Gå til innhold

Singelliv og skam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært singel i mange år, er en kvinne i siste halvdel av 30-årene, og kjenner at jeg ofte skammer meg over situasjonen min, selv om jeg vet at jeg ikke bør gjøre det. Føler at det har ordnet seg for "alle", med mann evt barn, unntatt meg. Er så dritt å skulle kjenne på det, oppi alt. Tenker ikke på at det er noe galt med andre single på min alder, kun meg selv. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: f8184...483

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var singel, i 7 år. Min egen søster spurte, hva er galt med deg som ikke greier å få en mann. Jeg ble sjokkert. Jeg hadde et godt liv. Hvorfor/hvordan skulle en mann gjøre livet bedre?  

Tenker, skal du ha et forhold, så skal det være noe positivt i hverdagen. 

Men det er ikke enkelt å møte noen som er rett for deg. Jeg valgte bort menn i mange år. Jeg hadde det fint. Tok vare på mine interesser. og datteren min. 

Skjønner, du er sist i 30 årene. Jeg var heldig, fikk et barn. Alle sier jeg skal være takknemlig for det. Jeg ønsket meg 4 barn. Nå er jeg så gammel at det kommer ikke til å skje. 

Nei, det er ikke noe galt med deg. Ikke skam deg. Hold hodet høyt. Tenk, hva er dine verdier. Ha det godt med deg selv. Drit i hva andre sier. 

• Liker 8
Skrevet
Helene skrev (2 minutter siden):

Jeg var singel, i 7 år. Min egen søster spurte, hva er galt med deg som ikke greier å få en mann. Jeg ble sjokkert. Jeg hadde et godt liv. Hvorfor/hvordan skulle en mann gjøre livet bedre?  

Men det er ikke enkelt å møte noen som er rett for deg. Jeg valgte bort menn i mange år. Jeg hadde det fint. Tok vare på mine interesser. og datteren min. 

Skjønner, du er sist i 30 årene. Jeg var heldig, fikk et barn. Alle sier jeg skal være takknemlig for det. Jeg ønsket meg 4 barn. Nå er jeg så gammel at det kommer ikke til å skje. 

Nei, det er ikke noe galt med deg. Ikke skam deg. Hold hodet høyt. Tenk, hva er dine verdier. Ha det godt med deg selv. Drit i hva andre sier. 

Ja jeg har åså opplevd dette, er 34 og folk er veldig opptatt av kjærlighetslivet mitt.....eller mangelen på det :P Jeg synes ikke du skulle være flau, jeg er ikke det, litt irritert bare! For jeg skjønner så godt hva du mener ts og Helene 😊

Anonymkode: 4dc2e...8c3

• Liker 3
Skrevet

Jeg nekter å skamme meg. Folk får ta meg som jeg er. 

• Liker 4
Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

Dette!

Hvis du møter en mann som du klikker med, der du føler at dere begge kan bidra til å utvikle dere positivt, slå deg ned med ham. Ikke jakt forhold kun fordi du er lei av å bli sett på som "hun single". Et forhold skal helst oppleves konstruktivt, og ikke noe som føles som et kompromiss der du er den som sitter igjen med the short end of the stick.

• Liker 4
Skrevet

Ja! Har deg nøyaktig likt. Siste halvdel sv 30-åra, aldri hatt ordentlig forhold, får det bare ikke til å møte noen. Opplever ikke så ofte at folk maser «lenger», men føler veldig på presset selv og ønsker meg jo en kjæreste og føler meg mislykket som ikke får det til

Anonymkode: aa43b...45f

• Liker 6
Skrevet

Jepp, samme her. Jeg kan ikke si at jeg skammer meg. Det er jo ingenting å skamme seg over. Det er mer at jeg ofte lurer på to ting "Hva er galt med meg?" eller "Kan det være at jeg ikke er skapt for forhold?". 

Noen mennesker har det bedre alene, men presser seg til å være i et forhold fordi det er "normalt". 

Anonymkode: 33f59...6f9

• Liker 4
Skrevet

Evig singel her. Jeg skammer meg ikke, men jeg har fått ganske mange spørsmål om det. Jeg forteller folk at jeg vil heller være singel resten av livet enn å slå meg ned med noen jeg ikke egentlig vil være med. Men jeg prøver jo ikke veldig hardt heller... Jeg har det veldig bra som singel. Skjer det, så skjer det. Skjer det ikke, så skjer det ikke. Jeg er veldig fornøyd med at jeg IKKE har barn. Har aldri hatt lyst på barn. Jeg er veldig glad i å være tante, og de kaller meg supertante fordi jeg stiller opp på alt og har et veldig godt forhold til de fem tantebarna mine. Flere blir det nok også fordi jeg vet at dama til han siste broren min har veldig lyst på barn.

Anonymkode: fb78f...61c

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Helene said:

Jeg nekter å skamme meg. Folk får ta meg som jeg er. 

Er følelser valg, egentlig? Det er vel ingen som står opp og tenker at "i dag skal jeg jammen meg skamme meg litt". Det er bare en fornemmelse som oppstår.

Anonymkode: 37359...05e

• Liker 2
Skrevet

Evig singel 37-åring her, jeg kjenner ikke på noe som helst skamfølelse, men nå har det aldri vært viktig for meg med mann, og barn har jeg alltid visst jeg ikke skulle ha. 

Det er da ingen bragd å få seg en mann, kan få meg kjæreste på dagen jeg. 

Er bare ikke en veldig forholdsperson. Trives godt som singel.

Spørsmål har jeg fått, men føler ikke noen dømmer meg. 

Anonymkode: 95057...b81

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal man skamme seg over å være singel? 

• Liker 3
Skrevet

Skammer meg ikke. Men føler meg mislykket fordi jeg ikke får det til. Og så sier folk «du må vise interesse» osv og de gangene jeg prøver det så funker jo ikke det heller. Så da blir jeg fortvilet. 

Anonymkode: aa43b...45f

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan føle på negative tanker rundt det å være "evig singel" jeg også.. midt i 30-årene nå og kjenner bekymringen kommer snikende på om jeg kommer til å være singel for alltid. Ser og hører venninner prate om forholdene sine, og føler meg litt som en "outsider". Vet jeg er en bra person, så det er ikke sånn at jeg tenker jeg er et dårlig kjæresteemne, men er leit at det aldri helt klaffer.

Anonymkode: 9544a...d5b

• Liker 2
Skrevet

Ettersom det er såpass vanlig å leve alene, ser jeg ikke hensikten med at "evig single" og andre som ikke vil eller får til forhold skal skamme seg. Istedet for å bearbeide seg selv ville jeg heller tatt et kritisk blikk på norsk kultur. Vi har på mange måter skapt et samfunn med trange nåløyer og dermed vil en del falle utenom. Det er ingenting vi kan endre og dermed heller ingenting å skamme seg over. 

Bruk heller tid og krefter på de tingene i livet ditt som er 100% innenfor din kontroll; tankene dine, følelsene dine og hvordan du reagerer på omgivelsene dine. 

- ❤️ - 

Anonymkode: 24981...962

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...