AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Har to barn, 10 og 12 år, vært skilt siden barna var helt små. Ungene har hele veien hatt fast bosted hos meg (mor), og vært hos far annenhver helg og en ettermiddag i uka. Ungene er glade i faren sin, og jeg ønsker i utgangspunktet at de skal være hos ham. Men et problem hele veien har vært at far er en ekstremt rotete og sjuskete person (én av flere grunner til at jeg gikk fra ham). Og rotet i og utenfor huset hans har i perioder vært så ille at jeg synes det er fælt at ungene mine skal være et sånt sted. Nå som ungene er såpass store, går/sykler de som regel til faren sin selv (vi bor ca. 2 km fra hverandre), så jeg ser sjelden hvordan det ser ut der, er bare en gang i blant at jeg kjører dem/kjører fordi at jeg ser det. Men i dag var jeg tilfeldigvis forbi, og ble helt sjokkert over hvor ille det ser ut der nå. Han bor i en enebolig med en liten hage i et boligstrøk. Huset trengte sårt vedlikehold allerede da jeg flytta derfra for 10 år siden, og han har åpenbart ikke løfta en finger på de åra som er gått. Ute ser det helt "bomba" ut. Søppel, rot, gamle møbler, ødelagte ting osv. ligger strødd rundt. Ikke noe plen, bare en masse ugrass som stikker opp her og der. Malinga på huset flasser av, sopp (er det ikke det når det er sånne små svarte prikker over alt?), lister som henger på halv tolv osv. Hadde jeg vært naboen hadde jeg klaga til kommunen. Har ikke vært inne hos ham på mange år (veldig tydelig at han ikke vil at jeg skal komme inn, og jeg har ikke hatt lyst til å tvinge meg på heller), så vet ikke hvordan det ser ut der nå. Sist jeg var der så det OK ut, for da hadde han tatt ei runde med opprydning. Men frykter jo at innendørs nå matcher forholda utendørs. Vi har tidligere hatt noen runder med dette på familievernkontor, der han lover å bedre seg, og så bedrer han seg en stund, før alt flyter igjen. Og nå er vi altså tydeligvis inne i en "alt flyter-periode" for n'te gang. Ifølge tidligere samtaler med både familievernkontor og barnevern (som jeg bare har konferert med på telefon for råd, de har ikke villet starte noen sak) er det svært lite jeg kan gjøre. Jeg har verken rett til å kreve å komme inn til ham for å "sjekke forholda", eller til å kreve at han skal rydde opp. Eiendomsretten er sterk i Norge, og folk får i veldig stor grad lov til å ha det som de ønsker på sin egen eiendom. Så lenge det ikke er direkte helsefarlig, har jeg ingenting jeg skulle sagt. Men hvorvidt det er helsefarlig inne, får jeg jo heller ikke vite når jeg ikke får lov å komme inn... Så er litt bundet på hender og føtter her. Så da kommer spørsmålet - hvor mye skal til for å kunne nekte å sende barna til ham? Jeg tror ikke det er bra for unger å vokse opp et sted der det ser så ille ut, verken rent fysisk/helsemessig eller sosialt. Ungene sier de vil til far, og jeg vil jo i utgangspunktet at de skal ha samvær med faren sin. Ungene sier lite om rotet, og jeg har ikke lyst til å legge press på dem til å "rapportere" til meg heller. Og synes heller ikke avgjørelsen med om de vi dit eller ikke skal legges på dem - om de ikke skal dit, må det være fordi jeg (evt. i samarbeid med far) har bestemt at de ikke skal dit, mener jeg. En ny runde med familievernkontoret ligger vel i kortene, men ser for meg det bare blir som før - de sier at han har rett på samvær osv., men at han bør rydde opp så det blir finere for ungene der. Og så skjerper han seg en periode før det er på'n igjen. Andre med lignende erfaringer? Anonymkode: 9ffa4...9a4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Det sksl veldig mye mer til enn dette hvertfall Anonymkode: 26987...35f 25
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 De er 10 og 12. De trives hos far og får omsorg(?) Så lenge det ikke er omsorgssvikt og barna sier de har det bra så får du ikke gjort noe.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Selv ville jeg ikke trives med slik rot, men hvorfor i alle dager skulle man nekte samvær på grunn av dette? Det er jo på ingen måte skadelig? Hverken ugress, skjeve lister eller flassende maling er omsorgssvikt. Skjønner heller ikke hvorfor dette er noe å ta opp på familievernkontoret. Så lenge det ikke plager barna, så er det ikke noe du skal blande deg opp i. Anonymkode: 6139c...834 24
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Hvordan det ser ut ute har da ingenting å si for far sin omsorg for barna!! Tror du de bryr seg om at det er ugress og at malingen på huset er flasset av? Det virker som du bare leter etter unnskyldinger for å nekte far samvær å det er bare ondskapsfullt! Anonymkode: f6cde...1a4 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Be han kjøpe den hjelpen han trenger. Barn trenger ryddige og harmoniske omgivelser Anonymkode: ba475...dab 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 For noen idiotiske svar. Rotet kan i verste fall føre til at barna ikke kommer seg ut ved en eventuell brann. Huset og rotet vil overtenne raskt. I tillegg vitner det om svært dårlig hygiene som kan føre til sykdom og problemer på sikt. Et siste aspekt er skam av å ha en far som fungerer såpass dårlig. Jeg ville sendt inn en bekymring til lege/brannvesen/kommunen. Vet ikke hvem man varsler i Norge i slike saker. Anonymkode: abfc7...a87 28
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan det ser ut ute har da ingenting å si for far sin omsorg for barna!! Tror du de bryr seg om at det er ugress og at malingen på huset er flasset av? Det virker som du bare leter etter unnskyldinger for å nekte far samvær å det er bare ondskapsfullt! Anonymkode: f6cde...1a4 Visste at dette måtte komme.. Nei, jeg ønsker ikke å nekte barna å være hos far. Ønsker at de skal være hos faren sin og ha et godt forhold til ham. Men jeg har jo ikke lyst til at barna mine skal vokse opp i en svinesti! Dere som har svart at dette er null problem - ville dere ønska at deres barn skulle bodd et sånt sted? Prøver å sette meg i ungenes sted - som mor som sende deg dit, "sier" jeg jo indirekte at det er er bra for dem der. Er redd for at de egentlig ikke har lyst til å være der, men drar for ikke å såre faren og fordi jeg godkjenner det. Anonymkode: 9ffa4...9a4 21
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For noen idiotiske svar. Rotet kan i verste fall føre til at barna ikke kommer seg ut ved en eventuell brann. Huset og rotet vil overtenne raskt. I tillegg vitner det om svært dårlig hygiene som kan føre til sykdom og problemer på sikt. Et siste aspekt er skam av å ha en far som fungerer såpass dårlig. Jeg ville sendt inn en bekymring til lege/brannvesen/kommunen. Vet ikke hvem man varsler i Norge i slike saker. Anonymkode: abfc7...a87 Jeg har tenkt på alle disse tinga, ja, og det er dette jeg også bekymrer meg for. Jeg er også usikker på hvem som evt. er etaten man skal varsle. Vet man kan klage til kommunen om man har en nabo som roter mye, men da er det vel på grunnlag av at man synes det forringer egen eiendom/nabolaget, med henvisning til naboloven. Jeg bor jo ikke der, så vet ikke om jeg har mulighet til å sende inn en sånn klage. Anonymkode: 9ffa4...9a4 5
Gjest Chroma Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 De er 10 og 12 år gamle, du kan vel prate med de om det, siden du sier du er redd de egentlig ikke ønsker å være der, men ikke vil såre far.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Har han ikke nettverk eller familie du kan snakke med? Han trenger åpenbart hjelp til å få orden. Han kan ha mange gode sider som far selvom han er en rotekopp. Anonymkode: 6ab73...a42 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Jeg tenker barna er så store at de kan avgjøre det selv. Det gjør ikke noe st barn ser at det finnes ulike forhold og du burde ikke legge opp til at de skal skjemmes over hva andre er ansvarlig for. Sykdom utvikler ikke friske folk av litt bakterier, og barna er jo vante til forholdene, det bryter ikke ut kolera eller pest pga et hus. Tror du kanskje har brukt litt for mye tid på dette og mistet litt perspektiv på hva som egentlig er dine fordommer og følelser oppi dette og hva det egentlig er behov for å bekymre seg over. Anonymkode: d9381...ef5 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Det er ikke så mye annet du får gjort enn en ny runde på familievernkontoret. Men jeg hadde gitt han en frist til å rydde opp, før jeg bad om ny samtale der. Virker som du må innstille deg på at dette er runder du må ta av og til. Jeg er en som kan ha det rotete til tider, på tross for at jeg rydder inne og ute. Men utifra beskrivelsene dine høres det litt for rotete ut. Kan hende barna reagerer om et par år. Anonymkode: 1ea1b...0a4 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 Det er jo ikke der de bor og «vokser opp», det er hjemme hos deg. Så lenge de er der kun annenhver helg og en ukedag, i tillegg til at de vil dit, så ser jeg ikke problemet. Ikke sikkert det er like fælt inne selv om det forfaller ute. Hadde det vært et problem for ungene så hadde du nok merket det på de, selv om de ikke sier noe. Anonymkode: 8139a...15e 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 Chroma skrev (4 minutter siden): De er 10 og 12 år gamle, du kan vel prate med de om det, siden du sier du er redd de egentlig ikke ønsker å være der, men ikke vil såre far. Har prøvd forsiktig noen ganger, men de sier lite. De kan si at det er "litt rotete". En gang for noen år siden sov de i telt i hagen en hel sommer, fordi det var så mye rot inne at det ikke var plass til å sove der... Sånn for at de som mener dette ikke er noe problem skal forstå nivået av rot vi snakker om her (etter den episode ble det runde med familievernkontor og bedring en periode igjen). Men selv dette holdt de tett om lenge. De er veldig lojale mot faren (og mulig han sier til dem at de ikke må si noe til meg i perioder det er veldig ille der). AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har han ikke nettverk eller familie du kan snakke med? Han trenger åpenbart hjelp til å få orden. Han kan ha mange gode sider som far selvom han er en rotekopp. Anonymkode: 6ab73...a42 Ja, jeg sier jo heller ikke at han er en dårlig far eller dårlig menneske. Han har dessverre ikke så mange han kan spørre, tror jeg. Moren hans er gammel og syk, han har ingen søsken. De av vennene hans jeg kjenner til er litt samme typen som ham... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker barna er så store at de kan avgjøre det selv. Det gjør ikke noe st barn ser at det finnes ulike forhold og du burde ikke legge opp til at de skal skjemmes over hva andre er ansvarlig for. Sykdom utvikler ikke friske folk av litt bakterier, og barna er jo vante til forholdene, det bryter ikke ut kolera eller pest pga et hus. Tror du kanskje har brukt litt for mye tid på dette og mistet litt perspektiv på hva som egentlig er dine fordommer og følelser oppi dette og hva det egentlig er behov for å bekymre seg over. Anonymkode: d9381...ef5 Jeg har aldri sagt til ungene at de skal skjemmes over forholda hos faren heller... Man kan bli syk av bakterier, jo. Mat som ikke blir riktig oppbevart eller blir tilberedt et skittent sted kan føre til sykdom, skadedyr kan komme inn (er der sannsynligvis allerede) og føre til sykdom, for å ta et par eksempler. Har ikke brukt særlig mye tid på dette, nei. Det er ikke noe jeg tenker mye på i hverdagen, men har som sagt hatt noen runder hos famlievernkontoret pga. dette før, og nå så jeg igjen hvordan ting har forverra seg der. Fordommer og følelser? Jeg ser jo med egne øyne at det ser helt grusomt ut der. Prøvde å finne et illustrasjonsbilde på google på noe som ligner, men fant ikke noe som så ille nok ut... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke så mye annet du får gjort enn en ny runde på familievernkontoret. Men jeg hadde gitt han en frist til å rydde opp, før jeg bad om ny samtale der. Virker som du må innstille deg på at dette er runder du må ta av og til. Jeg er en som kan ha det rotete til tider, på tross for at jeg rydder inne og ute. Men utifra beskrivelsene dine høres det litt for rotete ut. Kan hende barna reagerer om et par år. Anonymkode: 1ea1b...0a4 Det er ekstremt rotete. Ikke "vanlig rotete" slik alle kan ha fra tid til annen (jeg også). Det er et rot verdig sånne "rydder opp"-realityprogram på TV. Anonymkode: 9ffa4...9a4 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 Omtrent sånn her så det ut inne hos ham siste "runde" vi hadde (foto lånt fra programmet Ekstreme samlere). Men vet som sagt ikke hvordan det er nå. Klarer ikke å finne et bilde som illustrerer forholda ute. Anonymkode: 9ffa4...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #17 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): For noen idiotiske svar. Rotet kan i verste fall føre til at barna ikke kommer seg ut ved en eventuell brann. Huset og rotet vil overtenne raskt. I tillegg vitner det om svært dårlig hygiene som kan føre til sykdom og problemer på sikt. Et siste aspekt er skam av å ha en far som fungerer såpass dårlig. Jeg ville sendt inn en bekymring til lege/brannvesen/kommunen. Vet ikke hvem man varsler i Norge i slike saker. Anonymkode: abfc7...a87 Dey er likevel ikke grunn til å nekte samvær Anonymkode: 26987...35f 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Omtrent sånn her så det ut inne hos ham siste "runde" vi hadde (foto lånt fra programmet Ekstreme samlere). Men vet som sagt ikke hvordan det er nå. Klarer ikke å finne et bilde som illustrerer forholda ute. Anonymkode: 9ffa4...9a4 Prøv brannvesenet. Anonymkode: abfc7...a87 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #19 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Omtrent sånn her så det ut inne hos ham siste "runde" vi hadde (foto lånt fra programmet Ekstreme samlere). Men vet som sagt ikke hvordan det er nå. Klarer ikke å finne et bilde som illustrerer forholda ute. Anonymkode: 9ffa4...9a4 Sorry men det tror heg ikke på Anonymkode: 26987...35f 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #20 Skrevet 22. august 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Be han kjøpe den hjelpen han trenger. Barn trenger ryddige og harmoniske omgivelser Anonymkode: ba475...dab Er det ikke viktigere at han er glad i dem og tar vare på dem enn på huset/eiendommen? Anonymkode: 7f7ed...6db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå