Gå til innhold

Langvarige bivirkninger av pfizer-vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål angående coronavaksinen og lurer på om flere har opplevd det samme. Jeg har post-viralt utmattelsessyndrom som i perioder gjør meg ekstremt sliten/sengeliggende etter fysiske og psykiske anstrengelser over tid. Jeg har vært i relativt god form og uten tilbakefall helt siden januar, og fikk første vaksinedose for ca 3,5 uker siden. Ca 2 dager etter denne dosen ble jeg veldig dårlig og har mer eller mindre vært sengeliggende siden. Jeg verker ekstremt i kroppen, er utmattet, sliter mye med svimmelhet og sover unormalt mye. Dette er symptomer jeg vanligvis får ved tilbakefall pga sykdommen min, og lurer nå på om vaksinen kan ha trigget dette og gitt meg et nytt tilbakefall? 

Jeg lurer på om det er noen andre der ute som har opplevd liknende bivirkninger, og over så lang tid som meg? Det er frustrerende og alt jeg ønsker er så klart å bli frisk igjen!

ps. Jeg er i 20-årene og vanligvis i god form med tanke på sykdommen jeg har.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksinering bevirker en immun- og inflammasjonsrespons som er en påkjenning på kroppen din. Det er sannsynligvis de ønskede effektene av vaksinen som har gitt en midlertidig forverring av tilstanden din. Dette ville jeg ha forventet for en pasient i din situasjon. Det er liten grunn til å tro at det er noen annen forklaring på dette. Det vil gå over.

Anonymkode: f0501...6f1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vaksinering bevirker en immun- og inflammasjonsrespons som er en påkjenning på kroppen din. Det er sannsynligvis de ønskede effektene av vaksinen som har gitt en midlertidig forverring av tilstanden din. Dette ville jeg ha forventet for en pasient i din situasjon. Det er liten grunn til å tro at det er noen annen forklaring på dette. Det vil gå over.

Det vet man vel ikke? Strengt talt vet man jo ikke hvorfor noen har/får ME, men det ligner ekstremt på "long covid". Ingen har noen fullgod forklaring på det men det ser ut til å være et resultat av en infeksjon som herjer med immunforsvaret.

Når man ikke engang vet akkurat hva som er galt i utgangspunktet er det umulig å være sikker på hva en slik vaksine kan gjøre, spesielt når sykdommen kan utløse det som etter alt å dømme er en form for ME.

Sitat

A significant percentage of people, though, also report having a difficult time with the vaccines. From 27% (Pfizer)  to 36% (Moderna) of people with ME/CFS/FM reported experiencing severe side effects from second shot of the coronavirus vaccines on Health Rising’s polls. Fifteen percent (Pfizer) and 22% (Moderna) reported that their symptoms lasted more than 30 days.

ME/CFS and the Coronavirus Vaccine: Is There a Better Way? - Health Rising

På den "positive" siden er nok heller ikke COVID noe særlig å få dersom man har dette....

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar :) Det er dette jeg har blitt fortalt av legen også, men han hadde såklart ingen mulighet til å si noe sikkert. Derfor hadde det vært kjekt å høre noen erfaringer fra andre med ME/CFS også, og om eventuelle bivirkninger etter første og andre dose med pfizer-vaksinen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lest om flere som har fått forverring i eksisterende tilstand(er) etter vaksinen. De fleste merker bedring innen et par måneder. 

• Liker 6
Skrevet
vintage skrev (18 minutter siden):

Jeg har lest om flere som har fått forverring i eksisterende tilstand(er) etter vaksinen. De fleste merker bedring innen et par måneder. 

Tusen takk for svar :) Jeg har lest det samme, og krysser selvfølgelig alt jeg har for at jeg vil merke bedring snart og komme meg på beina igjen om ikke så altfor lenge!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært utbrent/utmattet siden desember. Har også fibromyalgi. Jeg var tilbake i 60% jobb før vaksina og var i fin form. To dager etter pfeizer ble jeg slapp, vondt i hodet, kvalm og svimmel. Det har bare blitt verre og verre. Tre uker siden vaksina på onsdag. Ligger for det meste i senga og hviler. Kjørte barna til skolen nå, kroppen reagerer med angst, stress og sterk kvalme. Rett å legge seg etterpå. Gråter av fortvilelse og er så veldig veldig redd for ikke å bli bedre 💔

Håper, som flere skriver, at man blir bra igjen 🤞🤞🤞🤞

• Liker 8
Skrevet

Delta heller på likemannsgrupper på feks facebook, så får du reelle svar fra me syke

Skrevet
Lea skrev (15 timer siden):

God bedring❤️

Tusen takk :)

Skrevet
Næmmin skrev (7 timer siden):

Delta heller på likemannsgrupper på feks facebook, så får du reelle svar fra me syke

Takk for tips! :)

Skrevet
Connie80 skrev (7 timer siden):

Jeg har vært utbrent/utmattet siden desember. Har også fibromyalgi. Jeg var tilbake i 60% jobb før vaksina og var i fin form. To dager etter pfeizer ble jeg slapp, vondt i hodet, kvalm og svimmel. Det har bare blitt verre og verre. Tre uker siden vaksina på onsdag. Ligger for det meste i senga og hviler. Kjørte barna til skolen nå, kroppen reagerer med angst, stress og sterk kvalme. Rett å legge seg etterpå. Gråter av fortvilelse og er så veldig veldig redd for ikke å bli bedre 💔

Håper, som flere skriver, at man blir bra igjen 🤞🤞🤞🤞

Uff.. dette er tøffe greier. Det er tre og en halv uke siden jeg fikk vaksinen nå, og jeg er fremdeles mest sengeliggende med unntak av et par timer fordelt utover dagen. Frustrerende for oss alle som sliter med langvarige bivirkninger, men jeg tror fremdeles at dette er å foretrekke fremfor å bli smittet med covid-19 uten noen form for beskyttelse. Vi får bare krysse fingrene for at vi kommer oss på beina igjen og at det ikke tar altfor lang tid🤞🏽🤗

• Liker 6
Skrevet
stinemoen skrev (På 23.8.2021 den 16.30):

Uff.. dette er tøffe greier. Det er tre og en halv uke siden jeg fikk vaksinen nå, og jeg er fremdeles mest sengeliggende med unntak av et par timer fordelt utover dagen. Frustrerende for oss alle som sliter med langvarige bivirkninger, men jeg tror fremdeles at dette er å foretrekke fremfor å bli smittet med covid-19 uten noen form for beskyttelse. Vi får bare krysse fingrene for at vi kommer oss på beina igjen og at det ikke tar altfor lang tid🤞🏽🤗

Fortsatt god bedring ! ❤️

Har du vært hos lege for å utelukke evt andre årsaker ? 

Skrevet
stinemoen skrev (På 22.8.2021 den 21.06):

Hei! Jeg har et spørsmål angående coronavaksinen og lurer på om flere har opplevd det samme. Jeg har post-viralt utmattelsessyndrom som i perioder gjør meg ekstremt sliten/sengeliggende etter fysiske og psykiske anstrengelser over tid. Jeg har vært i relativt god form og uten tilbakefall helt siden januar, og fikk første vaksinedose for ca 3,5 uker siden. Ca 2 dager etter denne dosen ble jeg veldig dårlig og har mer eller mindre vært sengeliggende siden. Jeg verker ekstremt i kroppen, er utmattet, sliter mye med svimmelhet og sover unormalt mye. Dette er symptomer jeg vanligvis får ved tilbakefall pga sykdommen min, og lurer nå på om vaksinen kan ha trigget dette og gitt meg et nytt tilbakefall? 

Jeg lurer på om det er noen andre der ute som har opplevd liknende bivirkninger, og over så lang tid som meg? Det er frustrerende og alt jeg ønsker er så klart å bli frisk igjen!

ps. Jeg er i 20-årene og vanligvis i god form med tanke på sykdommen jeg har.

Hvordan går det med deg nå ?

Har du fått tilbud om dose 2 ?

Skrevet
Connie80 skrev (På 26.8.2021 den 13.02):

Fortsatt god bedring ! ❤️

Har du vært hos lege for å utelukke evt andre årsaker ? 

Tusen takk for det ❤️ I etterkant av vaksinen har jeg vært hos legen pga. den dårlige formen min og alle prøver er heldigvis fine. Det har de egentlig vært ved hvert eneste legebesøk helt siden jeg hadde kyssesyken. Alle prøver er utelukkende fine, inkludert ulike former for endoskopi. Har vært i kontakt med totalt 5-6 forskjellige leger, og alle mener at jeg utviklet post-viralt utmattelsessyndrom i etterkant av kyssesyken. Vurderingen er gitt ved å studere sykdomsforløpet mitt sett i sammenheng med symptomene mine. Det gir mening siden jeg var i topp form frem til det, men har slitt med diverse helseplager siden den gang. 

• Liker 3
Skrevet
Connie80 skrev (På 28.8.2021 den 20.45):

Hvordan går det med deg nå ?

Har du fått tilbud om dose 2 ?

Takk som spør😊 Formen min er noe bedre, men det går dessverre veldig tregt. Jeg tar uansett til meg hver minste lille forbedring. Noe fremgang er bedre enn ingenting! Når det gjelder dose 2 så har jeg fått time til denne i høstferien. Legen min mener det vil gå fint ettersom at han ikke har hørt om noen som blir veldig dårlig av begge dosene, og siden jeg høyst sannsynlig har dannet antistoffer ettersom at jeg ble så dårlig ved dose 1. Når jeg tenker meg om så har heller ikke jeg hørt om noen som blir dårlig av begge dosene. Har du?

Skrevet
stinemoen skrev (1 time siden):

Takk som spør😊 Formen min er noe bedre, men det går dessverre veldig tregt. Jeg tar uansett til meg hver minste lille forbedring. Noe fremgang er bedre enn ingenting! Når det gjelder dose 2 så har jeg fått time til denne i høstferien. Legen min mener det vil gå fint ettersom at han ikke har hørt om noen som blir veldig dårlig av begge dosene, og siden jeg høyst sannsynlig har dannet antistoffer ettersom at jeg ble så dårlig ved dose 1. Når jeg tenker meg om så har heller ikke jeg hørt om noen som blir dårlig av begge dosene. Har du?

Nei, ikke hørt noe så langt. Nå er det jo massevaksinering på dose 2 så følger spent med 🤞Vi får håpe vi fikk våre bivirkninger på første dose 🙃

Fortsatt god bedring ! 

Skrevet
Connie80 skrev (11 timer siden):

Nei, ikke hørt noe så langt. Nå er det jo massevaksinering på dose 2 så følger spent med 🤞Vi får håpe vi fikk våre bivirkninger på første dose 🙃

Fortsatt god bedring ! 

Jeg krysser fingrene for det samme! Hvordan føler du deg? Er det noe bedring hos deg? 😊

Takk og fortsatt god bedring til deg også!

• Opprett ny...