AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg og partner er uenige om praksis med nattbordslamper. Jeg vil helst ha lyset av så raskt som mulig, og sover dårlig når hans lys er på. Han sover godt selv om jeg har lyset på. Han blir også litt sur om jeg legger meg først og det er helt mørkt på soverommet når han skal legge seg, da er det vanskelig å se hvor han skal gå, synes han, og han sier også at det er koseligere å komme inn om nattbordslampa hans står på. Selv om jeg sover. Han kan komme inn lang tid etter at jeg har sovnet, og om det er mørkt så setter han på lyset (og da våkner jeg oftest) og ligger og leser med lyset på lenge. Jeg vet at vi må bestemme våre rutiner selv, men jeg lurer: Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: debba...b21 1
stan Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Vi har noen små LED lys som gir nok lys til å finne frem, selv om rommet er mørkt. Så er det ikke nødvendig å ha på lys av hensyn til den som legger seg sist. 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Jeg er som din mann, bortsett fra at jeg ikke leser på sengen. Jeg er stort sett alltid våken senere enn mannen, men jeg har en liten nattlampe på min side av sengen som er akkurat nok lys til at jeg kan finne sengen uten å slå meg eller fomle rundt i mørket. Nattbordet mitt er dessuten litt lavere enn sengen, så det er ikke altfor mye lys man ser fra den andre siden av sengen. Kan det være en idé for dere? Det er jo helt klart at dere må finne et kompromiss her - det er urimelig av han å ligge å lese med mye lys dersom det holder deg våken, så han må kanskje bruke en slik boklampe som han fester på boka. Det er også urimelig av deg å forvente fullstendig mørke og at han skal legge seg i et bekmørkt rom uten å finne fram eller se ble som helst, så kanskje bør du lære deg å sove med en svak lyskilde, eller snu deg med ryggen til hans side hvis du klarer å sove på siden? Anonymkode: f4045...a00 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Nattlys med sensor. Anonymkode: 1be50...9a0 2
CorvusCorax Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Han kan vel bruke lommelykt på telefonen for å finne frem, og heller lese i stua før han finner sengen? Hadde ikke klart å sove med lyset på... Men er det virkelig så vanskelig å gå til sengen i mørket? Jeg går ofte i mørket fra soverom til badet og tilbake igjen på natten uten noe annet lys enn lys utenfra. Jeg har vel katteøyne. 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Fiks et svakere lys, kjøp nattsensor-briller (hehhe), få han til 0 legge seg med deg dagene han vil ha lyset på, og/eller test øyemaske på deg selv. Da gjør begge litt kompromiss her og der. Anonymkode: ed157...758
Catbert Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 Separat soverom! Særlig når dere har såpass ulike rutiner 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Synes det er sykt at han krever at du legger deg med lys på!??? Typen min legger seg 2-4 timer før meg som regel, og det kunne ikke falt meg inn og skru på lys og ødelegge søvnen hans (hadde klikket selv om han gjorde det med meg). Jeg bruker alltid mobilen til å lyse opp rommet når jeg går inn, og det er jo null stress? Har aldri trynet eller tråkket på noe da. Be han skaffe seg en kindle eller nettbrett til å lese på. Man kan ikke vekke partneren sin midt i dyp søvn. Dét er urimelig det! Anonymkode: c0906...480 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Vi legger oss alltid i sengen samtidig vi. Snakker, koser, tuller litt, leser en bok hver etc. før vi legger oss til å sove. Om en vil sove før den andre, jeg sover alltid med sovemaske så eventuelt lys plager meg uansett ikke. Om mannen sover først, jeg pleier da å lese på kindle med lyset helt nedslått og har dynen litt opp over meg for å lage skygge. Men som oftest så gjør vi det samtidig også. Om en av oss skulle lagt seg tidligere, ved sykdom eller lignende, så synes vi det uansett er koselig med et nattakyss. Våkner jo ikke skikkelig opp av at noen kommer å legger seg stille uansett, men skrur så klart ikke på spotlight i taket liksom 😅 Anonymkode: 5d0f7...1ab
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Utrolig sært å forlange at du skal ligge med lys på i flere timer fordi det er koselig for han når han skal legge seg og at han ikke klarer å bruke mobilen som lommelykt. Hva med at det er koselig for deg å sove med lyset av fordi da sover du bedre? Hvis han skal lese på sengen, så bør han legge seg før deg, eller ha et annet, svakt leselys, eller lese i en godstol i et annet rom før han legger seg. Anonymkode: fc09e...0bf 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Utrolig sært å forlange at du skal ligge med lys på i flere timer fordi det er koselig for han når han skal legge seg og at han ikke klarer å bruke mobilen som lommelykt. Hva med at det er koselig for deg å sove med lyset av fordi da sover du bedre? Hvis han skal lese på sengen, så bør han legge seg før deg, eller ha et annet, svakt leselys, eller lese i en godstol i et annet rom før han legger seg. Anonymkode: fc09e...0bf Enig i dette. Her slår den som legger seg først av lyset, og ønsker man å lese på sengen så passer man på at man legger seg først, evt samtidig som den andre. Å slå på lys når den andre allerede sover er 100% uaktuelt. Vi har for øvrig døra åpen så vi får inn litt lys fra gangen utenfor og kan se hvor vi går. (Føles også tryggere, da vi har røykvarsler i gangen, men ikke på soverommet.) Anonymkode: 98fb4...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Hvis han må ha lyset på, så får du be han legge seg hos 3-åringen. Voksne folk pleier å sove med lyset av, og komme seg frem til sengen uten å ha på lampe. Anonymkode: fc09e...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Jeg synes du skal være fleksibel og tilpasse deg din manns ønsker. Ikke vær en sta drittkjerring som mannen ender med å bli lei av. Ha på en svak og lun nattbordslys med brun tonet lyspære som er koselig for begge. Dette kan du ordne. Skal du ha det helt mørk for å sove så bruk sovemaske. De man har over øyen. https://www.rituals.com/no-no/the-ritual-of-jing-sleep-mask---green-sheen-1109213.html?channable=0078156964003131303932313356&gclid=Cj0KCQjwjo2JBhCRARIsAFG667X6y3hECChej38vqsBcEKxqvQ1oIBaJ10dYqJEAe8FVgFCZgWilNjsaAtP1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 66d86...26c 2
CamillaCollett Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 Jeg tenker det er opplagt at den med det viktigste behovet får viljen sin her. At du ikke får sove er et langt vektigere argument enn at han ser litt dårlig når han kommer inn på soverommet og synes det er koseligere med litt lys der. Han kan jo også lese på sofaen før han legger seg? Alternativt skaffe seg en Kindle, som ikke krever at man har nattbordslampe på. 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes du skal være fleksibel og tilpasse deg din manns ønsker. Ikke vær en sta drittkjerring som mannen ender med å bli lei av. Ha på en svak og lun nattbordslys med brun tonet lyspære som er koselig for begge. Dette kan du ordne. Skal du ha det helt mørk for å sove så bruk sovemaske. De man har over øyen. https://www.rituals.com/no-no/the-ritual-of-jing-sleep-mask---green-sheen-1109213.html?channable=0078156964003131303932313356&gclid=Cj0KCQjwjo2JBhCRARIsAFG667X6y3hECChej38vqsBcEKxqvQ1oIBaJ10dYqJEAe8FVgFCZgWilNjsaAtP1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 66d86...26c Det er i grunn han som er drittsekk fordi han tydeligvis ikke bryr seg om TS sitt søvnbehov som igrunn er mye viktigere enn at han skal synes det er koselig å komme inn på soverommet når han legger seg. Jeg skjønner godt at folk blir lei av slike karer som ikke tar hensyn. Anonymkode: e546f...bd3 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 Det er jo skikkelig drittsekk-oppførsel å vekke deg ved å slå på lyset, for så å ligge og lese flere timer. Han får lese i godstolen i stua. Søvn er viktigere og trumfer at han synes det er "koselig", så her er det han som må gi etter. Det finnes sånne små lys med sensor som du bare plugger rett i stikkontakten, de lyser ikke opp hele rommet, men nok langs gulvet til at han ser hvor han går. Han kan også bare bruke lys fra mobilen e.l. Hvis hans rutiner er veldig viktige for han, så bør dere ha separate soverom. Anonymkode: 179e0...fdd 2
Gorbys Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Vi løste lampe-krigen med en tur på IKEA. Kjøpte en nattbordslampe som kan dimmes, og den er både billig og kul. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg og partner er uenige om praksis med nattbordslamper. Jeg vil helst ha lyset av så raskt som mulig, og sover dårlig når hans lys er på. Han sover godt selv om jeg har lyset på. Han blir også litt sur om jeg legger meg først og det er helt mørkt på soverommet når han skal legge seg, da er det vanskelig å se hvor han skal gå, synes han, og han sier også at det er koseligere å komme inn om nattbordslampa hans står på. Selv om jeg sover. Han kan komme inn lang tid etter at jeg har sovnet, og om det er mørkt så setter han på lyset (og da våkner jeg oftest) og ligger og leser med lyset på lenge. Jeg vet at vi må bestemme våre rutiner selv, men jeg lurer: Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: debba...b21 Vi legger oss for å sove. Da slukker vi lyset 🤣 Anonymkode: f2290...30f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Jeg bruker sovemaske, så om han legger seg seinere, leser på senga, ser film eller noe annet så plages jeg ikke av lyset. Anonymkode: 7e6e2...3f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå