AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Ikke noe hat men det bekymrer meg oppriktig. Hva kommer til å skje i fremtiden med så mange uføre? Har vi råd til dette?? Jeg mener det må bli et kraftig kutt i andelen innvilget søknader. Anonymkode: 33ed7...b52 15
Gjest Alterego666 Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg mener det må bli et kraftig kutt i andelen innvilget søknader. På hvilken måte løser det problemet?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Just now, Alterego666 said: På hvilken måte løser det problemet? Hva tror du? For å ikke ha en økende andel av uføre hvert år. Anonymkode: 33ed7...b52 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke noe hat men det bekymrer meg oppriktig. Hva kommer til å skje i fremtiden med så mange uføre? Har vi råd til dette?? Jeg mener det må bli et kraftig kutt i andelen innvilget søknader. Anonymkode: 33ed7...b52 Er det virkelig så mange da 🤔 jeg kjenner nesten ingen selv. Bare min mor som er psykisk syk. Og det er jammen godt, for jeg tviler på at noen noensinne vil ha hu i jobb. Anonymkode: 674c4...91e 4
Gjest Alterego666 Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tror du? For å ikke ha en økende andel av uføre hvert år. Anonymkode: 33ed7...b52 Man kan saksbehandle vekk helseproblemer? Eureka!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det virkelig så mange da 🤔 jeg kjenner nesten ingen selv. Bare min mor som er psykisk syk. Og det er jammen godt, for jeg tviler på at noen noensinne vil ha hu i jobb. Anonymkode: 674c4...91e Norge har mest uføre i hele Norden så ja jeg vil si det er mange Anonymkode: 33ed7...b52 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 1 minutt siden, Alterego666 said: Man kan saksbehandle vekk helseproblemer? Eureka! Må bli strengere kriterier. Nekter å tro at alle som er uføre ikke kan jobbe. Er du ufør, forresten? Anonymkode: 33ed7...b52 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Andelen uføre i Norge er helt hinsides. Det er ingenting som tilsier at vi skal være så mye sykere enn befolkningen i våre naboland. Anonymkode: 1075b...96e 23
Gjest Småbrukmann Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Om de som stemmer MDG, fortsetter med det å det øker. så vil det ta slutt veldig fort, på at de som blir uføre vil overleve økonomisk. så de som virkelig sliter, må tvinge seg til og jobbe og bli dårligere og dårligere, så vil selvmordene bli eneste vei ut. Blant noen. Dessverre. Skremmende at det øker i uføre blant yngre, fokus må bli på hva er årsakene og hvordan forhindre dette. alt fra oppdragelse til bedre rettledninger på skolen. Mere tilbud om samtaler etc etc. samt at samfunnet må endre holdning. Mange er ufør pga psyken. Å det kan bekjempes. Men da må de unge rustes bedre for livet etter skoletiden. Å man kan ikke ha ett syn at det sitter bare i huet. Kom deg videre holdning. De som er ufør pga kroppen. Da må det tidligere inn med rettledning for å velge riktig utdannelse til ett mere passet yrke.. Ser man på uføre over tid. Så vil jeg tro det ligger på rundt 2 av 10 som kun er det pga lathet. Å den vil man kanskje få ned til 1 av 10 med mere kontroller. men aldri helt borte.. dette pga vanlige folk hadde ikke orket å gå over en lengre periode uten å gjøre noe. Da dette gjør de syk psykisk.
