. Alderen til barnet spiller stor rolle. Hvis dere bor i et område dere ikke er trygge å la barnet gå til skole alene så bør dere seriøst vurdere å flytte. Men tviler på at området er så utrygt at alle foreldre følger barna sine. Det har de færreste tid til. Er kanskje bare dere som er overbeskyttende. Anonymkode: 3ba2d...6af 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Altså hvis man bor i et område der man faktisk mener det er utrygt å gå til skolen da tenker jeg kanskje flytting er på sin plass. Kan ikke se for meg at det er et område i Norge der man ikke kan gå til skolen fordi det er utrygt. Anonymkode: 202a9...32d 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Altså hvis man bor i et område der man faktisk mener det er utrygt å gå til skolen da tenker jeg kanskje flytting er på sin plass. Kan ikke se for meg at det er et område i Norge der man ikke kan gå til skolen fordi det er utrygt. Anonymkode: 202a9...32d Tuller du? Du vet det finnes de som får innvilget skoleskyss fordi skoleveien er for utrygg? Hva med smale svingete og uoversiktlige veier på Vestlandet der bilene kjører i 80+ og det ikke finnes fortau eller gangvei? Jeg ville ikke latt mitt barn gå der i alle fall. Anonymkode: a2988...2a9 9
Mezzosoprena Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Altså hvis man bor i et område der man faktisk mener det er utrygt å gå til skolen da tenker jeg kanskje flytting er på sin plass. Kan ikke se for meg at det er et område i Norge der man ikke kan gå til skolen fordi det er utrygt. Anonymkode: 202a9...32d Du TULLER nå? 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 Takk for svar. Jeg mistforsto visst, det var paga trafikk at vi ikke fikk kjøre helt inn til skolen, men vi får selvsagt lov til og følge barnet vårt til skolen fikk beskjed om og parkere ca 5 min fra skolen, og gå fem min helt greit for oss det. Men nå blir jo den veien fullt trafikkert og siden alle som kjører samme retning som oss også må stoppe der. De fleste følger eller kjører barna sine til skolen I hvertfall 1 klassingene. barnet vårt har akk startet på skolen så da er det også naturlig at barnet og vi foreldre ønsker og følge barnet vårt til skolen og hente barnet fra skolen. Selv barnet vårt reagerte med og si til lærer at hen ønsker og gå sammen mamma eller pappa. Mistforstå meg rett. Jeg er ikke utrygg for og la barnet mitt gå rundt I omerådet overhodet, men er ikke komfortabel med of la barnet gå helt alene da veien er veldig trafikkert med masse trafikk, så ønsker ikke og bare sende barnet ut I trafikken alene. Barnet er 6 år og akk startet på skolen. Anonymkode: 7d44f...293 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Jeg mistforsto visst, det var paga trafikk at vi ikke fikk kjøre helt inn til skolen, men vi får selvsagt lov til og følge barnet vårt til skolen fikk beskjed om og parkere ca 5 min fra skolen, og gå fem min helt greit for oss det. Men nå blir jo den veien fullt trafikkert og siden alle som kjører samme retning som oss også må stoppe der. De fleste følger eller kjører barna sine til skolen I hvertfall 1 klassingene. barnet vårt har akk startet på skolen så da er det også naturlig at barnet og vi foreldre ønsker og følge barnet vårt til skolen og hente barnet fra skolen. Selv barnet vårt reagerte med og si til lærer at hen ønsker og gå sammen mamma eller pappa. Mistforstå meg rett. Jeg er ikke utrygg for og la barnet mitt gå rundt I omerådet overhodet, men er ikke komfortabel med of la barnet gå helt alene da veien er veldig trafikkert med masse trafikk, så ønsker ikke og bare sende barnet ut I trafikken alene. Barnet er 6 år og akk startet på skolen. Anonymkode: 7d44f...293 Det skjønner jeg godt at du ikke vil. Når barnet begynner å bli tryggere og dere føler barnet kan gå alene til skolen kan dere følge det til fots og ta med egen sykkel så dere kommer fortere hjem for så å kjøre på jobb. Hvis det er mulig. Den trafikken er skummel! Anonymkode: ce981...08d 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 Tipper oppfordringen er til kjørende foreldre. Her oppfordrer de også til å ikke kjøre til skolen, og skulle man gjøre det, må de faktisk parkere et stykke unna som er mer egnet enn at de kjører inn der hvor skolen ligger (langt i forhold til parkeringsplassen ved skolegården, men ikke langt i seg selv). Det er sperret av med kjegler på morgenen. Det er ikke fordi de ikke vil at barna må gå selv, men på grunn av trafikken det medfører om alle blir kjørt. Det handler om sikkerheten. Anonymkode: 73216...fff 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Helt innafor å følge barna til fots men unngå i størst mulig grad bil. Det er foreldrene som absolutt må kjøre til skoleporten som gjør skoleveien utrygg for alle de andre barna. På skolen til barna mine var det lange diskusjoner fra foreldre som mente det var for langt/vått/kaldt/varmt/mørkt for barna å gå til skole. Så barna måtte kjøres. Vi snakker om under 1 km med tilrettelagte stier og småveier for langt de fleste skolebarna. Kommunen tok affære og laget ny adkomstvei til skolen. Men den er en lang omvei å kjøre for foreldrene og med et irriterende kø-generende kryss på veien. Så det tar tid. Med nå er det plutselig ikke så langt å gå for barna likevel så nå går eller sykler nesten alle Vinn vinn. Anonymkode: e2b22...9c5 1
Dollyen Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Spør nå bare skolen da vel, sikkert en misforståelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå