AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Har sett denne myten gjentatt så mange ganger nå, at gravide ikke skal spise skinkepålegg feks som har vært åpen Iver 3 dager. det står ingenting om dette på helsenorge sine sider, ingenting i generelle anbefalinger til gravide, ingenting på Matportalen, ingenting på NHI sine sider. Det eneste er at vakumpakket pålegg skal være «godt innenfor utløpsdato». Står ingenting om hvor lenge pakken skal være åpen... Så dere som sprer denne 3-dagersregelen og fører til skrekk og matsvinn hos gravide land og Strand: pliiiiis del kildene deres! Anonymkode: 428f8...ecd 13
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #2 Skrevet 23. august 2021 Jeg måtte google nå, for jeg mente å ha lest det et sted da jeg var gravid. Jeg ser at Gilde anbefaler å spise det innen 5 dager, så kan være der det kommer fra? https://www.gilde.no/artikkel/kan-man-spise-kjott-nar-man-er-gravid Anonymkode: 9f45e...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #3 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg måtte google nå, for jeg mente å ha lest det et sted da jeg var gravid. Jeg ser at Gilde anbefaler å spise det innen 5 dager, så kan være der det kommer fra? https://www.gilde.no/artikkel/kan-man-spise-kjott-nar-man-er-gravid Anonymkode: 9f45e...1bb Selvsagt gjør Gilde det. De vil jo selge mest mulig. Man bør ikke ta kostholdsråd fra dem. Anonymkode: f5fa5...3df 9
mereo Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Forholder meg til godt innenfor utløpsdatoen! Får da være grenser. Det er feks kokt skinke, ligger litt i ordet der at den har jammen meg vært kokt! 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 mereo skrev (6 timer siden): Forholder meg til godt innenfor utløpsdatoen! Får da være grenser. Det er feks kokt skinke, ligger litt i ordet der at den har jammen meg vært kokt! Enig! Jeg fikk kommentar her på KG på at jeg like så greit kunne spise rått kjøtt og stikke hendene i kattesanden da jeg sa jeg absolutt ikke tenkte overholde denne «regelen». 🙄 Anonymkode: 428f8...ecd 4
enkefru Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Hahaha.... det må være noe av det dummeste jeg har hørt (lest) noen gang 🤣🤣😂
mereo Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig! Jeg fikk kommentar her på KG på at jeg like så greit kunne spise rått kjøtt og stikke hendene i kattesanden da jeg sa jeg absolutt ikke tenkte overholde denne «regelen». 🙄 Anonymkode: 428f8...ecd Har aldri hørt om den 3 dagers regelen før nå. Og det virker jo bare tullete så lenge den oppbevares riktig. Det blir i overkant for min del 😬
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Og husk for all del å ikke sykle. Det er sterkt kontraindiser!! Anonymkode: d885f...440 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 mereo skrev (7 timer siden): Forholder meg til godt innenfor utløpsdatoen! Får da være grenser. Det er feks kokt skinke, ligger litt i ordet der at den har jammen meg vært kokt! Altså. Jeg er ingen hysteriker, men alle vet jo at holdbarhetsdatoen på kjøttpålegg gjelder når den er uåpnet. Når man åpner den får den begrenset holdbarhetsdato, i likhet med lignende varer. Pga oksygen. Dette trodde jeg var barnelærdom for de aller fleste. Anonymkode: c07b9...224 4
Fufu Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så dere som sprer denne 3-dagersregelen og fører til skrekk og matsvinn hos gravide land og Strand: pliiiiis del kildene deres! https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/kokt-skinke Når skinkepakken er åpnet, selv om det er lenge til siste forbruksdag, vil den ikke holde seg mye mer enn en ukes tid. Ligger den mye ute på frokostbordet, og blir tatt på med skitne fingre, reduseres holdbarheten enda mer. Følg med. Du vil kunne se at den blir gråere og mer slimete i overflaten. Så lenge den ikke mugner eller begynner å lukte surt, kan du fint spise. 2