A-hunter Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det virkelig så mange da 🤔 10,6 % av den voksne befolkningen er varig ufør. 8,5 % av mennene og 12,8 % av kvinnene mellom 18 og 67 år. Tall fra 2020. Kilde: SSB. Endret 22. august 2021 av A-hunter 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Overskriften din er så teit, ja det er bare du som bekymrer deg for dette, tror du på det selv?? Anonymkode: 09866...f97 4
Silva Pluvialis Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Nei. Jeg er ikke bekymret. Norge bruker mye penger på annet tull. Det er der de må kutte før de kutter ned på uføretrygden. Vi har råd til å hjelpe alle hvis vi bare kutter ut andre unødvendige ting. 19
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 A-hunter skrev (4 minutter siden): 10,6 % av den voksne befolkningen er varig ufør. 8,5 % av mennene og 12,8 % av kvinnene mellom 18 og 67 år. Tall fra 2020. Kilde: SSB. Wow..Nesten 13% av damene er jo helt spinnvilt mye!! Sier seg jo selv at det ikke funker! Nordmenn kan jo umulig ha så mye dårligere helse enn folk i andre land? Så da må vi jo være for raske til å stemple ufør… Du vet ikke også gjennomsnittlig alder for når de blir ufør? Det er vel ingen (i hvertfall få) som sier at vi bare skal nekte folk stønad tvert, men vi må i stedet finne yt av hvordan vi kan tilby folk bedre tilrettelegging, behandling og hjelp, slik at de klarer å stå i arbeid. Og enkelte (fåtallet) må nok også bare lære seg at livet faktisk er ubehagelig og slitsomt for alle til tider.. Anonymkode: 1082f...6cc 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Norge har mest uføre i hele Norden så ja jeg vil si det er mange Anonymkode: 33ed7...b52 I Norge har vi som utgangspunkt at alle mellom 18-67 år skal være i arbeid, trenger ikke se langt utover Norges grenser for å se at sånn er det ikke i England, Spania, Italia mv. Ofte er det menn som arbeider og bringer økonomien til husholdet, ofte er kvinner hjemme med barn og tar hånd om husarbeid. Jeg tror at vi i Norge har en rosenrød oppfatning av hvordan seg er i andre sammenlignbare land, der har de ikke uføre… De har nok store mørketall, der familien forsørger syke mennesker fordi de ikke klarer seg selv, det kommer ikke inn i statistikk. Å sånn var det her til lands før å, husker at min mormor betalte strøm og telefon til oldemor, en annen av døtrene handlet inn mat, sønnen sørget for at huset og bilen var i orden osv. tror alle som mener noe om det å være ufør bør gå i seg selv, plutselig kan det være deg. Ønsker du en situasjon der du må velge mellom medisiner eller husleie? Mat eller transport? Eller at barnet ditt ikke kan delta på fritidsaktiviteter? For sånn er det for mange uføre, du er ikke bare syk, men sykdommen har ført deg inn i en økonomisk katastrofe, fra hånd til munn for veldig mange… Anonymkode: 58fdb...dfd 15
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 At det er flest uføre i Norge i forhold til i nabolandene kan bety at vi har et system som fungerer. At noen klarer å lure til seg uføretrygd i dag er utenfor min fatteevne. Selv har jeg en hjernesvulst som vises klart og tydelig på MR-bilder, med andre ord er det ikke tvil om hva som feiler meg, digrammene fra hørselstester viser svart på hvitt at svulsten har gjort meg 90% hørselshemmet, balensetestene viser at pga svulstens beliggenhet slik til at jeg lever med svimmelhet og kvalme. Selv med alle disse «bevisene» måtte jeg gjennom rehabilitering, spesialistbehandling, utprøving av medisiner, arbeidsutprøving, kurs og omskolering og ikke minst regelmessige samtaler med nav. Først etter 9 år godkjente Nav at jeg kunne søke om uføretrygd, da var jeg blitt 100% døv. Så at noen skal kunne lyve og manipulere seg gjennom systemet år etter år har jeg vanskelig for å tro. Sier ikke at det ikke skjer, men det skjer neppe så ofte som mange tydeligvis tror. Og husk at før alt dette skjedde meg var jeg 30 år, helt frisk og i full jobb. Så jeg synes det er ganske naivt og tro at man aldri vil havne i en slik situasjon selv. Absolutt alle kan bli syke eller havne i en ulykke og da vil man være veldig takknemlig for at vi har et system som hjelper oss videre. Anonymkode: 6f496...b7a 27
herzeleid Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 Disse trådene er litt vanskelige, for de har en tendens til å degenerere til diskusjoner rundt stråmenn og for selvfølgeligheter. Jeg tror ikke noen mener vi ikke skal ha noe sikkerhetsnett, at det er strålende å være ufør eller at alle uføre kan "saksbehandles" friske. Samtidig virker det sannsynlig at en kan få og ønskelig at en får flere i arbeid, særlig med tanke på et potensielt voksende gap mellom utgifter og inntekter til fellesskapet der de uføre selv og andre som faktisk er avhengig av nevnte sikkerhetsnett tross alt bærer den største risikoen. Nettopp her ligger poenget; for å sikre at uføre og andre som er avhengige av det får den hjelpen de trenger må vi også sørge for at ikke for mye av midlene går til de som ikke trenger hjelpen, eller trenger den mindre. 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke noe hat men det bekymrer meg oppriktig. Hva kommer til å skje i fremtiden med så mange uføre? Har vi råd til dette?? Jeg mener det må bli et kraftig kutt i andelen innvilget søknader. Anonymkode: 33ed7...b52 Noe av økningen er på grunn av avkortning av aap perioden. Før gikk disse menneskene på aap i 10-15 år. Nå er perioden 3 år. Alle disse forsvant jo ikke i løse luften fordi regelverket endret seg, ergo er flere på trygd eller sosialen. Og etter min tankegang så tror jeg økningen av ME og autoimmune sykdommer har med vaksiner og ulike kjemikalier fra matindustrien vi dytter i oss å gjøre. Jeg syntes oppriktig synd på mennesker med utmattelsessykdommer. De syntes ikke så ingen tar dem seriøst. Anonymkode: 73144...6a4 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må bli strengere kriterier. Nekter å tro at alle som er uføre ikke kan jobbe. Er du ufør, forresten? Anonymkode: 33ed7...b52 En del av de som er uføre, kan jobbe. Men de har gjerne veldig begrensninger i hva de kan jobbe med, og hvor mye de kan jobbe. Og ikke minst at de aldri vet når de kan jobbe. Da formen gjerne går veldig opp og ned. Og de blir derfor ikke ansatt. Man ser jo og gjerne forskjell på at det er flere trygdede langt ute på bygda, enn i store byer. Og det er jo for at i store byer, kan de være heldige å finne en jobb de kan gjøre, noe som er vanskeligere på små steder. Og hvis vi bare nekter folk uføretrygd, så får de ikke automatisk en jobb og klarer det. Da går det over på andre stønader. Så de vil fortsatt få penger fra staten. Anonymkode: 2b54c...756 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Det mest skremmende her at kvinner er 50% mer ufør enn menn. Det så jeg på min tidligere arbeidsplass også, sykemeldingene blant kvinner var 4-5 ganger høyere enn mennene. Hvordan har det seg at terskelen, og argumentene til kvinnene for å bli sykemeldt er så forskjellig fra menn og kvinner? - Kvinner legger så fort de kan ansvar over på bedriften og lederne for at De er for "syke" til å gå på jobb, mens mennene de står igjen og tar ansvar. Anonymkode: 6ee69...bf6 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Jeg synes også det er skremmende med den høye andelen uførhet. Men jeg tror det kan ha noe med det norske arbeidslivet å gjøre. Det har blitt helt enormt stort press på de ansatte i mange deler av arbeidslivet. Alt skal effektiviseres, det kuttes i antall ansatte så det blir mye mer å gjøre for de som blir igjen, det er hardt både fysisk og psykisk. Jeg jobber som saksbehandler, her er det nedbemanning pga reformer i staten, mens arbeidsoppgavene vokser i omfang og mengde. Vi har stadige sykemeldinger pga at folk blir utbrent, og føler seg utnyttet, som går på motivasjonen løs. Har venninner i serviceyrket, som er flyvertinner osv, og der er det også urimelige krav fra arbeidsgiver om omstillinger, nye arbeidstider, mer ansvar uten opplæring eller lønn som bør følge med, etc etc, som fort kan gå på helsa løs. Ikke rart at det er vanskelig å for det første komme seg inn på arbeidsmarkedet, og for det andre stå i alt presset og alle endringene når man ikke føler seg i god form. Anonymkode: b1d05...f69 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå