Gå til innhold

Når har dere tilbud om leksehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2.klassing og vi sliter med lekser. Det er en kamp hver dag. Leksene i seg selv tar bare noen minutter, men 2.klassingen kan bruke en halvtime på å krangle på å gjøre dem. Jeg leste om leksehjelp, men skolen her tilbyr ikke dette før i 3.klasse. Er dette normalt? 

Anonymkode: 46d9c...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en 2.klassing og vi sliter med lekser. Det er en kamp hver dag. Leksene i seg selv tar bare noen minutter, men 2.klassingen kan bruke en halvtime på å krangle på å gjøre dem. Jeg leste om leksehjelp, men skolen her tilbyr ikke dette før i 3.klasse. Er dette normalt? 

Altså formålet med leksehjelp er ikke å gjøre barneoppdragelse for deg, det er å sørge for at de barna som ikke har foreldre som KAN hjelpe med lekser.

Det å lære ungen at lekser er viktig, det må du nesten gjøre selv.

Anonymkode: a7dc6...e09

• Liker 8
Skrevet

Røde Kors tilbyr også leksehjelp enkelte steder, men det er hjelp til leksene, ikke til å få ungen til å gjøre lekser. 

Anonymkode: 872a4...3ec

Skrevet

Her er det fra 4 klasse og oppover. 

Anonymkode: 2dcd5...95e

Skrevet

Her har det vært et tilbud fra 4 klasse, er iallfall da jeg hørte noen gikk på det. Er helst de av utenlands opprinnelse som går der og det er snakk om en time en gang i uka. Hun ene moren jeg pratet med var skikkelig misfornøyd med opplegget så hun har faktisk leid inn en elev fra vgs som kommer og hjelpe barnet med leksene, var visst en mye bedre ordning det og ungen fikk bra hjelp.

Hvis problemet her er at barnet ikke vil gjøre lekser så vet jeg ikke om det hjelper å sende han til leksehjelp. 

Her kan de som går på ungdomsskolen og vgs og gå på biblioteket en gang i uken og får hjelp av Røde kors som har leksehjelp.

Anonymkode: 2cb45...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ditt barn faller ikke inn under leksehjelp behov. Det er å misbruke ordningen. Du er ikke eneste som har kamper på hjemmebane rundt lekser som tar tid å få gjennomført.

• Liker 3
Skrevet
Anonym90059005 skrev (9 timer siden):

Ditt barn faller ikke inn under leksehjelp behov. Det er å misbruke ordningen. Du er ikke eneste som har kamper på hjemmebane rundt lekser som tar tid å få gjennomført.

Her har alle i klassen tilbud om leksehjelp, man må melde fra om barnet IKKE skal ha det. Begynte i 2 klasse nå, 30 min 2 dager i uken. Foreldre skal se over leksene hjemme. 

Nå kan det jo godt være barnet til ts ville komme lettere i gang med leksene i en slik setting med flere barn, enn hjemme med mor/far. 

Anonymkode: a507e...6d4

• Liker 2
Skrevet

Her er det fra 2.klasse.

Men leksehjelp er litt missvissende navn, det er ingen som sitter og fysisk hjelper barna med lekser. Leksehjelp er en ekstra "time" hvor de kan gjøre lekser på skolen istedenfor hjemme med ettersyn av en voksen, ofte en ansatt fra sfo eller en assistent. Den voksne hjelper ikke til med leksene, de bare er der for å holde ro.

Anonymkode: e3ac4...043

• Liker 8
Skrevet (endret)

Her er det  få som benytter seg av det av leksehjelp tilbudet for det er jo bare assistenter og ikke lærer som har opplegg og da kan jo vi hjemme gjøre en like god om ikke bedre jobb hjemme. Hadde ikke sendt mitt barn på det opplegget de har på skolen.

Hvis barnet sliter med leksene må du prøve å motivere på et vis eventuelt prate med lærer.

Her ga jeg beskjed om at visse ting må man bare gjøre og lekser er en av de tingene, akkurat som at man må pusse tenner. Dessuten er det jo fritt fram etter lekser, aldri vært et problem her, ikke noe sutring eller mas, han vil bare bli ferdig så han slipper gnål fra meg og er fri til å gå ut med venner. 😄 

Anonym90059005 skrev (10 timer siden):

Hva legger du i leksehjelp behov egentlig?

De aller fleste skoler jeg kjenner til har tilbud om en time og to en dag der man kan melde barna på så gjøre de leksene der for hele uka. Dette tilbudet kommer her i 4 klasse. Man må ikke annet enn å gi beskjed om at barnet skal gå der det er ingen krav til en for at barnet skal gå.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1
Skrevet

Her er det tilbud for alle, helt fra første klasse. 

Tilbudet består i at det en dag i uka, er en lærer fra klassetrinnet tilstede i et klasserom, som er sammen med barna mens de kan gjøre leksene sine. 
(De kan spørre om ting, men det er veldig begrenset hva denne læreren kan hjelpe med, siden det er et 20-talls elever tilstede.) 

Barna må selv klare å sitte i ro og gjøre leksene. Om de ikke vil gjøre noe, eller bare skaper uro for de andre, blir de heller sendt på SFO/hjem. 
Vi foreldre er også ansvarlige for å gå over leksene hjemme, og å sjekke at alle lekser er gjort som de skal. (Det har en sjelden gang hendt at barna har misforstått oppgaven på leksehjelp, og at alt må gjøres på nytt hjemme.)

Av våre barn har ett valgt å ikke gå på dette i det hele tatt. Men fra 4/5. klasse gått sammen med venner og gjort lekser på skolens bibliotek etter skoletid. 
Det andre har valgt å gå på leksehjelp fra 3. klasse av. Barnet synes selv det er lettere å gjøre leksene når det sitter i et klasserom rett etter skoledagen. "Det blir en slags ekstra skoletime der vi skal gjøre oppgaver". 

Noen oppgaver kan uansett ikke gjøres der, som høytlesing. Det må gjøres hjemme i tillegg. 

Det høres egentlig ikke ut som om leksehjelp vil hjelpe barnet ditt så mye. Det ville antagelig blitt sendt på SFO for å leke hvis det ikke ville gjøre lekser. 

Anonymkode: 2d898...0be

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (16 minutter siden):

Her er det  få som benytter seg av det av leksehjelp tilbudet for det er jo bare assistenter og ikke lærer som har opplegg og da kan jo vi hjemme gjøre en like god om ikke bedre jobb hjemme. Hadde ikke sendt mitt barn på det opplegget de har på skolen.

Hvis barnet sliter med leksene må du prøve å motivere på et vis eventuelt prate med lærer.

Her ga jeg beskjed om at visse ting må man bare gjøre og lekser er en av de tingene, akkurat som at man må pusse tenner. Dessuten er det jo fritt fram etter lekser, aldri vært et problem her, ikke noe sutring eller mas, han vil bare bli ferdig så han slipper gnål fra meg og er fri til å gå ut med venner. 😄 

Hva legger du i leksehjelp behov egentlig?

De aller fleste skoler jeg kjenner til har tilbud om en time og to en dag der man kan melde barna på så gjøre de leksene der for hele uka. Dette tilbudet kommer her i 4 klasse. Man må ikke annet enn å gi beskjed om at barnet skal gå der det er ingen krav til en for at barnet skal gå.

Behov i den forstand at det er en ordning som er til for å hjelpe de som i utgangspunktet ikke har ressursene som trengs for å kunne gjøre lekser hjemme. Alle KAN melde seg på, men det er underforstått at det er en ordning for å avhjelpe de ressurssvake, barn med språkproblemer hjemme osv. 

Ordningen er ikke en variant av "heldagsskole/leksefri". Skolen ønsker ikke at leksehjelp timene skal fylles opp av alle og enhver, da mister de sin nytte for de som virkelig har behov for ordningen. 

Skrevet
Anonym90059005 skrev (10 timer siden):

Leksehjelp er ikke en behovsprøvd ordning. Det er et tilbud om en avsatt tid til å gjøre lekser, der det er en voksen tilstede som kan hjelpe med å forstå hva som skal gjøres. (Ut fra lekseplan)

Eneste krav som stilles hos oss, er at barna som er på leksehjelp klarer å sitte og jobbe uten å forstyrre resten. 

• Liker 3
Skrevet
Anonym90059005 skrev (1 minutt siden):

Behov i den forstand at det er en ordning som er til for å hjelpe de som i utgangspunktet ikke har ressursene som trengs for å kunne gjøre lekser hjemme. Alle KAN melde seg på, men det er underforstått at det er en ordning for å avhjelpe de ressurssvake, barn med språkproblemer hjemme osv. 

Ordningen er ikke en variant av "heldagsskole/leksefri". Skolen ønsker ikke at leksehjelp timene skal fylles opp av alle og enhver, da mister de sin nytte for de som virkelig har behov for ordningen. 

Sånn som ordningen gjennomføres, så er det veldig lite ressurser som settes inn. (Ut over en voksen som er tilstede og KAN fortelle hva oppgaven går ut på, dersom flere barn lurer på det.) 
Skolen hos oss oppfordrer egentlig alle barna til å benytte seg av tilbudet. Antagelig fordi de ser at mange barn utsetter lekser til sent på ettermiddag, når foreldrene har tid til å hjelpe. Og da er både barn og voksne så slitne at dette blir en kamp. 
De legger fortsatt ansvaret for at leksene gjøres, og at de sjekkes over, på foreldrene. Også for de barna som går på leksehjelp. (Det presiseres tydelig ved starten av hvert skoleår, at leksehjelp ikke fritar foreldre fra ansvaret med å følge opp barnas lekser.) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leksehjelp er ikke en behovsprøvd ordning. Det er et tilbud om en avsatt tid til å gjøre lekser, der det er en voksen tilstede som kan hjelpe med å forstå hva som skal gjøres. (Ut fra lekseplan)

Eneste krav som stilles hos oss, er at barna som er på leksehjelp klarer å sitte og jobbe uten å forstyrre resten. 

Ikke behovsprøvd per definisjon nei, men på vår skole i Oslo ble det i hvert fall kommunisert at de ikke hadde noe ønske om at hele klassen dukket opp her. Og at hadde man ressurser til å kunne få hjulpet til med og gjort lekser hjemme, så ønsket de at man gjorde det på den måten.

Skrevet

Her er det fra 3.-8. klasse.

Anonymkode: 57469...cae

Skrevet

Leksehjelp er ikke for å hjelpe barn foreldre ikke klarer å motivere. 

Du snakker med læreren og hører om hun har noen tips.

Anonymkode: 0b0d2...fb4

Skrevet
Anonym90059005 skrev (7 minutter siden):

Det har det ikke vært her, alle har blitt oppfordret og såkalte ressurssterke foreldre har sendt barna sine på det opplegget de har.

Men som sagt jeg hadde ikke sendt barnet mitt der. Man mister jo litt oversikt i hva de holder på med når de ikke har lekser. Liker å følge med jeg. 😅 

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Det har det ikke vært her, alle har blitt oppfordret og såkalte ressurssterke foreldre har sendt barna sine på det opplegget de har.

Men som sagt jeg hadde ikke sendt barnet mitt der. Man mister jo litt oversikt i hva de holder på med når de ikke har lekser. Liker å følge med jeg. 😅 

Da er det tydeligvis ulike varianter av ordningen fra skole til skole. Jeg er enig med deg. Å hjelpe barnet sitt med lekser bør være noe alle prioriterer, istedet for å klage på tidsfella mens de haster avgårde til power step time på sats...

Skrevet (endret)

Jeg ville snakket med lærer. Det er ikke meningen at lekser skal være en kamp hver dag. Kanskje lærer kan snakke med barnet? Jeg vet i alle fall om flere barn som heller hører på lærer enn foreldrene. Kanskje trenger barnet andre lekser (mer eller mindre utfordrende?). Kanskje kan dere komme til en enighet om at dere gjør deres beste, uten å slite dere ut, og at det er greit at leksene ikke blir gjort/bare er halvveis gjort en periode?

Ellers vil jeg komme med et generelt tips om å gjøre leksestunden hyggelig. Mange barn er sultne når de kommer hjem fra skolen og lavt blodsukker er sjelden et sjakktrekk når man skal gjøre noe man hater. Sett fram noe godt å spise (grønnsaksstaver med dip, grove kjeks med ost, lag varm sjokolade på kalde vinterdager e.l.). Kanskje hjelper det om dere lager en avtale om at h*n først gjør lekser konsentrert i 5 eller 10 minutter (velg en tid som føles overkommelig for ham/henne) og deretter får h*n tilsvarende tid pause hvor h*n kan spille på nettbrett, se på TV, tegne, perle eller gjøre noe annet hyggelig før h*n må gjøre nye 5-10 minutter lekser. Leselekser kan ofte med fordel gjøres på sengekanten. Kanskje kan dere bytte på å lese høyt for hverandre?

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Har du tatt det opp med læreren? 

Vi har selv hatt store utfordringer ifht lekser. Men en halvtime synes jeg er innafor faktisk - vi holdt på både to og tre timer før hen ville gjøre lekser! 

Tok det opp med lærer, og sammen fant vi en ordning: varte kampen over en halvtime, måtte man avslutte og så prøve igjen senere. Det har blitt mang en kamp som varer halvtime hver gang, og onsdagene er av en eller annen grunn den verste dagen. Det løste seg litt i slutten av 2. klasse nå, og jeg håper at 3. klasse skal gå litt lettere. Første lekse kommer i dag! 
Gruer meg til 1. klassingen får lekser... Jeg husker ikke når de begynte med lekser i 1. klasse, men etter 2-3 uker? Jeg håper virkelig at det skal gå lettere, og at de to skal klare å gjøre lekser i samme rom. 

Når tid på døgnet gjør dere leksene? Har dere SFO? Vi har SFO tre dager. De dagene det ikke er SFO, så er det et lite måltid og så rett på lekser. Ingen diskusjon, sånn er det bare. Det er hugget i stein, omtrent. Dagene med SFO, er det rett på lekser (like før middagstid, og de får mat på SFO). Også dette er hugget i stein. Men barnet har også noe hugget i stein: jeg må være til stede hvert øyeblikk mens hen gjør leksene. Jeg kan ikke lage middag osv., samtidig. Det er helt greit, men tidvis en tålmodighetsprøve de gangene barnet faktisk klarer leksa helt på egenhånd, omtrent med lukka øyne. Det utfordrer også tidsklemma vi allerede er i de dagene med SFO.

Jeg vil helst ha leksefri skole... og så heller få valgfri oppgaver med hjem, for de som ønsker/trenger det.

Anonymkode: b6712...161

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...