mereo Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså. Jeg er ingen hysteriker, men alle vet jo at holdbarhetsdatoen på kjøttpålegg gjelder når den er uåpnet. Når man åpner den får den begrenset holdbarhetsdato, i likhet med lignende varer. Pga oksygen. Dette trodde jeg var barnelærdom for de aller fleste. Anonymkode: c07b9...224 Men den holder fortsatt mer enn 3 dager mot at den ikke ligger utenfor kjøleskapet over lengre tid. Her i huset tas den ut av kjøleskapet for å ta den biten man skal ha og så inn igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 mereo skrev (3 minutter siden): Men den holder fortsatt mer enn 3 dager mot at den ikke ligger utenfor kjøleskapet over lengre tid. Her i huset tas den ut av kjøleskapet for å ta den biten man skal ha og så inn igjen. Det virker ikke som om du har satt deg inn i dette, beklager. Slik du utbasunerte din mening virket du temmelig uopplyst. Anonymkode: c07b9...224 2
mereo Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det virker ikke som om du har satt deg inn i dette, beklager. Slik du utbasunerte din mening virket du temmelig uopplyst. Anonymkode: c07b9...224 Utbasunerte? Har bare sagt min mening, verken vært påståelig eller det ene med det andre. De fleste gravide følger fhi sine kostholdsråd og der står det ikke noe om 3 dager. Men du må gjerne vise til kilder som sier «max 3 dager». 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 mereo skrev (1 minutt siden): Utbasunerte? Har bare sagt min mening, verken vært påståelig eller det ene med det andre. De fleste gravide følger fhi sine kostholdsråd og der står det ikke noe om 3 dager. Men du må gjerne vise til kilder som sier «max 3 dager». Ja, du virket ikke å klare å skille mellom åpnet og uåpnet pakke, mtp din kommentar om utløpsdato. Fint at du nå har tatt til deg ny kunnskap. Anonymkode: c07b9...224
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, du virket ikke å klare å skille mellom åpnet og uåpnet pakke, mtp din kommentar om utløpsdato. Fint at du nå har tatt til deg ny kunnskap. Anonymkode: c07b9...224 Men fint hvis du slutter å spre dumheter om at man ikke kan spise pålegg 4 dager etter den er åpnet da. Da fremstår man som litt kort egentlig. Anonymkode: d885f...440 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 Fufu skrev (2 timer siden): https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/kokt-skinke Når skinkepakken er åpnet, selv om det er lenge til siste forbruksdag, vil den ikke holde seg mye mer enn en ukes tid. Ligger den mye ute på frokostbordet, og blir tatt på med skitne fingre, reduseres holdbarheten enda mer. Følg med. Du vil kunne se at den blir gråere og mer slimete i overflaten. Så lenge den ikke mugner eller begynner å lukte surt, kan du fint spise. Står fortsatt ikke 3 dager, eller? Anonymkode: 428f8...ecd 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det virker ikke som om du har satt deg inn i dette, beklager. Slik du utbasunerte din mening virket du temmelig uopplyst. Anonymkode: c07b9...224 I alle dager, dårlig dag? Anonymkode: 428f8...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Tidligere var det råd om 3 dager for gravide. Viste ikke at det er tatt bort. Begrunnelsen var at vakuum holder bakterievekst i skakk og så snart pakken er åpnet kommer det til oksygen også på biter som ikke er berørt. Listeia vokser helt fint i kjøleskapstemperatur og kan potensielt bli veldig farlig for gravide. Jeg gjetter på rådet er tatt bort fordi det er så lite listeira-forurensing på norsk kjøttpålegg det ikke er et reelt problem. Anonymkode: e6173...d24 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Tja, de sier jo "godt innenfor holdbarhet" og når du åpner en skinkepakke så forsvinner holdbarhetsdatoen stemplet på pakken og ny holdbarhet er ca. 7 dager. Så godt innenfor 7 dager kan jo da bli tolket som 3 Anonymkode: d55f2...047 3
Fufu Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Står fortsatt ikke 3 dager, eller? Anonymkode: 428f8...ecd Nei, det skrev jeg heller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå