Gå til innhold

hva er forskjell på autisme og barneautisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei sønnen min på 3 år har fått diagnosen klassisk barneautisme. Veit noen Her hvorfor det heter klassisk barneautisme og ikke bare autisme? 

Anonymkode: 3f6a7...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei sønnen min på 3 år har fått diagnosen klassisk barneautisme. Veit noen Her hvorfor det heter klassisk barneautisme og ikke bare autisme? 

Anonymkode: 3f6a7...eba

Det betyr bare at symptomene er tilstede før 3 års alderen. De litt lettere diagnosene så sees symptomene gjerne litt senere

Anonymkode: 53b9a...ac0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barneautisme betyr då også at autismen er meir tydelig, sånn at ein raskere ser behovet for å få ei vurdering. Då får ein diagnose tidleg. Derfor har eg lært at barneautisme er meir "alvorleg" enn annan autisme. Men spekteret er veldig stort!  

Klassisk barneautisme i motsetning til atypisk autisme, det betyr vel at du ser manglende blikkontakt, forsinka språk, vansker med å forstå det sosiale spelet og andre vanlige autistiske trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (6 minutter siden):

Barneautisme er KUN at diagnosen hovedsakelig er satt før fylte 3 år. 

Nei. At symptomer er tilstede før 3-årsalder. 

Har diagnostisert tenåring som fikk diagnosen 12 år gammel, barneautisme, da det var tydelige symptomer FØR 3 år. 

Anonymkode: bf6b0...988

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er i grunn autisme, uansett om det er atypisk, asperger, barneautisme eller ikke. 

Autisme er Autisme. Og det ønskes å endres til nettopp Autisme i neste ICD. 

Men spektrumet er stort! Autisme hos en er ikke den samme hos en annen autist. 

Fargehjulet ifm Autisme er greit å se på :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr kun at det var 4 stk diagnosekriterier tilstede før barnet fylte 3 år. Uansett er det alt i alt en autismespekterforstyrrelse, og spekteret er bredt/vidt.

Anonymkode: 9b9d7...7da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. At symptomer er tilstede før 3-årsalder. 

Har diagnostisert tenåring som fikk diagnosen 12 år gammel, barneautisme, da det var tydelige symptomer FØR 3 år. 

Ja, har hørt om tilfeller der såpass større barn har fått diagnosen barneautisme. 

Men hovedsakelig er det at de får diagnose i veldig ung alder. 

Men om du er en som jobber på habiliteringssenter, hvordan har det gått så lenge som 12 år å få diagnosen? 

Spør av ren nysgjerrighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det betyr bare at symptomene er tilstede før 3 års alderen. De litt lettere diagnosene så sees symptomene gjerne litt senere

Anonymkode: 53b9a...ac0

Feil. Med barneautisme så betyr det kun at autismetrekkene var der før fylte 3 år, det betyr ikke at det er en ‘tyngre’ diagnose innenfor autismespekteret nei.

Anonymkode: d4069...8a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (37 minutter siden):

Og barneautisme betyr då også at autismen er meir tydelig, sånn at ein raskere ser behovet for å få ei vurdering. Då får ein diagnose tidleg. Derfor har eg lært at barneautisme er meir "alvorleg" enn annan autisme. Men spekteret er veldig stort!  

Klassisk barneautisme i motsetning til atypisk autisme, det betyr vel at du ser manglende blikkontakt, forsinka språk, vansker med å forstå det sosiale spelet og andre vanlige autistiske trekk?

Barneautisme er ikke mer alvorlig enn andre diagnoser innenfor autismespekteret. Tydelige tegn tidlig er ikke synonymt med en tung diagnose.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Uansett er poenget at AUTISME er autisme. Er derfor de vil endre ALT til autisme som nevnt ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barneautisme er ikke mer alvorlig enn andre diagnoser innenfor autismespekteret. Tydelige tegn tidlig er ikke synonymt med en tung diagnose.

KBarneautisme er ikke mer alvorlig enn andre diagnoser innenfor autismespekteret. Tydelige tegn tidlig er ikke synonymt med en tung diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (29 minutter siden):

Ja, har hørt om tilfeller der såpass større barn har fått diagnosen barneautisme. 

Men hovedsakelig er det at de får diagnose i veldig ung alder. 

Men om du er en som jobber på habiliteringssenter, hvordan har det gått så lenge som 12 år å få diagnosen? 

Spør av ren nysgjerrighet. 

Nei altså, jeg HAR en diagnostisert tenåring, som fikk diagnosen som 12 åring. 

Jævlig godt spørsmål, for autismeteamet som utredet sa det var klar diagnose og tegn gjennom hele BUP-journal. 

Men hovedsaklig fordi han fikk adhd som 5 åring, og alle instanser vektla den diagnosen, og atferden innunder adhd. 

PPT har sagt en ting i møter, men i telefon med BUP andre ting. Først ved ansvarsgruppemøte med autismeteam kom det frem at PPT har vurdert det, men lærer har sagt de ikke ser tegn. 

Papirer fra barnehage og helsestasjon har mye symptomer beskrevet, men alt ble satt i sammenheng med adhd. 

Tilsynssak er avsluttet nå, og sykehuset ansvarlig har fått kritikk, og vi(han) er tilkjent noen hundre tusen i erstatning for tapt skolegang pga forsinket diagnose. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barneautisme er ei alvorlig undergruppe av den store "sekken" som heiter autisme. Ei anna stor undergruppe er asperger. Den er mindre alvorlig. 

Eg reknar med at du ikkje vil skremme TS, men fakta er at barneautisme er ei diagnose med potensielt store utviklingsforstyrrelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsinka språkutvikling er vel et sentralt tegn ved barneautisme  i motsetning til asperger?

Anonymkode: a933c...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Fjaselina skrev (1 minutt siden):

Barneautisme er ei alvorlig undergruppe av den store "sekken" som heiter autisme. Ei anna stor undergruppe er asperger. Den er mindre alvorlig. 

Eg reknar med at du ikkje vil skremme TS, men fakta er at barneautisme er ei diagnose med potensielt store utviklingsforstyrrelser. 

Tull. 

Er mange med Asperger som er ufør/lever i omsorgsboliger.

Nettopp derfor de vil fjerne alle navnene og KUN kalle det for hva det er: Autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei altså, jeg HAR en diagnostisert tenåring, som fikk diagnosen som 12 åring. 

Jævlig godt spørsmål, for autismeteamet som utredet sa det var klar diagnose og tegn gjennom hele BUP-journal. 

Men hovedsaklig fordi han fikk adhd som 5 åring, og alle instanser vektla den diagnosen, og atferden innunder adhd. 

PPT har sagt en ting i møter, men i telefon med BUP andre ting. Først ved ansvarsgruppemøte med autismeteam kom det frem at PPT har vurdert det, men lærer har sagt de ikke ser tegn. 

Papirer fra barnehage og helsestasjon har mye symptomer beskrevet, men alt ble satt i sammenheng med adhd. 

Tilsynssak er avsluttet nå, og sykehuset ansvarlig har fått kritikk, og vi(han) er tilkjent noen hundre tusen i erstatning for tapt skolegang pga forsinket diagnose. 

🙌🙌🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (1 minutt siden):

Nei, det har ingenting med at jeg ikke vil skremme ts. Jeg har faktisk et barn som er diagnostisert med barneautisme som er velfungerende, samt at jeg kjenner til flere som har barn med samme diagnose som fungerer bra, så det stemmer ikke at det er en alvorlig undergruppe i autismespekteret. Alle undergruppene, inkl. Aspergers har både de fungerer bra og de som fungerer såpass dårlig at de må få hjelp resten av deres liv.

Misoppfatninger om barneautisme baserer seg derimot på det man har hørt tidligere og bidrar bare til stigma mot akkurat den diagnosen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har veldig god øyekontakt og forstår allt vi sier til han.ingen autistiske kropp bevegelser . Smiler veldig ofte til andre og oss er veldig snill rolig sover kjempe godt, veldig tålmodig blir aldri sint eller masser. Han liker når det kommer folk besøk eller dra på beøsk liker å kose og klem fra oss og familien og venner av oss . Blir lei seg vis han ser noe er trist eller urettferdig på tegne film han forstår ganske mye førelser og allt. Men han har ikke språk lager lyder av sanger og tegneserier han ser på. Beklager vis jeg skriver dårlig snakker bedre norsk en jeg skriver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsinka språkutvikling er vel et sentralt tegn ved barneautisme  i motsetning til asperger?

Anonymkode: a933c...0d7

Men Asperger betyr ikke at de er velfungerende. 

Noen med "barneautisme" er senere med språk, men får godt språk på barneskolen og blir høytfungerende. 

Noen har atypisk autisme og utvikler seg helt normalt, men mister språk og ferdigheter etter fylte 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...