Gå til innhold

Hvilke sko trenger egentlig et barnehagebarn?

Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 1 år har begynt i barnehage og det ser ut til at han snart skal til å gå. Jeg leser med skrekk og gru om alle ulike typer sko et barn bør ha til barnehagen, og ser at bare til det neste halvåret så «bør» vi kjøpe joggesko, overgangssko (mellomting mellom joggesko og vintersko), vintersko, gummistøvler og thermostøvler. Hvert par koster jo rundt 700-800kr, og nevnte jeg at denne krabaten er 1 år?? 

Spørsmålet blir derfor: hva TRENGER en 1 åring?? Jeg forstår at alle disse har hver sine formål og at det er kjekt å ha hvis lommeboka er utømmelig. Men er det noen som har overlappende funksjoner? Og er 1-åringene kanskje ikke de som trenger alt dette, men mer når de blir 3? Holder det med Gore tex vintersko, eller må vi ha thermostøvler i tillegg? Kan man ha enten thermostøvler eller vanlige gummistøvler?

Nå aner jeg ikke hvor raskt barna vokser ut av sko, men det aner meg at det blir noen dyre sko-år fremover!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår treåring har nå sandaler, gore tex joggesko, blinkesko, gummistøvler, dock boots og vintersko (et par av hver)

Lærte å gå i desember (16 mnd) - den vinteren hadde vi kun vintersko. Kjøpte gore tex joggesko og gummistøvler til våren.

Påfølgende høst arvet vi et par dock boots og vintersko. 

Til våren/senvinteren i år måtte vi kjøpe nye gore tex joggesko, dock boots og gummistøvler.

Vi er en del i fjæra og gummistøvlene er da et must. Dock boots er grei på slapsete vinterdager og har blitt mye brukt i barnehagen fra toårsalder.

Anonymkode: abb9a...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av ett år:

Innesko

Sko til regn

Sko til kulde

Sko til dager uten regn og kulde

Er ikke verre. 

Anonymkode: 4b56d...637

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hadde alt det overnevnte. Utrolig viktig med gode sko når de begynner å gå. Og som med oss må de jo ha sko tilpasset årstid og vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har:

Luftige joggesko til tørt vær

Sandaler til varmt/tørt vær

Støvler til regn, gjerne forede om vinteren, eller i hvert fall med plass til ullsokker og såler. (De anbefaler dock boots i bhg, men disse er VELDIG stive i små størrelser, min klarte knapt å bøye foten, så kjøper ikke det igjen før han er mye eldre i hvert fall)

Gore-tex joggesko til fint høst/vårvær og vått sommervær

Gore-tex høye vintersko 

Her brukes ikke innesko, de har varmekabler i alle gulv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Sequoia skrev (1 minutt siden):

Min har:

Luftige joggesko til tørt vær

Sandaler til varmt/tørt vær

Støvler til regn, gjerne forede om vinteren, eller i hvert fall med plass til ullsokker og såler. (De anbefaler dock boots i bhg, men disse er VELDIG stive i små størrelser, min klarte knapt å bøye foten, så kjøper ikke det igjen før han er mye eldre i hvert fall)

Gore-tex joggesko til fint høst/vårvær og vått sommervær

Gore-tex høye vintersko 

Her brukes ikke innesko, de har varmekabler i alle gulv.

Veldig fornøyd med Viking Extreme støvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WhisperingWind skrev (5 minutter siden):

Veldig fornøyd med Viking Extreme støvler. 

Har noen Bisgaard nå som er fine, og tenker Viking indie til vinteren! Skal sjekke ut Viking Extreme også, takk for tips! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Sequoia skrev (Akkurat nå):

Har noen Bisgaard nå som er fine, og tenker Viking indie til vinteren! Skal sjekke ut Viking Extreme også, takk for tips! 

Scorer bra på best i test 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt «overgangssko» til våre tre barn- de har gått rett fra lave sko til vintersko (men kjøper Goretexsko som sommersko). Vi bor i Bergen så for vår del har cherrox vært de viktigste skoene på vinteren, men de har alltid hatt vintersko i tillegg. Så mine har hatt: goretexsko (fra vår til høst), vintersko, cherrox og støvler.

Sko er dessverre dyrt ja!

Anonymkode: ed309...e64

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hoppe over overgangssko i alle fall. Vår eldste er seks og har aldri hatt det.

Jeg ville prioritert forede gummistøvler (Cherrox), vinterstøvler og tøfler (hvis de skal ha det i barnehagen).

Neste vår kan du kjøpe joggesko og gummistøvler.

Cherrox får du til 300 kr mange steder. Coop Obs har vintersko (Friends) til 400 kr. Tøfler kan du kjøpe rimelig på nettet. Joggesko får du til 300 kr hvis du ikke skal ha Goretex. Gummistøvler får du rimelig. 

Anonymkode: 10544...f68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem overgangssko, kjøp gode joggesko og så kjøper du ett par gore tex vintersko. Jeg kjøpte ecco vintersko, de holdt hele sesongen og støvlene ble nesten ikke brukt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 minutt siden):

Glem overgangssko, kjøp gode joggesko og så kjøper du ett par gore tex vintersko. Jeg kjøpte ecco vintersko, de holdt hele sesongen og støvlene ble nesten ikke brukt.

Joggesko som ikke er vanntette brukes svært få dager her i hvert fall, så da må de vel være med gore-tex?

Anonymkode: 9e1f3...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangssko/Goretex, joggesko, inne-og utesandaler, vintersko, støvler med fôr har vi brukt. Varierer helt sikkert hva folk foretrekker. Det var først da de kom over på storbarnsavdeling at vi trengte mer solide sko av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gortexjoggesko (litt høyere enn vanlige joggesko, kanskje disse som kalles overgangssko), sandaler, vanlige joggesko til helt tørt vær, gummistøvler, goretex-vintersko og thermostøvler. Overgangssko vil jeg anbefale å kjøpe, disse som blir mest brukt hos oss, og kanskje det man får mest bruk for utover høsten. Mye lettere å gå med for de som nettopp har lært seg å gå, visst alternativet er støvler når det er litt vått ute. Hadde heller droppet vanlige joggesko til denne årstida. Om du vil spare litt kan du feks kjøpe dock boots, disse kan brukes både som vanlige støvler og vinterstøvler. Bør ha vintersko til når det blir kaldt og snø. Det er dyrt med sko til små😅 mye å spare på å følge med på tilbud, eller kjøpe fint brukt! 

Anonymkode: 62811...79c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joggesko som ikke er vanntette brukes svært få dager her i hvert fall, så da må de vel være med gore-tex?

Kommer helt sikkert an på hvor man bor. Vi bruker overgangssko stort sett hele høst og vår, mer brukt enn joggesko ja. Stort sett brukt sandaler i sommer, bare joggesko på litt kjøligere dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassiopeia8 skrev (1 time siden):

Barnet mitt på 1 år har begynt i barnehage og det ser ut til at han snart skal til å gå. Jeg leser med skrekk og gru om alle ulike typer sko et barn bør ha til barnehagen, og ser at bare til det neste halvåret så «bør» vi kjøpe joggesko, overgangssko (mellomting mellom joggesko og vintersko), vintersko, gummistøvler og thermostøvler. Hvert par koster jo rundt 700-800kr, og nevnte jeg at denne krabaten er 1 år?? 

Spørsmålet blir derfor: hva TRENGER en 1 åring?? Jeg forstår at alle disse har hver sine formål og at det er kjekt å ha hvis lommeboka er utømmelig. Men er det noen som har overlappende funksjoner? Og er 1-åringene kanskje ikke de som trenger alt dette, men mer når de blir 3? Holder det med Gore tex vintersko, eller må vi ha thermostøvler i tillegg? Kan man ha enten thermostøvler eller vanlige gummistøvler?

Nå aner jeg ikke hvor raskt barna vokser ut av sko, men det aner meg at det blir noen dyre sko-år fremover!

Vi kjøpte bare joggesko og vintersko. Pluss gummistøvler. (Billige)

Anonymkode: 1e533...455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår på 17 måneder har også begynt I barnehagen og har nå:

- joggesko 399

- Goretex sko 699

- regnstøvler 199

- tøfler 399

Når det blir litt kaldere skal vi kjøpe vintersko. Mange kjøper både cherrox støvler og annen type vintersko, vi vil bare kjøpe ett par. 

Enig med deg i at barnesko koster, men det er viktig med god fottøy. 

Anonymkode: a579f...704

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kam godt være gore tex men hvis barnet ikke går enda vil det ikke ha så stor nytte av de før det er tid for vintersko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hatt tøfler, joggesko, dockboots og vintersko. Barnehagen har ikke bedt om noe annet iallefall. 

Dockbootsene funker fint som støvler, og skal tåle kulde ned til 15-. Jeg har aldri opplevd selv at jeg eller ungene blir våte på beina, og jeg har gått med mine i vannkanten i sjøen. Mine kjøpte jeg vel for 5 år sia, funker like fint enda. 

Anonymkode: 89f17...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er 15 mnd. Har gått i noen måneder.

Han har:

Sandaler

Lave Goretex joggesko

Høye Goretex overgangssko

Gummistøvler 

Gummistøvler med ullfor (til vinteren)

Vintersko

Anonymkode: fbc07...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...